Tidak kira betapa menghiburkan permainan sesebuah pasukan, sentiasa ada penghormatan untuk gol. Secara ringkasnya, gol memenangi perlawanan dan kerana hakikat itulah ianya tidak boleh diabaikan.

Liga Perdana mungkin tidak selalu menjaminkan yang terbaik untuk bola sepak, tetapi kualiti gol-golnya adalah di luar daripada kebiasaan dalam dunia ini. Menyusun satu senarai gol-gol terbaik dalam sebuah liga yang sebegitu adalah satu tugas yang amat sukar, memandangkan banyaknya jumlah gol-gol yang telah tersedia untuk dipilih.

Adalah penting untuk kami menyatakan bahawa walaupun terdapat piawaian-piawaian yang telah diterima umum untuk satu gol yang dianggap hebat, pilihan kami adalah berdasarkan kepada pendapat-pendapat  dan boleh dipertikaikan.

Ini boleh menyebabkan anda tertanya-tanya apakah piawaian-piawaian kami tentang perkara-perkara yang mengklasifikasikan sesuatu gol yang hebat. Pertama, gol yang hebat haruslah dihasilkan dari ketiadaan (sangat hebat). Para penjaring sepatutnya boleh merembat bola pada keadaan yang sedemikian rupa sehingga penjaga gol tidak mempunyai sebarang peluang untuk penyelamatan. Sekarang, ini menggambarkan dengan sempurna tentang perkara-perkara yang menakjubkan.

Satu lagi kategori untuk satu gol yang hebat dalam buku kami ialah gerakan solo. Secara teorinya, hampir mustahil untuk seorang pemain melepasi tiga hingga empat orang pemain dan berjaya menjaringkan satu gol. Apabila ini berlaku (walaupun jarang-jarang), malah peminat-peminat pasukan lawan juga dalam kebanyakan kes memuji penjaring.

Kategori terakhir kami ialah jaringan yang tidak konvensional. Cara biasa untuk menjaringkan gol adalah melalui sepakan dengan kaki atau tandukan anda, tetapi sesetengah pemain mencipta sejarah dalam percubaan luar biasa mereka. Gol-gol seperti sepakan basikal, voli, rabbona dan panekas semuanya termasuk dalam kategori ini.

Dalam sejarah 30 tahun Liga Perdana, kita telah melihat satu gol terbaik dalam musim ini dalam hampir setiap hari perlawanan. Orang-orang seperti Wayne Rooney, Robin van Persie, Alan Shearer dan Tony Yeboah telah menghasilkan kecantikan mutlak.

Baru-baru ini, kita telah melihat gol daripada Erik Lamela, Edinson Cavani yang menggegarkan senarai gol terhebat. Walaupun kita mesti mengakui terdapat senarai bintang bola sepak yang tidak habis-habis yang telah menjaringkan gol premium dari masa ke masa, kita akan membincangkan sepuluh penamat terbaik dalam sejarah cemerlang Liga Perdana.

10. Tony Yeboah vs Wimbledon

Bekas penyerang Ghana itu pastinya merupakan seorang penjaring banyak gol hebat pada zamannya di Leeds dan di seluruh Eropah. Ini adalah salah satu karya klasiknya. Ia adalah serangan solo oleh bekas pemain Leeds itu ketika menentang Wimbledon. Dia dengan cemerlang telah mengawal bola di dadanya, menjatuhkannya, menggerakkan bola melepasi pemain pertahanan yang bersemangat dan melakukan satu rembatan kencang menghentam palang pintu gol sebelum masuk ke dalam. Ianya kekal sebagai salah satu gol terbaik yang anda ingin melihat lagi dan lagi.

9. Eden Hazard lwn Arsenal

Penyerang Belgium itu mungkin telah bergelut di Madrid sejak perpindahannya dari Chelsea, tetapi satu perkara yang tidak boleh diambil daripadanya ialah hakikat bahawa dia telah mempunyai satu rekod jaringan yang mencengangkan. Salah satu daripada gol-gol tersebut ialah larian solo cemerlang yang telah dipamerkannya ketika menentang musuh ketat iaitu Arsenal.

Pemain Belgium itu telah berlari dari tengah padang dan menunjukkan kuasanya dengan menepis Francis Coquelin, dan ketika dia bergerak ke dalam petak dia telah melepasi Laurent Koscienly sebelum memasukkan bola ke dalam jaring. Satu gol yang gemilang daripada seorang pemain yang sangat berbakat.

8. Dalian Atkinson vs Wimbledon

Dalian Atkinson yang kini mendiang adalah seorang penjaring banyak gol yang hebat. Pada masanya di Aston Villa, dia bukan sahaja telah terkenal dengan gol-gol hebatnya tetapi sambutannya yang luar biasa. Ianya adalah satu gol solo yang indah ketika menentang Wimbledon pada musim 1992/1993 Liga Perdana.

Atkinson telah mengalihkan penguasaan dari bahagian separuh pasukannya, menolak ke hadapan dan dalam proses itu telah menewaskan dua pemain. Dia menewaskan seorang pemain dua kali sebelum menghantarkan bola lambung ke atas penjaga gol dari jarak lebih daripada 23 ela. Gol itu benar-benar istimewa dan ianya telah diiktiraf sebagai gol terbaik pada musim itu. Dia juga telah menyusuli gol hebat itu dengan satu sambutan yang lucu, yang telah menyaksikan dia pergi dan berlindung di bawah payung seorang peminat.

7. Erik Lamela vs Arsenal

Pemain Argentina itu bukanlah seorang penjaring banyak gol semasa di London Utara, tetapi ini pastinya menyerlah. Sergio Reguilon telah memasukkan hantaran lintang halus ke dalam petak dan Lucas Moura, yang berpeluang merembat, meletakkan bola untuk pemain Argentina itu yang dengan sentuhan pertamanya terkena rabona melalui kaki rakan sepasukannya dan melepasi Bernd Leno.

Gol itu turut memenangi anugerah Puskas 2021.

6. Laurent Robert vs Fulham

Pemain Perancis yang lincah itu telah menjaringkan beberapa gol ajaib dalam kerjayanya tetapi gol yang termasuk dalam senarai ini adalah gol akrobatiknya ketika menentang Fulham pada tahun 2004. Pemain Perancis itu telah mendapat bola dalam kedudukan yang tidak selesa tetapi dia telah dapat menyesuaikan dirinya dengan baik sebelum melepaskan satu serangan akrobatik yang cemerlang ke sudut bucu yang jauh. Satu gol yang benar-benar menghancurkan.

5. Pajtim Kasami vs Crystal Palace

Serangan hebat Kasami ketika menentang Fulham ini pastinya perlu disenaraikan. Pemain itu sedang bergerak dan terpaksa mengawal satu hantaran bola jarak jauh yang sukar dari bahagian pertahanan.

Dia telah mendapat bola di udara dan melepaskan serangan gemuruh melepasi Speroni. Satu pukulan untuk satu gol.

4. Mohammed Salah vs Manchester City

Ikon Liverpool itu sememangnya tidak asing lagi dengan menjaringkan gol-gol yang indah. Setakat gol-gol solo, pemain Mesir itu adalah antara yang paling prolifik dalam liga. Salah satu daripada persembahan istimewa itu telah datang pada musim lalu dalam satu perlawanan ketika menentang juara bertahan Manchester City. Penyerang itu telah mendapat bola dan segera memperdayakan pengawalnya dengan pusingan tajam. Dalam satu usaha untuk bergerak, dia telah menjatuhkan Bernardo Silva ke lantai kemudian masuk ke dalam petak selepas menewaskan Laporte yang berakhir dengan dia merembat bola melepasi Ederson.

3. Olivier Giroud vs Crystal Palace

Penyerang AC Milan dan Perancis itu dilihat sebagai salah seorang penyerang yang paling kurang dihargai dalam sejarah bola sepak. Dia telah menjaringkan keindahan ini daripada satu hantaran silang yang tinggi daripada Alexis Sanchez yang datang hasil daripada situasi serangan balas pantas.

Hantaran silang telah masuk dan penyerang Perancis itu telah melakukan sepakan kala jengking yang menepis palang dan melayang masuk ke dalam gawang.

2. Dennis Bergkamp vs Newcastle

Pemain ajaib Belanda itu tetap menjadi satu teka-teki di Arsenal kerana kebolehannya menghasilkan hantaran dan gol yang paling rapi.

Bekas penyerang Belanda itu telah mendapat bola ke sebelah kaki dan dapat memutar pengawalnya, memusingkannya dan mendapatkan bola ke kakinya yang lain sebelum merembat bola ke dalam jaring. Satu kemasan yang benar-benar rapi.

1.Wayne Rooney vs Manchester City

Walaupun ramai yang mungkin tidak bersetuju dengan pilihan kami, ini adalah yang terbaik dengan berdasarkan tempo, ketegangan dan kepentingan gol kepada perlawanan itu.

Nani telah menghasilkan satu hantaran lintang yang hampir sempurna dan pemain Inggeris itu telah naik paling tinggi untuk melakukan sepakan basikal melepasi Hart yang tergamam. Satu impian tentang satu gol.

Share.
Leave A Reply