Dalam mengira detik ke penyambungan semula divisyen teratas Inggeris, dalam artikel ini, kami akan memberi perhatian pada bahagian bawah jadual Liga Premier. Pertarungan relegasi sentiasa membawa pertarungan yang sengit dan paling konsisten daripada semua pertarungan di bahagian lain.

Musim lalu, kami melihat pasukan seperti Burnley, Watford dan Norwich City semuanya jatuh kembali ke Divisyen ke-2. Perlumbaan itu jauh daripada mudah kerana pasukan seperti Leeds United, Southampton dan Everton sentiasa berada di pinggiran perlumbaan. Mungkin, bualan mengenai Everton adalah penting kerana mereka adalah pasukan terbesar dari semua yang bergelut, dan entah bagaimana, mereka mencapai prestasi terbaik pada masa yang tepat dan mendaki ke posisi yang selamat.

Lebih-lebih lagi, musim 2022/23 kelihatan lebih dramatik dengan aksi jendela perpindahan menarik, dan kita harus menjangkakan lebih banyak kejutan dalam pertempuran relegasi.

Walaupun pasukan seperti Bournemouth dan Nottingham Forest dilihat berpotensi untuk jatuh tangga, Leeds dan Southampton mungkin sudah melebihi riwayat mereka di liga premier. Leeds, sebagai contoh, sentiasa menjadi pasukan yang tangkas di bahagian serangan tetapi agak lemah di bahagian defensif. Dengan pemergian pemain utama seperti Kalvin Phillips dan Raphinha masing-masing ke Manchester City dan Barcelona, agak sukar untuk membayangkan mereka terselamat dari merosot ke tangga bawah liga.

Sementara itu, Southampton telah bergelut sejak beberapa tahun dan sekarang ketidakaktifan mereka dalam pasaran perpindahan hampir menjejaskan status Liga Premier musim lalu. Ia akan menjadi menarik untuk melihat bagaimana situasi James Ward-Prowse dan pasukannya pada musim baharu.

Fulham adalah satu lagi calon relegasi. West-Londoners telah menjadi pasukan yo-yo buat seketika, melantun masuk dan melantun keluar dari liga. Walau bagaimanapun, melalui persembahan mengagumkan mereka musim lalu, mereka mungkin boleh mengubah naratif. Tanpa berlengah lagi, berikut adalah tujuh pasukan yang perlu diperhatikan dalam pertempuran relegasi musim depan.

 

AFC Bournemouth

Walaupun pasukan yang menarik untuk ditonton, ia bukanlah aneh melihat Bournemouth berada dalam senarai ini. The Cherries menduduki tempat kedua dalam Divisyen ke-2 musim lalu, di belakang Fulham dan menjadi pasukan tetap Liga Premier untuk beberapa musim. Liga kelihatan lebih berbeza sejak mereka pergi, dan ia lebih menarik untuk melihat bagaimana mereka mengintegrasikan semula pasukan itu.

Scott Parker, yang pernah mengurus di Liga Premier (Fulham) sebelum ini, tidak asing dengan ketegangan liga. Kali ini, dia kembali bersama Bournemouth dalam percubaan untuk kompensasi prestasi beliau dengan Fulham dulu.

The Cherries dilihat sebagai pasukan yang berkemungkinan besar akan jatuh ke ‘Championship’ oleh kebanyakan bookie. Mereke semestinya memasuki kandang yang tegang di bahagian bawah liga.

 

Nottingham Forest

Nottingham yang baru dipromisikan membuat penampilan pertama mereka dalam liga sejak penubuhannya pada 1992. Mereka menyusup masuk ke Liga Premier  menerusi playoff selepas mengalahkan Huddersfield Town. Walaupun mereka telah membelanja atas beberapa pemain yang baik di jendela perpindahan, terutamanya Taiwo Awoniyi dan Jesse Lingard, mereka nampaknya tidak memiliki ciri yang diperlukan untuk kekal dalam liga premier musim depan.

 

Fulham

Kelab yang berpangkalan di barat London itu kembali ke divisyen teratas untuk sekian lama dan mereka kelihatan lebih kuat dan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk mengekalkan status Liga Premier musim ini. The Craven Cottagers telah memeroleh jumlah pemain yang luar biasa terutamanya, bekas pemain tengah Manchester United, Andreas Pereira.

Pemain Brazil itu beraksi baik dalam tempoh pinjamannya di liga Brazil dan dinilai £10 juta oleh kelab itu. Dia menyertai pemain seperti Aleksandr Mitrovic yang prolifik dalam usaha mereka untuk mengekalkan Fulham untuk setahun lagi.

 

Leeds United

Leeds akan menghadapi satu lagi tugas berat dalam percubaan kedua mereka untuk mengelakkan kejatuhan yang merisauka ke ‘Championship’. Terdapat pelbagai kisah yang menyelubungi kelab yang berpangkalan di Yorkshire. Musim 2021/22 menyaksikan kelab itu berpisah dengan pengurus legenda Argentina Marcelo Bielsa berikutan keputusan buruk dan membolos gol bertimbun-tiimbun.

Warga Argentina itu amat disayangi dan dikagumi kerana gaya bola sepak yang dia doktrinasikan di jalan Elland dan kehilangannya masih dirasai di bandar itu. Bagaimanapun, pelantikan pengurus wargenegara Amerika, Jesse Marsch juga mampu kembalikan suasana berharapan tinggi, tetapi atas prestasi persembahan musim lalu dan pemergian individu berprofil tinggi baru-baru ini, ia amat lesu melihat perkara itu direalisasikan.

 

Brentford

The Bees, nama samaran yang selalu disebut, mungkin berasa kecewa apabila mendapati diri mereka berada dalam senarai ini kerana mereka telah menunjukkan kelibat bahawa mereka layak kekal dalam liga musim lalu. Walau bagaimanapun, dengan pencapaian yang dilihat melampau ini bermakna mereka memerlukan tiga musim konsisten berturut-turut untuk meraih hak mereka sebagai kelab Liga Premier yang mantap.

Selain itu, dengan kehilangan Christian Eriksen kepada Manchester United, kekosongan posisi kreativit meninggalkan jurang yang besar dan ia akan menjadi menarik untuk melihat siapa yang mereka bawa sebelum penutupan jendela perpindahan. Brentford sememangnya pasukan yang mantap dan mempunyai potensi, tetapi dalam liga seperti Liga Premier, ia mungkin tidak memadai.

 

Southampton

The Saints layak sepenuhnya mendapat tempat mereka dalam senarai ini. Walaupun mereka adalah pasukan ‘top-flight’ yang mantap, sikap mereka yang acuh tak acuh dalam menandatangani pemain berkualiti yang mencukupi adalah membingungkan, dan jika kita ingin memerhatikan trajektori mereka selama tiga musim lalu, satu-satunya arah yang ditujui adalah ke bawah.

Ralph Hassenhutl sudah pasti pengurus yang baik, dan dengan pemain berkualiti tinggi seperti James Ward-Prowse dan Che Adams, The Saints boleh menjadi agak sengit, tetapi mereka perlu menajamakan banyak aspek permainan mereka jika mereka ingin kekal selamat musim depan.

 

Everton

Mungkin, perkara yang paling penting musim lalu, selain perebutan kejuaraan, ialah Everton yang terlepas dari relegasi. Pasukan itu bermain dengan teruk sehingga ramai fikir pemain Everton mempunyai agenda menentang kelab tersebut.

Musim lalu, selepas mengesahkan kedudukan mereka, bandar itu seolah langit kebiruan dengan kegembiraan dan keseronokan. Walau bagaimanapun, mereka harus sedar daripada euforia itu dan menghadapi hakikat bahawa mereka mempunyai pasukan yang sangat lemah, dan mereka boleh menghadapi satu lagi pertempuran relegasi pada musim akan datang.

Share.
Leave A Reply