Chelsea bersedia untuk era yang seterusnya dalam sejarah mereka selepas pemergian jutawan Rusia iaitu Roman Abramovich dan ketibaan Todd Boehly dan rakan-rakan kongsinya sebagai pemilik kelab.

Blues telah menjadi pasukan yang paling berjaya di England dalam tempoh 19 tahun yang lalu berkat kemurahan hati dan kesanggupan Abramovich untuk melangkah lebih jauh apabila ia melibatkan projek sukan mereka.

Oligarki itu telah mengubah suai stadium mereka, telah membawa lebih banyak tawaran dan sokongan, telah menandatangani pemain-pemain dan pengurus-pengurus terbaik dan telah merupakan satu sosok yang sangat hadir yang berfungsi sebagai perekat untuk menyatukan kelab itu dan peminatnya.

Dia juga telah sanggup menyelamatkan kelab itu dengan dana peribadinya pada beberapa kali, yang dia lakukan dengan jumlah sehingga £1.5 bilion yang telah dia lupakan selepas menyerahkan kelab itu kepada Boehly dan rakan-rakan kongsinya.

Abramovich adalah pemilik kelab bola sepak yang ideal dan kelab seterusnya yang dia berpindah – laporan mengatakan bahawa dia sedang mencari LaLiga untuk pelaburan seterusnya – akan bertuah untuk memilikinya.

Chelsea, sementara itu, sedang menantikan perkara yang lebih baik dengan Todd Boehly dan rakan-rakan kongsinya. Jutawan Amerika itu telah memenangi bidaan untuk membeli kelab itu, menewaskan lapan pesaing yang sangat serius termasuk pemilik-pemilik kelab bola sepak lain. Bidaannya kemenangannya yang bernilai £4.2 bilion menyatakan tentang kesediaan untuk melabur ke dalam kelab itu dan peminat-peminat Chelsea berhak untuk berasa teruja.

Mereka mungkin akan lebih teruja kerana dia dilaporkan telah memperuntukkan sebanyak £200 juta untuk urusan perpindahan mereka pada musim panas ini. Angka ini akan ditambah dengan apa sahaja yang mereka boleh perolehi daripada penjualan beberapa pemain. Ini boleh menyaksikan Chelsea berbelanja besar dalam pasaran perpindahan menjelang musim akan datang yang akan membuatkan Thomas Tuchel berasa sangat gembira.

Walau bagaimanapun, peminat Chelsea mesti mengurangkan jangkaan mereka dengan pemilik baru mereka kerana mereka pasti tidak akan memberikan perhatian yang sama seperti yang pernah dilakukan oleh Abramovich.

 

Chelsea telah mempunyai PEMILIK-PEMILIK yang baharu, bukan seorang PEMILIK

Salah satu kisah pemerintahan Abramovich sebagai pemilik Chelsea ialah bagaimana dia telah meninggalkan £1.5 bilion yang dipinjamkannya kepada kelab itu untuk operasi mereka dalam tempoh 19 tahun dia sebagai ketua kepada semua hal ehwal.

Dilaporkan bahawa Chelsea mungkin boleh dimasukan ke dalam aktiviti pentadbiran (penjalanan kelab dikendalikan oleh sebuah badan bebas yang dilantik oleh kerajaan atau liga) jika dia tidak menghapuskan hutang itu. Pada dasarnya, penjualan kelab itu tidak akan membawa banyak perbezaan kepadanya kerana dia telah pun mengekalkan kelab itu secara bersendirian.

Todd Boehly dan rakan-rakan kongsinya tidak boleh melakukan ini dalam apa cara sekalipun untuk kelab itu.

Pemilik-pemilik baharu pemenang dua kali Liga Juara-Juara UEFA itu adalah satu konsortium dengan jutawan Amerika itu sebagai paparan. Dengan Boehly, terdapat lima pemegang kepentingan utama dalam konsortium itu: Rakan perniagaan Boehly iaitu jutawan Switzerland Hansjörg Wyss, hartawan Britain iaitu Jonathan Goldstein, firma pelaburan Amerika Syarikat Clearlake Capital dan pemilik bersama Boehly bagi francais Major League Baseball Los Angeles Dodgers iaitu Mark Walter.

Berita itu juga adalah bahawa kebanyakan modal yang telah digunakan untuk membeli kelab itu berasal daripada Clearlake Capital, yang semuanya telah meletakkan mereka sebagai pemegang saham yang mengawal keadaan.

Ini secara berkesannya diterjemahkan kepada lebih banyak penelitian terhadap operasi kelab itu terutamanya dalam bidang kewangan. Segala-galanya mesti disesuaikan untuk mendapatkan pulangan pelaburan tokoh-tokoh ini yang bersama-sama mengharungi kesusahan untuk pemilikan kelab bola sepak itu.

Oleh itu, setiap usaha baharu dan setiap pemeteraian dan penjualan mestilah yang membawa  kepada buku akaun kelab yang sentiasa seimbang. Abramovich telah sanggup menggunakan wangnya untuk mengimbangi buku akaun kelab kerana dia bukan sahaja menyayangi Chelsea, tetapi adalah seorang peminat bola sepak yang telah mengetahui bahawa pembelian kadang-kala tidak mengikut apa yang telah dirancangkan.

Ia tidak akan sama dengan pemilik baru.

 

Satu perubahan dalam pengurusan

Dengan pemilik-pemilik yang baharu, akan datang kakitangan dan pengurusan yang baharu. Telah dilaporkan bahawa Boehly akan menggantikan Marina Granovskaia sebagai pengarah sukan sementara kelab itu.

Granovskaia yang penuh dengan teka-teki telah bertanggungjawab ke atas pembelian dan setiap keputusan sukan yang diambil oleh kelab itu dalam beberapa tahun kebelakangan ini, yang menyaksikan mereka telah memenangi Liga Juara-Juara UEFA, Piala Dunia Kelab FIFA dan Piala Super UEFA.

Dia telah membuat satu reputasi untuk dirinya dalam dunia bola sepak sebagai salah seorang perunding yang paling sukar dan ia telah membawa kejayaan besar kepada kelab dengan menandatangani pemain yang telah dianggap sukar untuk diperolehi.

Boehly kini akan mengambil alih peranan itu buat sementara waktu walaupun tidak mengetahui apa-apa tentang pasaran perpindahan bola sepak. Granovskaia akan menjadi perundingnya pada jendela perpindahan yang akan datang, tetapi ini tidak akan berkesan seperti ketika dia telah diberikan kuasa untuk membuat keputusan.

Boehly perlu didedahkan kepada selok-belok pasaran perpindahan dan diperkenalkan kepada kenalan-kenalan Chelsea di pasaran juga. Proses ini akan melambatkan banyak keputusan sukan yang perlu diambil oleh kelab itu dan mungkin menyebabkannya ketinggalan semusim.

Ini berlaku selepas kelab itu mengesahkan pemergian Bruce Buck daripada peranannya sebagai pengerusi kelab, dengan Boehly sekali lagi akan mengambil alih peranan itu.

Keadaan akhirnya akan berjalan lancar untuk kelab itu kerana pemilik-pemilik baharunya telah komited untuk memastikan mereka membawa Chelsea ke peringkat yang seterusnya. Walau bagaimanapun, perubahan dalam pengurusan ini pastinya akan memperlahankan keadaan lebih daripada sebelumnya kerana terdapat keperluan bagi pemilik-pemilik baharu untuk memahami selok-belok perniagaan bola sepak sebelum mereka menyertainya.

Peminat Chelsea sepatutnya memahami fakta ini dan bersedia untuk satu jendela perpindahan musim panas yang mengecewakan dan mungkin, musim 2022/23 yang kurang memberangsangkan.

Ini bermakna bahawa mereka perlu bersedia untuk memberikan sedikit tekanan kepada pasukan dan pengurusnya apabila keputusan yang diperolehi tidak sesuai dengan kehendak mereka. Ini juga bermakna bahawa mereka perlu bersedia untuk mengalami satu kemerosotan apabila pemilik baharu mereka menerima peranan itu.

Dan akhirnya, ini bermakna mereka perlu bersedia untuk gurauan yang menyakitkan yang mungkin berlaku apabila peminat-peminat pasukan yang lain mula mengata mereka pada bulan-bulan yang akan datang.

Share.
Leave A Reply