Paul Pogba bersama Manchester United tidak pernah berjaya, bukan sekali tetapi dua kali. Dalam kedua-dua tugasnya bersama Red Devils, dia kebanyakannya telah dilanda dengan kontroversi dan ketidakpastian. Penampilan terbarunya mungkin telah meninggalkan rasa yang terlalu pahit untuk ditelan dan pendedahan baru-baru ini menjelaskan lagi kenyataan itu.

Diakui, Manchester United mungkin telah mempunyai banyak kesalahan dalam mengendalikan pemain ini, dengan hubungan yang jelas terputus dengan lelaki Perancis ini sejak beberapa tahun yang lalu. Walau bagaimanapun, kita kini boleh bersetuju bahawa Pogba mempunyai sesuatu yang kompleks dan mungkin telah menjadi mangsa kepada tindakannya sendiri.

Adalah sesuatu yang wajar untuk mengatakan bahawa kebanyakan nama terbaik dalam sejarah bola sepak mempunyai satu sifat yang sama, iaitu ego mereka. Tetapi terdapat satu garis yang nipis antara kebanggaan dan keegoan, dengan bekas pemain ini jelas terbukti dalam diri Paul Pogba.

Pemain tengah ini telah mencetuskan kekecohan di kalangan peminat bola sepak selepas banyak pendedahan yang mengejutkan telah terbongkar dalam dokumentarinya yang telah  dikeluarkan baru-baru ini, The Pogmentary. Dalam dokumentari itu, pemain ini telah  mendedahkan begitu banyak perkara tentang kerjayanya, termasuk hubungan panasnya dengan Manchester United di dalam dan di luar padang. Dengan bersikap adil, lelaki Perancis ini telah wajar dalam beberapa isu yang dikemukakannya tetapi bagaimana pula dengan cara pendekatan dan komennya berikutan aduannya?

 

Pogba mendakwa yang dia tidak pernah berasa penting di Manchester United

Paul Pogba mahu Manchester United tahu yang mereka telah melakukan satu ‘kesilapan’ dengan tidak menawarkan kontrak baharu yang lumayan kepadanya dengan lebih awal.

Pemain Perancis ini kini bersedia untuk kembali ke bekas kelabnya iaitu Juventus selepas kontraknya dengan United tamat. Baru-baru ini telah didedahkan bahawa pemain berusia 29 tahun ini telah menolak satu tawaran kontrak £300,000 seminggu sebagai sesuatu yang ‘tiada apa-apa’ daripada United. Jika difikirkan semula, ia adalah satu tawaran yang hampir tidak ‘meningkat’, memandangkan pemain ini sebelum itu telahpun memperolehi £290,000 seminggu.

Selepas enam tahun yang mengecewakan semasa bertugas pada kali kedua bersama kelab itu, Pogba akan kembali ke Turin, bandar di mana kami telah melihatnya bermain pada tahap terbaiknya antara tahun 2012 dan 2016 bersama Juventus.

Persembahan itu telah meyakinkan United untuk memecahkan rekod perpindahan dunia pada ketika itu untuk menandatanganinya dengan harga £89m. Pada musim sulungnya, Pogba telah membantu pasukan Jose Mourinho itu memenangi Liga Europa dan Piala EFL. Secara kebetulannya, itu adalah trofi terakhir yang telah dimenangi oleh United.

Walaupun sekali-sekala menunjukkan kecemerlangan, di samping 39 gol daripada 226 perlawanan dalam sepanjang enam musim di United, kejatuhan Pogba adalah satu hakikat bahawa dia hampir tidak pernah mencapai ‘konsistensi’.

Pemain Perancis ini telah menelan belanja kepada kelab ini sebanyak kira-kira £1 juta pada setiap perlawanan semasa tempoh keduanya di Old Trafford dan kini akan dibayar satu bonus kesetiaan sebanyak £3.78 juta apabila kontraknya akhirnya tamat pada 30 Jun.

 

Komen Pogba adalah lebih kurang sesuatu yang tidak perlu

Pogba dan bekas ejennya, mendiang Mino Raiola, yang telah meninggal dunia pada bulan Mei, telah mempunyai satu perhatian terhadap pemuliharaan yang telah menarik perhatian dunia bola sepak. Walau bagaimanapun, perbincangan mereka ekoran daripada penolakkan Pogba ke atas tawaran dari United telah terserlah, dengan pemain Perancis ini mendakwa yang dia telah menghukum kelab itu kerana telah menangguhkan tawaran mereka.

Bercakap kepada Raiola, Pogba bertanya: “Adakah Manchester membuat tawaran kedua?”

“Ya,’ jawab Raiola. “Mereka benar-benar mahukan anda untuk kekal. Bagi saya, tawaran ini tidak menggambarkan itu. Saya telah memberitahu kepada mereka, “Jika anda mahu dia kekal, jangan buat tawaran itu”.

“Saya akan membuatkan mereka faham bahawa jika mereka benar-benar mahu anda kekal dan mereka mahu membina satu projek di sekeliling anda, kali ini mereka perlu bertindak secara berbeza dan menawarkan peruntukan yang lebih banyak.”

Pogba kemudian menjawab: “Mereka sedang menipu. Bagaimana anda boleh memberitahu kepada seorang pemain yang anda benar-benar mahukannya dan tidak menawarkan apa-apa kepadanya? Tidak pernah melihatnya.”

“Bermain adalah sahajalah yang penting, menang juga. Proses pemikiran saya adalah untuk menunjukkan kepada Manchester bahawa mereka tidak sepatutnya menunggu selama ini untuk menawarkan satu kontrak dan untuk menunjukkan kepada kelab yang lain bahawa Manchester telah melakukan satu kesilapan kerana tidak menawarkan satu kontrak.”

Dalam segmen yang lain dalam dokumentari itu, Raiola mengulas fakta bahawa Pogba adalah seorang pemain yang sangat berbeza di United daripada pemain yang bermain dengan Perancis.

Ejen itu berkata: “Anda adalah berbeza dengan pasukan kebangsaan. Anda adalah seorang Pogba yang lain ketika bersama pasukan kebangsaan dan ketika bersama Manchester. Ia adalah bukan sesuatu perkara yang biasa.

“Pasukan Perancis mendapat Pogba sebenar – Pogba daripada Juventus, Pogba yang kita semua suka.”

“Dengan Manchester ada sesuatu yang menghalang anda. Saya rasa ia adalah sangat membebankan.”

 

United adalah lebih baik menyingkirkan Pogba

Realitinya ialah bayaran perpindahan Pogba yang besar pada masa itu telah menyaksikan dia mengalami banyak penelitian berbanding dengan pemain biasa.

Ia juga telah tidak membantu bahawa lelaki Perancis ini biasanya kelihatan memperagakan gaya rambut yang mewah dan sering dilihat menari atau mengambil bahagian dalam klip yang tular di media sosial.

Selain itu, Pogba sering mengalami kecederaan ketika bersama dengan Manchester United dan apa gunanya pemain yang hampir tidak tersedia, terutamanya apabila anda mempertimbangkan jumlah kewangan yang terlibat untuk membawanya ke Old Trafford dalam tempoh keduanya. Ia juga tidak membantu bahawa dia telah mempunyai perbalahan yang terkenal dengan Jose Mourinho, yang menyebabkan dia telah difitnah di kalangan peminat.

Malah, pakar Richard Keys secara terbuka mengecam Pogba berikutan komen kontraknya dan menyifatkan pemain itu sebagai satu ‘virus’. Dia telah menyiarkan di media sosial: “Saya ragu-ragu samada terdapat apa-apa yang di dalam Pogmentary yang akan meyakinkan saya bahawa Pogba bukan satu virus & United adalah lebih baik dengan menyingkirkannya.”

“£300,000/minggu – tiada apa-apa? Tidak rasa disayangi? Tolonglah. Mourinho telah memberitahu saya tentang barisannya & hanya ada satu pihak yang perlu diambil.”

Pada hakikatnya, Pogba meninggalkan United adalah berita baik untuk kedua-dua pemain dan kelab dan merupakan sesuatu yang sepatutnya telah berlaku sejak dahulu lagi. Selain itu, lelaki Perancis ini tidak akan pernah merasa mudah di bawah rejim seorang yang sangat mementingkan disiplin seperti Erik Ten Hag.

Wang sedang menjadi kutukan kepada ramai pemain bola sepak pada hari ini tetapi tiada pemain bola sepak yang sepatutnya lebih besar daripada mana-mana kelab. PSG mungkin telah membenarkan perkara itu berlaku dengan Kylian Mbappe tetapi anda boleh menjangkakan bahawa sebuah kelab seperti Manchester United akan menentangnya, tidak kira bagaimana standard mereka mungkin telah jatuh sepanjang dekad yang lalu.

Pogba adalah lebih kurang sesuatu yang mewah untuk United dan mereka adalah lebih baik membina semula tanpa seorang pemain yang ego.

Share.
Leave A Reply