Declan Rice telah lama disebut-sebut sebagai satu perpindahan besar ke sebuah kelab Inggeris atau Eropah yang terkemuka. Walaupun begitu dia telah kekal profesional sejak daripada permulaan khabar angin ini, ianya telah didakwakan bahawa dia juga berminat untuk berpindah.

Walau bagaimanapun, kelab London barat itu tetap berpendirian dengan menyatakan bahawa dia tidak untuk dijual walaupun pemain tengah itu telah enggan untuk merundingkan satu perjanjian yang baharu.

West Ham telah berpegang teguh dengan tekad mereka untuk mengekalkan pemain tengah itu dan mereka secara bersiri menyatakan bahawa mereka tidak akan membenarkan pemain yang berusia 23 tahun itu pergi dengan nilai yang kurang daripada £150 juta.

Declan Rice telah sangat cemerlang pada musim lalu dan telah mempunyai 50 penampilan dalam semua pertandingan ketika pasukannya telah menutup satu musim dengan jayanya di tempat ketujuh dan telah mempunyai satu persembahan yang baik sehingga ke peringkat separuh akhir di kejohanan Europa.

Laporan yang keluar dari London menunjukkan bahawa Chelsea juga telah menyertai ke dalam gelanggang, tetapi Hammers telah mengulangi bahawa pemain itu bukan untuk dijual. Laporan itu juga menyatakan bahawa pemain antarabangsa England itu juga telah memaklumkan kepada David Moyes dan eksekutif-eksekutif kelab itu tentang hasratnya untuk pergi. Dia telah dilaporkan bahawa dia tidak pasti terhadap masa depannya di kelab itu dan dia sedang terbuka untuk satu perpindahan besar pada musim panas ini.

Walaupun dengan cintanya untuk West ham, Rice mempunyai hubungan dengan Chelsea, kerana dia telah menyertai akademi mereka semasa kecil. Walau bagaimanapun, dia telah menyertai West ham pada usia 14 tahun selepas Blues melepaskannya. Walaupun pencapaian Hammers yang mengagumkan di Eropah pada musim lalu, kelab itu masih belum memenangi satu pertandingan utama selama lebih daripada 20 tahun dan ini boleh menjadi pemecah seri untuk pemain tengah muda yang telah dinilai tinggi itu.

Pakar-pakar dan peminat-peminat telah tertanya-tanya mengapa West Ham akan berpegang kepada seorang pemain yang jelas sedang melihat masa depannya yang lebih cerah jika dia keluar dari kelab itu. Secara realistiknya, lebih baik mereka menjualnya pada masa sekarang kerana dia masih berharga. Inilah sebab-sebab untuk pandangan-pandangan di atas.

Dia masih muda dan nilainya masih tinggi pada masa sekarang

Sungguh menggelikan bahawa West Ham percaya bahawa sesiapa sahaja akan membayar £150 juta untuk Declan Rice. Ya, dia sedang kuat, dia mempunyai satu gol dalam dirinya mungkin dalam setiap tiga perlawanan dan dia mempunyai jarak hantaran yang baik tetapi dia bukanlah pemain tengah bertahan yang terbaik di dunia. Sebagai permulaan, dia bukanlah yang terbaik di dalam Liga Perdana.

Dia juga boleh menjadi seperti pemain-pemain Inggeris yang lain yang telah dipasarkan dan digembar-gemburkan oleh akhbar Inggeris dan ternyata ianya adalah satu kegagalan. Jangan tersalah baca ini, Rice adalah berkualiti dan sudah pasti akan berada di dalam pesawat ke Qatar semua perkara adalah sama, tetapi dia tidak bernilai lebih daripada £70 juta. Laman web penilaian bola sepak yang dinilai tinggi Transfermkt telah menilai dia sebagai bernilai sebanyak £70 juta pada masa penulisan ini.

West ham sebenarnya boleh mendapatkan wang daripadanya dan mendapatkan seorang pengganti yang bagus atau hampir sama bagusnya. Mereka telah mempunyai pemain-pemain yang lebih baik pada masa lalu dan pemergian mereka tidak memburukkan pasukan. Orang seperti Paolo Di Canio, Carlos Tevez dan juga Dimitri Payet semuanya telah datang dan telah pergi. West ham harus mendapatkan wang tunai dan membuat yang terbaik daripada perjanjian itu.

Tidak syak lagi, dia boleh dikatakan sebagai pemain yang paling penting dalam pasukan bersama Michail Antonio. Tetapi dia tidaklah kebal. Dengan latihan dan pengambilan yang betul, Hammers sepatutnya boleh mendapatkan seorang pengganti yang setara.

West Ham tidak akan dapat mempunyai cukup wang untuk meningkatkan gajinya

West Ham adalah salah satu kelab yang terkaya di England dan telah menunjukkan kekuatan kewangan mereka dengan menandatangani beberapa pemain yang sangat mahal dalam empat musim lalu. Apapun, mereka tidak boleh bersaing dengan pasukan seperti Manchester United dan Chelsea dalam membayar gaji yang besar.

Declan Rice adalah yang berpendapatan tertinggi di kelab itu dengan hanya lebih sedikit daripada £150,000 seminggu, tetapi jika pasukan yang lebih besar datang memanggil dengan gaji yang lebih tinggi dan prospek trofi, adakah dia akan dapat menolaknya? Tekaan anda adalah sama bagusnya dengan saya. Dia adalah yang berpendapatan tertinggi di kelab itu dan dia memperoleh sekurang-kurangnya £50,000 lebih daripada pemain seterusnya.

Laporan daripada pelbagai sumber menunjukkan bahawa kelab itu sedang bersedia untuk menggunakan wang kecemasan dengan menawarkan satu kontrak tujuh tahun yang bernilai lebih £200,000 seminggu. Ini boleh dilaksanakan oleh kelab itu tetapi akan sangat bertentangan dengan kekuatan kewangan mereka.

Kelab itu nampaknya akan meningkat dalam kekayaan di bawah Scot David Moyes tetapi penonjolan ini boleh datang dengan kos sama ada kehilangan pemain penting atau terpaksa menaikkan gaji pemain. Rice sememangnya salah seorang pemain yang seperti itu dan mengetepikan permintaan untuk mendapatkan gaji yang lebih di samping tarikan dari pihak atasan lain di Eropah, dia juga ingin maju dalam kerjayanya.

Penjualannya boleh membawa lebih banyak keuntungan

Walaupun kita telah menetapkan bahawa West Ham adalah sebuah kelab yang kaya dan mampu untuk tidak menjual Declan Rice dan masih bersaing di peringkat tertinggi, mereka juga memerlukan dana untuk membeli lebih ramai pemain.

Jika mereka boleh menjana sehingga £90 juta daripada penjualannya, mereka sepatutnya boleh menandatangani 2-3 pemain untuk mengukuhkan posisinya dan juga posisi-posisi yang lain.

Satu tinjauan mendalam pada pasukan West Ham sedang menunjukkan bahawa pasukan itu adalah satu skuad yang semakin tua dengan ramai pemain-pemainnya yang berusia lewat dua puluhan dan tiga puluhan. Jika David Moyes akan mewujudkan legasinya di kelab itu, maka dia mesti mula merancang untuk masa depan dengan merekrut bakat-bakat muda.

Hampir semua kelab Eropah masih merasakan kesan penularan COVID ke atas kewangan mereka dan penjualan Declan Rice sudah pasti akan meringankan sedikit beban itu untuk West Ham.

Kesimpulan

Walaupun pasukan West ham semasa ini dibina berdasarkan Declan Rice yang bertenaga dan sangat boleh dipercayai, mereka mesti mula mencari alternatif, terutamanya apabila pemain itu terfikir untuk keluar. Adalah penting untuk kelab itu melihat melangkaui situasi semasa dan menghadapi realiti pahit bahawa West Ham belum lagi berada di puncak rantaian makanan dan perlu membekalkan nama-nama besar di atas, sekurang-kurangnya buat masa ini.

Share.
Leave A Reply