Kedudukan penjaga gol adalah salah satu yang dipandang rendah oleh peminat dan peminat bola sepak. Bagi sesetengah orang, penjaga gol bukanlah pemain bola sepak tetapi hanyalah watak untuk menghalang penyerang lawan daripada menjaringkan gol. Walau bagaimanapun, itu adalah kekeliruan dan dalam sebuah liga seperti liga Perdana, untuk menjadi seorang penjaga gol bukanlah sesuatu yang mudah dan ia memerlukan tumpuan dan kekuatan mental yang tinggi untuk mengawal palang besi tersebut.

Selama bertahun-tahun, ramai penjaga gol telah menunjukkan tahap konsistensi yang tinggi dalam menghalang penyerang terbaik daripada mempunyai hari yang indah di hadapan gol. Mereka juga sangat lantang dalam memastikan organisasi pertahanan mereka dan mereka juga telah melakukan penyelamatan yang paling sukar dipercayai.

Pemain-pemain seperti Peter Schmiechel, David Seaman dan Peter Cech adalah tokoh-tokoh penting dalam sejarah penjaga gol Liga Perdana. Penjaga-penjaga gol ini dengan cara mereka sendiri telah mengubah cara kita melihat penjaga gol. Siapa boleh melupakan rekod pertahanan Chelsea yang luar biasa pada era Mourinho, yang telah menyaksikan Petr Cech hanya melepaskan 15 gol Liga Perdana, rekod yang masih kekal sehingga kini.

Siapa juga yang boleh melupakan kepahlawanan Schmiechel yang dinamik yang telah terkenal sebagai sangat lantang mengetuai pertahanan United merangkul satu kemenangan bersejarah pada tahun 1999 dan kejuaraan liga yang lain. David Seaman, orang Inggeris yang terkenal dengan berambut panjang, adalah seorang yang kuat untuk Gunners selama beberapa tahun.

Walaupun senarai penjaga-penjaga gol yang hebat tidak berkesudahan, berikut adalah sepuluh nama yang pastinya telah melakukan keadilan terhadap posisi tersebut dan layak menjadi antara sepuluh penjaga gol terbaik dalam liga Perdana.

10. Jens Lehmann – Arsenal:

Penjaga gol Jerman itu telah mempunyai masa yang agak singkat dalam liga berbanding penjaga-penjaga gol yang lain dalam liga. Dia telah hanya membuat sebanyak 146 penampilan semasa di kelab itu, tetapi dia telah memastikan yang rekodnya di kelab itu bertahan dalam ujian masa.

Lehmann memegang rekod sebagai satu-satunya penjaga gol yang mengharungi sepanjang musim tanpa kalah. Dia tidaklah boleh dipercayai seperti David Seaman yang legenda tetapi dia pastinya telah melakukan yang hebat dalam lima musimnya.

9. Brad Friedel – Kelab-Kelab Berbeza:

Penjaga gol legenda Amerika itu telah memulakan karier liga Perdananya pada tahun 1997 bersama Liverpool. Dia telah dibuat untuk bersaing dengan salah seorang pemain terbaik England iaitu David James.

Pemain Amerika itu juga telah bermain untuk kelab seperti Tottenham dan Aston Villa. Dia telah bersara pada usia 44 tahun dan merupakan pemain tertua yang bermain untuk Aston Villa sehingga kini. Kerjayanya telah dicemari dengan beberapa kesilapan besar tetapi dia pastinya konsisten pada satu tahap yang baik.

8. Joe Hart – Kelab-kelab berbeza:

Penjaga gol Inggeris itu adalah satu blok di zaman keemasannya. Bekas penjaga gol Manchester City itu adalah pilihan pertama untuk three lions itu selama beberapa tahun dan telah dianggap sebagai pengganti terakhir kepada David Seaman.

Dia telah terkenal dengan masanya di Manchester City di mana dia telah memenangi dua gelaran liga Perdana. Walau bagaimanapun, kerjayanya terbantut sejak Pep Guardiola telah memutuskan untuk menghantarnya keluar dari kelab itu.

7. Ederson Moraes – Manchester City:

Penghalang rembatan Brazil itu adalah antara yang terbaik di England dan Eropah sejak 4 musim yang lalu. Dia telah ditandatangani untuk menggantikan Claudio Bravo yang telah ditandatangani untuk memupuk bola sepak tiki taka yang dikehendaki oleh Pep.

Walau bagaimanapun, yang terakhir adalah kesilapan yang bertebaran dan terpaksa diletakkan di bangku simpanan dan kemudiannya telah dijual. Salah satu sebab utama pemain Brazil itu memasuki senarai ini adalah kerana dia telah menyempurnakan peranannya sebagai penjaga gol sweeper dalam liga, dan telah membuka jalan untuk diikuti oleh orang-orang yang lain. Dia telah mempunyai beberapa bantuan jaringan untuk namanya dan ya dia melakukannya dari tiang golnya.

6. Pepe Reina – Liverpool & Aston Villa:

Rata-rata penjaga gol ketinggian sederhana adalah antara penjaga gol terbaik dalam sejarah Liverpool. Dia mempunyai peratusan rekod bersih tanpa dibolosi yang terbaik daripada setiap penjaga gol yang telah membuat lebih 100 penampilan.

Pemain Sepanyol itu telah terkenal kerana melakukan penyelamatan yang luar biasa untuk pasukan Reds sepanjang lapan tahun perkhidmatannya di kelab itu. Dia telah kembali ke liga bersama Villa dan telah mempunyai dua rekod bersih tanpa dibolosi dalam dua belas penampilannya.

5. David De Gea – Manchester United:

Pemain Sepanyol itu adalah antara penjaga gol terhebat dalam sejarah bola sepak terkini. Dia adalah salah seorang daripada beberapa penjaga gol yang telah menyelamatkan kelab mereka secara sendirian sepanjang satu musim.

Pemain yang berusia 31 tahun itu telah menjadi satu-satunya cahaya yang bersinar di kelab itu sejak pemergian Sir Alex Ferguson.

Siapa yang boleh melupakan prestasi luar biasa beliau di Emirates pada tahun 2017? Permainan yang masih kita ingati dengan rasa kagum dengan kehebatan pemain Sepanyol itu.

Walaupun ramai peminat mahu dia pergi, dia kekal sebagai salah seorang yang paling hebat bagi menjaga gawang dalam sejarah Liga Perdana.

4. Edwin Van der Sar – Fulham & Manchester United:

Pemain Belanda yang telah menyertai Fulham selepas dua tahun yang teruk di Itali telah tidak dijangkakan akan menjadi satu pembelian yang hebat. The Flying Dutchman, sebagaimana gelarannya, telah membuat 42 rekod bersih tanpa dibolosi dalam empat tahunnya di Fulham.

Dia telah menyertai Manchester United dan selebihnya adalah sejarah apabila dia telah memenangi empat kejuaraan liga Perdana. Sehingga kini, beliau sedang memegang rekod dalam mencatatkan jumlah permainan yang paling lama tanpa kekalahan sebagai seorang penjaga gol di dalam liga itu.

3. David Seaman – Arsenal & Manchester City:

Penjaga gol legenda Inggeris itu bukan sekadar satu simbol kejantanan pada awal 90-an, dengan berambut panjang dan misai yang tebal. Beliau adalah salah seorang tokoh utama pada era Liga Perdana baharu.

Sebelum pembentukan Liga Perdana pada tahun 1992, Seaman sudah pun menjadi seorang penjaga gol yang mantap. Pemain Inggeris itu adalah seorang pesaing yang tetap kepada Schmiechel yang gagah dari Denmark untuk sarung tangan emas dan anugerah penjaga gol terbaik.

2. Peter Schmiechel – Kelab-Kelab Berbeza:

Untuk mencapai apa yang David Seaman telah kecapi telah dilihat sebagai luar biasa pada masa itu, tetapi untuk mencapai ketinggian pencapaian Peter Schmiechel telah dilihat sebagai dewa. Pemain Denmark yang yakin adalah yang terbaik pada kemuncaknya.

Beliau telah memenangi sejumlah sebelas trofi domestik semasa beliau di Manchester United. Dia juga telah menjadi penjaga gol yang pertama yang menjaringkan gol dalam liga ketika bersama Aston Villa. Beliau telah terkenal dengan pergerakan akrobatik dan kehadirannya yang memerintah.

1. Petr Cech – Chelsea & Arsenal:

Lelaki Czech itu telah tidak dapat dihalang sepanjang keberadaannya di Chelsea. Sehingga kini, dia sedang memegang rekod untuk jumlah paling sedikit bolos dalam semusim pada musim 2004/05.

Dia juga sedang memegang rekod pencapaian jumlah rekod bersih tanpa dibolosi tertinggi iaitu sebanyak 202 perlawanan. Walaupun dia telah mempunyai masa yang kurang berjaya ketika di Arsenal, dia akan sentiasa dikenang sebagai salah satu tangan-tangan terbaik dunia.

Share.
Leave A Reply