PENGENALAN:

Banyak kali dalam kerjayanya, orang ramai telah meragui Lionel Messi, mengisytiharkannya sebagai seorang pemain yang sudah selesai. Tetapi dia sentiasa kembali semula dengan persembahan yang lebih berkualiti dan menakjubkan. Dia adalah antara pemain yang semakin tua seperti makin tua makin berbisa, jenis corak permainan yang membuatkan anda tertanya-tanya betapa hebatnya dia.

Sama ada dia pernah berusia 20 tahun sebagai seorang pemain bola sepak yang menakjubkan dan penuh berkuasa, atau seorang pemain bola sepak taktikal genius yang berusia 35 tahun yang matang, Messi telah banyak berubah dalam 17 tahun perjalanannya dalam dunia bola sepak Profesional. Tetapi pada setiap kali, dia telah datang dengan sesuatu yang baru.

Dia sedang sekali lagi menjadi satu subjek perdebatan ‘telah selesai’ selepas pertukarannya ke Paris Saint Germain. Tetapi mari kami memberitahu anda 5 sebab dari masa lalu yang terbaru yang menunjukkan Lionel Messi masih jauh daripada telah selesai! Dia adalah seorang lelaki yang sedang melakukan satu misi!

 

1. Protagonis Copa America

Walaupun pengkritik Lionel Messi sedang bercakap tentang kemerosotannya, kemajuannya baru-baru ini sedang menunjukkan sebaliknya. Kami juga ingin mengambil sikap bebas dan menyatakan bahawa; dua tahun kebelakangan ini adalah yang terbaik dalam kerjayanya. Inilah sebabnya:

Mitos Argentina ini telah memenangi segala-galanya dalam kerjayanya yang ada untuk dimenangi di dalam dunia bola sepak. Tetapi terdapat satu permata yang hilang dalam koleksi trofinya. Dan itu adalah satu trofi antarabangsa walaupun beraksi dalam 4 perlawanan akhir antarabangsa utama bersama Argentina. Yang juga termasuk perlawanan akhir Piala Dunia FIFA 2014 yang menyedihkan.

Walau bagaimanapun, Messi telah berjaya menentang kemungkinan yang mustahil. Pada tahun 2021, Lionel telah menjadi tentera bersendirian untuk negaranya dalam Copa America dan seterusnya telah berjaya memenangi trofi antarabangsa yang telah lama diidam-idamkan itu. Dia benar-benar luar biasa kerana dia telah terlibat dalam 9 daripada 12 gol yang dijaringkan oleh Argentina. Itulah satu dominasi total yang kita bincangkan! Dia telah membantu jaringan sebanyak 5 gol dan menjaringkan 4 gol! Akibatnya, dia telah memenangi anugerah kasut emas dan pemain terbaik kejohanan.

Masih ada lagi! Argentina telah mengalahkan pesaing ketat mereka; Brazil, dalam perlawanan akhir. Adakah ia boleh menjadi lebih baik daripada ini?

 

2. Ballon d’Or ke-7 & Pichichi ke-8:

2021, yang mana tidak beberapa lama dahulu pada masa kami telah menulis ini, Lionel Messi nampaknya sedang berada di puncak prestasinya. Membawa Barcelona ke gelanggang pertarungan di La Liga, dengan sebuah pasukan yang sangat teruk dari sudut pandangan dalam kewangan dan kesukanan. Dan juga memenangi rekod Pichichi ke-8nya sebagai penjaring terbanyak La Liga pada tahun 2021.

Kami masih tidak bercakap lagi tentang gelaran Copa del Rey bersama Barca yang telah dimenanginya sebelum mempamerkan prestasi terbaiknya di Copa America pada tahun itu.

Akibatnya, Messi telah memenangi gelaran Ballon d’Or ke-7nya, dan ianya baru sahaja 6 bulan selepas dia dengan secara rasmi telah diisytiharkan sebagai pemain terbaik di planet ini.

 

3. Tahun yang telah Diremehkan dalam PSG

Selepas peristiwa yang malang dengan pengurusan Barcelona, ​​Lionel Messi terpaksa meninggalkan kelab yang sangat disayangi dalam hidupnya pada tahun 2021, dan buat pertama kalinya, dia terpaksa memakai beberapa warna dan jam tangan kelab yang lain.

Memang ianya adalah benar bahawa di Paris, Messi telah menjadi bayangan kepada dirinya yang sebelum ini. Tetapi apa yang orang ramai gagal perhatikan ialah ianya hanya telah berlaku di atas kertas dan secara statistik. Messi masih efektif sama seperti biasa, cuma dia tidak mempunyai gol untuk ditunjukkan. Malah, Lionel telah tidak diturunkan sebagai seorang penjaring gol kerana dia telah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai pemain kreatif dan perancang permainan di Parc des Princes.

Jika kita teliti, Messi sering dilihat sebagai memberikan hantaran, memberikan bantuan jaringan dan membantu dalam membina corak permainan daripada kawasan yang lebih jauh ke dalam di atas padang. Berbeza daripada peranannya yang lebih kepada menyerang seperti yang pernah dia lakukan di Barcelona.

Faktor lain yang mungkin menyumbang kepada kekurangan statistik penjaringan gol oleh pemain Argentina ini ialah sistem bola sepak yang dimainkannya. Di Barcelona, ​​Messi pernah menjadi pusat perhatian pasukannya, tetapi di Paris, dia biasanya terpencil dalam kebanyakan situasi permainan. . Yang membawa kepada halangan perkembangan serangannya semasa permainan.

 

4. La Finalissima & 5 Gol dalam Satu Perlawanan

Selepas melengkapkan tahun bersama PSG, Lionel Messi telah kembali ke pasukan kebangsaannya, di mana dia telah dianggap sebagai pemain tumpuan ramai bagi semua acara. Pasukan Argentina ini adalah benar-benar suatu yang Leo perlukan selama ini. Dalam La Finalissima, yang telah merupakan satu perlawanan piala bersejarah antara pemenang Copa America dan pemenang Euro. Argentina telah berdepan dengan Itali, dan Messi telah sekali lagi berada pada tahap terbaiknya. Dia telah membuktikan bahawa masalah di PSG tidak perlu mempersoalkan keupayaannya untuk beraksi di peringkat tertinggi dalam dunia bola sepak. Messi telah mencatatkan dua bantuan jaringan dan telah memenangi Man Of The Match, ketika dia menjulang satu lagi penghormatan bersama pasukan Argentina kesayangannya.

Walaupun beberapa tahun terakhir Lionel Messi di peringkat permainan bola sepak kelab telah tidak dianggap sebagai yang terbaik untuknya, memandangkan tarafnya yang sukar dipercayai. Persembahannya bersama pasukan Kebangsaan Argentina jelas menggambarkan bahawa jika dia diberi sistem yang betul dan pasukan yang berfungsi, Leo nampaknya masih berada di kemuncak kuasanya, walaupun ketika berusia hampir 35 tahun.

 

5. Misi Piala Dunia

Walaupun Lionel Messi telah memenangi satu trofi antarabangsa utama sekarang, ramai yang percaya bahawa kerjayanya masih berhutang kepadanya dengan Piala Dunia. Dia begitu hampir untuk memenanginya, kerana dia adalah protagonis Pasukan Kebangsaan Argentina, pada Piala Dunia FIFA 2014. Messi telah memenangi anugerah bola emas Piala Dunia ketika negaranya tewas kepada Jerman pada perlawanan akhir.

Kembali ke tahun 2022, ianya adalah sekali lagi tahun Piala Dunia dan Messi masih dalam keadaan yang baik. Memang benar bahawa kerjaya pada tahap yang megah ini sepatutnya mempunyai kegemilangan piala dunia terukir di dalamnya. Dan kali pertama dalam beberapa tahun, pasukan Argentina ini sekali lagi kelihatan seperti pasukan yang bersedia untuk menjadi pasukan pilihan di Qatar pada musim sejuk ini.

Jadi, Messi adalah seorang lelaki yang telah memenangi satu misi, untuk menjadi seorang legenda yang abadi dalam permainan ini, sekira akhirnya dia berjaya menjulang Piala Dunia FIFA!

 

Lionel Messi; Apa Lagi Yang Akan Datang?

Inilah satu jawapan yang pelik; Malah Lionel Messi juga tidak tahu jawapan kepada apa yang akan datang dari segi kerjaya bola sepaknya. Selepas berpisah dengan kelab bola sepak tercintanya; FC Barcelona, ​​tiada apa-apa selain ketidakpastian dalam rancangan masa depan Messi.

Ketika telah ditanya oleh Media pada beberapa kali, Messi telah menyatakan bahawa dia hanya fokus pada Dunia dan dia tidak tahu apa yang akan berlaku selepas daripada itu. Tetapi dia juga telah berkata bahawa akan ada banyak perubahan.

Mereka yang telah mengikutinya dengan teliti selama ini, tahu bahawa Messi menyukai kehidupan Amerika dan bersedia untuk bermain bola sepak di MLS. Tidak syak lagi, dia akan mengatasi keseluruhan Major League Soccer walaupun pada usia ini, berdasarkan piawaian MLS. Leo telah memasuki tahun terakhir kontraknya di PSG, adakah anda fikir dia akan meninggalkan Eropah selepas itu? Atau kita akan melihatnya sekali lagi menyarungkan warna Blaugrana sekali lagi. Satu perkara yang pasti; Messi masih jauh daripada telah selesai sebagai seorang pemain!

 

Kesimpulan

Akhir sekali, anda telah mengetahui tentang 5 sebab, yang menunjukkan bahawa mungkin perjalanan bola sepak Messi masih belum menunjukkan yang terbaik. Berikut adalah satu nasihat daripada pihak kami; jangan sesekali memandang rendah terhadap Lionel Messi. Apa yang membuatkan kita tertanya-tanya ialah, orang ramai mengkritiknya walaupun kita mengetahui dengan sendirinya bahawa kita mungkin tidak akan pernah melihat seorang pemain seperti dia lagi. Semasa di senja kerjayanya, kita mesti belajar untuk menghargai Messi selagi kita boleh kerana dia telah menjadi kegembiraan yang murni untuk kita selama ini! Jangan lupa untuk melanggan blog kami, dan teruskan bersama kami untuk lebih banyak tulisan yang menakjubkan seperti ini. Jumpa awak tidak lama lagi!

Share.
Leave A Reply