Manchester United sedang berada di dalam sebuah kapal yang tengah karam dan Erik Ten Hag akan mempersoalkan kebolehannya untuk mengekalkan mereka terapung. Satu kekalahan 2-1 pada hari pembukaan kepada Brighton diikuti dengan satu kekalahan yang memalukan 4-0 kepada Brentford. Buat pertama kali sejak Ogos 1992, United kini menduduki tangga terbawah Liga Perdana.

Di laluan Liverpool, mereka telah memulakan satu kempen yang tidak biasa, di mana mereka telah tanpa kemenangan dalam dua perlawanan dan bernasib baik kerana telah meraih satu mata pada kedua-dua pertemuan. Walaupun tanpa penyerang bintang Darwin Nunez selepas dilayangkan kad merah, Liverpool tidak akan mempunyai masa yang lebih baik untuk mencatatkan kemenangan pertama mereka dalam kempen, menentang sebuah pasukan saingan yang mereka telah malukan pada musim lalu dengan skor agregat 9-0 dalam perlawanan di tempat sendiri dan di tempat lawan.

 

Manchester United

Putus asa, malapetaka dan kegelapan mungkin merupakan perkataan terbaik untuk menggambarkan suasana di sekeliling Old Trafford pada masa ini.

Teater impian tidak lagi memberikan kegembiraan dan keterujaan yang pernah diberikannya kepada peminat.

Selepas nasib malang sementara bersama Ralf Ragnick, peminat Manchester United telah dipenuhi dengan harapan untuk apa yang akan datang dalam Erik ten Hag. Pengurus Belanda itu telah menawarkan semua yang mereka impikan, semua yang mereka lihat dalam saingan mereka yang dibenci dan sekilas tentang apa yang dia ada atau apa yang ditawarkannya telah membuatkan penyokong teruja.

Selain itu, United telah mempunyai satu perlawanan pramusim yang indah dan harapan telah berada pada tahap tertinggi pada sepanjang masa.

Walau bagaimanapun, kelab gergasi Inggeris itu telah memulakan musim ini dengan satu cara teruk yang menyerlahkan, dengan tewas dalam dua perlawanan pembukaan mereka, namun masih belum mencatatkan golnya sendiri dan mereka sedang berada di tempat terbawah di dalam jadual.

Pakar, penganalisis dan peminat semuanya telah membunyikan loceng penggera dan menuding jari kepada pemilik warga Amerika; keluarga Glazer. Keluarga itu telah dituduh mengambil wang daripada kelab tanpa pelaburan yang sewajarnya dan sokongan dalam jendela perpindahan.

Sebelum perlawanan mereka sebelum ini di Brentford, harapan telah kembali menyala selepas pengumuman bahawa Cristiano Ronaldo akan membuat permulaan pertamanya dalam musim ini. Walau bagaimanapun, kesilapan berprofil tinggi daripada David De Gea dan barisan belakangnya yang gugup telah memastikan Man Utd akan memulakan permainan di atas ketinggalan.

Satu kekalahan 4-0 yang mengecewakan adalah keputusannya dan bahagian yang menakutkan dalam cerita itu adalah bahawa ia sebenarnya boleh menjadi lebih teruk.

Percubaan United yang seterusnya untuk memulakan musim mereka akan menyaksikan mereka menerima kunjungan sebuah pasukan Liverpool yang telah cedera yang akan kehilangan pemain baharu Darwin Nunez.

 

Liverpool

Selepas pemergian Sadio Mane, kening mata telah terangkat di Anfield. Pemain Senegal itu telah mahu pergi tetapi bisikan di sekeliling kelab itu masih menegaskan bahawa keengganan kelab untuk menaikkan gajinya telah mempercepatkan pemergiannya.

Penggantinya yang jelas, Darwin Nunez telah memulakan musim ini dengan baik; menjaringkan satu tandukan indah dalam Community Shield kemudian telah diikuti dengan satu penyudah daripada sisi tumitnya ketika menentang Fulham.

Walau bagaimanapun, persembahannya ketika menentang Crystal Palace pada hari Isnin telah menyebabkan ramai penyokong Liverpool meragui keupayaannya untuk memimpin barisan.

Selain ketidakmampuannya untuk membawa rakan-rakan serangannya bersama seperti Firmino dikenali sebelum ini, pemain antarabangsa Uruguay itu telah mengurangkan satu angka kekecewaan sepanjang perlawanan dan akhirnya menanggung akibatnya selepas dia telah menanduk Andersen untuk terus mendapat satu kad merah.

Jurgen Klopp akan perlu memusingkan kembali papan lama untuk mengingatkan pasukannya tentang keupayaan mereka dan cuba menghidupkan semula mereka, kerana mereka tidak mampu kehilangan lebih banyak mata di hadapan.

Seterusnya untuk Reds ialah satu persaingan klasik dengan musuh lama mereka: Manchester United. Walaupun baru-baru ini ianya telah menjadi berat sebelah, penampilan mereka baru-baru ini pastinya akan memberikan sedikit keyakinan kepada United.

 

Ramalan

Manchester United 1-3 Liverpool

Lebih 2.5 Gol

Liverpool Handicap Asia -1

Share.
Leave A Reply