Arsenal sedang bersedia untuk menjadikan Aleksandr Zinchenko dari Manchester City sebagai pembelian kelima musim panas mereka dan terdapat banyak keyakinan menjelang perpindahan itu.

Perjanjian itu sedang dilihat secara meluas sebagai seorang pelawak dalam usaha Arsenal untuk mengukuhkan dua posisi. Pemain antarabangsa Ukraine itu sedang dilihat sebagai seorang pemain serba boleh dengan mentaliti kemenangan elit dan akan tampil sebagai seorang pemain Liga Perdana yang terbukti.

Pengurus Gunners, Mikel Arteta, telah bekerja dengan pemain itu dari zamannya di Manchester City dan jelas mengagumi kerjanya. Dia boleh beroperasi di beberapa kawasan di atas padang. Dia boleh bermain di bahagian tengah dan bek kiri, kedua-duanya dengan sangat berkesan. Arteta dikatakan telah tertarik dengan sifat ini dan bersedia untuk mengeluarkan wang tunai untuk mendapatkan pemain itu.

Walaupun City sudah pun meneroka pilihan untuk menandatangani Marc Cucurella dari Brighton bagi menggantikan pemain Ukraine itu, mereka tidak akan menandatanganinya sehingga Arsenal membayar penuh untuk Zinchenko. Juara bertahan itu perlu mengeluarkan sejumlah wang yang besar untuk harganya daripada Brighton, kerana dia masih mempunyai baki empat tahun dalam perjanjian semasanya, dan kelab itu tidak tergesa-gesa untuk menjualnya. Satu perjanjian dengan Arsenal untuk berpisah dengan Zinchenko boleh terbukti berguna dalam menjana dana yang diperlukan untuk perpindahan Cucurella.

Perjanjian ini akan memberikan banyak makna kepada ramai peminat dan pakar Arsenal. Melihat kepada keperluan semasa skuad Arsenal, dia lulus kebanyakkan daripadanya. Skuad itu jelas memerlukan pengukuhan di posisi bek kiri dan tengah, dan pemain Ukraine itu boleh menjadi kunci untuk membuka dua pintu.

Kieran Tierney masih menjadi bek kiri pilihan pertama, tetapi kecederaan berterusan dan kebimbangan kecergasannya menyebabkan dia tidak boleh diharapkan. Gunners cuba membetulkan keadaan ini dengan menandatangani Zinchenko untuk memberikan perlindungan apabila perlu. Walaupun Nuno Tavares adalah satu pilihan di bek kiri, pemain Portugis itu telah bergelut dalam musim pertamanya di Emirates.

Mengapa Arsenal telah memilih Zinchenko

Pemain Ukraine itu telah sangat mengagumkan di posisi bek kiri di Manchester City dan malah boleh menggantikan Tierney sebagai pilihan utama di posisi itu apabila dia tiba.

Pemain yang berusia 25 tahun itu sedang mendahului pemain Scotland itu dari segi statistik. Pada musim lalu, Zinchenko telah mencatatkan lebih banyak bantuan jaringan pada setiap perlawanan, hantaran tepat, hantaran silang dan larian ke hadapan.

Walau bagaimanapun, kita harus menerima ini dengan secubit garam kerana pemain Ukraine itu telah bermain di pihak yang dominan, dan statistik itu adalah telah dijangkakan, kerana dia adalah seorang penerima manfaat daripada sebuah pasukan yang memenangi gelaran.

Lebih-lebih lagi, nampaknya pemain itu mencari lebih banyak masa permainan, dan mengikut semua petunjuk, dia lebih sukakan satu peranan di bahagian tengah berbanding dengan bahagian pertahanan.

Pengurus Manchester City, Pep Guardiola, bahkan pernah menyatakan bahawa pemain itu paling sesuai untuk bermain dalam satu posisi kreatif dan paling sesuai untuk satu peranan menyerang.

Guardiola telah berkata pada bulan April: “Di dalam poket sebagai pemain tengah menyerang. Itulah posisinya, sudah pasti. Apabila kami telah membawa Oleks dari Ukraine, dia adalah No.10 – jawatan Phil Foden, seorang pemain kreatif. Tetapi keperluan yang kami ada… Kami telah tidak mempunyai bek kiri selama bertahun-tahun. Fabian Delph telah menyesuaikan diri dengan sangat baik dalam posisi itu dan Oleks juga. Itu telah berlaku kerana dia adalah berpendidikan tinggi. Dia tahu apa maksudnya,” tambahnya.

The Gunners akan memerlukan setiap bantuan yang mereka boleh dapatkan pada musim depan, kerana mereka akan bersaing di semua pertandingan. Menandatangani pilihan utiliti seperti Zinchenko boleh terbukti sebagai sangat berguna dalam perjalanan musim yang panjang.

Bagaimana dia akan menyesuaikan diri secara taktikal di kelab itu?

Memandangkan pemain yang dimaksudkan adalah multi-dimensi, ia sedikit sebanyak meringankan beban Arteta. Zinchenko boleh beroperasi di posisi bek kiri dan beraksi cemerlang kerana dia telah menunjukkan di sepanjang kerjayanya bahawa dia tidak kekurangan rentak dan kekuatan fizikal. Dia juga menambahkan lagi di atas kesemuanya dengan keupayaan untuk membuat hantaran yang baik.

Pengurus itu pastinya akan mengetahui keupayaan Zinchenko daripada pengalaman bekerja dengan warga Ukraine itu. Walau bagaimanapun, ia masih menjadi satu misteri bagaimana pengurus Sepanyol itu berhasrat menggunakan pemain yang berusia 25 tahun itu.

Arsenal kini mempunyai dua pilihan bek kiri: Kieran Tierney dan Nuno Tavares. Bekas pemain itu telah menyertai Celtic pada tahun 2019, tetapi kecederaan dan cabaran kecergasan telah menjejaskan kemajuannya.

Seorang bekas ahli pasukan fisio Arsenal iaitu Gary Lewin juga telah mendakwa bahawa pemain Scotland itu tidak sepenuhnya sesuai untuk ketegangan bola sepak Liga Perdana. Ia juga menarik untuk diperhatikan bahawa sepanjang berada di kelab itu, dia telah tidak membuat lebih daripada 27 penampilan dalam satu musim untuk kelab itu.

Tavares nampaknya telah pasrah dengan nasibnya bahawa dia akan terus jatuh dalam barisan pertahanan kiri. Sejak berita ketibaan Zinchenko di Emirates, ianya telah dilaporkan bahawa pemain Portugis itu sedang mencari perpindahan dari kelab itu.

Pemain itu telah dikaitkan dengan Ligue 1, Marseille khususnya, tetapi nampaknya perbincangan telah terputus, dan pemain itu mungkin akan kekal dan bersaing untuk mendapatkan tempatnya di bawah Mikel Arteta.

Jika pemain Sepanyol itu memutuskan untuk menggunakan pemain Ukraine itu di bek kiri, ia mungkin terbukti bijak dari segi taktik kerana pemain itu akan bergabung dengan lebih baik dengan penyerang dan juga melakukan hantaran lintang untuk Gabriel Jesus.

Bagaimanakah Arsenal akan dibarisi dengan Zinchenko?

Walaupun dia lebih banyak bermain sebagai seorang bek kiri, Guardiola telah menyatakan bahawa dia adalah yang terbaik sebagai pemain tengah menyerang. Dalam bahagian ini, kita akan meneroka beberapa cara untuk Arteta membariskan pasukannya dengan Zinchenko.

Malangnya bagi Zinchenko, Gunners kini sangat kuat dalam posisi pilihannya. Orang-orang seperti Martin Odegaard, Emile Smith Rowe dan Fabio Vieira membentuk pilihan bagi posisi tersebut. Jadi berkemungkinan pemain Ukraine itu memainkan peranan no 8 bersama-sama dengan Thomas Partey atau Xhaka.

Mikel Arteta telah menggunakan formasi 4-2-3-1 dengan paling kerap, dan ini mungkin sesuai untuk Zinchenko, kerana dia menikmati peranan itu untuk Ukraine.

Selain sebagai pemain No 8, kita sebelum ini telah menetapkan bahawa dia juga boleh menjadi satu pilihan bek kiri yang boleh dipercayai sekiranya Kieran Tierney tidak dapat diturunkan.

Dengan bakat menyerang Zinchenko, menggunakan dia sebagai seorang bek sayap kiri atau pemain sayap mungkin berkesan. Dengan cara itu, dia juga akan memberikan kreativiti tetapi sekarang dari bahagian sayap.

Walaupun itu mungkin keputusan kecemasan untuk Arteta, ia menekankan fleksibiliti Oleksandr Zinchenko.

Share.
Leave A Reply