Pengenalan:

Liga Perdana Inggeris telah menjadi salah satu liga yang paling mendebarkan, mengujakan dan mengejutkan di dunia, terutamanya dalam tempoh dua dekad yang lalu, dan penghargaannya bukan sahaja diberikan kepada pemain-pemain dan pasukan PR tetapi juga kepada pengurus-pengurus.

Mempunyai anak-anak muda yang berbakat adalah satu perkara yang penting tetapi selain daripada itu mempunyai satu minda yang cerdas, minda di mana bola sepak dapat mengalir secara deras bukanlah satu pencapaian yang biasa-biasa, dan EPL sedang bernasib baik, kerana ia mempunyai kedua-duanya.EPL sentiasa dikurniakan dengan pengurus-pengurus yang mempunyai pemikiran yang tajam, taktikal dan mempunyai cara-cara yang menakjubkan dalam melihat kepada dunia bola sepak termasuklah Sir Alex Ferguson, Pep Guardiola, Jurgen Klopp, Jose Mourinho, dan Arsene Wenger.

Dalam artikel ini, kita akan bercakap tentang semua minda-minda hebat di dalam Liga Perdana Inggeris.

Perkara yang Memikat dalam Liga Perdana Inggeris:

Tidak dinafikan lagi bahawa setiap pemain bola sepak yang muda di dunia mempunyai satu impian untuk bermain di EPL pada suatu hari nanti. Mereka bekerja keras untuk mencapai impian ini dan apa yang menarik perhatian mereka ialah daya saingnya, keamatan, peminat-peminat, dan gembar-gembur tetapi bukan itu sahaja, EPL adalah satu pakej secara keseluruhan, ia juga dilengkapi dengan faedah bermain di bawah jurulatih genius. Para pemain dapat mengembangkan diri mereka sendiri, mereka dapat mengetahui had diri mereka, bakat mereka, dan sejauh mana mereka boleh berkembang.

Seorang anak muda biasa akan memikirkan bagaimana dia boleh pergi dari 1 hingga 10 tetapi apabila dia diuruskan oleh seorang jurulatih yang hebat juga, dia akan berfikir untuk pergi dari A hingga Z. Ini sahaja telah menjadi satu faktor utama mengapa pemain-pemain tertarik ke Liga Perdana Inggeris .

Mengapakah EPL adalah rumah bagi minda-minda yang genius?

EPL adalah rumah kepada minda-minda yang  genius untuk satu sebab yang utama dan ianya adalah persekitaran dan intensiti liga. Jurulatih peringkat teratas boleh mendapatkan yang terbaik daripada mereka dan boleh menguji had diri mereka juga. EPL juga telah menjadi rumah kepada pemain-pemain berbakat termuda dan ini juga meyakinkan pengurus-pengurus untuk datang ke sini supaya mereka boleh mengubah bakat yang belum matang menjadi pemain-pemain yang bertaraf dunia.

Siapakah minda-minda yang cerdas ini?

Pada era sekarang, EPL telah kebanyakannya didominasi oleh dua orang jurulatih – Pep Guardiola dan Jurgen Klopp tetapi jika kita melihat sejarah secara keseluruhannya kita boleh menunjukkan lebih banyak nama.

Sejak menyertai Man City, Pep Guardiola telah menjadi jurulatih yang paling berjaya dalam Liga Perdana. Jurulatih-jurulatih yang lain sedang mengambil sedikit masa tetapi daripada persembahan pada musim sebelumnya, kita boleh menjangkakan beberapa muka baharu akan mencabar takhta England.

Berikut adalah beberapa nama yang menjadi pilihan pada musim depan untuk memenangi EPL.

Pep Guardiola – Man City:

Pengurus Sepanyol Pep Guardiola adalah yang mengetuai bot Manchester City. Skuad Man City mungkin paling ganas di atas kertas dan dengan penambahan Jack Grealish pada musim lalu dan Erling Haaland pada musim ini, Pep Guardiola boleh membuatkan malam dingin England menjadi lebih sejuk.

Jurgen Klopp:

Reds telah berebut takhta sehingga saat-saat terakhir pada musim lalu tetapi malangnya, anak buah Pep telah merangkul gelaran. Sadio Mane telah berpindah dan menyertai Bayern dan ini mungkin kelihatan satu tamparan hebat untuk Liverpool dan satu peluang untuk lawan-lawannya, perkara masih boleh memihak kepada Klopp dan dengan penambahan Nunez, ianya adalah tidak jauh dari berkemungkinan.

Erik Ten Hag:

Bos Ajax telah meninggalkan Belanda dan menyertai pasukan Inggeris – Man United. Mereka telah diturunkan ke Liga Europa pada musim lalu dan kemudian Red Devils telah melantik Ten Hag, seorang pengurus yang mempunyai satu profil yang hebat.

Erik Ten Hag telah melakukan pelbagai keajaiban ketika bersama Ajax dan jika dia dapat melaksanakan ideanya dalam skuad United ini, mereka sekurang-kurangnya boleh memenangi UEL dan juga boleh menamatkan saingan di tempat empat teratas. Mereka masih belum lagi menandatangani sebarang pemain jadi ianya akan menjadi menarik untuk melihat apa yang Ten Hag boleh tawarkan.

Antonio Conte:

Tottenham sentiasa diperli kerana kekurangan trofi dalam kabinet trofi mereka dan bekas bos Chelsea telah menyertai mereka pada tahun 2021. Spurs baru-baru ini telah menandatangani Richarlison, seorang pemain muda yang menarik dari Everton.

Spurs, di atas kertas mempunyai sebuah pasukan yang hebat tetapi atas sebab-sebab tertentu, merekaadalah jauh daripada menjadi pesaing-pesaing tetapi sebuah minda yang genius daripada Conte boleh melakukan keajaiban jadi mari kita lihat jika akal boleh beraksi untuk Spurs.

Mikel Arteta:

Arsenal pada musim lalu telah melayakkan mereka untuk bermain dalam UCL pada beberapa perlawanan terakhir tetapi kita tidak boleh mengabaikan kerja yang telah dilakukan oleh Arteta untuk Arsenal. Mereka adalah pesaing yang baik untuk 4 tempat teratas pada masa ini tetapi siapa tahu apa yang mungkin berlaku.

Arsenal sedang dipenuhi dengan minda segar dan muda jadi adakah Arteta dapat melangkah dengan lebih jauh? Satu perkara yang pasti, Arteta telah berada di bawah bimbingan Pep jadi ya dia adalah jurulatih taktikal dan jelas seorang yang bermain dengan otak.

Thomas Tuchel:

Tuchel telah memenangi UCL bersama Chelsea tetapi masih belum memenangi EPL. Musim lalu tidak begitu baik untuknya tetapi selain daripada menandatangani pemain-pemain yang baru jika dia memberikan tumpuan kepada skuadnya yang sedia ada, dia boleh dengan mudah datang untuk mengambil takhta di mana Pep sedang berada.

Tuchel mempunyai pengetahuan yang hebat tentang bola sepak dan juga menganalisis lawannya dengan sangat mendalam. Perlumbaan untuk EPL akan menjadi lebih menarik pada musim depan.

2022/23- Badai pertempuran taktikal yang akan datang dalam Liga Perdana

Dengan semua genius-genius yang cemerlang ini beraksi, dan bakat terbaik di dunia berada di Liga Perdana. Musim 22/23 akan datang akan menjadi sesuatu untuk ditonton.

Sebelum ini kita telah melihat prestasi yang hebat daripada beberapa pasukan terbaik Liga Perdana. Chelsea, Man City, Arsenal, Tottenham dan Liverpool; semua pasukan-pasukan yang menakjubkan ini telah memberikan kita rasa merinding dan detik untuk diingati.

Walaupun Manchester City telah memenangi kejuaraan dengan kelebihan yang sedikit di atas Liverpool, pada tahun depan, perebutan gelaran akan menjadi lebih sengit kerana semua pengurus-pengurus ini akan datang untuk trofi Liga Perdana Inggeris yang berkilat itu.

Ayat Penutup

Bukan senang untuk menutup nama-nama perawakan tinggi seperti ni. Tetapi kita telah berjaya! Kita boleh menyatakan dengan selamat bahawa jika anda memberikan tumpuan kepada pasukan-pasukan pengurus-pengurus ini, anda tidak akan terlepas sebarang perkara penting yang akan berlaku dalam Liga Perdana pada musim depan.

Kami tidak suka untuk mengucapkan selamat tinggal, tetapi sudah tiba masanya sekarang! Adakah anda mempunyai sebarang soalan mengenai topik pada hari ini? Tanya sahajalah! Kerana kami suka untuk menjawab sebarang pertanyaan anda. Nantikan sehingga pada kali yang seterusnya!

Share.
Leave A Reply