Manchester United telah menandatangani Jadon Sancho dari Borussia Dortmund pada tahun 2021 dengan satu bayaran yuran perpindahan yang bernilai dalam lingkungan £72 juta. Perpindahan ini telah disambut dengan penuh kegembiraan dan janji. Walau bagaimanapun, perpindahannya kembali ke England telah tidak menunjukkan prestasi seperti yang telah diharapkan. Pemain sayap itu adalah antara pemain muda terbaik di dunia dua tahun lalu, tetapi pada hari ini dia sedang berada jauh daripada realiti itu.

Walaupun ramai pakar telah menyalahkan kepada pihak pengurusan kelab dan jurulatih semata-mata, yang lain telah berkata bahawa pemain itu adalah tidak sesuai dengan suasana tegang dalam Liga Perdana. Walaupun dia telah memulakan kerjayanya di Manchester City, dia telah terbaiknya berkembang pesat dalam liga Jerman semasa bersama Borussia Dortmund.

Hujah bahawa Bundesliga jauh lebih rendah persaingannya daripada Liga Perdana terus berkembang maju dan untuk alasan yang baik. Liga itu dikatakan sedang menjadi sebuah tanah subur untuk penyerang menjaringkan gol. Walau bagaimanapun, Liga Perdana adalah sebuah liga yang lebih konservatif, kerana pemain-pemain pertahanannya adalah lebih fizikal dan kurang berminat untuk maju ke hadapan padang, meninggalkan sedikit ruang untuk serangan.

Untuk kelebihan kepada Sancho, dia telah menyertai sebuah kelab yang telah diuruskan oleh seorang pengurus yang tidak tahu apa-apa tentang permainan peralihan, dan pergerakan kedudukan. Ia pastinya sukar, memandangkan dia telah datang daripada satu sistem permainan yang berfungsi. Kini, dia boleh bermain di bawah seorang pengurus yang telah terbukti menjadi penyokong kepada taktik permainan bola sepak menyerang, merujuk kepada legenda Belanda iaitu Johan Cruyff yang dilihat sebagai pencipta taktik permainan bola sepak secara menyeluruh.

Kedatangan Ralf Rangnick telah dilihat sebagai kedatangan nabi Zakaria sebelum nabi Isa. Dia sepatutnya menunjukkan kepada kita satu prestasi seperti apa yang diharapkan daripada Erik Ten Hag. Walau bagaimanapun, sebaliknya yang dapat dilihat dan United telah semakin teruk.

Untuk pertama kalinya, Manchester United ingin bermain suatu permainan bola sepak yang bagus dan ini sudah pastinya akan menguntungkan pemain yang berkualiti seperti Jason Sancho. Tetapi pertama sekali, kita perlu menangani beberapa perkara yang utama.

Adakah Sancho Sesuai Untuk Liga Perdana?

Walaupun kita telah melihat sekilas daripada kecemerlangan Sancho pada musim lalu dalam perlawanan besar seperti Perlawanan Penting Manchester di Etihad, keputusan seri di Chelsea dan beberapa perlawanan liga yang lain, masih ramai yang meragui mengenai kesesuaiannya untuk Liga Perdana.

Untuk menjadi seorang pemain yang berjaya dalam Liga Perdana, anda memerlukan satu gabungan kuasa dan kepantasan. Ya, ada beberapa pemain yang tanpa kedua-duanya masih boleh berjaya tetapi untuk berjaya dalam liga, anda memerlukan sedikit diantara kedua-duanya. Sancho mungkin mempunyai sedikit diantara kedua-duanya tetapi terdapat kebimbangan bahawa dia menggelecek dengan terlalu banyak.

Pemain sayap Inggeris itu beraksi dengan mengambil pemain pertahanan, memotong dan mencari ruang dalam petak untuk membuat hantaran atau menjaringkan gol. Dia juga seorang penyilang hantaran bola yang sangat baik justeru menjadikannya sangat berguna dalam situasi bola mati.

Walaupun hakikatnya kekal bahawa dia bermain dalam pasukan yang sangat tidak berfungsi di Manchester United, dia boleh menjadi tokoh penting dan membantu dalam memacu serangan pasukan itu. Dia juga perlu memperbaiki kadar kerjanya. Kadar kerjanya telah dikritik oleh pakar-pakar kerana pemain itu kadang kala leka dalam permainan.

Pemain-pemain United perlu berlari dengan lebih laju, termasuklah Sancho

Kita tidak boleh dengan sepenuhnya menyalahkan kepada tiga pemain sayap Lions itu. Dia telah memulakan kempen 2021/22 dengan mengalami satu kecederaan serius yang sangat menghalang kecekapannya pada permulaan musim.

Selain itu, pelan permainan dan pasukan yang telah digunakan oleh pengurus ketika itu, Ole Gunnar Solskjaer, telah tidak membantu dalam memperbaiki keadaan. Sehingga pemergiannya pada pertengahan musim, pengurus Norway itu nampaknya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan pemain sayap itu atau bagaimana untuk mendapatkan yang terbaik daripada dirinya. Kebolehannya telah kelihatan tertutup kerana gaya permainan yang telah digunakan United tidak sesuai dengan bakat yang telah membawanya ke puncak bola sepak Jerman.

Sancho adalah hebat apabila dia dapat mencari kedudukan pelari. Dia boleh mencari ruang kecil di dalam petak atau di luar. Dia juga telah menguasai seni terapung dalam hantaran berwajaran, penerima manfaat yang utamanya ialah Erling Haaland, yang telah menjaringkan banyak gol yang telah dicipta oleh pemain sayap Inggeris itu.

United telah menandatangani pemain yang berusia 22 tahun itu untuk menjadi seorang pemain sayap yang sangat laju, yang akan dapat mengalahkan bahagian pertahanan dan memasukkan hantaran lintang ke dalam petak. Walaupun itu, dia telah menunjukkan beberapa keajaibannya sejak ketibaannya, dia berkembang pesat apabila dia mempunyai banyak peluang menguasai bola, walaupun itu, dia juga boleh membawa maut dalam situasi serangan balas pantas.

Satu masalah yang telah dikenal pasti dengan Manchester United ialah mereka kekurangan pelari yang bersedia. Walaupun kelab itu telah dikurniakan dengan beberapa pemain yang pantas seperti Marcus Rashford dan Mason Greenwood, pengurus-pengurus terdahulu telah gagal menggunakan kepantasan mereka untuk memberikan kesan yang baik.

Pemain-pemain seperti Bruno Fernandes boleh menjadi sangat berguna dalam permainan peralihan, tetapi dia lebih suka mengagihkan bola dengan cepat, dan dalam kebanyakan kes dia membazirkannya.

Cristiano Ronaldo bukanlah lagi pelari pecut seperti sedekad yang lalu dan dia kini lebih suka bergerak ke tengah untuk menghasilkan gol. Ciri utama Marcus Rashford ialah kepantasannya tetapi dia tidak menggunakannya dengan baik seperti yang telah kita lihat pada musim lalu.

Ten hag boleh membantu Sancho untuk meningkat lagi

Jadon Sancho telah datang daripada satu sistem di mana bola sepak telah sebenarnya dimainkan, tidak seperti sistem United itu yang membosankan kita semua sehingga mati. Sancho perlu mendapatkan penumpuan sepenuhnya dalam permainan. Dia telah bersalah kerana terkeluar daripada beberapa perlawanan pada musim lalu. Dalam sebuah liga yang tidak boleh memaafkan seperti liga Perdana, dia mesti sedar bahawa tumpuannya haruslah sentiasa berada di tahap tertinggi.

Erik ten Hag adalah terkenal dengan gaya serangannya dan kehadirannya sudah pasti akan menaikkan semangat pemain yang berusia 22 tahun itu.

Pengurus Belanda itu akan membawakan permainan peralihan, hantaran segi tiga dan bola sepak inklusif ke Old Trafford dan Sancho akan menjadi salah seorang penerima manfaat yang terbesar.

Walau bagaimanapun, dia perlu mengurangkan beberapa kelebihannya dan secara sedar duduk untuk belajar di bawah pengurus Belanda itu. Jika semua itu telah dilakukan, kita boleh mengharapkan Sancho sekurang-kurangnya berambah baik daripada musim pertamanya yang agak rapuh di kelab itu.

Share.
Leave A Reply