AFC Bournemouth sedang kembali semula ke Liga Perdana pada permintaan kali yang kedua selepas penyingkiran mereka pada musim 2019/20.

Kepulangan mereka pada kali ini tidaklah sehebat persembahan pada musim 2014/15 yang telah menyaksikan mereka menyingkirkan setiap lawan dalam Kejuaraan yang diketepikan untuk merangkul kejuaraan dan mengesahkan kenaikan taraf ke Liga Perdana.

Gaya yang sama yang telah mengekalkan mereka dalam liga malah menyaksikan mereka menamatkan saingan setinggi tempat kesembilan pada musim 2016/17 sehingga keadaan mula berantakan untuk Eddie Howe, pengurus pada masa itu, pada musim 2019/20.

Walau apa pun, mereka telah kembali ke liga teratas Inggeris dan akan kembali dengan Scott Parker di pucuk pimpinan, yang satu-satunya pengalaman dalam Liga Perdana bukanlah sesuatu yang perlu ditulis untuk pengurus muda itu.

 

Bournemouth dalam Kejuaraan 2021/22

Ia adalah satu perjuangan untuk Cherry dalam musim Kejuaraan yang baru berakhir. Mereka telah bermain seolah-olah mereka sedang memikul dunia di atas belakang mereka – jangkaan peminat kadangkala boleh dirasakan seperti itu untuk kelab – dan sentiasa diingatkan oleh memoir waktu malam pada tahun 2015 apabila Bournemouth telah memenangi gelaran juara divisyen dua dan mencapai kenaikan taraf ke Liga Perdana yang telah disorakkan di seluruh Stadium Vitality.

Mereka bertungkus-lumus untuk menduduki tempat kedua dalam jadual pada kali ini, dua mata di belakang pemenang iaitu Fulham, sambil mengekalkan bahagian pertahanan terbaik dalam liga. Mereka telah hanya dibolosi dengan 39 gol dalam 46 perlawanan yang mereka mainkan dan peminat akan berterima kasih kepada susunan bahagian pertahanan Parker yang telah membantu mereka mencapai kejayaan ini.

Namun, Parker akan mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan pada luar musim untuk membuat persiapan buat kali kedua memasuki ke dalam Liga Perdana tetapi peminat akan sedikit bimbang tentang keupayaannya apabila berdepan dengan yang terbaik daripada yang terbaik dan juga bekas pengurus Eddie Howe , yang telah menemui rentaknya sekali lagi di kelab terkaya dunia, Newcastle United.

 

Perjalanan ke Liga Perdana 2022/23

Cherries telah menewaskan Nottingham Forest dengan 1 – 0 dalam perlawanan penentuan terpenting mereka dalam Kejuaraan untuk memastikan kedudukan mereka di liga teratas untuk musim yang baharu.

Serangan bersendirian Kieffer Moore telah disambut dengan sorakan yang meriah dan tiupan wisel penamat telah disambut dengan sambutan yang lebih rancak lagi apabila penyokong kelab telah berdepan dengan fakta bahawa pasukan mereka telah mendapat kenaikan taraf sekali lagi.

Segelintir, walau bagaimanapun, akan memikirkan apa yang mungkin berlaku, selepas mereka telah menamatkan dua mata di belakang Fulham yang telah memenangi kejuaraan.

Selepas menempuh satu perjalanan dengan 15 perlawanan tanpa kalah pada awal musim, mereka mula jatuh apabila kesedaran bahawa mereka semakin hampir dengan satu lagi tahun di Liga Perdana mula menyinari mereka. Tempoh musim sejuk telah amat sukar kerana mereka bergelut untuk memenangi perlawanan dengan meyakinkan.

Ini sudah terbukti daripada perjalanan perlawanan terawal mereka dalam 15 perlawanan tanpa kalah itu. Mereka telah memenangi kebanyakan daripada permainan mereka dalam tempoh itu dengan hanya satu gol. Musim sejuk telah mendedahkan banyak kelemahan pasukan kerana mereka hanya mampu memperolehi 12 mata daripada satu kemungkinan dengan 36 mata.

Akhirnya, mereka telah terkeluar daripada tempat kenaikan taraf secara automatik pada penghujung bulan Januari tetapi telah diselamatkan oleh perniagaan perpindahan yang pintar pada jendela perpindahan dalam musim sejuk.

 

Jalan Menuju Kepada Penebusan Kejuaraan

Pengambilalihan pemain Liverpool Nat Phillips dan wira kenaikan taraf mereka iaitu Moore secara khususnya telah menyelamatkan mereka kerana kedua-dua pemain itu adalah hebat untuk Cherry dalam bahagian pertahanan dan serangan.

Mereka telah terus seri dalam kebanyakan daripada perlawanan mereka dan hanya telah kalah dua daripada 17 perlawanan terakhir mereka dalam liga. Phillips telah bekerjasama dengan hebat dengan kapten Lloyd Kelly, yang kebolehannya bermain di bahagian belakang juga adalah penting untuk Bournemouth bertahan daripada serangan pasukan Kejuaraan yang lain.

Kematangan Kelly yang berusia 23 tahun juga telah dapat dilihat apabila dia mengembangkan kebanyakan aspek permainannya termasuk kesedaran kedudukannya dan perkembangan bolanya dari bahagian belakang. Gandingannya dengan Phillips, yang menukar dari Liga Juara-Juara UEFA untuk ke Kejuaraan untuk mendapatkan lebih banyak masa permainan, telah membuahkan hasil yang besar untuk Parker.

Dominic Solanke telah mendapatkan lebih banyak keyakinan semasa musim sedang berjalan dan, di samping Kelly, telah menjadi pemain paling meningkat di kelab ini menjelang kepada kenaikan taraf. 40 gol dan tujuh bantuan jaringannya menyumbang kepada 50 peratus daripada 74 gol yang telah dijaringkan oleh pasukan ini.

Kelab ini juga mempunyai penjaga gol berusia 22 tahun, Mark Travers untuk berterima kasih atas kedudukan kedua mereka ketika dia – bersama Kelly dan Phillips – telah mengekalkan 19 perlawanan tanpa bolos dan telah melakukan beberapa penyelamatan yang luar biasa.

 

Bagaimana mereka boleh bertahan daripada kejatuhan pada musim depan

Selain daripada jendela perpindahan yang bijak, Cherries mempunyai beberapa masalah untuk diselesaikan sebelum mereka memasuki ke dalam sarang singa pada musim depan.

Mereka telah menghadapi masalah ketika menentang pasukan yang bermain dengan gaya bertahan blok rendah dan blok tengah, dan telah bergelut untuk mengatasinya. Mereka akan menghadapi beberapa pasukan seperti itu di dalam Liga Perdana – Chelsea dan Tottenham Hotspur adalah contoh.

Bournemouth adalah sebuah pasukan yang berasaskan kepada penguasaan di bawah Parker, sangat berbeza dengan masa mereka di bawah Howe di mana mereka adalah lebih terus langsung . Adalah selamat untuk mengatakan bahawa mereka akan bermain dengan lebih baik kerana banyak pasukan Liga Perdana adalah seperti ini. Selain menghasilkan satu Pelan B untuk pasukan liga teratas yang lebih berpengalaman, mereka perlu belajar cara menggerakkan bola dengan lebih baik dan lebih cekap untuk dapat menghadapi pasukan seperti Liverpool, Southampton dan Aston Villa serta Brighton and Hove Albion yang adalah sangat terus langsung.

 

Bahagian yang perlu diperkukuhkan

Cherries adalah baik seperti sekarang, tetapi Parker akan melakukannya dengan baik untuk menambahkan dengan lebih mendalam lagi kepada skuad ini.

Seorang penjaga gol yang baharu adalah diperlukan untuk menyokong Travers dan memberikannya sedikit persaingan untuk memastikan dia sentiasa berada di tahap terbaiknya. Walau bagaimanapun, satu perpindahan untuk Phillips, yang telah kembali ke kelab induknya iaitu Liverpool harus menjadi keutamaan mereka.

Pemain yang berusia 25 tahun ini merupakan seorang pemain pertahanan yang mantap tetapi persaingan daripada Ibrahima Konate dan Joel Matip untuk bermain bersama Virgil Van Dijk di tengah-tengah benteng pertahanan Liverpool adalah sangat sengit. Dia mungkin terbuka untuk kekal di Stadium Vitality tetapi semuanya adalah bergantung kepada cara mereka melakukan rundingan.

Sejumlah pemain yang baru untuk pengukuhan di bahagian tengah juga adalah diperlukan di dalam pasukan ini terutamanya di posisi Lewis Cook. Pemain Inggeris ini telah mempunyai rekod kecederaan yang membimbangkan dan ini kadangkala boleh menyebabkan Cherries tidak dapat bermain seperti yang dimahukan oleh Parker.

Parker telah memilih untuk merombak pasukan terakhir yang disertainya dalam Liga Perdana. 11 muka baru telah muncul di Fulham yang telah mengganggu pasukan itu. Kesilapan yang sama boleh menyebabkan dia kembali semula ke Kejuaraan dengan lebih cepat daripada apa yang boleh dia hadapi dalam suasana Liga Perdana.

Share.
Leave A Reply