Ianya telah merupakan kempen 2021/22 yang penuh dengan peristiwa yang membawa banyak drama dan keseronokan walaupun sehingga hari terakhir musim ini. Selain daripada perlumbaan kejuaraan, pertarungan penyingkiran menjadi tontonan yang sama tegangnya dan ia bolehlah dirumuskan sebagai satu kempen yang menyeronokkan untuk penyokong setia mahupun penyokong neutral.

Selepas selesainya kerja keras pada musim ini, pemain mendapat ganjaran untuk eksploitasi mereka dan aspek tertentu ini sentiasa mencetuskan perdebatan di kalangan peminat.

Anugerah PFA adalah salah satu acara yang paling dinanti-nantikan oleh peminat mahupun pemain dan edisi terbaru secara tidak dijangka telah mencipta banyak perkara yang diperkatakan.

Selepas menjaringkan 31 gol dan mencatat 15 bantuan jaringan pada musim 2021/22, pemain Liverpool Mohamed Salah telah meraih anugerah terbesar malam itu, memenangi Anugerah Pemain Terbaik PFA pada Tahun ini. Ia adalah kali kedua dia telah memenanginya dalam kerjayanya, dengan memenangi yang pertama selepas kempen yang cemerlang pada musim 2017/18. Ini juga merupakan kali kesembilan pemain Liverpool telah menuntut anugerah tersebut.

Source: Twitter

Ia mengakhiri satu musim yang menakjubkan di mana Salah telah memenangi Kasut Emas, Perancang Permainan Terbaik pada tahun ini, Gol Terbaik pada Musim ini, Persatuan Penulis Bola Sepak FOTY, Peminat Persatuan Pemain Bola Sepak Professional POTY, Pasukan PFA Terbaik pada Musim ini serta PFA POTY.

Walaupun dengan satu kempen yang cemerlang, ramai yang percaya bahawa bintang Manchester City, Kevin de Bruyne lebih layak menerima anugerah itu tetapi itu bukanlah bualan yang utama pada malam itu.

Dalam Pasukan PFA Terbaik pada Musim ini, terdapat peninggalan besar yang telah menyebabkan kehairanan yang ketara. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk Anugerah Pemain Muda Terbaik pada Musim ini di mana Phil Foden telah diumumkan sebagai pemenang untuk musim kedua berturut-turut.

Source: Twitter

Persoalan telah timbul mengenai kesahihan anugerah ini dan kriteria yang telah digunakan dalam menentukan pemenang tetapi edisi terkini hanya telah meninggalkan soalan yang boleh tidak dijawab.

 

Pasukan PFA Terbaik pada Musim Ini: Terkejut kerana Son terlepas

Manchester City mungkin telah menuntut satu lagi kempen Liga Perdana tetapi Liverpool yang telah mendominasi pasukan terbaik pada musim ini.

Telah diundi oleh rakan bintang Liga Perdana Inggeris, Reds telah mempunyai enam pemain dalam pasukan ini, dengan Alisson Becker dinamakan sebagai penjaga gol, manakala Virgil Van Dijk dan Trent-Alexander Arnold telah ditampilkan di bahagian pertahanan. Di bahagian tengah, Thiago Alcantara adalah satu nama yang layak manakala gandingan Sadio Mane dan Mohamed Salah telah mendaftar masuk untuk pemain di hadapan.

Di tempat yang lain, tiga pemain Manchester City telah dimasukkan ke pasukan itu sebagai Kevin De Bruyne, Bernardo Silva dan Joao Cancelo turut disertakan. Baki dua slot lagi telah diisi oleh pemain dari Manchester United dan Chelsea, dengan Cristiano Ronaldo dan Antonio Rudiger yang kini sedang berpindah dengan melengkapkan pemain bintang 11.

Source: Twitter

Walau bagaimanapun, terdapat tanda tanya mengenai kemasukan Cristiano Ronaldo ke dalam 11 pemain yang telah terpilih. Sekilas melihat pasukan pemain lain yang telah disebutkan dan terbukti mereka semua telah berada di kedudukan empat pasukan teratas dan sekurang-kurangnya pernah bermain di final pertandingan domestik (dengan pengecualian kepada Manchester City yang telah memenangi Liga).

Sungguh menggelikan untuk membayangkan bahawa bintang Tottenham Son Heung-Min telah diketepikan daripada pasukan ini selepas eksploitasi cemerlangnya untuk pasukannya dan dalam liga secara keseluruhan. Tidak lupa juga bahawa warga Korea Selatan ini adalah penerima bersama anugerah Kasut Emas 2021/22 bersama Salah, setelah menjaringkan 23 gol Liga Perdana Inggeris juga. Apabila anda mengambil kira bahawa Son telah menjaringkan semua gol liganya daripada permainan terbuka, seseorang boleh berhujah bahawa pencapaiannya adalah lebih mengagumkan.

Selain itu, Son telah memberi inspirasi kepada pasukannya untuk menduduki tempat empat teratas, memastikan mereka bermain dalam Liga Juara-Juara pada musim depan. Seperti biasa, penyerang berkebolehan ini turut menjaringkan beberapa gol yang bertaraf dunia di sepanjang kempen dan tiada kriteria yang sepatutnya menyaksikan dia terlepas menyertai pasukan terbaik pada musim ini.

Source: Twitter

Lebih-lebih lagi apabila anda mengambil kira bahawa Cristiano Ronaldo adalah sebahagian daripada pasukan Manchester United yang telah menduduki tempat keenam dalam liga. Pengumpulan mata yang teruk iaitu 58 mata bermakna Red Devils juga telah menamatkan kempen 2021/22 dengan jumlah mata terendah sejak penubuhan Liga Perdana. Ronaldo turut mengharungi lapan perlawanan tanpa menjaringkan sebarang gol pada satu-satu masa dan kemasukannya telah mendapat banyak kritikan, malah daripada beberapa penyokong Manchester United juga.

 

Pemain Muda PFA Terbaik pada Musim Ini: Foden telah menang tetapi adakah Saka lebih layak?

Satu lagi perkara utama yang diperkatakan dalam Anugerah PFA ialah penerima anugerah pemain muda. Phil Foden telah menuntut hadiah ini untuk musim kedua berturut-turut tetapi terdapat beberapa nama yang lebih layak daripada bintang Manchester City ini.

Mason Mount, Reece James dan juga Trent Alexander-Arnold boleh dikatakan pemain yang lebih baik tetapi tidak ada nama yang lebih layak daripada Bukayo Saka dari Arsenal.

Source: Twitter

Phil Foden telah berjaya menjaringkan sembilan gol dan lima bantuan jaringan dalam tempoh musim 2021/22 manakala Saka telah melakukan dengan lebih baik dengan 11 gol dan tujuh bantuan jaringan.

Jauh dari angka semata-mata, pemain Gunners itu lebih penting bagi pasukannya berbanding Foden dan ia menjelaskan mengapa dia telah dinamakan sebagai pemain Arsenal terbaik pada musim ini untuk musim kedua berturut-turut. Pemain yang berusia 20 tahun ini telah menjadi pemain pertama sejak Thierry Henry yang telah berjaya mencapai kejayaan itu dan itu adalah agak terpuji, memandangkan pada usianya.

Sebagai tambahan, sumbangan gol terakhir Foden dalam perlawanan ‘big-six’ telah datang lewat pada bulan Oktober 2021 ketika menentang Liverpool. Sementara itu, Saka telah mempunyai empat gol dan satu bantuan jaringan dalam perlawanan ‘big-six’ sejak daripada masa itu.

Mungkin petunjuk terbesar tentang kecemerlangan Saka terletak pada fakta bahawa pasukan Phil Foden iaitu Manchester City dan Liverpool telah dinamakan sebagai pihak yang berminat kepada penyerang ini, dengan pemain muda ini hanya berbaki dua tahun lagi dalam kontrak Arsenal semasanya.

Gunners sedang tidak sabar-sabar untuk mengikatnya dengan satu perjanjian jangka masa panjang yang baharu tetapi pemain ini tidak tergesa-gesa untuk menandatangani satu kontrak yang baharu. Memandangkan kepada prestasinya sepanjang dua musim yang lalu, Arsenal mungkin menghadapi masa yang sukar untuk menangkis pihak yang berminat.

Dalam mana-mana kriteria yang telah dipertimbangkan, adalah selamat untuk mengatakan bahawa Son sepatutnya layak untuk berada dalam Pasukan Terbaik pada Musim Ini dan Saka adalah penerima anugerah Pemain Muda Terbaik yang lebih layak.

Share.
Leave A Reply