Tidak dinafikan, Pep Guardiola akan turun sebagai salah seorang pengurus terbaik untuk menyerikan permainan. Rekodnya bercakap untuknya dan ianya bukanlah suatu kebetulan bahawa dia mempunyai jejak kejayaan di mana sahaja dia berada.

Di Barcelona, ​​dia telah mencipta satu gaya yang dicemburui untuk ditonton, menjadikan ‘tiki-taka’ terkenal di seluruh dunia manakala dia telah mendominasi bola sepak Sepanyol dan Eropah juga. Di Bayern Munich, dia telah melakukan lebih kurang perkara yang sama, memecahkan beberapa rekod dan menunjukkan bahawa kejayaannya ketika bersama Barcelona bukanlah suatu kebetulan.

Beralih ke Manchester City, bermain dalam ‘liga paling sukar’ di dunia, Guardiola telah membuat kerja ringan di Liga Perdana dan telah meneruskan dengan ciri khasnya yang memecahkan rekod sekali lagi. Sejak menyertai kelab itu pada tahun 2016, dia telah membawa mereka ke satu tahap yang baharu dalam bola sepak Inggeris, di mana mereka sedang berada di puncak rantaian makanan dan meninggalkan orang lain untuk bermain kejar-mengejar. Satu lagi kejuaraan Liga Perdana pada musim yang baru berakhir bermakna City kini telah memenangi empat kejuaraan liga dalam lima musim yang lalu.

Walau bagaimanapun, di sebalik banyak eksploitasi Guardiola, banyak kritikan terhadapnya telah datang berdasarkan kepada kegagalannya di peringkat benua. Untuk konteks, Guardiola hanya telah memenangi dua kejuaraan Liga Juara-Juara dalam kerjaya pengurusannya.

Guardiola telah memenangi Liga Juara-Juara ketika bersama Barcelona sebanyak dua kali, sekali pada tahun 2009 dan sekali lagi pada tahun 2011, tetapi itu adalah kali terakhir dia telah menjulang trofi itu dan dia tidak berjaya melakukannya dengan Bayern Munich dan City. Sejak Liga Juara-Juara pada 2011 itu, yang keduanya di Barcelona, ​​dia tidak pernah memenangi trofi itu lagi sejak itu. Dia hanya hampir memenanginya sekali sahaja, tewas di final kepada Chelsea pada tahun 2021.

Di Manchester City, Guardiola kini telah menghabiskan enam musim di kelab itu – yang paling lama dia pernah berada di mana-mana pasukan – namun, dia telah gagal menghadiahkan satu kejuaraan Liga Juara-Juara. Lebih banyak kritikan datang daripada fakta bahawa dia telah mempunyai satu kemewahan untuk berbelanja, namun dia terus gagal walaupun boleh dikatakan sebagai kuasa kewangan yang terbaik di Eropah.

Semua perkara di atas menimbulkan persoalan; adakah kini adalah masanya untuk City menamatkan kerjasama mereka dengan pengurus Sepanyol itu, jika dia gagal untuk memenangi Liga Juara-Juara untuk mereka selepas tujuh kali mencuba.

City telah mendekati tetapi tidak cukup dekat

Ianya adalah ironis untuk berfikir bahawa selama sedekad yang lalu, setiap pasukan yang diuruskan oleh Guardiola pergi ke setiap kempen Liga Juara-Juara sebagai pasukan pilihan untuk menang. Pengurus Sepanyol itu mungkin mendominasi bola sepak liga di setiap bahagian tetapi kehebatan taktikalnya sentiasa meninggalkannya dengan terlalu banyak ‘terlampau berfikir’, seperti yang telah dirasai oleh ramai peminat.

Dengan Manchester City, kesedihan itu lebih daripada menggembirakan. Malah, setakat tahun 2020, Guardiola belum pernah melepasi peringkat suku akhir bersama City, mengalami pengingkiran di beberapa pusingan 16 antara tahun 2016 dan masa itu.

Pada tahun 2021, kekecewaan telah mencapai ke tahap tertinggi. Kekalahan final Liga Juara-Juara 2021 ketika menentang Chelsea itu telah menambah kepada tanggapan umum bahawa Guardiola ‘terlampau berfikir’ mengenai perlawanan kalah mati yang penting, dengan pemilihan yang tidak perlu dan taktik yang terlalu sia-sia. Tiada satu pun daripada itu telah berlaku dalam kejatuhan di peringkat separuh akhir yang mengecewakan ketika menentang Real Madrid pada tahun 2022.

Penyandang juara Liga Perdana itu telah tunduk keluar daripada pertandingan dalam keadaan yang paling tidak dijangkakan. Real Madrid telah menyumbat dua gol pada masa kecederaan untuk memaksa permainan ke masa tambahan, sebelum sepakan penalti Karim Benzema telah memastikan kemenangan 3-1 (agregat 6-5) untuk menghantar gergasi Sepanyol itu mara ke final menentang Liverpool.

Ia tidak boleh menjadi sesuatu lebih dekat untuk City dan satu lagi percubaan yang gagal mungkin akan mengembangkan tanggapan bahawa Guardiola tidak boleh menjulang kejuaraan Liga Juara-Juara tanpa kehadiran Lionel Messi.

Apa yang telah Guardiola katakan tentang memenangi Liga Juara-Juara bersama Manchester City

Di mata orang ramai, Guardiola telah diambil bekerja oleh pemilik City dengan satu matlamat utama – untuk memenangi gelaran Liga Juara-Juara. Pengurus yang berusia 51 tahun itu telah berkongsi satu sentimen semasa bercakap menjelang perlawanan suku akhir City menentang Real Madrid pada tahun 2020.

Dia berkata: “Saya mahu memenangi Liga Juara-Juara”

“Saya mengimpikannya dan saya teruja tentang persediaan untuk perlawanan menentang Madrid untuk dua minggu akan datang.”

“Jika kami tidak menewaskan mereka, maka pengerusi atau pengarah sukan akan datang dan berkata, ‘ianya adalah tidak cukup bagus, kami mahukan Liga Juara-Juara, saya akan memecat kamu.”

Komen-komen itu datang dari seorang lelaki yang pasti diberitahu tentang realiti sesuatu. Ia berbeza dengan komen terbaru yang dibuat oleh pengurus Sepanyol itu, mengundurkan diri daripada kenyataan di atas, sambil menambah bahawa dia tidak bekerja untuk memenangi Liga Juara-Juara di Etihad.

“Musim lalu, kami telah kalah dalam Liga Juara-Juara. Ia adalah 13 perlawanan. Kami telah menang 11, seri satu dan kalah satu,” katanya kepada Sky Sports.

“Jika kami telah kalah dalam Liga Juara-Juara, adakah ianya satu musim Liga Juara-Juara yang teruk? Sama sekali tidak. Musim ini kami telah berada di peringkat separuh akhir Liga Juara-Juara sekali lagi.

“Kami mahu memenangi Liga Juara-Juara, sudah tentu. Tetapi apabila mereka menghubungi saya, mereka tidak memberitahu saya bahawa kami perlu memenangi Liga Juara-Juara. Bukan juga Liga Perdana.”

Dalam semua realiti, kita boleh bersetuju bahawa komen di atas kelihatan seperti Guardiola cuba untuk membenarkan satu lagi kelemahan, terutamanya apabila anda menganggap bahawa City telahpun memenangi Liga Perdana sebelum pengurus Sepanyol itu muncul.

Sekarang atau tidak sama sekali – buat atau putus untuk Guardiola

Selepas membelanjakan lebih daripada 900 juta pound dan hampir satu bilion untuk perpindahan sejak dia berada di Manchester City, Guardiola tidak mempunyai alasan untuk tidak memenangi sekurang-kurangnya satu kejuaraan Liga Juara-Juara.

Penambahan terbaru Erling Haaland kini menjadikan ianya malah tidak boleh dimaafkan lagi bagi pengurus Sepanyol itu untuk tidak pergi sepenuhnya dalam pertandingan. Penyerang Norway itu adalah tentang yang terbaik yang boleh didapati apabila ianya mengenai penyerang dan ramai yang menggembar-gemburkan dia sebagai ‘kepingan yang hilang dalam teka-teki’ dalam usaha City untuk memenangi satu kejuaraan Liga Juara-Juara.

Guardiola berbaki satu musim lagi dalam kontraknya sekarang dan hakikat bahawa dia memilih untuk tidak melanjutkannya sehingga ia habis cukup banyak menggambarkan tentang proses pemikirannya. Ia mungkin bermakna bahawa pengurus Sepanyol itu sendiri boleh berundur pada akhir kontrak, jika dia gagal memenangi ‘holy grail’ trofi selepas tujuh tahun di kelab itu.

Jika dia tidak pergi, kemungkinan besar hierarki kelab akan berterima kasih kepadanya kerana telah menjadikan City sebagai sebuah pasukan yang digeruni di Eropah tetapi mungkin terpaksa memutuskan hubungan dengannya untuk pengurus dengan silsilah Liga Juara-Juara.

Seorang pakar dalam Zinedine Zidane kekal tanpa satu pekerjaan dan dilaporkan bertahan untuk jawatan pengurus Perancis. Walau bagaimanapun, siapa yang boleh mengatakan bahawa prospek untuk memimpin sebuah pasukan teratas iaitu Manchester City, ditambah lagi dengan gaji yang besar, tidak boleh memaksa lelaki Perancis itu mengubah fikirannya.

Share.
Leave A Reply