Pengenalan

Mana-mana sukan hari ini, adalah jauh berbeza, lebih pantas dan mendebarkan berbanding dengan sukan yang pernah dilakukan pada awal abad ke-20. Begitu juga dengan bola sepak. Setelah berlalunya beberapa dekad yang lalu, bola sepak telah menjadi satu permainan yang sangat strategik dan penuh dengan aksi. Jika anda mengetahui permainan yang indah ini dari sudut pandangan taktikal, anda mungkin tahu betapa luasnya butiran yang terkandung di dalamnya. Dan jika tidak, kami berada di sini untuk memperkenalkan anda kepada fenomena yang sangat mendalam dan yang telah dilaksanakan dengan baik dalam bola sepak yang telah dibuktikan dengan baik oleh ramai genius.

Mari kita lihat dengan lebih kepada Pep Guardiola dan Erik Ten Hag, yang akan membantu kami menerangkan ‘keseluruhan bola sepak kepada anda’.

Cruyffism; Fenomena Bola Sepak

Untuk memahami Cruyffism; yang merupakan istilah yang didorong daripada nama salah seorang pemain bola sepak terhebat; Johan Cruyff. Yang mana akan kita bincangkan sebentar lagi.

Cruyffism ialah satu cabang bola sepak secara keseluruhan yang maju dan moden, yang merupakan gaya permainan asal Belanda yang dibangunkan oleh guru Johan Cruyff iaitu Rinus Michel.

Terutamanya, ia berkisar tentang permainan bola sepak menyerang berasaskan penguasaan, di mana pasukan cuba mengawal tempo permainan melalui permainan bola sepak pelbagai posisi. Pertukaran posisi, hantaran bola dengan satu sentuhan, membuat segitiga dan mengeksploitasi ruang adalah maksud Cruyffism dan permainan bola sepak secara keseluruhan..

Pada hari ini, ini adalah salah satu cara bermain bola sepak yang paling berjaya, dan sangat menghiburkan untuk ditonton. Sebagai contoh, mari kita ingat Barcelona Pep Guardiola, atau Barcelona Luis Enrique yang telah membuatkan kita kagum dengan kecemerlangan bola sepak. Mereka pernah berlari mengelilingi pasukan terbaik di dunia melalui cara mereka bermain bola sepak yang luar biasa.

Siapakah dia Johan Cruyff?

Jadi, Johan Cruyff adalah seorang pemain yang berada di kemuncak kuasanya pada tahun 70-an. Pemenang tiga kali ballon d’or adalah ahli silap mata bola. Kepahlawanannya datang di Barcelona dan Ajax, dua kelab yang dikasihinya. Dan di mana gaya permainannya telah berkembang. Walaupun menjadi seorang pemain yang hebat dan bertaraf dunia, Cruyff adalah seorang pengurus yang lebih baik. Dia diilhamkan oleh cara-cara Rinus Michel yang hebat ketika dia telah mengembangkan dengan gayanya yang tersendiri di sekitar permainan bola sepak pelbagai posisi pada tahun 80-an dan 90-an. Di Ajax dan Barcelona di mana Cruyff telah meninggalkan jejak tetapnya sebagai seorang pengurus dan telah memberikan inspirasi kepada satu generasi pemain-pemain bola sepak dan jurulatih-jurulatih. Di kalangan murid-murid Johan, terdapat dua nama yang sedang membawa warisannya walaupun selepasdaripada kematiannya, Dan mereka melakukannya dalam beberapa cara. Kita sedang bercakap tentang Pep Guardiola dan Erik Ten Hag.

Pep Vs Ten Hag; Satu Imbasan Kembali Dalam Sejarah:

Kedua-dua nama ini adalah tawaran hangat dalam Liga Perdana, liga bola sepak terbaik di seluruh dunia. Walaupun Guardiola adalah seorang yang telah terbukti, dengan banyaknya trofi dan pengiktirafan di atas namanya, Erik Ten Hag juga mempunyai beberapa potensi besar sebagai seorang genius taktikal dan pengurus. Mari kita melihat perkembangan mereka sehingga tahun 2022.

Pep Guardiola:

Kita sedang membincangkan Pep Guardiola terlebih dahulu, kerana rasa hormat yang murni. Kerana dia sememangnya hebat. Pep telah memulakan kerjayanya sebagai satu nama yang belum terbukti di FC Barcelona pada tahun 2008. Kelab itu pada masa itu telah mempunyai satu generasi yang berbakat luar biasa di wajah Lionel Messi, Iniesta, Busquets, Xavi, Pique dan Dani Alves yang memerlukan bimbingan yang betul untuk memerintah dunia. Dan Pep, dia hanyalah telah menyediakannya. Pada tahun pertamanya, pasukan itu memenangi sextuple dan mengalahkan semua nama-nama besar di Eropah.

Perhentian seterusnya untuk Pep Guardiola ialah di Bayern Munich, di mana dia telah sekali lagi mancapai satu kejayaan. Dan akhirnya di Manchester City. Di City, dia telah memenangi 4 gelaran Liga Perdana, dan sedang mengintai Liga Juara-Juara sekali lagi.

Dengan kata-kata yang mudah, Pep Guardiola telah menyekolahkan pengurus-pengurus yang lain selama 14 tahun yang lalu dan kecemerlangannya masih tiada tandingannya!

Erik Ten Hag:

Erik ten Hag adalah salah seorang ahli skuad pengurusan dan pelajar taktikal Pep Guardiola semasa beliau di Bayern Munich. Pada masanya dimana Erik sebagai seorang pengurus yang baru bermula. Ten Hag secara terbukanya menyatakan kekagumannya terhadap Pep Guardiola dan pengaruh pengurus Sepanyol terhadap gaya kejurulatihannya.

Era tumpuan telah bermula untuk Ten Hag apabila dia dilantik sebagai pengurus Ajax pada tahun 2017. Dia telah terus melaksanakan cara bimbingan Guardiola dan telah menunjukkan hasil yang luar biasa. Erik telah berjaya mendapat 100 kemenangan sebagai seorang pengurus dalam hanya 128 perlawanan di mana dia telah berkuasa di Ajax. Permainan bola sepak menyerang yang menarik telah membawa kehidupan kembali ke Amsterdam selepas hampir 2 dekad. Ten Hag turut telah membantu Ajax untuk mara ke peringkat  separuh akhir Liga Juara-Juara, menewaskan dan memperbudak-budakkan pasukan-pasukan seperti Real Madrid melalui kecemerlangan taktikalnya.

Dalam tempoh 5 tahun sehingga 2022, terdapat 3 gelaran Eredivisie untuk namanya. Secara keseluruhan, dia telah memenangi sebanyak 6 trofi.

Perbezaannya:

Sehingga kini, kita telah membincangkan alasan bersama antara Guardiola dan Ten Hag. Terdapat sedikit perbezaan juga, kami ingin menegaskan sekali lagi bahawa Erik ten Hag masih tiada tandingan untuk perawakan Pep Guardiola, tetapi mereka sangat serupa, namun masih berbeza.

Kedua-duanya melaksanakan permainan bola sepak pelbagai posisi dan menyerang, tetapi mereka adalah peminat formasi-formasi yang berbeza. Pep adalah seorang yang serba boleh tetapi formasi 4-3-3 telah berakar umbi di dalam gaya permainannya di samping penggunaan pemain -pemain sayap yang cekap dalam pasukannya, untuk mengeksploitasi kelebarannya. Sementara Ten hag sering dilihat menggunakanformasi 4-2-4, satu formasi yang sangat agresif dalam bola sepak moden. Di mana terdapat satu tumpuan kepada  kawasan sepertiga akhir dan di sebelah sayap padang.

Perbualan taktikal ini boleh berlangsung selama berjam-jam, tetapi mari kita maju!

Bagaimana City vs United Akan Dibentuk Sekarang:

Di Manchester, City adalah sebuah kuasa dominan untuk satu bahagian yang lebih baik dalam dekad yang lalu. Terima kasih kepada huru-hara yang berlaku di Manchester United selepas pemergian Sir Alex Ferguson. Sudah 10 tahun berlalu, dan United nampaknya tidak berada di landasan yang stabil sejak daripada itu.

Walaupun Manchester City sedang memenangi gelaran-gelaran Liga Perdana dengan kerap, kerana cara Pep Guardiola yang menakjubkan dan telah terbukti dalam menguruskan kelab itu.

Selepas menukar beberapa pengurus, termasuklah beberapa nama baik seperti Jose Mourinho, Man United sedang mencari satu tempoh kejayaan yang berterusan dengan Ten Hag pada masa sekarang. Dan tidak ada keraguan lagi bahawa dialah lelaki yang boleh menawarkannya.

Memandangkan kita telah bercakap tentang kedua-dua alasan bersama dan warisan ideologi mereka. Ianya akan menjadi suatu kenikmatan apabila melihat Ten Hag dan Pep Guardiola membariskan pasukan mereka dalam perlawanan penting Manchester.

Liga Perdana pastinya membawakan banyak gembar-gembur pada musim 2022/23!

Ayat-Ayat Penutup:

Ianya telah menjadi suatu yang agak taktikal, tetapi perbualan mendalam tentang permainan yang indah ini adalah sangat menggembirakan. Pep Guardiola sememangnya salah seorang pengurus terbaik yang pernah memeriahkan permainan ini. Dan Ten Hag nampaknya sedang berada di landasan yang sama jika dia dapat mengekalkan wataknya sebagai seorang pengurus yang kita telah lihat di tempat pemain simpanan Ajax selama 5 tahun lepas.

Terima kasih kerana bertahan sehingga ke akhir, kami akan memberikan anda lagi dengan blog seterusnya tidak lama lagi. Sehingga itu, Adios!

Share.
Leave A Reply