Manchester City kini merupakan salah satu pasukan terbaik di Eropah. Penghargaan kepada Pep Guardiola, yang telah berjaya mengubah kelab yang pernah dinilai rendah ini menjadi unit penyerang yang lasak.

Walau bagaimanapun, revolusi kelab mendahului walaupun kedatangan pengurus Sepanyol itu. Sebelum kedatangan pengurus bernas Sepanyol, ‘The Citizens’ telah pun mula mengutip piala. Sebenarnya, mereka sudah pun merangkul dua gelaran Liga Premier.

Pengurus seperti Roberto Mancini dan Manuel Pellegrini boleh diberi pujian atas menyalakan kemaraan yang dilihat hari ini sebagai kuasa bola sepak yang hampir tidak setanding. Walau bagaimanapun, kedua-dua pengurus boleh mengaitkan kejayaan mereka dengan kualiti penyerang tengah yang berjaya mereka perolehi pada masa itu. Pemain seperti Mario Ballotelli, Edin Dzeko, Emmanuel Adebayor, Carlos Tevez dan legenda Sergio kun Aguero semuanya menhangatkan Etihad dengan gol bertimbun-timbun.

Gandingan penyerang Argentina Sergio Aguero dan Carlos Tevez adalah yang paling terkenal, kerana mereka bermain dengan keceriaan fizikal dan kemahiran Amerika Selatan yang tidak pernah dilihat oleh pasukan belah biru Manchester.

Carlos Tevez membuat pertukaran sensasi daripada pesaing sebandar, Manchester United dalam perjanjian yang diselubungi kontroversi hebat. Namun begitu, perjanjian itu telah dilakukan dan pemain Argentina itu berjanji kepada peminat untuk membantu kelab barunya mencapai tahap yang diinginkan. Pemain Argentina itu beraksi cemerlang bersama penyerang Wales Craig Bellamy; gabungan mereka hangat dan berbahaya.

Sergio Aguero ditandatangani dari Atletico Madrid dengan harapan dia akan menyambung kegigihan rakan senegaranya. Penyerang itu adalah versi yang lebih baik kerana lebih prolifik daripada rakan senegaranya dari Argentina, lebih teknikal dan rekodnya dalam Liga Premier kekal tidak dapat ditandingi sehingga kini. Malangnya bagi Aguero, karier legendanya terpaksa dihentikan kerana isu kesihatan berkaitain jantungnya semasa tempoh singkatnya di Barcelona. Selain itu, Tevez kini telah menceburi bidang kejurulatihan selepas bersara musim lalu.

Bagaimanapun, perpindahan menjadi teka-teki diselubungi pemain Norway baru-baru ini, Erling Haaland telah membuat perbandingan langsung dengan pasangan Amerika Selatan itu. Peminat, pakar dan pengkritik semuanya telah menyatakan pendapat yang berbeza tentang bagaimana beza pemain Norway itu jika dibandingkan dengan pendahulunya. Artikel ini bertujuan untuk melihat dengan lebih dekat dan menawarkan analisis yang mencukupi tentang perkara itu.

 

Kemahiran di hadapan gol

Bagi penjelasan yang lebih ketara, ketiga-tiga penyerang itu mempunyai tuntutan yang kuat untuk menampilkan prestasi yang tajam dalam hak mereka sendiri. Ketiga-tiga mereka bermain sebagai penyerang tengah dan menjaringkan gol apabila diperlukan. Namun, pasangan Aguero dan Tevez mempunyai keupayaan untuk menyusut ke belakang sebagai satu komplemen untuk penyerang tengah yang lebih dikenali.

Ini adalah sesuatu yang Erling Haaland tidak pernah dilihat lakukan. Walau bagaimanapun, itu bukan perkara utama di sini, Carlos Tevez paling kurang berkesan apabila kita membandingkan penyerang dengan dua yang lain. Pemain Argentina itu menjaringkan 84 gol Liga Premier sepanjang masanya di West Ham United dan kedua-dua pasukan Manchester dalam 202 perlawanan. Itu adalah nisbah gol 0.41 setiap 90, lebih rendah daripada rakan senegaranya yang menjaringkan 187 gol dalam 275 perlawanan Liga Premier dengan nisbah 0.67 setiap 90.

Erling Haaland masih belum menendang bola Liga Premier jadi dia tidak boleh dibandingkan dengan yang Tevez pada aspek itu. Bagaimanapun, rekod menakutkan pemain berusia 22 tahun itu dalam Liga Juara-Juara pastinya patut digeruni. Penyerang itu telah menjaringkan 23 gol dalam saingan teratas Eropah dalam hanya 19 perlawanan! Dengan Borussia Dortmund, dia berjaya mencatatkan purata hampir satu gol setiap perlawanan, mengumpul 85 gol dalam 88 perlawanan semasa di Jerman.

Masanya dalam liga Austria dan Jerman juga dipenuhi dengan gol. Pemain Norway itu telah menjaringkan 155 gol untuk pasukan kelabnya. Dia benar-benar hidup dan bernafas gol, dan ini benar-benar mencerminkan kedudukannya dalam permainan kerana dia adalah pemain kedua paling berharga di belakang Kylian Mbappe. Walaupun pasangan Aguero dan Tevez cekap di depan gawang, statistik Haaland menunjukkan bahawa dia boleh menjadi satu kenaikan taraf kepada pasangan itu sekurang-kurangnya dalam ciri ini.

 

Gaya Permainan

Walaupun pasangan Amerika Selatan Aguero dan Tevez lebih agresif dalam keinginan mereka untuk terlibat dalam permainan, pemain Norway itu lebih mengambil berat tentang posisinya. Carlos Tevez dikenali sebagai pemain utiliti semasa zaman bermainnya. Pemain Argentina itu boleh bermain di mana-mana posisi penyerang malah boleh turun ke bahagian tengah jika perlu. Bagaimanapun, dia berfungsi lebih menonjol sebagai penyerang tengah dan sebagai pemain sayap kanan. Dia boleh membekalkan kemahirannya lari melalui pertahanan, membuat pemain pertahanan melakukan kesalahan tanpa paksaan, memberi ‘square balls’ ke tengah dan juga merembat dari jauh.

Sergio Aguero agak serupa, walaupun dia tidak pernah diperlukan untuk bermain di bahagian tengah. Keupayaannya untuk bermain bersama penyerang tengah yang lebih dikenali dan masih mencecah angka berganda amat dipandang rendah. Dia telah bergandingan dan bergabung dengan beberapa bekas penyerang City dan dia berjaya menjaringkan lebih gol semasa membantu mereka. Sergio Aguero adalah ancaman kepada semua pertahanan Liga Premier kerana saiz miniaturnya tidak menyekatnya daripada menyebabkan cerai-berai yang tidak terfikir pada pasukan lain. Dia mempunyai kebolehan untuk membentuk pertalian dengan rakan sepasukannya dengan mahir, berlari tegar melalui pertahanan, membuka ruang untuk rakan sepasukannya dan juga merembat dari jarak jauh.

Haaland yang berusia 22 tahun lebih suka memanfaatkan kreativiti dari rakan sepasukan dibelakanganya. Setakat ini dalam kariernya, dia mempunyai keistimewaan untuk menjadi pemain utama untuk semua pasukannya dan telah mendapat manfaat daripada pemain seperti Jude Bellingham dan Jadon Sancho.

Walaupun dia juga boleh merembat dari jarak jauh dan turun padang, dia tidak melakukannya terlalu kerap untuk diletakkan dalam kurungan yang sama seperti pemain terdahulu. Haaland boleh menganggap dirinya bertuah kerana dia akan mendapat manfaat servis daripada pemain seperti Kevin de Buyne, Bernardo Silva dan Riyad Mahrez sekali lagi.

 

Kecergasan, kecederaan dan pengkondisian

Tanpa kecederaan, Sergio Aguero bermungkinan memecah rekod yang dia ciptakan untuk dirinya sendiri. Persembahan cemerlangnya sudah pasti tidak dapat dilupakan tetapi rekod kecederaannya agak bermasalah.

Walaupun Tevez kurang cedera, disiplinnya dan pengkondisian yang lemah memperlahankan trajektori kerjayanya. Semasa berada di England, dia kerap dikenakan denda dan larangan kerana kelakuan buruknya. Pertambahan berat badannya juga menjadi masalah buat pemain Argentina itu, kerana dia dianggap tidak cergas beberapa kali.

Erling Haaland baru-baru ini menjadi pemain tetap di meja pakar bedah tetapi dia adalah ‘role model’ yang sempurna bagi kecergasan dan pengkondisian. Dietnya menjadi teladan ketika dia menunda laluan ikon Portugis, Cristiano Ronaldo. Dia juga kerap di gim, jadi dalam konteks ini pemain Norway itu jauh lebih hebat kerana dia adalah antara penyerang paling cergas dan terpantas dalam bola sepak hari ini.

Share.
Leave A Reply