Tottenham Hotspur kini secara tradisinya telah dianggap sebagai ahli ‘6 besar’ yang terkenal dalam Liga Perdana. Naratif yang diberikan oleh kebanyakan pakar dan pengkritik ialah kelab London Utara itu tidak mempunyai sebuah kabinet trofi yang berkilat untuk ditunjukkan untuk semua ‘usaha’ mereka selama sedekad yang lalu.

Ahli-ahli ‘6 teratas’ termasuk Manchester City, Liverpool, Chelsea, Tottenham, Arsenal, dan Manchester United. Ia tidak akan menarik minat peminat Spurs untuk menyatakan bahawa daripada semua kelab yang telah disenaraikan di atas mereka adalah yang paling kurang berjaya dari segi anugerah yang dimenangi.

Kali terakhir Tottenham telah memenangi sebuah trofi kompetitif adalah pada tahun 2008, dan peminat Spurs tidak akan mahu mengingatinya bahawa ia adalah Piala Liga.

Sejak itu, kelab itu telah berada dalam beberapa perlawanan akhir dan telah gagal memenangi sesuatupun, yang terbaru adalah final piala Liga pada dua musim yang lalu. Perlawanan akhir malangnya telah dibayangi oleh pemecatan pengurusnya iaitu Jose Mourinho.

Lebih-lebih lagi, kelab itu juga hampir di ambang untuk menuntut kejayaan Eropah pada tahun 2018 di bawah pengurus terbaik mereka sejak Harry Redknapp: Mauricio Pochettino. Kelab itu telah mengharungi satu cabaran yang hebat untuk ke final, dan siapa yang boleh melupakan kemunculan semula yang luar biasa di Ajax. Malangnya, pasukan itu telah tidak mempunyai pengalaman bermain di Eropah yang mencukupi dan telah diberikan satu pengajaran oleh pesaing Inggeris mereka, Liverpool.

 

Mengapa Tottenham harus dianggap sebagai sebuah kelab besar

Apabila kita bercakap tentang kelab-kelab besar, konteks perbincangan adalah penting. Sebagai contoh, seseorang boleh dengan mudahnya memanggil Aston Villa sebagai sebuah kelab besar kerana kelab itu mempunyai trofi Eropah atas nama mereka. Walau apa pun, anda tidak akan meletakkan Villa mengatasi Tottenham dalam apa jua konteks pada hari ini. Apabila idea tentang sebuah liga super Eropah timbul, ramai yang tertanya-tanya kenapa Spurs telah dimasukkan sekali tetapi penganjur lebih mengetahui. Spurs mempunyai struktur gaji keenam terbesar di dalam liga dan telah menerima dana tertinggi dalam perpindahan seorang pemain Britain.

Walaupun dengan semua perkara di atas, ramai yang masih meragui cita-cita Spurs dan melabel mereka sebagai sebuah kelab kecil di dalam sebuah stadium yang indah. Jadi, ini menimbulkan persoalan apakah kriteria yang menjadikan sebuah kelab seperti Tottenham sebagai besar dan berpengaruh.

Peminat: Ini adalah dengan mudah merupakan faktor yang paling penting dalam melayakkan dan mengklasifikasikan kelab-kelab terkemuka bukan sahaja di England tetapi di seluruh dunia. Dengan bantuan pengurusan bertaraf dunia oleh Daniel levy, Tottenham telah membina sebuah benteng untuk sebuah jenama sedemikian dan telah dapat menjual jenama itu ke seluruh dunia.

Tidak dinafikan, kualiti pemain-pemain di dalam kelab telah dapat membantu menjual jenama dan mencipta sekumpulan pengikut kultus untuk kelab. Orang-orang seperti Harry Kane telah membina kerjaya mereka dari awal (di dalam kelab) dan telah menjadi bintang-bintang dan wira-wira global untuk generasi yang akan datang. Bercakap tentang wira-wira, bagaimana kita boleh melupakan Heung min-Son, yang telah membawa dengan jelasnya seluruh Korea Selatan ke lorong White Hart.

Kapasiti Stadium: Kapasiti stadium untuk mana-mana kelab sama ada anda suka atau tidak memainkan satu peranan dalam meningkatkan imej mereka. Manchester United sedang dianggap sebagai salah satu kelab terbesar di dunia, sebahagiannya kerana mereka telah mempunyai stadium yang terbesar dalam Liga Perdana. Stadium Tottenham Hotspur yang baharu adalah antara yang terbesar di England dengan kapasiti lebih daripada 62,000 tempat duduk.

Kapasiti stadium sebuah kelab bukan sahaja meningkatkan pendapatannya dengan ketara, tetapi juga memberikan lebih banyak ruang untuk lebih ramai peminat menikmati perlawanan itu. Ia akan menarik minat anda untuk juga mengambil perhatian bahawa stadium besar digunakan untuk pelbagai perkara lain yang boleh meningkatkan pendapatan untuk kelab.

Kewangan: Ini mungkin adalah raja kepada segalanya. Dengan sebab-sebab lain yang telah disebutkan di atas, Tottenham telah dapat membina satu dana besar yang boleh dipercayai  untuk bersaing dalam jendela perpindahan. Kelab itu kini bernilai sebanyak $2.4 bilion dolar dan kini merupakan yang kesepuluh terkaya di dunia.

 

Mengapakah Tottenham tidak boleh dianggap sebagai sebuah kelab besar

Ini adalah bahagian yang peminat Spurs tidak mahu dengar. Sudah tentu, dalam setiap cerita, sentiasa ada dua sisi dan ini juga tidak berbeza.

Dalam ‘enam besar’ tradisional, semua pasukan yang dirujuk telah memenangi Liga Perdana (sejak tahun 1992), kecuali anda tahu siapa. Katakan apa yang anda ingin katakan tentang liga yang segalanya sukar dan susah, untuk menjadi sebuah kelab besar yang mantap dalam mana-mana liga anda perlu memenangi liga itu atau sekurang-kurangnya satu piala domestik. Berikut adalah beberapa sebab yang benar-benar kukuh mengapa anda mungkin tidak menganggap Tottenham sebagai sebuah kelab besar.

Kekurangan Trofi: Sekarang apabila kita mengatakan mengenai kekurangan trofi, kita perlu betul-betul jelas di sini. Tottenham telah mempunyai sebuah kabinet trofi yang sangat berdebu. Walaupun kelab itu telah berjaya mengumpulkan sebanyak 26 trofi sejak kewujudannya, ia pastinya memalukan bagi kelab itu untuk mengingati bahawa mereka tidak pernah memenangi Liga Perdana dalam era baru mereka dan mereka tidak pernah menjulang sebuah piala kaca sejak tahun 2007.

Kelab itu telah meraikan beberapa acara yang menakjubkan seperti sebagai 4 kelayakan teratas, perlawanan akhir dan apa yang anda telah, tetapi pasukan seperti Leicester City telah memenangi kedua-dua Liga Perdana dan Piala FA dalam tempoh enam tahun. Kembali ke London Utara, semuanya yang kelab itu boleh meraikan adalah anugerah Kasut Emas yang telah diberikan kepada Harry Kane dan Son Heung Min.

Walaupun kita mesti mengakui bahawa mereka sedang berada tidak jauh daripada menjadi sebuah kelab besar, dengan merebut sebuah trofi sudah pasti akan mempercepatkannya.

Kurang Pengalaman atau Kehadiran yang Mencukupi dalam Liga Juara-Juara: Ironinya, dalam dekad yang lalu, Tottenham telah lebih konsisten dalam Liga Juara-Juara berbanding Arsenal dan mungkin setanding dengan United. Walau apa pun, mereka tidak mempunyai kehadiran di Eropah yang mencukupi. Apabila pasukan-pasukan seperti Liverpool dan Man Utd menoleh ke belakang, mereka melihat tahun-tahun kegemilangan dan berprestij dalam kejohanan Eropah. Walau bagaimanapun, Spurs telah membuat penampilan pertama mereka dalam Liga Juara-Juara pada tahun 2010 dan telah gagal membuktikan diri mereka sebagai sebuah pasukan yang bertenaga seperti yang telah dilakukan oleh Manchester City selama ini.

Terlalu Banyak Detik ‘Spursy’: Ini boleh dianggap sebagai satu penggalian atau beberapa gurauan murahan tetapi ianya adalah kebenaran. Spurs telah mencipta satu jenama kemenangan yang hampir yang sentiasa berakhir dengan kekecewaan. Hari ini, mana-mana pasukan yang sedang berada di dalam situasi sedemikian dipanggil sebagai ‘Spursy’.

Share.
Leave A Reply