‘Pasukan pelawat’ utama Liga Perdana iaitu Fulham FC, sedang kembali untuk mencuba sekali lagi dalam mewujudkan kelayakan mereka bermain dalam liga teratas.

Mereka kembali sebagai juara Kejuaraan Sky Bet EFL 2021/22 selepas persembahan cemerlang yang telah menyaksikan mereka mengumpul 90 mata dan menjaringkan 106 gol dalam 46 perlawanan menghadapi beberapa pasukan divisyen dua yang paling teratur dan yang paling huru-hara dalam bola sepak Inggeris.

Ini adalah gelaran pertama mereka dalam tempoh 21 tahun berikutan kemenangan mereka di bahagian yang sama pada musim 2000/01. Sebelum kemenangan terkini, laluan mereka ke Liga Perdana telah melalui perlawanan playoff Kejuaraan.

Mereka telah bermain beberapa permainan bola sepak yang menarik dan peminat percaya bahawa trofi itu akan mengubah pendekatan mereka ke Liga Perdana pada kali ini. Dan di bawah kepimpinan Marco Silva, mereka akan datang dengan pengetahuan yang mencukupi untuk dapat berjuang untuk terus kekal dan mungkin, satu penamat di kedudukan tengah liga.

 

Fulham dalam Kejuaraan 2021/22

Marco Silva telah dilantik pada awal musim dan mampu menyampaikan persembahan bola sepak bertaraf Liga Perdana, mandat utamanya. Lebih daripada kenaikan taraf yang telah dicapai oleh Cottagers, ia adalah perubahan ketara dalam pandangan kelab terhadap permainan yang telah dapat dilihat oleh orang neutral, pakar dan peminat kelab itu adalah perkara yang penting. 106 gol mereka juga merupakan gol terbanyak yang telah dijaringkan dalam Kejohanan dalam tempoh lebih daripada 20 tahun.

Walau bagaimanapun, ianya bukanlah satu perjalanan yang lancar untuk Fulham semasa mereka memburu kejuaraan. Mereka telah memenangi perlawanan yang diperlukan dengan menewaskan lawan dengan tegas dan juga telah bekerja keras untuk memenangi perlawanan penting ketika menentang lawan yang lebih sukar. Tetapi perlawanan mereka ketika menentang pasukan yang mempunyai lebih banyak penyudah klinikal daripada yang mereka punyai dan pertahanan yang lebih keras daripada yang mereka ada adalah membimbangkan.

Mereka juga telah mengimbau kenangan lalu mereka semasa dalam Liga Perdana, terutamanya di bawah Scott Parker, yang kini di AFC Bournemouth. Semangat juang mereka pada kali ini adalah satu kelebihan yang besar dan Silva, yang telah menguruskan Watford, Hull City dan Everton dalam tiga tugasan berasingan di divisyen pertama England, akan berasa yakin dengan pasukan yang dibawanya ke musim yang baharu kerana telah mengawasi perkembangan mereka sejak dari awal lagi.

 

Bagaimana Fulham memenangi Kejuaraan 2022/23

Fulham telah menewaskan pesaing playoff iaitu Luton Town dengan 7 – 0 dalam perlawanan penentuan mereka untuk merebut gelaran yang telah dimenangi oleh Norwich City pada musim sebelumnya.

Mereka telah membelasah satu lagi pesaing playoff, Sheffield United dalam perlawanan terakhir mereka pada musim ini, membelasah Blades dengan 4 – 0. Satu-satunya penyesalan mereka ialah mereka tidak mendapat dua lagi gol untuk menyamai 108 gol Manchester City pada kali terakhir juara Liga Perdana ini pernah bermain di liga kedua.

Langkah pertama Silva untuk mengatur pasukan dalam satu formasi menyerang 4-3-3 telah membuahkan hasil, walaupun terdapat kebimbangan bahawa pemain pasukan adalah tidak sesuai untuk gaya itu.

Mereka telah memulakan musim ini dengan satu gol lucu yang telah dijaringkan oleh penyerang pemecah rekod Aleksandar Mitrovic, yang ternyata telah menjadi gol pertama daripada 43 golnya. Penyerang Serbia itu telah banyak dibantu oleh bakat serangan Tom Cairney, Neeskens Kebano, Harry Wilson dan Fabio Carvalho.

Walaupun Mitrovic adalah orang yang telah menerima semua pujian untuk perolehan golnya yang telah memecahkan rekod untuk kebanyakan gol yang telah dijaringkan dalam musim Kejuaraan yang ditetapkan pada musim sebelumnya oleh pemain Brentford, Ivan Toney, tidak dapat dinafikan bahawa dia tidak akan dapat mencapai tahap itu jika tidak kerana orang yang berada di sekelilingnya.

Dia juga telah didorong oleh persaingan daripada Dominic Solanke dari Bournemouth, yang 30 golnya telah membantu Cherries ke tempat kedua dan telah memastikan supaya Fulham sentiasa bersemangat di sepanjang musim.

 

Pemain utama

Berbalik kepada Harry Wilson yang merupakan kunci dalam memahami mengapa Fulham, yang tidak dicela dalam semua usaha mereka untuk memasuki ke bahagian sepertiga akhir untuk setiap lawan, telah dapat membuatkan Mitrovic melancarkan sepakan ke semua arah.

Penyerang Serbia ini telah bergelut untuk menjaringkan gol pada musim sebelum ini tetapi dengan Wilson menyertai pasukan, dia seperti telah dilahirkan semula. Pemain tengah Wales itu telah mengambil peluang untuk menjadi ketua pencipta mereka, telah mencatatkan 19 bantuan jaringan dalam liga dan banyak pra-bantuan jaringan. Penciptaan peluangnya juga telah berada di peringkat teratas dan kebanyakan gerakan yang telah membawa kepada gol telah dimulakan olehnya (dan diakhiri olehnya pada 10 kesempatan).

Pemain yang berusia 25 tahun ini adalah seorang pemain berpengalaman dalam semua kesan dan ini telah banyak memberi manfaat kepada Silva dan seluruh pasukan. Persembahan yang menakjubkan di Hull City, Cardiff City dan Derby County yang berakhir dengan kelab-kelab yang ingin mendapatkannya secara kekal adalah bukti kepada kemampuannya dalam menguasai bola. Satu-satunya pengalaman Liga Perdana beliau turut telah menyaksikan beliau menjaringkan tujuh gol untuk Bournemouth pada musim 2019/20 untuk menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak bersama Callum Wilson.

Terdapat banyak yang dia telah tawarkan, dan dia yang bermain bersama Fabio Carvalho dan Harrison Reed untuk menyokong Mitrovic adalah telah terlalu banyak untuk dikendalikan oleh seluruh Kejuaraan. Mereka juga telah mempunyai gandingan bek tengah yang yakin iaitu Tim Team dan ke atas dan pendatang Tosin Adarabioyo untuk menghentikan penyerang lawan dan itu telah memberikan kepada seluruh pasukan ini dengan rangsangan yang besar di hadapan.

 

Bagaimana mereka boleh bertahan daripada kejatuhan pada musim depan

Silva akan mencari untuk membawa beberapa muka baru, tetapi nasihat daripada Paul Parker, yang pernah bermain untuk kelab ini dari tahun 1982 hingga 1987 sebelum kembali lagi untuk satu tempoh yang singkat 10 tahun kemudian, merangkumi apa yang perlu mereka lakukan.

Bercakap kepada BBC selepas mereka dinaikkan taraf, Parker berkata: “Fulham perlu mengubah cara mereka mahu bermain; mereka bermain dengan tempo yang sangat perlahan. Mereka akan dibelasah oleh sebuah pasukan seperti Brighton, yang menekan dan menggerakkannya dengan pantas melalui bahagian tengah.

“Fulham mempunyai satu perjalanan yang jauh untuk dilalui. Mereka perlu memasukkan sekurang-kurangnya empat pemain baru ke dalam 11 pemain permulaan, saya menjangkakan. Mereka memerlukan pemain yang pernah bermain di satu peringkat yang tinggi dalam permainan bola sepak, dalam Liga Perdana atau liga teratas di luar negara,” kata bekas bek kanan Manchester United itu.

“Mitrovic memerlukan pemain yang lebih berkaliber di sekelilingnya. Apabila dia bermain dalam Liga Perdana [untuk Fulham], dia sedang berada dalam pasukan yang lemah.”

 

Siapa yang harus mereka tandatangani?

Pasukan Silva tidak memerlukan banyak perubahan seperti yang telah dikatakan oleh Parker, tetapi mereka pastinya perlu menandatangani penyerang yang lebih baik.

Gol Mitrovic adalah hebat dan dia mempunyai Harry Wilson untuk membantu dengan menciptakan peluang. Walau bagaimanapun, apabila pemain Serbia ini tidak bersedia, penyerang lain perlu boleh masuk dan menjaringkan gol. Musim lalu telah menyaksikan hanya tiga pemain yang telah mencatatkan dua angka dalam bilangan gol dan seorang daripada mereka – Cavarlho – adalah kini seorang pemain Liverpool selepas perpindahannya pada penghujung musim ini.

Seorang bek kanan yang baharu juga diperlukan tetapi itu akan menjadi sangat jelas kepada Silva kerana Neco Williams, yang telah menjadikan posisi itu sebagai hak miliknya sendiri semasa dipinjamkan di Craven Cottage dari Liverpool, telah kembali ke kelab induknya.

Share.
Leave A Reply