Bolehkah sesiapa menghentikan penguasaan Manchester City dalam bola sepak Inggeris? Itu adalah satu soalan besar yang kelihatan sukar untuk dijawab. Pada hakikatnya, jawapannya adalah ya tetapi ia tidak akan datang dengan mudah sama sekali.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sudah menjadi kebiasaan untuk melihat beberapa liga di seluruh Eropah yang disifatkan sebagai ‘liga pasukan besar’. Istilah ini pada asasnya digunakan sebagai frasa yang menghina untuk mengkritik liga kerana tidak berdaya saing dan dikuasai oleh satu pihak secara berterusan. Bundesliga, Ligue 1 dan Serie A telah menjadi punca utama ‘tag’ ini.

Istilah ‘liga petani’ semakin popular di kalangan peminat Inggeris yang percaya Liga Perdana agak lebih baik daripada beberapa liga di mana pemenangnya lebih kurang dikenali sebelum musim bermula. Tidak hairanlah apabila Liga Perdana kini disebut-sebut sebagai liga yang ‘terkuat’ dan paling kompetitif di dunia.

Sebelum setiap musim Liga Perdana, terdapat banyak perbincangan mengenai empat atau lima pasukan pilihan yang sama percaya mereka boleh mencabar kedudukan teratas, membawa kepada pasukan ‘enam besar’ yang terkenal. Di tempat lain, ada yang berpendapat bahawa untuk pasukan teratas di Perancis, Jerman dan Itali, adalah mudah untuk mengetahui juara-juaranya di hadapan.

Walau bagaimanapun, Manchester City kini telah memenangi empat kejuaraan Liga Perdana dalam tempoh lima musim yang lalu dan seseorang pasti tertanya-tanya jika itu bukan satu lagi gambaran tentang sebuah ‘liga pasukan besar’. Selain Liverpool yang telah memberikan anak buah Guardiola satu persaingan yang sukar dalam kempen yang baru berakhir, City telah mendahului Chelsea yang berada di tangga ketiga dengan 19 mata dan itu adalah cukup jauh.

Sejak Pep Guardiola mengambil alih Manchester City pada tahun 2016, mereka telah menjadi satu kuasa dominan yang lebih kuat di England dan anda hampir boleh bertaruh untuk mereka memenangi liga sebelum setiap musim bermula lagi. Citizens tidak naik ke puncak dalam satu hari dan kita akan melihat apa yang boleh dilakukan oleh pasukan-pasukan yang lain untuk mengecilkan jurang perbezaan dan menamatkan monopoli oleh pihak Manchester sejak sedekad lalu atau seterusnya.

 

Wang untuk bersaing

Sudah tentu, Guardiola akan mendapat banyak pujian kerana membina sebuah pasukan yang menjadi agak sukar untuk ditewaskan tetapi berapa banyak pasukan yang boleh berbangga dengan kuasa kewangan seperti yang dimiliki oleh Citizens? Nasib Chelsea telah berubah menjadi positif apabila Abramovich mengambil alih kelab itu pada tahun 2003 dan perkara yang sama tidak berbeza untuk City.

Apabila bercakap mengenai kejayaan Manchester City, ianya adalah mustahil bahawa topik wang tidak akan timbul. Kelab-kelab terkaya pada umumnya sentiasa menjadi yang paling dihias dan corak itu semakin meningkat setiap hari dalam bola sepak moden. Di Perancis, PSG menggambarkan corak ini dengan baik.

City sememangnya tidak berbeza. Tidak menghairankan bahawa mereka telah membelanjakan wang dengan lebih banyak daripada mana-mana pasukan lain sejak Sheikh Mansour mengambil alih kelab itu pada tahun 2008, dengan jumlah yang besar yang telah dicurahkan kepada pemain-pemain mewah untuk memberikan Guardiola dengan kualiti yang diperlukan untuk membentuk pasukannya menjadi sebuah jentera.

Dalam soal kewangan, hanya Manchester United yang boleh menyaingi mereka di dalam Liga Perdana. Chelsea juga pernah mempunyai kuasa seperti itu tetapi selepas pemerolehan kelab itu pada baru-baru ini oleh Todd Boehly kini meninggalkan Blues dalam satu peringkat peralihan, bermakna mereka mungkin tidak akan semurah hati seperti sebelum ini.

Di antara pasukan berenam besar, Manchester City mempunyai kuasa kewangan terbesar dan ini memberikan mereka satu kelebihan berbanding pesaing-pesaing mereka sebelum liga bermula lagi. Newcastle mungkin boleh menjadi pihak terbaru yang boleh mengancam mereka di dalam persaingan ini, berikutan pengambilalihan mereka baru-baru ini oleh Dana Pelaburan Awam Saudi-Arab. Walau bagaimanapun, mereka masih memerlukan banyak masa untuk menyesuaikan diri dan melaksanakan strategi.

Ini adalah salah satu faktor utama yang boleh mengekalkan City di puncak untuk sementara waktu tetapi lebih cepat kuasa kewangan antara mereka dan pihak lain dapat dikurangkan, semakin kurang kelebihan mereka dalam membelanjakan wang secara mewah untuk menarik pemain-pemain.

 

Mempunyai satu pelan permainan yang mantap

Wang boleh mengubah nasib sesebuah kelab menjadi lebih baik tetapi dengan melabur wang tunai tanpa pengurusan yang betul masih akan berakhir dengan teruk. Walaupun City telah mendapat banyak manfaat daripada pemiliknya yang pemurah iaitu Sheikh Mansour di luar padang, mereka mendapat lebih banyak manfaat daripada pakar taktik Sepanyol iaitu Pep Guardiola.

Bekas bos Barcelona itu telah membuat gaya ‘tiki-taka’ terkenal semasa dia berada di Sepanyol dan juga telah melaksanakan gaya permainan yang sama dengan Manchester City, tetapi lebih maju pada kali ini. Manchester City adalah terkenal dengan hantaran jarak jauh dan permainan bola sepak lancar mereka, yang bermula dari belakang, termasuklah juga penjaga gol mereka.

Selain City, Liverpool adalah satu-satunya pasukan yang lain dalam liga dengan satu gaya permainan yang jelas dan tidak menghairankan bahawa Reds telah berada di tempat kedua terbaik selepas anak buah Guardiola sejak kebelakangan ini.

Mempunyai satu pelan permainan yang mantap adalah sebab mengapa beberapa pemain boleh menyesuaikan diri di posisi berbeza di bawah Guardiola, semata-mata kerana mereka hanya perlu mengikut apa yang telah dirancangkan. Ini telah membantu perpaduan pasukan mereka dengan betul dan telah membantu mereka menguasai 80% daripada permainan mereka di bawah kendalian Guardiola.

Untuk menghentikan ‘kecemerlangan’ City, lebih banyak pasukan Liga Perdana kini mesti membangunkan pelan permainan mereka sendiri dan berpegang kepada ia, yang seterusnya akan menjadikan mereka lebih sukar untuk dipecahkan sebagai satu unit.

 

 Ahli skuad yang betul di semua kawasan padang

Berapa kali kita sering melihat pasukan mengalami penurunan prestasi kerana kecederaan kepada satu atau dua pemain bintang? Ini tidak berlaku dengan Manchester City kerana setiap pemain mereka adalah bintang.

Dengan City, ia bukanlah selalu tentang seorang lelaki. Mengambil kira musim 2021/22, lima belas pemain yang berbeza telah menjaringkan dua gol atau lebih untuk pasukan Guardiola dalam Liga Perdana. Riyad Mahrez adalah penjaring terbanyak mereka dalam semua pertandingan dengan 24 gol tetapi sekurang-kurangnya lima pemain lain telah menjaringkan sehingga 10 gol juga.

Pada kempen 2020/21, Manchester City telah mengharungi lebih daripada 10 perlawanan tanpa pemain terbaik mereka iaitu Kevin de Bruyne tetapi itu telah tidak menghalang mereka dalam apa cara sekalipun. Dalam ketiadaannya, Ilkay Gundogan telah bangkit dan menunjukkan yang dia juga mempunyai taring. Kehadiran Bernardo Silva dan Ilkay Gundogan bermakna yang City akan sentiasa mempunyai satu sumber yang berguna di bahagian tengah, walaupun tanpa kehadiran bintang Belgium mereka.

Di bahagian sayap, ia sekali lagi tidak masuk akal kerana mereka mempunyai kualiti yang cukup untuk meninggalkan pemain seperti Raheem Sterling, Mahrez dan Gabriel Jesus di bangku simpanan dalam beberapa kali. Ianya adalah atas sebab inilah yang mana mungkin melihat perpindahan pemain itu ke tempat lain, dengan Arsenal sangat dikaitkan dengan pemain Brazil itu.

Jika pasukan-pasukan boleh mengukuhkan dengan sangat teruk sehingga mereka membanggakan kualiti terbaik mereka walaupun di bangku pemain simpanan mereka, ia akan menyebabkan semua orang berada pada sesuatu yang hampir sama rata. Malangnya, perkara ini sekali lagi berkisar tentang wang dan menunjukkan betapa cepatnya permainan moden ini menjadi semuanya tentang keuntungan dan pengkomersilan.

 

Share.
Leave A Reply