Newcastle United

Masa depan kelab Tyneside sedang kelihatan lebih cerah dan cerah setiap hari. Sejak ketibaan konsortium baru Saudi yang diketuai oleh Amanda Stavley, perkara-perkara akhirnya menyebelahi kepada Newcastle United.

Pencapaian cemerlang mereka pada penghujung musim lalu sudah memberikan kita petunjuk tentang apa yang dijangkakan pada musim ini.

Walaupun Eddie Howe telah memperoleh pemain seperti Dan Burn, Chris Wood, Bruno Guimares dan Kieran Trippier, desakan mereka untuk memperkuatkan lagi skuad itu sepatutnya agak menakutkan bagi lawan mereka yang menonton.

Walau bagaimanapun, walaupun dengan kejayaan relatif dalam jendela perpindahan pada musim sejuk, penambahan Sven Botman dan mengejar Joao Pedro dari Watford menunjukkan cita-cita besar dan rancangan untuk membina satu pasukan yang sangat kuat.

Newcastle telah memulakan musim mereka dengan satu kemenangan selesa 2-0 di tempat sendiri ketika menentang Nottingham Forest. Gol daripada Fabian Schar dan Callum Wilson sudah cukup untuk memastikan semua mata maksimum.

Lebih-lebih lagi, satu keputusan seri tanpa jaringan di Brighton telah bermakna bahawa permulaan sempurna mereka ditangguhkan. Kedua-dua pasukan telah mengancam untuk sebahagian besar permainan tetapi jarang mencipta peluang yang jelas untuk menjaringkan gol. Walau bagaimanapun, keputusan seri ini tidak sepatutnya mengganggu penyokong Toon kerana Brighton sedang menerima tekanan yang hebat sekarang.

Seterusnya bagi Newcastle ialah satu perlawanan di tempat sendiri menentang juara bertahan. Tidak dinafikan satu perlawanan mimpi ngeri untuk Eddie Howe, tetapi jika ada masa untuk dia mengatasi Pep Guardiola, ia hanyalah perlu terjadi di dalam perlawanan ini.

 

Manchester City

Juara bertahan itu telah sedikit sebanyak meneruskan dari tempat yang mereka telah berhenti pada musim lalu. Malah kelihatan seolah-olah mereka mempunyai penawar untuk mana-mana pasukan di bahagian atas.

Musim lalu, mereka telah berdepan dengan tentangan yang sengit dalam perjalanan mereka untuk dinobatkan sebagai juara dari Liverpool. Memandangkan mereka pada kali terakhir telah bergoyang baru-baru ini dan telah gagal untuk mencatatkan kemenangan pertama mereka pada musim ini, keyakinan bahawa musim ini seharusnya seperti berjalan-jalan semakin meningkat di Manchester.

Namun, pengkritik telah menyatakan bahawa pasukan itu kelihatan lebih lemah secara mendalam dan kualiti memandangkan kepada penjualan beberapa pemain berprofil tinggi daripada pasukan. Orang-orang seperti Gabriel Jesus, Raheem Sterling, Fernandinho semuanya telah keluar dari kelab itu.

Pengganti mereka, Erling Haaland, Julian Alvarez dan Kalvin Philips adalah pilihan yang layak tetapi belum bersedia untuk tugas itu. Bagaimana Guardiola akan menyepadukan pemain ini ke dalam gelembung pasukan akan menjadi menarik untuk dilihat.

Erling Haaland telah memulakan musimnya dengan menjaringkan sepasang gol pada penampilan sulungnya ketika menentang West Ham United. Walau bagaimanapun, penyerang muda Norway itu telah dikritik kerana kurang kehadirannya pada bola. Bekas pemain Borussia Dortmund itu hanya telah melakukan lapan sentuhan sepanjang perlawanan sebelumnya di laman sendiri ketika menentang Bournemouth.

Seterusnya untuk Citizens, ialah satu perjalanan ke Tyneside untuk bertempur dengan bara api baru Newcastle. Ini menjanjikan untuk menjadi satu keterujaan kerana pasukan tuan rumah akan mahu merobek City yang hebat untuk membuat satu penyataan. Malangnya, kita hanya boleh melihat permainan ini berjalan sehala dan ia adalah memihak kepada juara bertahan

 

Ramalan

Newcastle United 1-3 Manchester city

Lebih 2.5 Gol

Manchester City Handicap Asia -1

Share.
Leave A Reply