Sadio Mane boleh meninggalkan Liverpool selepas enam tahun membawakan kegembiraan kepada peminat di Anfield.

Liverpool tidak akan masuk ke dalam situasi ini sekiranya mereka mengambil langkah untuk menghalang kontrak Mane daripada memasuki tahun terakhirnya. Kini apabila mereka sedang berada dalam keadaan sebegini, mereka menghadapi satu pertarungan untuk mengekalkan jiwa pasukan mereka sekarang dalam satu tempoh yang tidak boleh menjadi lebih rumit berikutan pembelian Erling Haaland oleh saingan terbaru mereka, Manchester City pimpinan Pep Guardiola.

Kelab ini sedang berusaha untuk memujuk Mane untuk kekal tetapi kemungkinannya adalah tipis kerana Mane, yang hanya mempunyai satu kontrak besar yang berbaki dalam dirinya kerana mencecah tanda berusia 30 tahun, sedang menawarkan dirinya hanya kerana sebab itu.

Source: CNN

Ianya telah dilaporkan bahawa pemenang Piala Negara-Negara Afrika 2021 itu tidak lagi berminat untuk menandatangani satu perjanjian baharu di Anfield tetapi itu boleh berubah apabila pramusim berkunjung tiba. Liverpool, sebaliknya, sedang menawarkan bayaran sebanyak £40 juta daripada mana-mana kelab yang berminat untuk mengambil Mane daripada mereka pada musim panas ini.

Bayern Munich adalah pendahulu di kalangan kelab itu ketika mereka sedang bersedia untuk kehilangan bintang mereka Robert Lewandowski dan mahukan seorang pengganti yang bukan sahaja boleh mengetuai serangan tetapi boleh menjaringkan gol juga.

Bayern mendapatkan Mane adalah salah satu daripada banyak sebab kenapa Liverpool harus melakukan semua yang mereka mampu untuk mempertahankan pemain sayap mereka. Dalam artikel selanjutnya, kita akan melihat minat Bayern terhadap pemain berusia 30 tahun ini dan sebab-sebab lain mengapa Reds perlu melakukan segala-gala yang terdaya olehnya untuk mengekalkan Mane.

 

Ancaman Bayern Munich di Eropah

Liverpool telah menewaskan Bayern sekali dalam Liga Juara-Juara UEFA apabila kedua-dua pasukan telah berentap pada pusingan 16 pasukan terakhir dalam edisi 2018/19.

Bayern telah menahan Reds dengan satu keputusan seri tanpa jaringan di Anfield pada perlawanan pertama dalam kejohanan itu tetapi telah tewas 3-1 di tempat sendiri pada perlawanan kedua. Kemenangan itu telah diterajui oleh tidak lain dan tidak bukan selain daripada Mane, yang mana jaringannya telah membenamkan pemenang enam kali Liga Juara-Juara itu di hadapan peminat mereka sendiri.

Liverpool telah meneruskan kemaraannya sehingga berjaya memenangi Liga Juara-Juara edisi itu selepas satu kemenangan yang terkenal di peringkat separuh akhir ke atas Barcelona dan perlawanan akhir berat sebelah yang telah menyaksikan mereka menyingkirkan Tottenham Hotspur dengan dua gol. Sejak itu, Liverpool telah berjaya ke peringkat separuh akhir sebanyak dua kali dan satu lagi perlawanan akhir untuk menjadikannya tiga perlawanan final dalam tempoh enam tahun Mane telah berada di kelab itu.

Source: liverpoolecho.co.uk

Juga, pada masa itu, Mane telah melonjak untuk menjadi penjaring terbanyak Liverpool dalam perlawanan kalah mati dalam Liga Juara-Juara (era UCL) dengan 14 golnya yang telah dijaringkan dalam lima penampilannya dalam kejohanan itu untuk Reds.

Sementara itu, Bayern, yang telah memenangi kejohanan itu pada musim berikutnya selepas Mane dan Liverpool telah melakukan rusuhan di Allianz Arena, telah dilaporkan telah mempunyai satu minat yang tulen terhadap pemain antarabangsa Senegal ini sejak daripada itu apabila dia telah menaikkan semangat dan mengejar mereka keluar dari kawasan mereka.

Bavarians adalah juara enam kali dalam pertandingan itu yang menunjukkan banyak perkara tentang asal-usul mereka. Tetapi dalam era moden, mereka telah gagal melepasi peringkat suku akhir kecuali pada musim apabila mereka telah memenangi kejuaraan itu.

Mereka sedang mencari untuk menambah bakat bekas penyerang Red Bull Salzburg itu ke barisan mereka yang akan menyaksikan mereka mendapatkan seorang pemain berpengalaman dan penjaring gol Liga Juara-Juara yang terdapat pada Mane. Jika Bayern berjaya melakukan ini, langkah ini akan bersamaan dengan City yang menandatangani Erling Haaland, yang mana membawa kepada alasan yang seterusnya.

 

City telah menandatangani Haaland

Pembelian ke atas Luis Diaz, yang berkongsi anugerah penjaring terbanyak Copa America 2020 dengan Lionel Messi, Diogo Jota dan pemain muda Fabio Carvalho telah menunjukkan bahawa Reds tahu apa yang mereka sedang lakukan.

Sebaliknya, tiada seorang pun daripada pemain ini adalah seperti Mane.

Mane telah beberapa kali dipindahkan ke bahagian tengah untuk menempatkan Diaz tetapi pemain Colombia itu masih cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan di Liga Perdana, liga yang paling melelahkan di dalam dunia.

Haaland dijangkakan akan mengambil sedikit masa juga untuk menyesuaikan diri tetapi bermain di bawah sistem yang telah dicipta oleh Guardiola pastinya akan membuatkan proses penyesuaian ini berjalan dengan lebih cepat untuk pemain Norway itu. Ini adalah tidak menolak kemungkinan sinaran bakatnya yang luar biasa untuk membantunya mencapai kejayaan.

Jika Liverpool telah kehilangan Mane pada satu peringkat yang sebegitu, ia mungkin bermakna tewas dalam kejuaraan Liga Perdana dan satu lagi musim di mana mereka berakhir dengan 90 mata dan tiada apa-apa untuk ditunjukkan untuknya. Ini adalah tidak menyebutkan bagaimana mereka akan kehilangan keberkesanan keseluruhan mereka dalam serangan, yang, menurut statistik, lebih banyak lagi apabila Mane berada dalam pasukan ini.

Yang mana kini menuju ke alasan terakhir.

 

Mane adalah pemain terpenting Liverpool

Gelaran ini telah diberikan kepada Salah sejak dia menjadi seorang ahli Red. Dia telah berakhir sebagai penjaring gol terbanyak untuk kelab ini dan sentiasa berada dalam tempat ketiga hingga kelima untuk bantuan jaringan dalam setiap musim yang dia telah berada di Anfield.

Tetapi dari segi semua pusingan, statistik untuk Mane adalah jauh lebih baik daripada Salah. Mane bertahan dengan lebih baik, mengekalkan penguasaan bola dengan lebih baik dan membuat hantaran yang lebih baik. Mane juga berhadapan dengan pemain pertahanan dengan lebih baik walaupun kaki Salah yang selembut sutera lebih menarik untuk ditonton jika dibuat perbandingan di antara kedua-duanya.

Source: liverpoolfc.com

Taktik Klopp bergantung kepada tekanan yang hebat dari bahagian hadapan dan dalam skuad Liverpool sekarang, tiada pemain yang lebih baik dalam peranan itu selain daripada Mane. Ini memudahkan Salah dan kaki suteranya untuk melepasi pemain pertahanan.

Teori ini telah terbukti pada musim ini apabila Klopp telah memilih untuk menempatkan pemain berusia 30 tahun ini di bahagian tengah pada beberapa kesempatan untuk menempatkan Diaz di sebelah kiri. Mane, yang biasanya dijangka masuk dari bahagian kiri ke tengah dan mengganggu pertahanan telah tidak dapat melakukannya, dan Liverpool hampir tidak mampu untuk menyusahkan pertahanan lawan.

Klopp akan kehilangan bahagian yang penting ini dalam susun atur taktikalnya jika Liverpool melepaskan Mane. Ia juga boleh menyebabkan Liverpool mundur beberapa tahun ke belakang di mana City akan mendominasi di pertandingan domestik. Dan pasukan yang berjaya mendapatkan khidmat Mane (Bayern, dari segi keadaan semasa) akan bangkit untuk mengambil tempat Liverpool di pentas Eropah.

 

Kesimpulan

Pada usia 30 tahun, Mane mungkin tidak mempunyai banyak masa lagi dalam arena bola sepak peringkat atasan. Tetapi sementara dia masih mempunyai sesuatu untuk diberikan – yang mana adalah banyak – Liverpool akan melakukan lebih banyak mudarat daripada kebaikan terhadap cita-cita mereka dengan membiarkan dia pergi tanpa memudahkan laluan mereka ke era yang baru.

Jika mereka tidak dapat memujuk Mane untuk menandatangani satu perjanjian lanjutan, pilihan yang terbaik adalah untuk mengekalkannya di Anfield untuk satu musim yang menggembirakan dan memudahkan mereka untuk memasuki ke era yang baharu sebelum mengeluarkan salah seorang pemain terpenting mereka.

Share.
Leave A Reply