Kelab Bola Sepak Chelsea adalah salah sebuah kelab terbesar di England dan di Eropah. Kelab ini telah melahirkan beberapa pemain-pemain terbaik yang pernah ada di dunia.

Walau bagaimanapun, mereka tetap berasa kecewa tentang bagaimana satu posisi tertentu boleh telah kelihatan seolah-olah sial.

Kelab ini telah menampilkan beberapa pemain-pemain penyerang yang terbaik dalam bola sepak dunia. Mereka adalah seperti Didier Drogba, Jimmy Floyd Hasselbaink, Herman Crespo dan Diego Costa yang telah mengukir sejarah kejayaan di kelab itu. Mereka adalah antara segelintir kecil yang terpilih untuk menunjukkan kuasa mereka di atas padang dan menjaringkan banyak gol untuk kelab itu.

Chelsea telah dikenali untuk mengejar pemain-pemain penyerang terbaik dan juga pergi ke hadapan untuk menandatangani mereka, kebanyakannya berlaku bahawa mereka hanyalah tidak sesuai dengan kelab dan mereka bergelut.

Daripada Pierluigi Casiraghi kepada Chris Sutton kepada Tammy Abraham, pemain-pemain penyerang Chelsea kebanyakannya kelihatan tidak mempunyai watak yang diperlukan untuk menggerakkan pasukan. Ironinya, kebanyakan nama-nama penyerang yang pernah bermain untuk Chelsea dan kecewa adalah sama ada pemain-pemain elit sebelum mereka menyertai kelab itu atau menjadi pemain selepasnya.

Ambil contoh Adrian Mutu, yang telah menyertai daripada Florentina dalam satu perjanjian yang bernilai sebanyak £20 juta, dia telah mempersembahkan permainan yang baik di Serie A sebelum melangkah ke liga Perdana. Dia telah datang dengan begitu banyak janji tetapi dia tidak dapat memenuhi jangkaan yang besar yang telah diharapkan ke atasnya.

Satu lagi contoh menarik ialah Fernando Torres, seorang pemain yang telah menghangatkan Liga Perdana dengan banyak golnya untuk Liverpool. Di Chelsea, dia telah menjadi satu bahan ketawa.

Ini telah menyebabkan ramai yang percaya bahawa Chelsea mungkin sedang berada di bawah beberapa sumpahan voodoo, memandangkan kepada keadaan pemain-pemain penyerang mereka.

Awal minggu ini, Romelu Lukaku telah melengkapkan kepulangannya ke Inter dengan satu perjanjian pinjaman dan ramai peminat-peminat Chelsea hanya boleh menyatakan kekesalan.

Penyerang itu telah dibawa masuk dengan harga hampir kepada £100 juta daripada Inter untuk mengisi kekosongan yang telah lama ditinggalkan oleh Diego Costa tetapi dia telah tidak mencapai semua jangkaan, seperti ramai pemain-pemain yang lain sebelum dia.

Adakah terdapat satu sumpahan nombor ‘9’ yang aktif di Chelsea atau adakah ianya hanyalah satu kebetulan? Kita tidak boleh mengatakan tentang satu sumpahan tetapi beberapa pemain-pemain penyerang secara berturut-turut bukanlah satu kebetulan. Kita akan melihat dengan secara logik mengapa ramai pemain-pemain penyerang terkemuka telah bergelut dengan kelab London Barat itu.

Gaya permainan Chelsea tidak sesuai dengan pemain-pemain penyerang mereka

Apabila anda memikirkan tentang Jose Mourinho, jenis pemain penyerang pertama yang terlintas di fikiran anda ialah Didier Drogba.

Drogba begitu sempurna memodelkan jenis penyerang yang diperlukan oleh Mourinho untuk sistemnya berfungsi sehinggakan dia telah membawanya kembali dalam tugasan kedua di kelab itu.

Chelsea telah kekurangan seorang penyerang yang sebegitu sejak itu, dan mereka telah mendapatkan sesuatu yang menghampirinya iaitu Diego Costa yang telah merupakan satu ancaman sebenar kepada semua pertahanan.

Walau bagaimanapun, pemain Sepanyol itu telah kurang stabil dan mengalami banyak masalah kecederaan.

Romelu Lukaku telah menggegarkan semua pihak di Stamford Bridge apabila dia telah memberikan temu bual yang memberatkan kepada Sky Italia. Dia menyatakan bahawa gaya permainan Tuchel telah tidak sesuai dengannya dan dia berharap yang dia kembali semulake Inter.

Namun, perspektifnya mungkin boleh difahami, sebagai seorang pemain yang berkualiti dan berbakat seharusnya mempunyai lebih banyak masa permainan dan menentukan cara pasukan bermain.

Pengurus adalah bos, dan mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan apa yang dia mahukan. Lukaku telah tidak memahami perkara tersebut dan itu adalah permulaan penamatnya untuk penyerang itu di kelab itu.

Gaya permainan Chelsea telah dikritik sejak daripada awal abad ini dan ini bukanlah perkara yang baru kepada kelab itu. Walau bagaimanapun, beberapa pemain-pemain penyerang elit mereka telah menyesuaikan diri dengan gaya tersebut dan telah dapat melakukan dengan cemerlang, jadi alasan untuk gaya permainan adalah agak tidak sah.

Jangkaan-Jangkaan yang Besar

Sejak Roman Abrahamovic telah mengambil alih sebagai pemilik pada awal 2000-an, nasib kelab itu telah berubah. Walaupun dia kini telah menjual kelab itu, dia telah menanamkan permintaan yang tinggi untuk kecemerlangan daripada kedua-dua pemain dan pengurus bahawa terdapat sedikit atau tiada ruang untuk kesilapan atau kegagalan.

Semasa dia berada di kelab itu, pemilik Rusia itu telah memecat begitu ramai pengurus-pengurus dan telah membatalkan kontrak bagi ramai pemain-pemain. Dia telah beroperasi atas dasar persembahan yang konsisten dan sesiapa yang telah tidak melakukan apa-apa yang diharapkan telah dikeluarkan daripada pasukan.

Peminat-peminat tidak terkecuali daripada kecenderungan ini. Memandangkan kelab itu telah menikmati kejayaan yang besar di bawah Mourinho dan telah memenangi liga juara-juara, tahap jangkaan penyokong juga telah meningkat dengan ketara.

Ini telah terbukti dalam penyingkiran Chelsea pada musim lalu ketika menentang Real Madrid, peminat-peminat telah menggunakan media sosial untuk mencurahkan kemarahan mereka kepada pasukan, walaupun dengan persembahan ‘mengagumkan’ mereka pada malam itu.

Kekurangan Pencipta-Pencipta yang Berkualiti

Walaupun beberapa pemain-pemain terkenal dalam senarai penyerang yang gagal telah bersalah kerana kehilangan peluang yang baik, sesetengah daripada mereka telah tidak mempunyai pencipta-pencipta yang sesuai di belakang mereka.

Ianya bukanlah satu kebetulan bahawa dua penyerang terbaik terakhir mereka telah dibekalkan oleh dua pemain tengah kreatif terbaik dalam sejarah Liga Perdana baru-baru ini iaitu Cesc Fabregas dan Frank Lampard.

Pada zamannya, Fabregas adalah seorang manusia yang sangat hebat. Dia telah mempunyai keupayaan untuk mengenalpasti dan membuat hantaran jauh dari jarak beberapa meter dan merupakan salah satu daripada beberapa pemain asing yang melakukan lebih daripada 100 bantuan jaringan di dalam liga.

Frank Lampard tidak memerlukan pengenalan, seorang penyudah bersiri yang bukan sahaja telah mempunyai keupayaan untuk merembat dari jauh, tetapi telah berkeupayaan untuk memberikan hantaran yang membelah bahagian pertahanan.

Bagi seorang penyerang, mempunyai seorang pencipta di belakang anda adalah sangat penting, malah orang seperti Da Lima Ronaldo dan Cristiano Ronaldo tidak akan dapat menjaringkan gol sebanyak yang mereka telah lakukan jika tidak kerana sokongan besar yang mereka telah dapati daripada pemain-pemain tengah mereka.

Didier Drogba dan Diego Costa adalah penyerang kelas atas yang menyebabkan gegaran di seluruh lawan mereka, tetapi mereka juga mendapat manfaat daripada hantaran tajam daripada pemain tengah berkualiti mereka.

Apa yang telah dikatakan, apabila anda melihat kepada Lukaku pada musim lalu, anda boleh melihat seorang pemain kekurangan bantuan dan hantaran silang yang berkualiti.

Orang-orang seperti Mason Mount tidak diragukan lagi adalah seorang yang berkualiti, tetapi mereka hanya telah gagal membawakan penyerang mereka di hadapan mereka di dalam permainan dan itu telah menjejaskan hasil di hadapan.

Share.
Leave A Reply