Perpindahan Kalvin Philips ke Manchester City membawa sebuah kisah untuk dua cerita untuk penyokong seumur hidup Leeds. Pilihan yang berada di atas mejanya adalah jelas; kekal bersama kelab tercinta anda atau berpindah ke sebuah pasukan pemenang yang mantap dan menjadi seorang legenda. Namun, ia sudahpun kelihatan seolah-olah pemain itu telah memilih yang terakhir dan ia akan menjadi sesuatu yang menarik untuk melihat bagaimana dia bertahan di Etihad.

Laporan yang kukuh dari England telah mengesahkan bahawa pemain yang berusia 26 tahun itu akan membuat satu perpindahan yang akan melibatkan wang yang besar untuk menyertai Pep Guardiola di City. Citizens akan membayar yuran permulaan sebanyak £45 juta yang boleh meningkat kepada £50 juta pound.

Manchester City sudah pasti akan meraikan satu lagi penaklukan kerana mereka terpaksa menewaskan pesaing-pesaing mereka untuk mendapatkan pemain tengah Inggeris itu. Walaupun adalah logik untuk pemain itu untuk memilih mereka berbanding Manchester United, yang nampaknya tidak tahu apa yang perlu dilakukan pada masa ini.

Pada penghujung musim lalu, prestasi daripada Fernandinho tidak banyak memberikan kesan yang diingini dan dengan Rodri satu-satunya pemain tengah pertahanan senior yang lain, ia sudah pasti bahawa Pep Guardiola akan menggantikan pemain Brazil yang berpindah itu kepada seorang pemain yang lebih muda.

Apabila jendela perpindahan dibuka, semua orang tahu di mana Manchester City akan cuba dan menguatkan. Mereka telah bermain sepanjang musim lalu tanpa seorang penyerang tulen dan anda boleh berhujah bahawa ianya telah merugikan mereka dalam beberapa perlawanan penting. Pep telah berjaya menyelasaikannya dengan menandatangani penyerang Norway yang menggerunkan, Erling Haaland daripada Borussia Dortmund dengan harga £51 juta.

Mereka juga telah melihat kepada keperluan untuk menggantikan Fernandinho tetapi berbuat demikian dengan seorang pemain Inggeris yang lebih segar (untuk meningkatkan kuota pemain domestik) dan seseorang yang mempunyai satu keupayaan teknikal yang tinggi.

Mengapa Manchester City telah memilih Kalvin Philips

Philips sudah pasti adalah antara pemain tengah pertahanan terbaik di negara ini. Kecekalan, ketenangan, kekuatan dan pandangan luas untuk melakukan satu hantaran telah meletakkannya di antara yang terbaik dalam liga.

Dia telah sentiasa menjadi satu sasaran kepada banyak kelab-kelab terkemuka memandangkan dia adalah salah seorang yang terbaik dalam posisinya. Untuk harga yang tepat, Leeds telah sentiasa akan menjualnya.

Phillips telah pada pertama kalinya berhadapan dengan Manchester City yang hebat pada tahun 2020 dalam apa yang ternyata menjadi satu perlawanan klasik Liga Perdana di jalan Elland.

Ia adalah satu permainan antara tuan dan perantis di ruang istirahat. Pep Guardiola telah menyatakan berkali-kali bahawa dia berhutang kebolehan pengurusannya kepada Marcelo Bielsa yang pintar. Kedua-dua pengurus ini tidak menghairankan bermain dengan corak permainan bola sepak yang sama. Bielsa, seperti bekas menteenya, gemar menguasai bola secara keseluruhan dan mengawal permainan dari awal hingga akhir.

Dalam perlawanan di jalan Elland itu, Phillips telah menduduki tempat pertama untuk memenangi penguasaan bola dan hampir berada di mana-mana sahaja di atas padang. Sebenarnya, hanya Rodri yang telah memenangi bola lebih banyak kali di bahagian tengah berbanding pemain yang berusia 26 tahun itu dalam permainan tersebut.

Dia juga telah menyerlah dalam permainan itu dengan banyak hantaran jarak jauhnya yang semuanya hampir sempurna. Dalam satu permainan yang terdiri daripada pakar-pakar hantaran seperti Kelvin De Bruyne, Phillips telah menonjol dan telah mendapat banyak pujian selepas perlawanan.

Walau bagaimanapun, dia telah tidak meninggalkan bola dalam perlawanan timbal balik. Nampaknya dia sedang mengikuti uji bakat untuk satu perpindahan ke Manchester City. Tenaga dan ketangkasannya tiada tolok bandingannya apabila Leeds telah mengejutkan Citizens di Etihad dengan kemenangan 2-1.

Kalvin Philips ialah pilihan yang sempurna untuk Man city kerana dia mempunyai pengalaman Liga Perdana yang diperlukan dan juga mempunyai keupayaan untuk menukar situasi bertahan kepada menyerang dengan pantas. Dia juga boleh membuat satu hantaran bola yang bagus, yang merupakan satu ciri tipikal kepada pemain Manchester City. Tidak dinafikan lagi bahawa City telah mendapat satu tawaran yang lebih baik di sini.

Bagaimana dia sesuai dengan kelab itu

Umum mengetahui bahawa falsafah bola sepak Pep adalah tidak sesuai untuk setiap pemain. Bola sepak jenis ini melibatkan penguasaan bola yang kukuh dan hantaran yang cepat berbentuk segi tiga atau empat segi. Ini kadangkala sukar untuk pemain-pemain menyesuaikan diri, jadi Pep membantu dirinya dengan sentiasa mendapatkan pemain-pemain yang berbakat teknikal.

Bagi Kalvin Philips, menyesuaikan diri dengan cara City sepatutnya mudah seperti yang anda boleh bayangkan kerana dia sudahpun bermain di bawah sistem yang hampir sama di bawah kendalian Marcelo Bielsa.

Pemain yang berusia 26 tahun itu menikmati kemenangan pada kedua-dua saingan satu lawan satu di udara dan di darat dan telah menjadi salah seorang perempuh terbaik di samping Wilfred Ndidi dan Pereira dalam Liga untuk dua musim terakhir.

Tidak dinafikan lagi bahawa memindahkan Rodri mungkin terbukti menjadi satu tugas yang sukar, tetapi pemain Inggeris itu sama cekapnya dalam mendapatkan kembali bola dan membuat pemintasan seperti yang dilakukan oleh pemain Sepanyol itu untuk City. Malah, statistik menunjukkan bahawa dalam perlawanan yang City telah dikalahkan pada musim lalu, pemain Sepanyol itu telah cuai dalam penguasaan bola dan telah merugikan pasukannya. Ini bukan untuk memperkecilkan kebolehan pemain Sepanyol itu tetapi sekadar untuk mengatakan bahawa Kalvin Philips adalah orang yang tepat untuk bersaing dengannya untuk posisi itu.

Bagaimana City akan dibarisi dengan Kalvin Philips

Manchester City adalah terkenal dengan formasi 4-3-3 mereka, yang memberi ruang kepada hanya seorang pemain tengah pertahanan. Rodri telah sangat mengagumkan sejak berpindah daripada Atletico Madrid. Pemain Sepanyol itu telah mentakrifkan semula peranan bahagian tengah pertahanan dengan menambah aksi yang lebih kreatif kepadanya. Dia telah menjaringkan beberapa gol yang penting pada musim lalu untuk membantu pasukannya. Satu perkara yang membimbangkan Philips ialah dia tidak melakukan dengan mencukupi untuk menjaringkan gol.

Walau bagaimanapun, kedua-dua pemain mempunyai statistik yang sangat baik apabila ia berkaitan dengan mendapatkan kembali bola. Pemain yang berusia 26 tahun itu telah membuat 12.87 dapatan kembali bola pada setiap 100 sentuhan iaitu yang kedua selepas Rodri yang telah mencatatkan 17.01. Walaupun Philips bermain dalam sebuah pasukan Leeds yang tidak mengawal permainan sebaik City, postur tenang dan kecekapannya tiada tolok bandingannya.

Ianya adalah hampir tidak mungkin bagaimana Pep boleh menguruskan permainan untuk kedua-dua pemain pada masa yang sama, tetapi dari beberapa perlawanan pada musim lalu, jelas bahawa Rodri memerlukan pembantu yang berkebolehan. Dia telah bermain dengan begitu banyak perlawanan pada musim lalu kerana ketiadaan persaingan dan itu juga boleh menyebabkan rasa terlalu berpuas hati dengan prestasinya.

Buat masa ini, kita hampir akan melihat Rodri memulakan pada kebanyakan perlawanan liga dan liga juara-juara manakala Philips akan dihadkan kepada perlawanan piala domestik.

Share.
Leave A Reply