Liga Perdana adalah liga yang paling menarik di dunia. Ia adalah rumah kepada bintang bola sepak terbaik dan bakat tempatan. Setiap pemain bola sepak mengimpikan untuk bermain di England, sementara ada yang mendapatkan langkah impian mereka dan mencipta nama untuk diri mereka sendiri.

Di tempat lain, orang-orang lain telah terharu dengan kesukaran pertandingan itu.

Kelab-kelab seperti Manchester United dan Chelsea adalah objek utama ejek-ejekan dalam situasi ini. Kedua-dua kelab telah menghasilkan kegagalan termahal dan terburuk bagi pembelian pemain dalam sejarah Liga Perdana.

Walaupun pasukan seperti Liverpool dan Arsenal adalah tidak terkecuali, kedua-dua kelab yang telah dinyatakan adalah yang paling mendapat hasil terburuk. Yang paling terbaru daripada mereka adalah pemenang Piala Dunia Perancis, Paul Pogba.

Pemain Perancis itu yang beroperasi di bahagian tengah padang, telah ditandatangani dalam satu perpindahan yang terkenal bernilai £90 juta yang bertujuan untuk menghidupkan semula kelab Inggeris itu. Walau bagaimanapun, dia mendengus dan mengeluh sepanjang berada di sana, dan dokumentari ‘Pogmentary’nya dengan sempurna merumuskan kegagalannya.

Satu lagi contoh yang utama, juga daripada Manchester United, ialah Angel Di Maria. Pemain Argentina yang menakjubkan itu adalah seorang pemain yang penting untuk Real Madrid sebelum menyertai Red Devils dalam satu perjanjian yang bernilai sebanyak £59 juta pound.

Dia telah gagal memberikan inspirasi kepada pasukannya dan telah dijual seperti cepatnya dia telah datang.

Terdapat beberapa pemain yang termasuk dalam kategori percubaan yang gagal ini, tetapi kita akan mengehadkan diri kita kepada sepuluh sahaja dan mengambil kira jangkaan, kos dan silsilah pemain berkenaan. Berikut adalah beberapa kegagalan pembelian pemain terburuk dalam sejarah liga Perdana.

10. Paul Pogba – Juventus ke Manchester United

Walaupun pemain Perancis itu telah mempunyai beberapa detik cemerlang semasa aksi enam tahunnya di Old Trafford, dia sebahagian besarnya telah gagal membawakan pulangan yang setimpal dengan pelaburan yang telah diberikan kelab itu kepadanya. Masanya di kelab itu telah dicemari dengan kontroversi seperti tingkah laku dan sikap profesional yang buruk.

Ejennya, yang kini mendiang Mino Raiola telah diketahui dengan sentiasa menjana pandangan-pandangan daripada pemain itu, dalam proses mengganggunya.

Walau bagaimanapun, Paul sendiri dilihat sebagai seorang yang tidak berdaya. Sikapnya dalam latihan dan di atas padang untuk United menimbulkan persoalan mengenai kesesuaiannya dengan pasukan itu. Pemain itu telah tidak pernah komited dengan pembangunan kelab itu dan seolah-olah sentiasa bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri.

Pogba, yang perpindahan percumanya ke Juventus sedang hampir pasti, mungkin merupakan satu bakat yang bertaraf dunia dalam Liga Perdana, tetapi penggunaan statusnya yang kurang membuatkan dia menjadi satu kegagalan.

9. Fernando Torres – Liverpool ke Chelsea

Pemain Sepanyol itu adalah antara penyerang terbaik dalam Liga semasa beliau di Merseyside. Dia telah terkenal dengan kepantasan, ketangkasan dan ketepatannya yang telah menghasilkan banyak gol untuk Liverpool sepanjang tempohnya di sana. Dia telah ditandatangani dengan harga £50 juta pound dalam satu yuran rekod dalam Liga pada ketika itu.

Walau bagaimanapun, langkah itu tidak berjalan seperti yang telah diharapkan dan dia diturunkan ke bangku simpanan dan akhirnya dijual.

Pemain Sepanyol itu, yang merupakan pemenang kasut emas Euro 2008, telah mengharungi satu masa yang sukar di Chelsea disebabkan kepada jangkaan yang sangat besar terhadapnya. Ramai merasakan kegagalannya terikat dengan sumpahan pada jersi No.9 di Stamford Bridge.

8. Andriy Shevchenko – AC Milan ke Chelsea

Pemenang Ballon d’Or itu berpindah ke London dalam satu perpindahan bernilai £30 juta yang dilihat sebagai satu pelaburan yang dialu-alukan di Stamford Bridge. Pemain Ukraine itu telah mempunyai satu masa yang menakjubkan di Itali, sambil menjaringkan banyak gol dan menerima banyak anugerah di San Siro.

Dia adalah sebahagian daripada pelaburan besar yang dibuat oleh jutawan Rusia, Roman Abrahamovic dalam satu usaha untuk mencipta satu benteng bintang di kelab itu.

Walaupun rancangan itu telah berfungsi pada satu tahap yang besar, sesetengah pemain tidak menghasilkan satu pulangan kepada pelaburan. Satu contohnya ialah Andriy Shevchenko.

7. Danny Drinkwater Leicester city ke Chelsea

Apabila Leicester City telah memenangi kejuaraan Liga Perdana pada musim 2015/2016, ramai pakar meramalkan bahawa akan ada perpindahan besar-besaran daripada pasukan itu.

Sesuai dengan ramalan itu, pasukan seperti Chelsea telah membeli N’golo Kante dan Danny Drinkwater.

Yang pada akhirnya telah gagal untuk cemerlang malah telah diturunkan ke pasukan simpanan. Dia telah menyertai satu perjanjian bernilai £35 juta yang telah gagal memenuhi jangkaan dalam apa-apa cara sekalipun.

6. Tiemoue Bakayoko – Monaco ke Chelsea

Sangat serupa dengan kes Drinkwater, Monaco telah baru sahaja memenangi Ligue un. Ia adalah merupakan satu pencapaian yang luar biasa, memandangkan kepada saingan sengit yang mereka telah hadapi daripada PSG untuk memenangi kejuaraan itu.

Pemain Perancis itu adalah sebahagian daripada enjin bahagian tengah yang menjadikan pasukan Leonardo Jardim sebuah pasukan yang menakutkan. Dia telah menyertai Chelsea dalam satu perjanjian bernilai 40 juta pound pada 2017 dan telah dipinjamkan pada musim depan selepas satu kempen yang mengerikan.

5. Andy Carroll Newcastle ke Liverpool

Liverpool telah menyangka bahawa mereka telah mendapat banyak keuntungan apabila mereka menandatangani penyerang tinggi dan berambut panjang itu, tetapi dia telah terbukti sebagai satu kegagalan yang teruk.

Penyerang itu adalah seorang pemburu haram pada zamannya di Newcastle, dan dia telah mahukan satu langkah ke arah elit dalam bola sepak Inggeris. Dia telah menyertai satu perjanjian bernilai £35 juta yang telah terbukti sebagai satu pembaziran sumber.

4. Nicholas Pepe Lille ke Arsenal

Pemain Ivori itu telah tiba di Emirates dengan jangkaan yang besar dan telah ditandatangani dengan satu perjanjian rekod kelab bernilai £72 juta.

Dia telah gagal untuk bersinar secara konsisten, oleh itu dia mendapat satu tanda kegagalan. Walaupun dia masih berada di kelab itu dan boleh membuat penyesuaian, dia kini dilihat sebagai seorang pemain yang telah gagal dan peluangnya untuk bermain secara tetap terus berkurangan dengan setiap masa yang berlalu.

3. Alexis Sanchez Arsenal ke Manchester United

Jose Mourinho telah memutuskan untuk menimbulkan satu kekecohan di England dengan mengejar pemain Chile itu yang berada di tahun terakhir perjanjiannya di Emirates. Siapa yang boleh melupakan peristiwa yang terkenal itu?

Dia telah dilihat sebagai Messiah untuk Red Devils tetapi kecederaan dan prestasi yang tidak konsisten telah menjejaskan masanya di kelab itu. Dia telah ditandatangani dalam satu perjanjian pertukaran terus untuk Henrik Mkhitharyan. Kedua-dua pemain telah gagal mempamerkan prestasi yang diharapkan dan kedua-duanya telah dihantar keluar dari pasukan baharu masing-masing.

2. Angel Di Maria – Real Madrid ke Manchester United

Pemain hebat Argentina itu telah menghasilkan beberapa detik yang ajaib dalam tempoh singkatnya di kelab itu, seperti gol di stadium King Power.

Walau bagaimanapun, dia telah gagal meniru kecemerlangan yang ditunjukkannya di Madrid dan telah dijual secara efektif kepada PSG pada musim berikutnya.

1. Romelu Lukaku – Inter ke Chelsea

Pemain besar Belgium itu adalah antara penyerang terbaik dalam bola sepak dunia dan dia telah membuktikannya dalam dua musimnya di Inter.

Blues memerlukan seorang penyerang selepas kegagalan Timo Werner untuk mengetuai serangan. Dia telah ditandatangani dalam satu perjanjian bernilai £97 juta yang dilihat sebagai salah satu kesilapan perpindahan terbesar dalam sejarah bola sepak. Sikapnya di dalam dan di luar padang telah dikritik dan peminat Chelsea gembira melihat dia pergi ke Inter secara pinjaman.

Share.
Leave A Reply