Liga Premier terkenal dengan aklsi yang mengkagumkan dan hiburan premium. Sejak kewujudannya pada tahun 1992, liga ini telah mencipta imej yang penuh sensasi, hiburan yang menggairahkan dan gols yang menggiurkan.

Walau ia adalah liga paling kontroversi di dunia, ia berjaya mengimbangi perkara itu dengan isu utama yang sentiasa kelihatan menusuk kemeriahan dan tempo, menuju hari perlawanan.

Detik-detik kecemerlangan individu, keganasan, gol di masa kecederaan dan perebutan posisi pengurusan adalah antara faktor utama kesensasian di liga ini.

Watak seperti Roy Keane, Joey Barton dan Jose Mourinho terkenal kerana mencipta detik yang tidak dapat dilupakan walaupun ada yang negatif. Siapa boleh melupakan pertembungan terowong yang terkenal antara Roy Keane dan Patrick Vieira atau pertembungan ‘sideline’ antara Jose Mourinho dan Arsene Wenger.

Bagaimanapun, ini hanyalah beberapa detik keemasan Liga Premier. Artikel ini akan memilih sepuluh detik yang paling dikenangi dalam sejarah Liga Premier.

 

Kegelinciran hebat Steven Gerard

Legenda Liverpool itu disayangi dan dipuja di Merseyside, tetapi bila dia melihat detik lampau ini serta menyesal kerana tidak memenangi piala yang diamati. Bekas pemain tengah itu pasti masih mencubit dirinya kerana tidak pernah memenangi kejuaraan Liga Premier sepanjang tempoh lamanya di kelab itu.

Paling ketara, dia pasti akan melihat kembali kesilapan hebatnya dalam perlawanan menentang Chelsea yang merampas kejuaraan liga dan menyerahkannya kepada Manchester City. Apa yang menjadikan detik itu lebih dingati ialah pemain Inggeris itu telah menggesa rakan sepasukannya supaya tidak membiarkan gelaran ”tergelincir’ daripada tangan mereka. Agak ironik bahawa dia”tergelincir” sendiri dalam perlawanan itu.

 

Gerard dibuang padang dalam beberapa saat menentang musuh ketat Man United

Pemain tengah legenda itu sekali lagi dalam suatu situasi buruk. Perlawanan yang melibatkan Manchester United dan Liverpool boleh dikatakan perlawanan terbesar musim ini bagi kebanyakan peminat dan pemain kedua-dua pasukan. Bagaimanapun, ia kelihatan seolah-olah Gerard tidak endah dengan perlawanan itu kerana kurang daripada 40 saat berada di padang, dia ditunjukkan kad merah. Kami belum pasti apa situasi pemain Inggeris itu sebelum perlawanan, tetapi dia nampaknya mahu dikad merahkan dengan terjahan liar ke atas pemain United.

 

Cantona menendang penyokong di stadium dalam gaya kung fu

Legenda Manchester United itu benar-benar satu ‘enigma’ . Dia mengangkat kolar tinggi dan memastikan dia tampil setinggi egonya, tetapi menunjukkan perangai yang buruk.

Bekas superstar United itu, atas apa pun sebab, dalam perlawanan menentang Crystal Palace pada 1995, berlari ke tempat penonton dan menendang seorang penyokong. Sehingga hari ini ia kekal sebagai salah satu imej paling gila dalam sejarah Liga Premier.

 

Sidang media ‘Special One’ Jose Mourinho

Pengurus Portugis yang sangat kontroversi itu baru sahaja diumumkan sebagai pengurus baharu Chelsea dan, seperti yang dituntut adat, terpaksa berhadapan dengan pihak media. Pengurus Portugis itu masuk ke dalam bilik dan bercakap dengan nada seorang yang tidak terpengaruh dengan tugas memenangi trofi untuk Chelsea. Dia juga mengisytiharkan bahawa dia adalah ‘Special One’ selepas mengingatkan mereka tentang kejayaannya di Eropah bersama Porto.

Kecelaruan bola pantai Pepe Reina

Bekas penjaga gol Liverpool itu berjaya mengumpul sebahagian detik-detik lucu dalam Liga Premier. Walau begitu, tidak ada insiden yang serupa dengan insiden bola pantai yang terkenal itu. Bekas penyerang Sunderland Darren Bent melakukan rembatan rendah yang terkena bola pantai yang dilemparkan ke atas padang oleh penyokonh. Malangnya, trajektoru bola itu telah mengelirukan Reina dan menyebabkan gol dibolos, ini telah memalukan pemain Sepanyol itu.

The Gunners ‘Unbeatean’ dalam satu musim penuh

Sememangnya, memenangi Liga Premier adalah satu pencapaian yang luar biasa, tetapi mencapai anugerah tersebut tanpa kalah sepanjang kempen adalah benar-benar hebat.

Arsene Wenger dan pasukan kebalnya menyerbu ke puncak bola sepak Inggeris dengan memenangi 26 perlawanan dan seri 12 dalam proses itu. Pencapaian agung untuk pasukan istimewa itu.

 

David Beckham menentang Wimbledon- Gol dari separuh padang

 Pemain sayap legenda Manchester United itu terkenal dengan kebolehan ‘set piece’ yang menakjubkan, dan terkenal dengan menjaringkan tendangan percuma. Bagaimanapun, pada situatsi ini, dia mendapat bola di garisan tengah dan menyedari penjaga gol lawan berada di luar garisannya dan menyepak bola jarak jauh yang terus meruyup ke dalam gawang.

 

Kenny Daglish mengetuai Blackburn dan kejuaraan liga

Liga Premier tidak mempunyai banyak pemenang sejak penubuhannya pada tahun 1992. Manchester United, City dan Chelsea telah meraih jumlah anugerah tertinggi.

Walaupun kini tersingkir, Blackburn Rovers meraih satu-satunya kejayaan liga mereka pada tahun1994, didorong oleh kecemerlangan Shearer dan Sherwood.

 

Leicester City melakukan perkara mustahil dengan memenangi liga

Sebelum permulaan musim Liga Premier 2015/2016, Leicester City hampir tidak terlepas dari kancah relegasi pada musim sebelumnya dan diberi rating 5000/1 untuk memenangi kejuaraan pada musim berikutnya.


Walau bagaimanapun, sesuatu yang ajaib dijangka berlaku, kerana pengurus Itali mereka Claudio Ranieri mengambil setiap perlawanan dengan kesabaran dan kemudiannya menguasai liga dengan hebat. Pencapaian luar biasa mereka dilihat oleh ramai sebagai pencapaian terhebat dalam sejarah bola sepak.

 

Gol lewat Sergio Aguero dan komen klasik Martin Tyler

Jika ada detik yang melambangkan keghairahan dan aksi dramatis Liga Premier, itu adalah detik Aguerooo. Man United dan Man city bersaing sengit pada hari terakhir musim ini untuk merebut takhta Liga Premier. Man United melawat Sunderland, dan gol tunggal Wayne Rooney menyempurnakan tugasan itu untuk ‘Red Devils’.

Bagaimanapun, City mendapati dalam situasi yang celaru dalam perlawanan mereka menentang Queens Park Rangers. Edin Dzeko telah menyamakan kedudukan untuk Citizens, dan permainan kelihatan terlepas untuk pasukan biru muda. Kemudian datang detik azimat ini; Mario Ballotelli entah bagaimana membekalkan bola kepada Aguero, yang melepasi Taiye Taiwo dan menjaringkan gol penentu kejuaraan. Etihad meletus dan United menyerah kalah, ia satu detik keemasan dalam sejarah liga terbaik dunia.

Share.
Leave A Reply