Jendela perpindahan sedang berjalan dengan lancar dan pasukan-pasukan Liga Perdana telah menjadi yang paling sibuk sekali lagi, tidak mengejutkan sesiapa pun. Manchester City telah pun melengkapkan pembelian penjaring gol yang handal iaitu Erling Haaland dari Borussia Dortmund manakala Liverpool telah membuat satu langkah hebat mereka sendiri dalam mendapatkan Darwin Nunez dari Benfica.

Dalam tempo yang sama, perpindahan keluar telah datang dalam jumlah yang banyak, dengan beberapa pihak ingin mengimbangi buku akaun mereka. Perpindahan Sadio Mane dari Liverpool ke Bayern Munich sudah pastinya akan dikira sebagai perpindahan keluar daripada Liga Perdana yang berprofil tinggi pada musim panas ini.

Dalam keadaan kontroversi dan satu bentuk perniagaan peminat Chelsea tidak sabar-sabar untuk melupakannya, penyerang Belgium Romelu Lukaku juga telah melengkapkan kepulangannya ke bekas kelabnya iaitu Inter Milan.

Kita masih boleh menyaksikan lebih banyak pemergian, terutamanya untuk pasukan besar dan kita akan melihat nama-nama teratas yang boleh meninggalkan pasukan semasa mereka. Selain pertukaran di luar England, jendela perpindahan semasa ini boleh menyaksikan sejumlah besar perpindahan intra-liga dalam Liga Perdana dan kita akan mengambil kira semuanya.

Cristiano Ronaldo

Kepulangan Cristiano Ronaldo ke Manchester United pada musim panas lalu telah disambut dengan sambutan yang hangat dan positif. Setelah menamatkan saingan di tempat kedua dalam Liga Perdana pada musim sebelum ini dan juga telah layak ke pusingan akhir Liga Europa, ramai yang mendakwa bahawa CR7 boleh menambah kuasa serangan yang diperlukan untuk membawa kelab itu kembali ke landasan memenangi kejuaraan.

Melangkah cepat ke masa kini dan ianya telah tidak menjadi seperti yang dirancang sama sekali. Walaupun telah menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak United pada musim lalu dan memenangi anugerah Pemain Terbaik Tahunan Matt Busby, ianya adalah satu musim yang perlu dilupakan oleh Red Devils apabila mereka telah menamatkan kejohanan dengan pungutan mata terburuk mereka dalam sejarah Liga Perdana.

Kini, bintang yang berusia 37 tahun itu telah dilaporkan sedang tidak berpuas hati dengan kekurangan aktiviti United dalam pasaran perpindahan pada musim panas ini, dengan bos baharu Erik ten Hag yang masih belum lagi membawa masuk sesiapapun.

Baru-baru ini, Bayern Munich telah menjauhkan diri mereka daripada perpindahan untuk Ronaldo. Bekas pasukan Real Madrid dan Juventus juga telah dikaitkan dengan penyerang itu tetapi terdapat peluang tipis untuk sebarang perpindahan berlaku. MLS juga telah disebut-sebut sebagai satu destinasi yang mungkin untuk pemain Portugis itu, tetapi memandangkan kepada cita-citanya untuk sentiasa bersaing di peringkat teratas, tidak mungkin dia tidak mempertimbangkan itu. Kecuali dia menurunkan gajinya dengan ketara, tiada kelab yang mungkin mampu membayar gajinya, kecuali PSG dan Manchester City, yang mana tidak memerlukannya.

Raphinha

Selepas menikmati satu kempen 2021/22 yang mengagumkan bersama Leeds, pemain Brazil itu sedang menarik minat daripada pelbagai pasukan teratas. Barcelona, ​​Chelsea, Tottenham dan Arsenal semuanya telah menunjukkan minat terhadap Raphinha pada satu ketika. Pemain yang berusia 25 tahun itu telah dilaporkan menginginkan Barcelona sebagai destinasi seterusnya tetapi mungkin terpaksa berpuas hati dengan pasukan Liga Perdana yang lain.

Leeds akan menuntut sekurang-kurangnya £60 juta untuk aset berharga mereka dan Barcelona sedang tidak berada dalam keadaan kewangan untuk memenuhi permintaan tersebut. Sebaliknya, ia boleh berakhir dengan perebutan tiga penjuru antara pasukan-pasukan London iaitu Tottenham, Arsenal dan Chelsea.

Pada masa penulisan ini, Arsenal sedang mendahului perlumbaan untuk mendapatkan Raphinha tetapi masih agak berbeza dengan Leeds dalam hal penilaian untuk pemain itu.

Raheem Sterling

Dengan kedatangan lebih banyak pemain serangan di City, Raheem Sterling mungkin mendapati dirinya adalah lebihan daripada keperluan di kelab itu. Pemain yang berusia 27 tahun itu masih mempunyai baki satu tahun lagi dalam kontraknya dan telah beberapa kali bercakap mengenai kemungkinannya meninggalkan Etihad.

Memandangkan dia masih lagi seorang pemain yang menguntungkan dan seorang pemain antarabangsa England, City tidak akan melepaskannya dengan harga yang murah. Dengan itu, Pep Guardiola sedang terbuka bagi membiarkan Sterling untuk pergi pada masa sekarang, daripada kehilangannya secara percuma pada musim panas yang akan datang.

Chelsea adalah pilihan utama untuk mendapatkan tandatangannya, dengan pemilik baharunya iaitu Todd Boehly mengenal pasti lelaki Inggeris itu sebagai salah satu sasaran utamanya dalam jendela perpindahan. Menurut laporan, City akan menuntut sekurang-kurangnya £50 juta untuk penyerang itu dan kini ianya sedang diserahkan kepada Chelsea untuk memenuhi penilaian itu.

Gabriel Jesus

Pemain Brazil itu mungkin dalam perjalanan keluar dari kelab atas sebab yang sama dengan Raheem Sterling. Ketibaan Erling Haaland dan Julian Alvarez bermakna Jesus mungkin mendapati dirinya berada lebih jauh di kedudukan bawah di Manchester City.

Memandangkan Jesus masih berada di satu puncak usia 25 tahun dan sudah mempunyai pengalaman Liga Perdana yang mencukupi, tidak hairanlah banyak kelab bersedia untuk bersaing untuk mendapatkan tandatangannya. Sekali lagi, trio biasa iaitu Arsenal, Tottenham dan Chelsea adalah pihak yang dipersoalkan. Di luar England, Juventus turut memantau situasi pemain tersebut.

Akhirnya, Arsenal kini kelihatan telah menewaskan semua pesaing mereka untuk mendapatkan Jesus.

Satu bayaran sebanyak £45 juta telah dipersetujui dengan Manchester City dan satu perpindahan rasmi kini boleh berlaku dalam beberapa hari yang akan datang.

Mohamed Salah

Pada pandangan pertama, satu perpindahan keluar untuk Salah kelihatan tidak mungkin tetapi juga sangat logik pada masa yang sama. Dari perspektif Liverpool, tidak masuk akal untuk membenarkan dua pemain mereka yang paling berpengaruh iaitu Mane dan Salah pergi dalam jendela yang sama. Walaupun Salah baru-baru ini telah mengesahkan bahawa dia akan bermain di kelab itu untuk sekurang-kurangnya satu musim lagi, ia mungkin akhirnya menjadi keputusan kelab untuk melepaskannya.

Salah memperolehi pendapatan sekitar £240k seminggu, hanya lebih rendah sedikit daripada Van Dijk – tetapi kini dikatakan sedang meminta gaji mingguan sebanyak £400k, berbeza dengan komennya baru-baru ini bahawa dia tidak mahukan satu angka ‘kayangan’ untuk terus kekal di kelab itu.

Secara adilnya, Salah adalah bernilai pada setiap sen yang dia tuntut tetapi pada usia 30 tahun, ada sebab untuk melihat mengapa Liverpool boleh membuat keputusan untuk tidak memberikan permintaannya. Bersetuju dengan syarat Salah akan menyaksikan kelab itu melanggar struktur gaji mereka setakat ini dan ia boleh memberi kesan jangka masa panjang, terutamanya dengan pemain lain apabila mencari kontrak yang baharu.

Dengan berbaki satu tahun lagi dalam kontraknya, Liverpool kini boleh mempertimbangkan untuk melepaskan Salah jika mereka mendapat tawaran bernilai £60 juta tetapi ada kemungkinan kedua-dua pihak akhirnya boleh berkompromi mengenai satu perjanjian yang baharu.

Share.
Leave A Reply