Jika ada mana-mana pasukan dalam Liga Perdana yang pernah berdepan dengan gurauan bersiri dan pakar-pakar, ianya pastilah Tottenham Hotspur. Anda akan dimaafkan jika anda melupakan Spurs daripada perebutan kejuaraan pada musim depan kerana rekod kekecewaan mereka yang konsisten.

Kelab London Utara itu masih belum menjulang satu pun trofi sejak tahun 2008. Dalam tempoh itu, Leicester City telah bangkit daripada semangat bola sepak Inggeris dan telah memenangi Liga Perdana dan Piala FA. Pesaing bandar mereka juga telah merangkul kejuaraan Liga dan kemenangan piala yang lain sejak tahun 1992.

Ianya juga perlu diberikan perhatian bahawa daripada kesemua enam kelab teratas, Tottenham adalah satu-satunya pasukan yang belum memenangi kejuaraan liga mahupun piala FA sejak tahun 1992. Ini dan beberapa statistik yang lain adalah apa yang dikritik oleh pengkritik apabila perdebatan status Tottenham adalah di dalam bola sepak Inggeris.

Spurs telah gagal dalam beberapa bidang

Selain daripada era Redknapp yang boleh dikatakan sebagai era yang terbaik kelab dalam tempoh tiga puluh tahun yang lalu, Mauricio Pochettino telah membawakan satu harapan yang baru. Dia telah membimbing bintang-bintang seperti Harry Kane dan Eric Dier; kedua-dua pemain masih memerah keringat mereka di kelab ini. Walau bagaimanapun, dia malangnya gagal menterjemahkan persembahan yang menakjubkan di atas padang itu kepada kemenangan kejuaraan. Dia terutamanya telah membawa kelab ini ke final Liga Juara-Juara, yang dilihat sebagai pencapaian terbesar kelab ini sejak tahun 80-an.

Kemudian datang satu yang istimewa, yang telah diiktiraf sebagai seorang pemenang bersiri. Jose Mourinho telah menyertai kelab ini selepas satu tempoh yang sukar di Manchester United dan telah digantikan oleh Ole Gunnar Solskjaer. Musim yang lalu, terdapat satu suasana keterujaan di dalam kelab ini dengan pelantikan pengurus Portugis Nuno Espirito Santo yang telah berkhidmat dengan sangat baik di Wolves dan telah bertanggungjawab untuk meletakkan mereka sebagai sebuah pasukan yang secara konsistennya berada di dalam sepuluh pasukan terbaik. Walau bagaimanapun, dia telah gagal untuk menarik perhatian di London Utara dan dengan cepat telah diberhentikan.

Pelantikan bekas bos Chelsea, Antonio Conte, telah dilihat secara meluas sebagai satu langkah ke peringkat seterusnya untuk kelab ini. Sememangnya itulah, dia telah membawa kelab ini daripada gema kegagalan ke empat tempat teratas.

Bagaimana Spurs telah bertambah baik di bawah Conte

Kelab ini telah berada dalam satu keadaan yang biasa-biasa sahaja apabila pengurus Itali itu telah menyertai kelab ini. Yang paling biasa-biasa sahaja daripada banyak persembahan buruk yang mereka pamerkan ialah kekalahan 0-3 ketika menentang Man United. Prestasi itu kelihatan lebih hina apabila anda menyedari hakikat bahawa pasukan yang telah mengalahkan mereka, telah mengalami musim yang terburuk mereka dalam tempoh lebih empat puluh tahun.

Sebelum pelantikan Conte, kelab ini telah bergelut di setiap bahagian padang. Mereka telah dibolosi gol untuk berseronok dan bahagian tengah telah hampir mati dan sentiasa bergantung kepada gabungan Harry Kane dan Heung min-Son.

Apabila Conte datang, perkara pertama yang dia lakukan ialah memantapkan persembahan dengan meningkatkan kecergasan pasukan. Dia kemudiannya telah menghentikan pembolosan gol yang tidak normal. Dia juga telah membawa keluar kemampuan yang terbaik di dalam Heung min-Son, sementara itu juga telah menandatangani beberapa pemain pada bulan Januari yang benar-benar telah mendorong pasukan itu untuk ke tempat empat teratas.

Orang seperti Kulusevski dan Bentacur telah datang dari Juventus dan telah melincirkan pasukan yang telah membawa kepada lebih banyak gol dan lebih banyak peluang dicipta di hadapan.

Bagaimanakah Spurs menghadapi pasukan-pasukan besar yang lain?

Kelab ini pastinya sibuk pada jendela perpindahan musim panas ini. Para eksekutif kelab telah pun membuat keputusan untuk menyokong Conte di jendela ini. Sebuah syarikat pemegang kepentingan majoriti telah menyuntik sebanyak £150 juta ke dalam kelab ini untuk perolehan sasaran pilihan.

Kelab ini telah pun membeli seorang pemain tengah yang berkualiti dalam pasukan antarabangsa Mali Yves Bissouma, Ivan Perisic dan Fraser Forster untuk menggantikan Hugo Lloris.

Dengan pemain-pemain ini dan pemain-pemain lain yang dalam simpanan mereka, Spurs sudah pasti telah mempunyai beberapa kualiti untuk bersaing dengan pasukan-pasukan yang terbaik di England dan di Eropah pada musim depan.

Kelab ini sudahpun memiliki salah satu gandingan penyerang yang terbaik dalam bola sepak iaitu Harry Kane dan Heung min-Son. Kedua-dua pemain telah menjaringkan satu gabungan yang berjumlah 37 gol dalam liga perdana pada musim lalu dan turut membantu antara satu sama lain dalam banyak jaringan. Mereka adalah yang paling penting untuk kelab ini pada musim lalu dan dengan mereka telah datanglah gol, bantuan jaringan dan mata liga yang berharga.

Tottenham telah mempunyai salah seorang penjaga gol yang terbaik dalam liga iaitu Hugo Lloris. Dia adalah seorang yang sangat berpengalaman dan pada waktunya hampir tidak dapat dikalahkan. Mereka telah mempunyai masalah dalam menukar situasi bertahan kepada menyerang pada musim lalu tetapi ia bolehlah dianggap telah diselesaikan dengan pembelian yang mereka telah buat pada jendela perpindahan di dalam musim panas dan musim sejuk.

Tetapi ia mestilah dikatakan bahawa kelab ini memerlukan pengukuhan pertahanan di seluruh bahagian pertahanan, terutamanya di sebelah kanan, kerana walaupun dengan tipu daya menyerang Emerson, dia gagal dalam pertahanan. Kelab ini telah dikaitkan dengan pelbagai pilihan pertahanan seperti Djed Spence dari Middlesbrough dan Clement Lenglet dari Barcelona.

Trofi manakah yang boleh disasarkan secara realistik oleh Spurs?

Musim yang akan datang ini akan terbukti menjadi satu musim kebangkitan atau kemerosotan dalam sejarah kelab ini. Sejak kali terakhir kelab ini telah memenangi sebuah trofi, mereka telah tidak kelihatan sebagai berkemungkinan untuk memenangi sebuah trofi sehinggalah sekarang. Pada peringkat akhir musim lalu telah membuktikan bahawa kelab ini telah mempunyai keberanian untuk sekurang-kurangnya menuntut sebuah piala domestik pada musim depan.

Secara realistiknya, mereka tidak berada berdekatan dengan Manchester City dan Liverpool untuk bertanding merebut kejuaraan tetapi mereka secara realistiknya boleh menduduki tiga tangga teratas liga.

Itu pun jika anda tidak menambah pasukan Tuchel iaitu Chelsea yang berdaya tahan. Pasukan ini sudah pasti adalah lebih teratur daripada pasukan seperti Arsenal dan Manchester United, tetapi jika anda melihat dengan lebih dekat, mereka adalah tidak lebih lengkap daripada kedua-dua pasukan itu.

Tottenham telah berjaya ke empat tempat teratas kerana mereka telah mempunyai seorang pengurus elit yang tahu jalan keluar masuknya dalam situasi yang sukar. Pada musim depan, mereka akan menjadi lebih hebat dan padat tetapi ia masih perlu dilihat sama ada ia akan mencukupi untuk memenangi sebuah trofi. Jika anda bertanya, satu-satunya kejuaraan yang dalam capaian mereka ialah Piala Carabao. Ini adalah kerana ianya adalah yang paling mudah untuk dimenangi dan dengan keputusan seri yang baik untuk ke final tidak sepatutnya menjadi satu masalah.

Share.
Leave A Reply