Manchester United kini sedang dalam kerja membina semula secara besar-besaran di bawah Erk Ten Hag. Di sebalik semua pelaburan yang telah mereka lakukan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mereka tidak dapat menyamai kecemerlangan yang telah dicapai oleh pesaing mereka di Manchester City, Liverpool dan Chelsea. Memasuki ke musim depan, mereka tidak akan bermain di dalam pertandingan bola sepak Liga Juara-Juara untuk musim yang keempat sejak Sir Alex Ferguson bersara.

Terasa seperti baru berita semalam apabila peminat Manchester United mempunyai satu tabiat dalam mengecapi kejayaan. Di bawah bekas pengurus Aberdeen, Manchester United telah menjadi kelab terbesar di England dan salah satu kelab yang paling dikenali di dunia. Jenis permainan bola sepak yang telah mereka persembahkan dan gelaran yang telah mereka menangi secara konsisten telah membuatkan semua orang menghargai mereka. Adakah mereka akan kembali ke tahap itu semula?

Jawapan kepada soalan ini memecahbelahkan komuniti bola sepak. Walau bagaimanapun, terdapat lebih banyak sebab mengapa mereka akan menurun ke peringkat yang sama seperti Nottingham Forest dan Aston Villa. Jika terdapat satu perkara yang bersamaan di antara Red Devils pada hari ini dan pada tahun-tahun sebelumnya di bawah Ferguson, ia adalah kebencian mereka terhadap pemiliknya iaitu Keluarga Glazers.

Dalam tahun 2013, pengurus Scotland itu bukan satu-satunya tokoh penting yang telah meninggalkan Manchester United, David Gill juga telah mengikutinya. Oleh itu, semua keputusan pengurusan dan perpindahan telah diserahkan kepada Ed Woodward, Ketua Pegawai Eksekutif Manchester United. Sebelum Manchester United, Ed Woodward tidak pernah membuat sebarang keputusan bola sepak di mana-mana kelab Eropah dan dia telah diberikan kuasa penuh untuk membuat keputusan bola sepak untuk kelab terbesar di England pada ketika itu.

Sejak daripada itu, Juara Eropah tiga kali ini bukan sahaja telah menandatangani pemain yang tidak baik, mereka juga telah menandatangani pengurus yang tidak diberikan alat untuk menyelesaikan tugasan mereka. David Moyes telah dipecat lebih kurang setahun selepas Sir Alex telah mengumumkan persaraannya. Di bawah jendela perpindahan musim panas tunggalnya, juara Liga Perdana 13 kali ini telah dikaitkan dengan pemain seperti Cesc Fabregas dan Toni Kroos, tetapi mereka akhirnya telah menandatangani Marouane Fellaini daripada Everton.

Salah tadbir urus skuad ini telah berterusan di bawah kendalian Louis Van Gaal dan Jose Mourinho. Walaupun mengeluarkan begitu ramai pemain pada tahun 2014, pemain yang telah ditarik oleh kelab ini tidak pernah ditandatangani sebagai pemain jangka masa panjang. Angel Di Maria telah menandatangani dengan bayaran perpindahan rekod British, tetapi dia tidak pernah mahu berada di kelab ini kerana objektifnya adalah untuk pergi ke Perancis, yang dia telah lakukannya setahun kemudian.

Begitu juga, Radamel Falcao adalah salah seorang pemain dengan gaji tertinggi di kelab ini tetapi tidak pernah memberikan impak yang dijangkakan dibawa masuk olehnya. Oleh itu, kedua-dua pemain yang telah ditandatangani pada musim panas 2014 telah meninggalkan kelab ini setahun kemudian. Walau bagaimanapun, Van Gaal telah bertegas untuk membawa pemain muda ke dalam pasukan untuk memberikan sesuatu untuk penyokong bersorak. Anthony Martial dan Marcus Rashford telah masuk ke dalam pasukan utama dan telah menterujakan peminat dengan potensi serangan mereka.

Hanya apabila anda telah menyangka bahawa skuad muda akan menjadi lebih kuat selepas setiap musim, United telah mengumumkan Jose Mourinho sebagai seorang pengganti kepada pengurus dari Belanda itu. Jurulatih dari Portugal itu boleh dikatakan sebagai pengurus terakhir yang perlu anda harapkan apabila ia melibatkan kepada pemain muda. Walau bagaimanapun, dia telah mempunyai kecenderungan untuk membawa trofi kepada semua kelab yang telah diuruskannya.

Sejak Sir Alex Ferguson bersara, kelab ini telah mempunyai kecenderungan untuk tidak menyokong pengurus mereka selepas mereka memperoleh tempat ke pertandingan bola sepak Liga Juara-Juara. Mereka telah tidak membenarkan Louis Van Gaal untuk memilih pemainnya sendiri pada tahun 2015 apabila dia memperoleh tempat ke pertandingan bola sepak Liga Juara-Juara. Apabila Mourinho telah memenangi Liga Europa, dia mahu menyingkirkan empat hingga lima pemain dalam pasukan ini, tetapi Woodward telah menolaknya. Selain daripada itu, dengan hanya menandatangani tiga pemain dalam jendela perpindahan tidak akan pernah membawa Red Devils dari tempat keenam kepada tempat pertama.

“Saya telah memenangi lapan kejuaraan liga di empat negara yang berbeza. Walau bagaimanapun, saya ulangi bahawa tamat di tempat kedua dengan Manchester United adalah salah satu pencapaian terbesar saya dalam bola sepak,” kata Jose Mourinho kepada Sky Sports.

Source: Getty Images

Ia menunjukkan banyak perkara yang berlaku di sebalik tabir apabila seorang pemenang bersiri iaitu Mourinho berkata seperti ini. Ole Gunnar Solskjaer telah menduduki tempat ketiga pada musim 2019/20. Walau bagaimanapun, dia telah diberikan dengan Edinson Cavani dan Donny Van de Beek pada musim panas, dua pemain yang dia tidak pernah inginkan di kelab ini. Walaupun United telah bertambah baik pada musim berikutnya, masalah dengan pengambilan pemain masih kekal.

Dalam pramusim 2021, Mike Phelan, pembantu Soljskaer, telah memberitahu kelab ini bahawa bekas pengurus Cardiff itu mahu bermain dengan formasi 4-3-3 dan mahukan seorang pemain tengah yang jitu untuknya. Daripada mendengar arahannya, kelab ini sebaliknya telah membawa Cristiano Ronaldo ke kelab ini. Sekarang sudah jelas, anda tidak perlu berfikir dua kali untuk menandatangani pemain Portugis yang hebat itu. Walau bagaimanapun, pasukan adalah lebih penting daripada pemain.

Kekurangan kekuatan di bahagian tengah telah ditunjukkan dalam sepanjang musim kerana pasukan ini semakin dikuasai di bahagian tengah padang ketika menentang pasukan yang telah tersingkir daripada liga. Terdapat banyak kelab yang hanya mengambil pendapat daripada pengurus mereka tentang pembelian tertentu. Walau bagaimanapun, mereka membuat keputusan bola sepak berdasarkan rangkaian yang bersesuaian dengan mereka.

Source: mirror.co.uk

Di Manchester United, rangkaian yang bersesuaian ini terdiri daripada orang yang telah dibawa oleh semua empat pengurus yang telah datang sebelum Ten Hag. Oleh itu, anda boleh melihat bahawa rangkaian yang bersuaian ini adalah sama besar celarunya dengan skuad bola sepak sekarang.

Jika kita bercakap tentang 10 pemain teratas yang berpendapatan tertinggi pada musim 2021/22, Manchester United telah mempunyai lima pemain dalam senarai ini. Di bawah Alex Ferguson, struktur gaji hanya telah diubah hanya sekali untuk pemain seperti Roy Keane, seorang kapten yang tidak pernah mereka gantikan. Kini, anda sedang melihat pemain baharu iaitu Jadon Sancho yang memperoleh pendapatan lebih daripada juara Liga Juara-Juara dan Liga Perdana.

Masalah dengan struktur gaji di Manchester United telah berlarutan sejak daripada zaman kontrak Wayne Rooney pada tahun 2014. Kemudian, anda telah melihat Alexis Sanchez dibayar sebanyak 500k seminggu apabila dia menandatangani untuk kelab ini pada tahun 2018. Tabiat ini telah berterusan sejak daripada itu. Memandangkan Red Devils tidak pernah berhenti membeli pemain kayangan pada masa yang lalu, kami tidak melihat mereka mengubah tabiat mereka dalam masa yang terdekat di bawah pengurus baharu mereka.

Kini sudah 10 tahun sejak kali terakhir Manchester United telah memenangi kejuaraan Liga Perdana, lima tahun sejak kali terakhir mereka telah memenangi sebuah trofi. Walau bagaimanapun, jika anda memperbaiki keadaan seperti yang telah dilakukan oleh Liverpool, orang ramai cenderung untuk melupakan semua perkara ini dan menghargai bola sepak yang mereka persembahkan. Walau bagaimanapun, keadaan bola sepak dan keputusannya telah menjadi satu corak yang menurun di Old Trafford dan ianya tidak kelihatan seperti berubah.

Share.
Leave A Reply