Saga perpindahan terbesar yang menyelubungi Manchester United pada musim panas ini ialah perpindahan pemain tengah Barcelona, ​​Frenkie De Jong.

Difahamkan, pengurus baharu kelab ini, Erik ten Hag, sedang mencari jalan untuk bersatu semula dengan pemain berusia 25 tahun itu dan menjadikannya satu elemen yang penting dalam Manchester United yang baharu yang sedang dibinanya menjelang musim Liga Perdana 2022/23. Kali pertama mereka keluar bersama telah menyaksikan mereka bekerjasama untuk menghasilkan satu daripada pasukan Ajax Amsterdam yang paling ikonik pada tahun 2010-an sebelum De Jong telah berpindah ke Sepanyol untuk bermain untuk kelab impiannya, Barcelona.

Kedua-dua kerjaya mereka kini sedang berada pada trajektori yang berbeza. De Jong’s sedang terumbang-ambing sama seperti kelab yang dia sedang bermain manakala ten Hag’s sedang melakukan satu perubahan, tetapi ia masih kekal untuk dilihat sama ada ia adalah untuk menjadi lebih buruk atau lebih baik. Mengaplikasikan sedikit pandangan jauh, satu pertemuan semula mungkin membawa kebaikan kepada kedua-duanya. Walau bagaimanapun, dengan De Jong secara berterusan menolak dan menutup setiap sebutan mengenai pertemuan semula tersebut, Man United dan ten Hag akan dapat melakukan yang terbaik untuk mengalihkan tumpuan mereka ke tempat yang lain.

Dan mereka sudahpun mempunyai satu alternatif yang hebat – walaupun dia telah berada dalam ketidak tentuan lebih lama daripada pemain Belanda itu – iaitu pemain tengah Leicester City, Wilfred Ndidi.

 

Kisah tentang Ndidi dan Manchester United

Pemain Nigeria ini telah dikaitkan dengan satu perpindahan ke United pada masa yang lalu dan oleh beberapa pakar – termasuk beberapa orang daripada kelas yang terkenal mereka pada tahun 1998 – telah menggembar-gemburkan pemain ini kepada kelab itu.

Gary Neville, yang boleh dikatakan sebagai pakar paling terkenal dari kelas Man United yang terkenal itu, telah memberikan pendapat ini pada tahun 2021. Di samping bintang Foxes iaitu Jamie Vardy, Neville telah menyebut Ndidi sebagai satu tambahan yang boleh dimanfaatkan oleh Man United.

Pada awal bulan itu, Chris Hamill dari Sky Sports telah memberikan alasan statistik mengapa Ndidi harus menjadi satu pilihan untuk Manchester United kepada Football Daily. Dia berkata: “Wilfred [Ndidi] dari Leicester masih sangat sesuai dari segi kos dengan apa yang dicari oleh Man United, dan dengan hanya berbaki dua tahun dalam kontraknya di Leicester, ia berkemungkinan besar akan melibatkan kos yang jauh lebih rendah daripada jumlah yang agak besar yang telah dikaitkan dengannya pada musim panas yang lalu.

“Dan walaupun dia telah terlepas dua bulan terakhir dalam musim ini kerana kecederaan lutut, dia masih kekal sebagai salah seorang pemain tengah pertahanan yang terbaik dalam permainan apabila cergas, dengan purata 6.5 terjahan yang cemerlang dan memintas pada setiap perlawanan dan berada dalam tujuh peratus teratas dalam penarafan pemain tengah untuk persaingan di udara juga.”

Di samping pakar yang menggembar-gemburkan Ndidi kepada juara Liga Perdana sebanyak 20 kali itu, telah terdapat laporan di media bahawa kelab itu telah mempertimbangkan satu perpindahan untuknya pada titik-titik tertentu pada musim yang lalu. Peminat kelab juga menyukainya, dengan ramai yang mencadangkan namanya melalui media sosial dan forum peminat sebagai seorang pemain yang perlu dipertimbangkan oleh kelab itu.

Jadi mengapakah United tidak mempertimbangkan pemain Leicester itu?

 

Harga yang diminta Leicester: £50 juta untuk Ndidi

Menyatakan wang sebagai satu sebab mengapa Manchester United tidak membuat perpindahan untuk seorang pemain yang jelas sesuai dengan gaya mereka bukanlah hujah yang paling kukuh. Walau bagaimanapun, ia kelihatan menjadi sebab terbesar mengapa United tidak membuat perpindahan untuk pemain Nigeria ini.

Dalam tahun 2018, Ndidi – yang baru setahun berada di King Power – telah menandatangani satu perjanjian perlanjutan selama enam tahun dengan kelab itu yang mengikatnya sehingga tahun 2024. Bayaran yang dituntut oleh Foxes boleh difahami untuk seorang pemain yang mempunyai satu kontrak jangka masa panjang tetapi United dengan jelas tidak melihatnya sebagai seorang pemain yang bernilai sebanyak £50 juta.

Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa Red Devils mungkin tidak melihatnya sebagai seorang pemain yang perlu ditandatangani walaupun sudah terbukti kebolehannya dalam Liga Perdana. Ia mungkin menjadi kerugian kepada mereka, walau bagaimanapun, kerana Steven Gerrard dari Aston Villa telah bersedia untuk menjadikan pemain yang berusia 25 tahun ini sebagai rekod pemain yang ditandatangani oleh kelab mereka. Dia juga telah dikaitkan dengan gergasi Sepanyol, Real Madrid tetapi adalah tidak mungkin bagi mereka untuk membuat satu perpindahan untuknya selepas mereka membelanjakan lebih daripada £100 juta untuk pemain tengah AS Monaco, Aurelien Tchouameni.

Selain De Jong, yang telah dinilaikan sebanyak antara £70 dan £80 juta oleh Barcelona yang bermasalah kewangan, United kini sedang dikaitkan dengan pemain tengah yang lain yang boleh menelan kos yang lebih besar daripada Ndidi – contohnya, Declan Rice, yang telah dinilaikan sebanyak £150 juta oleh West Ham United. Walau bagaimanapun, Ndidi akan memberikan mereka lebih nilai untuk wang mereka pada masa ini kerana isu terbesar mereka dalam beberapa musim yang lalu ialah ketiadaan seorang pemain yang mahir dalam memecah-belahkan corak permainan daripada pihak lawan.

 

Ndidi vs De Jong

Satu perbandingan di antara kedua-dua pemain ini akan menunjukkan mengapa De Jong hanya akan menjadi satu perjanjian yang baik dari segi nama tetapi tidak akan memberi sebarang kesan kepada pasukan yang kini sedang berada di United.

De Jong adalah seorang pemain tengah yang hebat dengan kebolehan dan kekuatan yang sangat baik pada bola. Kebolehan menggelecek dan kawalan rapatnya membuatkan dia amat sukar untuk dikejar dan disingkirkan apabila dia sedang berada dalam langkah penuh melintasi bahagian tengah padang. Dia juga adalah merupakan salah seorang pembawa bola yang terbaik di dunia dan menempuh jarak yang agak jauh pada setiap perlawanan dengan berlari pantas dari petak ke petak. Dia juga mempunyai kesedaran spatial yang hebat yang membantunya memproses zon hantaran semasa dia membawa bola dari bahagian separuhnya ke bahagian separuh pihak lawan.

Kemahiran Ndidi dalam menangani, menekan, menyaring pertahanan dan merancang semula corak permainan menonjol di antara yang terbaik di dunia dalam aspek-aspek utama ini. Dia juga adalah salah seorang pemain tengah yang paling mahir dalam memposisikan dirinya dan ini adalah kualiti yang De Jong sedang bergelut untuk menguasainya. Pemain Belanda itu biasanya perlu berlari dalam beberapa jarak untuk membuat terjahan tetapi Ndidi hampir tidak pernah terperangkap dari posisinya dan tidak memerlukan banyak larian.

Ini membolehkan dia memulakan semula permainan dengan lebih pantas daripada yang De Jong boleh kerana selepas dia mengambil alih bola, dia membuat hantaran terbaik dan rakan sepasukannya kembali ke separuh padang di pihak lawan. Ini boleh memberikan banyak manfaat kepada Bruno Fernandes dan Fred, serta pemain sayap seperti Jadon Sancho yang suka masuk ke bahagian padang yang dalam untuk menerima bola.

 

Kesimpulan

Kedua-dua pemain tengah ini mempunyai kualiti khusus mereka yang tersendiri dan ia adalah berkemungkinan yang ten Hag sedang mahu mencipta semula pasukan Ajaxnya di Old Trafford, yang menjadikan usahanya untuk mendapatkan De Jong sebagai masuk akal.

Tetapi dengan masa yang tidak menyebelahi mereka dan saham mereka sedang jatuh begitu rendah pada masa ini, Ndidi adalah satu alternatif yang lebih baik yang telah mempunyai pengalaman dalam Liga Perdana yang mungkin tidak ternilai kepada pakar taktikal daripada Belanda yang berusia 52 tahun itu.

Share.
Leave A Reply