Kalidou Koulibaly akhirnya telah membuat perpindahan yang telah lama diidamkannya ke Liga Perdana. Satu perjanjian yang bernilai sehingga €36 juta telah diumumkan pada minggu lalu untuk melihat bekas pemain Napoli itu berpindah ke Stamford Bridge.

Lebih-lebih lagi, bukan satu rahsia lagi bahawa Chelsea sangat memerlukan pengganti pertahanan, dan pembeliannya amat mendesak untuk menggantikan pemain pertahanan yang berpindah.

Sejak sedekad lalu, pemain Senegal itu telah membuktikan dirinya sebagai salah seorang pemain pertahanan yang terbaik di dunia. Kecekalan, agresif dan kehadirannya di udara telah menjadikan dia hebat di tengah-tengah bahagian pertahanan untuk kelab dan negaranya.

Sejak tahun 2016, Koulibaly telah dikaitkan dengan satu perpindahan ke Liga Perdana. Kelab-kelab seperti Manchester United, Manchester City, dan Liverpool semuanya sangat hampir untuk menandatanganinya di pelbagai jendela perpindahan. Walau bagaimanapun, Napoli hanya menangguhkan perkara yang tidak dapat dielakkan dengan meletakkan tanda harga yang tidak masuk akal ke atas pemain yang berusia 31 tahun itu.

Dia telah bekerja di bawah beberapa pengurus yang sangat baik, terutamanya Carlo Ancelotti, yang pernah menyifatkan dia sebagai salah seorang pemain pertahanan terbaik yang pernah bekerja dengannya. Tetapi, sudah tentu, itu adalah pujian yang besar memandangkan pengurus ini telah bekerja dengan Paolo Maldini dan Sergio Ramos.

Telah Tidak dinafikan bahawa pemain berusia 31 tahun itu mempunyai pengalaman, kualiti bertaraf dunia, dan mentaliti yang diperlukan untuk berjaya dalam liga yang sukar seperti Liga Perdana. Lebih-lebih lagi, persoalan di hadapan kita ialah bagaimana dia sesuai dengan ideologi dan kaedah Thomas Tuchel.

Musim lalu terbukti sukar untuk Blues, dan masalah pertahanan mereka bertambah lagi selepas pengumuman bahawa Antonio Rudiger akan pergi ke Real Madrid dan Andreas Christensen akan menyertai Catalan. Namun, adakah Koulibaly sesuai dengan Liga Perdana? Apakah kualiti yang dia miliki yang boleh membuatkan dia terdetik dalam skuad Chelsea? Mari kita ketahui.

Mengapa Chelsea ingin membelinya

Orang London barat kehilangan Antonio Rudiger dan Andreas Christensen dalam satu jendela perpindahan dan memerlukan pengganti dalam posisi itu, sebab itulah dia ditandatanganinya. Walau bagaimanapun, Chelsea bukan sahaja memerlukan seorang pengganti tetapi seorang yang berpengalaman dalam pemain antarabangsa Senegal itu.

Musim depan, kita mungkin akan melihat perkongsian antara Koulibaly dan Thiago Silva yang sentiasa bersemangat. Perkongsian pertahanan ini hampir berusia 70 tahun digabungkan dan membawakan satu tahap pengalaman dan fizikal yang baharu. Thiago Silva sendiri, tidaklah teruk sejak berpindah dari PSG. Walaupun kini jauh lebih perlahan, bek tengah Brazil itu menutupi kekurangannya seiring dengan kelincahan dan pengalaman.

Walau bagaimanapun, apabila hierarki Chelsea telah mendapati bahawa pemain Senegal itu tersedia untuk satu perpindahan dan dia telah menolak perjanjian baharu di Napoli, mereka melihat ia sebagai satu peluang yang baik untuk membawa masuk bek tengah elit untuk memperkuatkan bahagian pertahanan mereka.

Perpindahan beliau mengujakan ramai peminat kerana beliau telah dikenali sebagai ketua di bahagian belakang, pemain bola sepak yang tabah, dan pertahanan yang sukar untuk dilepasi.

Pemain Senegal itu juga merupakan ancaman dari segi udara; ketinggian dan keupayaan lompatannya agak mengagumkan, yang telah membolehkannya memenangi beberapa persaingan di udara dalam Serie A dan telah menjaringkan beberapa gol daripada taktik sepakan percuma.

Dia juga boleh membina dari belakang. Pemain yang berusia 31 tahun itu telah bekerja dengan Mauricio Sarri, yang dikenali sebagai seorang nenek moyang bola sepak dalam penguasaan bola. Memandangkan hampir semua pasukan membina dari bahagian pertahanan, pemain pertahanan mestilah mempunyai ciri ini.

Walaupun dia telah diketahui melakukan beberapa kesilapan pertahanan dari semasa ke semasa, Koulibaly adalah seorang bek tengah elit, dan Chelsea sepatutnya mengharapkan perkara yang baik di bahagian pertahanan.

Bagaimana dia akan menyesuaikan diri secara taktikalnya di Chelsea

Koulibaly mempunyai tugas yang sukar dicemburui untuk menggantikan pemain pertahanan Jerman Antonio Rudiger. Pemain Jerman itu telah terkenal dengan jenis pertahanan yang kasar, kecenderungannya untuk memacu bola ke hadapan, dan terjahan yang tidak masuk akal. Satu kelemahan utama yang Rudiger telah ada ialah kecenderungannya untuk membiarkan pertahanannya terdedah. Koulibaly tidak mempunyai kelemahan yang dinyatakan sebelum ini dan boleh berpuas hati untuk kekal di belakang dan mengawal bahagian pertahanan.

Walaupun begitu, kita harus mengakui bahawa ianya akan mengambil sedikit masa untuk pemain Senegal itu untuk menyesuaikan diri dengan kaedah Tuchel dan sifat meletihkan Liga Perdana. Pemain Senegal itu mempunyai kualiti untuk mengetuai bahagian pertahanan tersebut. Dengan diberikan masa dan ruang yang diperlukan, dia seharusnya dapat melepasinya dengan cepat.

Musim lalu adalah agak menarik untuk Chelsea. Gol yang telah dijaringkan untuk pasukan itu tersebar di seluruh ahli pasukan. Kita telah melihat Reece James, Marcos Alonso dan Thiago Silva menjaringkan gol pada masa yang berbeza semasa kempen itu.

Trend ini menunjukkan bahawa Tuchel membina pasukannya untuk menyerang di semua bahagian, dan warga Senegal itu perlu bergabung dan menyumbang kepada matlamat pasukan.

Pakar taktik Jerman itu telah menggunakan formasi pertahanan yang berbeza sejak dia tiba di kelab itu. Ini adalah kerana dia begitu memberikan perhatian kepada bahagian pertahanannya, yang menyaksikan pasukannya mencatat 27 rekod bersih tanpa dibolosi dalam 45 perlawanan pertamanya.

Dia kebanyakannya menempatkan tiga pemain di bahagian belakang, dengan tiga bek tengah duduk di belakang sayap dan pemain tengah.

Bagaimanakah Chelsea akan membariskan pemain-pemainnya dengan Koulibaly?

Blues akan berwajah baharu pada musim depan, terutamanya di bahagian pertahanan dengan penambahan Koulibaly. Struktur bahagian pertahanan berkemungkinan akan menyaksikan pemain Senegal itu dibarisi bersama Thiago Silva dan Cesar Azpilicueta. Selain itu, warga London barat telah dikaitkan dengan perpindahan untuk Nathan Ake dari Manchester City. Pemain Belanda itu, yang kebetulan merupakan satu produk daripada akademi terkenal Chelsea, sedang dilihat sebagai pilihan yang lain di bahagian belakang.

Reece James dan Ben Chilwell berkemungkinan besar akan meneruskan peranan mereka sebagai bek sayap kanan dan kiri. Kedua-dua pemain itu juga akan menjadi penting dalam bahagian pertahanan kerana mereka adalah penting untuk kejayaan idea Tuchel.

Bahagian tengah harus mengandungi N’golo Kante, yang juga seorang lagi pemain penting, dan Mateo Kovacic, yang telah ditugaskan untuk menukar pertahanan kepada serangan. Chelsea juga boleh menurunkan pemain seperti Jorginho dan Ruben Loftus-cheek dalam posisi tersebut.

Mason Mount akan ditugaskan untuk mengatur serangan dan kreativiti. Pemain Inggeris itu juga boleh bermain di bahagian sayap tetapi paling berkesan bermain di belakang penyerang-penyerang.

Pemain baru Blues, Raheem Sterling, pastinya akan bermula di sayap kiri dan diapit sama ada di antara Christian Pulisic atau Hakim Ziyech dan membolehkan Kai Havertz mengetuai serangan dengan pemergian Romelu Lukaku.

Share.
Leave A Reply