Cristiano Ronaldo telah menjadi subjek pelbagai spekulasi perpindahan dalam beberapa minggu kebelakangan ini, yang membawa kepada banyak persoalan dan jawapan-jawapan yang hampir. Pemain yang berusia 37 tahun itu telah menyatakan hasratnya untuk berpindah dari Old Trafford hanya kurang daripada 12 bulan daripada kembalinya. Sekiranya laporan boleh dipercayai, ejennya Jorge Mendes telah menjaja pemenang Ballon d’Or lima kali itu di kiri, kanan dan tengah.

Beberapa minggu kebelakangan ini merupakan sesuatu yang memalukan buat gergasi Liga Perdana itu, ditambah pula dengan drama yang tidak berkesudahan daripada perjanjian Frenkie De Jong. Keperluan terakhir kelab itu adalah apabila azimat mereka yang mahu keluar secara paksa dari kelab. Apa yang memburukkan lagi keadaan ialah pemain yang berusia 37 tahun itu mempunyai masa lebih 2 bulan untuk memikirkan keputusannya untuk meninggalkan kelab. Mengapa perlu menunggu sehingga permulaan kempen pramusim?

Laporan juga telah muncul bahawa bintang Portugal itu telah ditolak oleh semua kelab yang ditawarkan oleh ejen hebatnya kepadanya. Orang-orang seperti Bayern Munich, Chelsea dan PSG, adalah beberapa sebutan yang ketara.

Sepanjang musim 2021/2022, bintang Portugal itu telah membawa pihaknya melalui momen dan gerakan. Gol lewat beliau ketika menentang Atalanta dan Villarreal dalam Liga Juara-Juara telah menggariskan nilai beliau yang besar kepada pasukan itu. Jaringan tiga golnya dalam satu perlawanan ketika menentang Norwich dan Tottenham Hotspur telah membuktikan bahawa dia masih jauh dari telah selesai.

Kita boleh meneruskan detik-detik luar biasa yang telah diberikan oleh ikon lagenda itu pada musim lalu, tetapi beberapa persoalan halus timbul: adakah United lebih baik tanpa bintang Portugal itu? Tanpa dia dalam pasukan, adakah terdapat satu peluang untuk lebih banyak kejayaan di Old Trafford? Di manakah mereka akan berada tanpa dia? Ini dan banyak lagi adalah persoalan yang sedang berkembang yang telah ditimbulkan oleh perkembangan baru-baru ini.

Pemergiannya akan membantu United mencapai cita-citanya yang mendesak

Pelantikan Erik ten Hag telah disambut dengan penuh penghargaan dan harapan untuk esok yang lebih baik di Manchester United. Sebelum pelantikannya, kelab itu telah melantik Ralf Ragnick untuk menjadi seperti pelopor kepada pengurus yang seterusnya dan dalam sidang akhbar pertamanya, satu perkataan telah difikirkan dalam kepala kita iaitu, MENDESAK. Kelab itu telah melantiknya untuk membina kecergasan pemain dan menggalakkan lebih banyak persembahan menyerang. Walaupun itu telah tidak berlaku, ianya telah dibisikkan dalam pusingan media bahawa Cristiano Ronaldo tidak akan sesuai dengan kaedah ini.

Pemenang Ballon d’Or sebanyak lima kali itu sedang berada di pihak yang salah dalam 30 tahun, dan walaupun dengan latihan-latihan asing dan program kecergasannya, usia semakin mengejarnya.

Untuk kreditnya, dia setakat ini adalah pemain yang paling komited dan terbaik di kelab itu pada musim lalu, tetapi statistik juga telah menyatakan bahawa dia adalah penyerang yang paling sedikit mendesak daripada semua penyerang dalam Liga Perdana pada musim lalu. Jika United mahu menjadi raksasa mendesak yang mereka idamkan, seperti yang dicadangkan oleh statistik, mempunyai Ronaldo tidak akan membantu.

Minggu lalu, sumber melaporkan bahawa Ralf Ragnick telah meminta kelab itu supaya menjualnya sejak bulan Januari yang lalu, kerana dia melihat penyerang veteran itu tidak sesuai dengan ideologinya.

Salah satu tindakan pertama yang diambil oleh pengurus Jerman itu ialah telah memasukkan Anthony Elanga ke dalam pasukan, walaupun dengan fakta bahawa dia jauh lebih lemah daripada Marcus Rashford.

Alasannya tidak begitu sahaja, dia adalah salah seorang penekan terbaik dalam pasukan itu, dan Rangnick dengan cepat menyedarinya.

Walau bagaimanapun, jika Ten Hag mahu menarik balik barisan ini, dia pastinya tidak memerlukan Ronaldo atau perlu mencari jalan untuk memasukkannya ke dalam pasukan itu.

Persembahan Pramusim United mengatakan banyak perkara

Perlawanan pramusim adalah satu formaliti semata-mata, tetapi ia adalah alat yang tidak dapat dinafikan untuk memantau kemajuan pasukan. Liverpool dan Manchester United telah bertembung dalam satu perlawanan persahabatan di Bangkok, dan ramai yang menjangkakan satu penerusan kesinambungan yang memalukan yang telah dialami oleh Red Devils pada musim lalu.

Kempen 2021/2022 adalah satu musim yang mempunyai sangat sedikit positif, dan walaupun United telah menamatkan saingan dengan satu tempat dalam Liga Europa, ia adalah satu kehancuran. Anak buah Klopp telah memusnahkan United dengan 9-0 dalam dua perlawanan dan mencemarkan sepenuhnya teater keramat bernama Old Trafford.

Walau bagaimanapun, di Bangkok, United telah kelihatan seperti dilahirkan semula, bertenaga dan bermotivasi. Mereka telah bermain seperti sebuah pasukan dan mengejar setiap bola, dengan modul Ten Hag secara beransur-ansur tenggelam di kepala mereka. Jangan kita lupakan bahawa ini adalah pemain-pemain yang sama yang bermain seperti satu kumpulan yang tidak berpuas hati sedang meminta kebenaran untuk berlari atau menekan. Walaupun begitu, kita mesti berhati-hati untuk bermain terlalu banyak perlawanan, pasukan pastinya kelihatan jauh lebih baik daripada musim lalu.

Walaupun Ronaldo boleh dikatakan sebagai penyerang terbaik dalam sejarah bola sepak, kehadirannya dalam pasukan itu kelihatan seperti puting beliung di habitat air tawar. Tidak dinafikan bahawa terdapat kualiti dalam pasukan United, tahap keyakinan berada pada paras terendah sepanjang masa musim lalu, dan ianya bukanlah satu kebetulan apabila ia telah berlaku apabila ikon Portugis itu telah masuk.

Pasukan itu telah tidak pernah berhenti daripada mengagumkan dan sedang mengembangkan kekuatan demi kekuatan. Orang-orang seperti Marcus Rashford, Jadon Sancho dan Anthony Martial kelihatan lebih baik dan lebih tajam, dan ini disebabkan kepercayaan baharu bahawa Ten Hag telah memberikan kesan dalam pasukan. Walaupun kepulangan Ronaldo mungkin akan menggalakkannya, ia kelihatan lebih berkemungkinan untuk mengeluarkannya.

Statistik yang menarik menambahkan kelantangan

Kita telah mengakui kekejaman dan kecemerlangan Cristiano Ronaldo, yang bergantung kepada kebolehan menjaringkan gol tertingginya dan pergerakan pemangsa di dalam kotak, yang tiada duanya. Dalam satu senario konvensional, seorang penyerang prolifik sepatutnya meningkatkan jumlah gol yang dijaringkan oleh sesebuah pasukan kerana dia sama ada akan menjaringkannya sendiri atau memberikan ruang untuknya.

Walau bagaimanapun, itu tidak boleh dikatakan mengenai Cristiano Ronaldo; Statistik mendedahkan bahawa kehadiran ikon Portugis itu agak mengurangkan jumlah gol dalam dua pengembaraan kelab terakhirnya.

Kepulangannya ke Old Trafford telah menyaksikan dia memasang sepenuhnya dirinya sebagai instrumen serangan utama kelab, menjaringkan 24 gol sepanjang musim ini.

Walau bagaimanapun, seperti yang dicadangkan oleh statistik, United lebih kejam dan prolifik di hadapan gol sebelum dia kembali. Pasukan itu telah menjaringkan 73 gol pada musim 2020/21, tetapi mereka hanya telah berjaya menjaringkan 57 gol dengan penyerang veteran itu.

Corak ini telah tidak terhad kepada Manchester United. Sebelum dia menyertai Juventus, kelab itu telah lebih prolifik dan telah menjaringkan 86 gol. Walau bagaimanapun, penyertaannya telah menyaksikan pasukan itu mendapat jaringan gol sebanyak 70, 76 dan 77 dalam tempoh tiga tahunnya di kelab itu.

Penyerang prolifik itu adalah satu aset komersil yang berharga kepada mana-mana kelab yang bersamanya, tetapi memandangkan tiada kelab terkemuka yang nampaknya mahukannya sekarang, ia menunjukkan bahawa dia mungkin menjadi satu liabiliti kecil pada masa ini.

Share.
Leave A Reply