Telah terdapat begitu banyak gembar-gembur dan harapan yang positif apabila Arsenal mengumumkan rekod perpindahan sebanyak £72 juta untuk Nicolas Pepe pada tahun 2019. Selepas satu lagi kempen yang mengagumkan untuk Lille, pemain warga Ivori ini telah dijangka untuk mula bermain dan menawarkan Gunners dengan kuasa serangan yang berbisa yang pasukan ini telah kekurangan.

Kilauan awal kecemerlangan tidak lama kemudian telah disusuli dengan persembahan yang kurang memberangsangkan dan kekecewaan secara keseluruhannya. Maju pantas ke masa kini dan pemain berusia 27 tahun ini telah gagal untuk membuktikan di mana-mana yang hampir dengan gembar-gembur atau jangkaan yang telah datang dengan menandatanganinya, ditambah lagi dengan bayaran perpindahannya yang sangat besar.

Source: Twitter

Warga Ivori ini kini mendapati dirinya sebagai seorang anggota pinggiran dalam skuad Arsenal di bawah Mikel Arteta dan laporan mengatakan dia mungkin dalam perjalanannya untuk keluar dari kelab ini pada musim panas ini, selepas mendapati yang masa permainan sukar untuk diperolehi. Dia masih boleh diturunkan taraf sebagai salah seorang pemain Arsenal yang paling teruk yang pernah ditandatangani dalam sejarah dan terbukti dia tidak sesuai di Emirates.

Apa yang tidak kena dengan warga Ivori ini? Mengapa dia telah bergelut untuk memberikan kesan? Kami akan melihat faktor-faktor utama yang mengelilingi masanya di Arsenal setakat ini.

 

Mengapa ianya tidak berjaya untuk Pepe semasa berada di Arsenal?

Untuk berlaku adil, perpindahan Pepe ke Arsenal telah terpaksa melalui perebutan kuasa di kelab ini. Pada masa itu, bos Unai Emery lebih suka rakan senegara Pepe iaitu Wilfried Zaha tetapi hierarki kelab yelah memutuskan untuk tidak melakukannya. Diterajui oleh Raul Sanllehi, Arsenal telah memilih untuk menandatangani Pepe dan ia adalah satu langkah yang akhirnya membawa kepada pemecatan bekas ketua bola sepak Arsenal itu.

Hakikat bahawa Pepe telah tidak dikehendaki oleh Emery pada masa itu telah menimbulkan ketegangan yang tidak perlu sebagai permulaan. Seperti apa yang berlaku dengan media Inggeris dan pembelian mahal, warga Ivori ini semakin menjadi tumpuan ramai, memandangkan kepada yuran perpindahannya dan kenyataan bahawa dia adalah pemain termahal Arsenal.

Sebaliknya, di atas padang, Pepe hanya boleh menyalahkan dirinya sendiri dan sebab utama di sebalik kepayahan perjuangannya dalam bola sepak Inggeris adalah kerana fakta yang dia telah gagal menyesuaikan diri.

Pepe kebanyakannya bermain di sebelah kiri dan telah gagal sekurang-kurangnya untuk memperbaiki penggunaan sebelah kaki lainnya yang lebih lemah. Sudah menjadi kebiasaan untuk melihat dia menolak bola dan berundur ke belakang ke sebelah kiri, sebelum cuba untuk menyepak bola ke dalam jaring secara sepakan serong. Ini adalah tanda khusus untuk banyak golnya tetapi Pepe yang terlalu bergantung kepada kaki kirinya telah menyebabkan dia terlalu mudah untuk dijangkakan.

Ambil Bukayo Saka sebagai contoh, sama seperti Pepe kerana kedua-dua pemain ini kebanyakannya bermain dengan kaki kiri. Walau bagaimanapun, Saka boleh secara efektifnya menggunakan kaki lainnya yang lemah dan ini menjadikannya lebih berbahaya dan sukar untuk diuruskan oleh pemain pertahanan. Mungkin tidak menghairankan bahawa pemain muda ini telah membuatkan posisi sayap kanan sebagai miliknya, menurunkan Pepe kepada seorang pemain pinggiran skuad semata-mata.

Anda perlu kembali ke bulan Oktober 2021 untuk mencari bila kali terakhir warga Ivori ini telah memulakan perlawanan Liga Perdana dan itu menunjukkan banyak perkara.

 

Apakah kisah perpindahan terkini mengenai Pepe?

Warga Ivori ini telah memberikan petunjuk baru-baru ini bahawa dia sedang mencari jalan keluar dari Arsenal, setelah menukar ejennya menjelang jendela perpindahan pada bulan Mei dahulu.

Untuk meneruskan, Pepe telah dilabelkan sebagai bukan sebahagian daripada rancangan Mikel Arteta sehinggakan Gunners bersedia untuk mengira kerugian mereka terhadap warga Ivori ini. Malah, Arsenal bersedia menerima serendah £25-30m untuk pemain ini, walaupun pemain ini masih mempunyai baki dua tahun dalam kontrak semasanya.

Kembali ke Perancis nampaknya seperti keputusan yang mungkin berlaku dan pemain ini telah dikaitkan dengan satu perpindahan ke Marseille serta satu lagi tugasan bersama bekas pasukan Lille. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak akan bergelut untuk menyaingi gaji mingguan semasanya sebanyak £140,000 seminggu.

Baru-baru ini, Pepe telah dikaitkan dengan satu perpindahan ke PSG dan walaupun ia adalah masuk akal, ia akan menyebabkan pemain itu kekurangan masa permainan sekali lagi.

Arsenal sedang menggiatkan usaha mereka untuk mendapatkan Gabriel Jesus dari Manchester City dan kehadiran seorang lagi penyerang pastinya akan menyaksikan warga Ivori ini jatuh lebih jauh di bawah.

 

Pepe meninggalkan Arsenal pada musim panas ini masuk akal untuk kedua-dua pihak

Dengan berbaki dua tahun dalam perjanjian semasanya, adalah wajar bagi Arsenal untuk menyelesaikan situasi pemain ini sekarang daripada menunggu sehingga dia hampir tamat kontrak semasanya. Ini juga bermakna kelab ini boleh mendapatkan jumlah yang ‘layak’ daripada penjualannya sekarang, dan bukannya kehilangannya secara percuma.

Masih berusia 27 tahun, Pepe juga akan diberi sedikit masa untuk menyemarakkan kembali kerjayanya jika dia bertukar pasukan pada musim panas ini, berbanding dengan tamat kontraknya, apabila dia akan menghampiri umur 30 tahun.

Source: Twitter

Pepe meninggalkan Arsenal juga bermakna kelab ini akan dapat mengumpulkan dana untuk pembelian pemain pada musim panas. Jika dilihat dengan lebih dekat, warga Ivori ini boleh menjadi satu taktik menarik untuk pertukaran pemain/pemain serta perjanjian tunai dengan pihak yang lain.

Bercakap dalam satu temu bual pada baru-baru ini, bekas penyerang Arsenal, Kevin Campbell telah mendakwa bahawa Pepe adalah lebih baik di kelab yang lain.

“Ianya telah tidak berjaya. Ianya adalah semudah itu. Dia adalah seorang pemain yang berbakat, itu sudah pasti. Tetapi iamya telah tidak berjaya untuknya,” kata Campbell kepada Football Insider.

“Saya telah berkata sebelum Krismas, ia adalah beberapa bulan yang penting untuk Pepe. Ianya akan menentukan sama ada dia mempunyai masa depan di Arsenal atau tidak. Nah, dia tidak mempunyai masa depan di Arsenal.”

Sejak menyertai Arsenal, Pepe telah menjaringkan 27 gol dan mencatat 21 bantuan jaringan dalam 112 penampilan di semua pertandingan. Walau bagaimanapun, hari-harinya di kelab ini sudah terhitung dan dia mungkin akan keluar pada musim panas ini.

Arsenal baru-baru ini telah menyertai persaingan untuk menandatangani pemain sayap Brazil Raphinha daripada Leeds dan mengejar seorang lagi pemain sayap kanan menjelaskan bahawa sudah tiada ruang untuk Pepe di kelab ini.

Warga Ivori ini kekal sebagai seorang pemain yang berkualiti tetapi mungkin satu perubahan suasana adalah apa yang dia perlukan untuk kembali ke tahap terbaiknya.

Share.
Leave A Reply