Liga Perdana adalah liga yang paling ramai yang telah ditonton dan diikuti di dunia. Oleh itu, terdapat banyak penelitian dan kritikan pada setiap butiran dalam liga ini.

Sepanjang dekad yang lalu, Liga Perdana telah mengalami peningkatan mendadak dalam kualiti bola sepak dalam liga itu, kedatangan pengurus-pengurus bertaraf dunia, lebih banyak tawaran-tawaran penajaan dan sudah tentu lebih ramai penonton. Satu misteri datang dalam soalan yang membingungkan bahawa ‘mengapa peningkatan ini di setiap aspek lain tidak berlanjutan kepada kualiti pengadil-pengadilnya?’ Ia adalah satu soalan yang kelihatan pelik tetapi logik, memandangkan kualiti yang besar di aspek-aspek yang lain di dalam liga itu.

Ianya sedang menjadi satu trend untuk peminat-peminat bola sepak di seluruh dunia untuk menentang pengadil Inggeris yang akan ke Piala Dunia atau kejohanan antarabangsa yang lain dan ini adalah kerana prestasi buruk yang dilakukan oleh beberapa pengadil dalam minggu demi minggu dalam liga itu.

Ramai yang telah mengkritik keputusan untuk menggunakan hanya pengadil-pengadil British dalam pertandingan yang telah berkembang dari United Kingdom dan Eropah ke seluruh dunia. Dalam erti kata lain, kejohanan itu kini adalah sama besar dengan satu pertandingan antarabangsa dan tidak seharusnya terhad kepada pegawai-pegawai yang berketurunan tempatan sahaja.

Terdapat juga fakta bahawa kebanyakan pengadil-pengadil Inggeris kelihatan sangat tidak cergas. Kita telah mempunyai jurulatih-jurulatih dalam sidang akhbar mereka yang mengkritik kecergasan pengadil dengan menyatakan bahawa sesetengah daripada mereka terlepas keputusan penting kerana mereka terlalu lambat untuk sampai ke kawasan aksi. Bekas pengurus sementara Manchester United Ralf Rangnick malah telah mencadangkan supaya pengadil-pengadil berlatih dengan pemain-pemain untuk membantu tahap kecergasan mereka.

Tidak dinafikan lagi bahawa pada kebanyakan masa, pengadil-pengadil yang lemah ini membuat pengadil menambah lebih banyak rempah dan mengiklankan liga sebagai sebuah pertandingan yang dramatik dan kontroversi. Ini membantu mewujudkan lebih banyak perbualan untuk pihak media dan pakar media sosial.

Selalunya ada kontroversi dalam Liga Perdana

Walaupun, sedang terdapat satu pendapat yang tidak popular bahawa salah satu sebab prestasi buruk itu dari minggu demi minggu adalah kerana terlalu banyak perhatian yang diberikan terhadap liga Perdana. Ini membawa kepada pegawai-pegawai sentiasa berada dalam tekanan untuk mehasilkannya. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan penyalahgunaan di dalam padang dan di luar padang.

Selain itu, beberapa pengurus-pengurus Liga Perdana menetapkan pengadi-pengadil ini untuk kegagalan. Sesetengah pengurus membangkitkan isu pengadil untuk merasmikan perlawanan sebelum perlawanan dan menggunakannya untuk mencipta suasana celaru dan memberi tekanan kepada pegawai-pegawai itu. Ini biasanya membawa kepada kesilapan -kesilapan yang tidak perlu di dalam permainan.

Kita telah melihat situasi ini apabila Jose Mourinho telah menimbulkan kebimbangan tertentu tentang keupayaan Anthony Taylor untuk melakukan yang terbaik di dalam satu perlawanan antara Manchester United dan Liverpool.

Menurutnya, pengurus itu adalah terlalu muda dan tidak berpengalaman untuk satu perlawanan yang begitu besar.

Walaupun, terdapat beberapa sebab untuk prestasi pengadil-pengadil yang lemah di dalam liga, berikut adalah beberapa kemungkinan sebab perkara ini boleh berlaku.

Kurang kecergasan

Pengadil dalam satu perlawanan bola sepak adalah sama pentingnya dengan pemain-pemain di atas padang. Dia mesti memastikan bahawa dia tidak terlepas sebarang tindakan dan tepat pada masanya untuk melihatnya dalam masa yang nyata. Rata-rata pengadil utama kelihatan seperti dia telah berhayal sebelum sesiatu perlawanan. Ini terbukti dengan kekurangan larian dan terlalu bergantung pada tekaan, keberanian dan kadangkala kepada penjaga garisan.

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini dalam bahagian pendapat ini, Ralf Rangnick telah mencadangkan pada musim lalu supaya pengadil-pengadil berlatih bersama-sama dengan pemain-pemain. Itu adalah satu cara tidak langsung untuk mengatakan bahawa pengadil-pengadil tidak cergas dan mempunyai berat badan yang berlebihan.

Walaupun persatuan pengadil-pemgadil menyediakan kem latihan sebelum permulaan pada setiap musim, mengikut prestasi pengadil-pengadil, ia adalah tidak mencukupi.

Ketidakcekapan

Sekarang, ini mestilah menjadi sebab yang paling membimbangkan. Sebelum pengadil diberikan perlawanan-perlawanan dalam Liga Perdana, mereka akan melalui beberapa proses sebelum mendapat pengesahan. Pertama sekali, pengadil telah dilatih mengenai peraturan-peraturan permainan.

“Jika saya mati, saya akan bertanya kepada Tuhan di mana pengadil-pengadil sedang berada sebelum saya memilih di antara syurga dan neraka” Petikan daripada Arsene Wenger ini merumuskan tahap prestasi daripada seorang pengadil Liga Perdana yang biasa. Dengan berterus terang, ianya adalah benar-benar memalukan pada masa-masa tertentu.

Tidak Konsisten

Walaupun sedang terdapat beberapa unsur ketidakcekapan yang ketara dalam beberapa keputusan beberapa pengadil, yang lainnya hanyalah tidak cukup konsisten.

Pengadilan yang tidak konsisten di dalam Liga Perdana adalah satu kebimbangan yang lazim dibangkitkan pada masa lalu dan bahkan sejak kebelakangan ini, memandangkan kepada keputusan pengadilan yang mengejutkan yang telah perlu kita alami di dalam permainan ini.

Satu insiden yang telah menimbulkan kemarahan pada baru-baru ini ialah pemain Liverpool, Andrew Robertson telah dibuang padang kerana gempuran yang lemah di Tottenham.

Robertson kemudiannya menggunakan akaun media sosialnya untuk memohon maaf secara terbuka atas gempuran lemahnya yang telah menyaksikan dia dibuang padang pada minit ke-77 permainan.

“Saya telah dibesarkan untuk bertanggungjawab apabila anda telah melakukan sesuatu kesalahan dan saya perlu mengakui bahawa gempuran saya adalah lemah dan telah disalah sangka. Kesilapan saya memberi mereka peluang untuk membuat keputusan. Gutted!”

“Mungkin adalah lebih baik saya tidak bercakap mengenai perkara-perkara yang lain dalam perlawanan itu, selain untuk menyatakan betapa bangganya saya dengan keseluruhan pasukan. ”

Ini adalah satu permainan yang telah dikendalikan dengan secara tidak konsisten.

Pendedahan dan terlalu banyak memberikan perhatian terhadap butiran-butiran

Ini adalah tidak sepenuhnya pada pengadil, kerana ianya bergantung kepada penganalisis-penganalisis dan peminat yang terlalu mengharapkan kepada pengadil-pengadil dan lupa bahawa mereka juga adalah manusia.

Walaupun dengan VAR, kesilapan bodoh masih belum dihapuskan daripada liga. Walaupun kebanyakan daripada kesilapan ini adalah berpunca daripada pengadilan yang tidak konsisten dan tidak cekap, beberapa daripadanya adalah disebabkan oleh “analisis yang berlebihan”.

Pakar-pakar Liga Perdana cenderung membaca terlalu banyak makna dalam keputusan-keputusan pengadil dan ini memberikan kesan kepada keputusan mereka dalam perlawanan-perlawanan yang berikutnya.

Satu contoh adalah pada musim 2019/2020 yang telah menyaksikan United mendapat begitu banyak penalti. Pakar-pakar bola sepak “terlalu menganalisis” faktor-faktornya dan ini akhirnya telah merugikan pasukan itu pada musim depan.

Share.
Leave A Reply