Brentford FC telah menjadi pasukan Liga Perdana ke-50 apabila mereka memenangi kenaikan taraf ke Liga Perdana selepas memenangi playoff Kejuaraan Sky Bet pada musim 2020/21.

Musim sulung mereka juga telah begitu mengagumkan. Sebelum Brentford, sudah lapan tahun sejak sebuah kelab yang telah dinaikkan taraf ke Liga Perdana menerusi playoff Kejuaraan telah menamatkan saingan di atas tempat ke-15. Brentford telah datang dan diketuai oleh pengurus Denmark iaitu Thomas Frank, telah menamatkan pada kedudukan setinggi tempat ke-13.

Satu persembahan yang lemah pada bulan Oktober dan November dan satu lagi persembahan yang buruk pada bulan Januari dan Februari telah menimbulkan kebimbangan tentang keselamatan mereka tetapi mereka telah pulih kembali. Frank juga telah mendapat satu pencalonan untuk pengurus Liga Perdana terbaik tahun ini sebagai pengiktirafan terhadap kerja yang telah dilakukannya kepada kelab itu dan kini, kelab-kelab Liga Perdana sedang menyedari bahawa terdapat sebuah kelab baru yang boleh memberikan cabaran kepada mereka.

Walau bagaimanapun, mampukah mereka memperbaiki kedudukan tempat ke-13 mereka dalam musim sebelumnya?

Berikut adalah satu analisis tentang perkara yang perlu mereka lakukan untuk menamatkan saingan dalam kelompok 10 teratas pada Liga Perdana musim 2022/23.

Tinjauan kempen Liga Perdana Brentford musim 2021/22

Bees telah memasuki pada kali pertama mereka dalam Liga Perdana dengan bijak. Pasukan biasanya akan berbelanja secara berfoya-foya untuk mendapatkan pemain baru ketika mereka bersedia untuk menghadapi cabaran dengan mengambil yang terbaik dalam dunia bola sepak Inggeris. Brentford hanya telah menandatangani tiga pemain baru sambil mengekalkan teras pasukan yang telah berjuang untuk kenaikan taraf mereka pada musim yang lalu.

Juga, seperti pada musim Kejuaraan terakhir mereka, mereka telah bermain untuk Ivan Toney yang telah menjaringkan 12 gol Liga Perdana. Tetapi mereka telah mempunyai lima pemain yang telah mencipta tiga atau lebih gol liga untuk pasukan yang menunjukkan dorongan Frank bagi memastikan bahawa semua orang dalam pasukan telah bermain dengan usaha yang berguna untuk memenangi perlawanan yang diperlukan bagi mengekalkan mereka dalam liga.

Mereka juga telah memberi tumpuan kepada taktik sepakan percuma untuk mencipta sebahagian besar peluang mereka yang membawa kepada beberapa gol dan ini telah banyak dibantu oleh pembelian Christian Eriksen. Hantarannya telah sangat baik dan ia telah menyaksikan Brentford menamatkan musim ini sebagai pasukan dengan peluang kedua terbanyak dicipta daripada situasi taktik sepakan percuma.

Frank juga telah tidak menolak untuk menukar taktik untuk disesuaikan dengan lawan yang berbeza. Dia telah bermula dengan formasi 3-5-2 yang telah menyaksikan dia hanya tewas satu daripada tujuh perlawanan terawal pada musim ini. Dia telah mengekalkannya untuk 20 perlawanan seterusnya tetapi telah mengubah keadaan semasa perlawanan sedang berlangsung dengan berpandukan kepada cara lawannya bermain.

Dalam 11 perlawanan terakhir pada musim ini, dia telah beralih kepada satu corak 4-5-1 untuk meraih tujuh kemenangan daripada perlawanan tersebut yang telah menyumbang kepada keselamatan mereka dalam liga. Frank juga telah memilih untuk memainkan gaya serangan balas klasik Liga Perdana, meletakkan Brentford untuk hampir tidak menguasai penguasaan bola tetapi telah memajukan kedudukan bola dengan lebih kerap daripada lawan mereka.

18 kekalahan mereka dalam liga adalah perjuangan yang bersungguh-sungguh tetapi semuanya adalah persaingan hebat yang telah digambarkan oleh lawan mereka sebagai sesuatu yang agak sukar. Ini telah memberikan Frank banyak perkara untuk difikirkan dan seperti semua pengurus, dia akan bermula dengan perubahan skuad.

 

Membuangkan sindrom musim kedua

Terdapat dua elemen utama yang terlibat dalam memastikan penamat 10 teratas dalam mana-mana liga. Yang pertama adalah mempercayai bahawa mereka berhak berada dalam liga. Ini adalah perbezaan antara bertemu dengan lawan mereka di bahagian tengah padang untuk memberikan mereka satu  perlawanan yang sukar dan bermain untuk tidak dibolosi gol yang biasanya berakhir dengan buruk bagi pasukan yang mempunyai mentaliti seperti itu.

Seterusnya adalah untuk menjaringkan lebih banyak gol, yang bermaksud bahawa Frank perlu meningkatkan lebih banyak penjaring untuk menyokong Toney. Dia telah melakukannya dengan baik dengan menjadikan pasukan secara keseluruhannya mencipta banyak peluang tetapi dengan 48 gol dalam 38 perlawanan bermakna mereka telah menjaringkan dengan purata 1.3 gol pada setiap perlawanan. Itu adalah hasil yang buruk untuk sebuah pasukan yang mahu berada dalam kelompok 10 teratas.

Tetapi Frank mestilah berhati-hati kerana sindrom musim kedua adalah satu kesan sampingan yang terhasil akibat daripada penggunaan elemen-elemen ini ke dalam permainan mereka.

Sindrom musim kedua ialah desakan bahawa sebuah pasukan baharu, yang dapat bertahan daripada kejatuhan pada musim kenaikan taraf mereka, merasakan untuk mencuba melakukan perkara yang berbeza daripada musim sebelumnya. Melakukan perkara yang sama dan mengharapkan hasil yang berbeza adalah gila, tetapi ianya adalah lebih berbahaya dengan melakukan perkara yang sama sekali berbeza daripada apa yang telah dilakukan pada musim yang lalu.

Sebelum Frank memasuki ke pasaran perpindahan, dia perlu memastikan bahawa pasukannya tidak terlalu berasa yakin dengan kemampuan mereka atau terlalu banyak berubah daripada laluan asal mereka dan menjadi mangsa kepada sindrom musim kedua yang terkenal.

Dorongan untuk memperbaiki apa yang tidak rosak akan menjadi kuat dengan pasukan ketika mereka menyemak semula persembahan dalam musim yang lalu sebagai persediaan untuk musim yang baru. Tetapi Frank perlu memastikan bahawa apa sahaja perubahan yang sedang dilakukannya akan tidak membawa pasukan ini jauh daripada gaya yang telah menyaksikan mereka meraih tujuh kemenangan dari akhir Februari hingga Mei untuk kekal di liga teratas.

 

Perpindahan Pemain di Brentford: Posisi untuk diperkukuhkan

Frank akan menjadi terdesak untuk mengekalkan Eriksen yang telah membuktikan kepada dunia bahawa dia masih boleh bermain bola sepak di peringkat yang tertinggi. Kelab-kelab yang lain sedang mengerumuninya dan bersedia untuk menandatanganinya dan Frank tidak dilindungi dengan sumber yang mencukupi untuk meyakinkan pemain yang berusia 30 tahun ini untuk kekal di Stadium Komuniti Brentford.

Semasa Frank berjuang untuk mengekalkan Eriksen untuk sekurang-kurangnya satu musim lagi di kelab ini, dia juga perlu melihat untuk mengukuhkan lagi posisi bek sayap, bek tengah dan serangan.

Walaupun dengan usaha yang terbaik dan bakat Bryan Mbeumo, dia tidak kelihatan seperti bahan Liga Perdana buat masa ini. Seorang penyerang yang baharu untuk memberikannya saingan di hadapan ketika dia bekerjasama dengan Toney pastinya akan mengeluarkan potensi yang terbaik dalam dirinya sambil memberikan Brentford dengan lebih banyak pilihan dalam menjaringkan gol.

Seorang lagi pemain tengah adalah diperlukan untuk pasukan ini ketika mereka menuju ke musim Liga Perdana yang baharu. Mereka sedang kekurangan seorang pemain tengah bertahan yang baik yang boleh menghubungkan bahagian pertahanan dan bahagian serangan dan walaupun jika mereka berjaya mengekalkan Eriksen, mereka akan bergelut untuk memajukan kedudukan bola seperti yang telah mereka lakukan ketika menentang banyak pasukan pada musim yang lalu.

Menurut komen Frank pada penghujung musim ini, walau bagaimanapun, Bees akan bijak tentang perniagaan perpindahan pemain mereka pada musim panas dengan matlamat utama mereka adalah untuk mengekalkan setiap pemain yang telah bermain untuk mereka pada musim 2021/22 sambil menambah satu atau dua lagi pemain yang baru juga.

Ia masih lagi kekal untuk dilihat tentang posisi manakah yang akan mereka kuatkan, tetapi Brentford pastinya sedang berada di atas landasan yang betul untuk menamatkan saingan mereka di tempat 10 teratas pada musim depan.

Share.
Leave A Reply