Newcastle United telah menyediakan musim Liga Perdana 2022/23 yang menarik untuk peminat liga paling popular di dunia selepas persembahan luar biasa mereka pada separuh kedua musim 2021/22.

Ianya adalah tidak terlalu jauh untuk meramalkan bahawa kelab ini boleh mencabar untuk empat tempat teratas pada musim depan berdasarkan kepada prestasi yang mengagumkan mereka pada separuh kedua musim ini.

Semuanya telah bermula apabila mereka diambil alih oleh konsortium Public Investment Fund (PIF) Arab Saudi, PCP Capital Partners yang diketuai oleh Amanda Stavely, dan RB Sports & Media yang diketuai oleh David dan Simon Reuben dengan harga £300 juta. Ini adalah selepas konsortium yang sama yang telah menarik diri daripada perjanjian itu pada bulan Julai 2020.

Tindakan mereka seterusnya adalah memecat Steve Bruce daripada jawatannya dan melantik seorang pengurus baharu dengan idea baharu untuk memacu kelab ini ke hadapan. Eddie Howe telah dibawa masuk untuk tugas ini dan telah bergelut untuk mengekalkan kelab ini di atas zon penyingkiran sehingga jendela perpindahan pemain pada bulan Januari berkunjung tiba.

Source: Twitter
Source: Twitter

Kemudian telah datanglah perniagaan perpindahan yang pada mulanya telah dilihat sebagai kurang memberangsangkan memandangkan wang yang tersedia untuk kelab ini hasil daripada pengambil alihannya.

 

Satu jendela perpindahan pemain yang mengecewakan?

Penandatanganan profil tertinggi mereka ialah bekas pemain Tottenham Hotspur Kieran Trippier yang telah memilih untuk menamatkan kerjaya LaLiganya untuk kembali ke negara asalnya. Trippier akan datang dengan pengalaman bermain menentang pemain terbaik dan menentang pengurus terbaik untuk membantu pasukan ini mencari rentaknya semula, semuanya dengan harga £13.5 juta.

Kemudian Chris Wood dari Burnley untuk £25 juta, Bruno Guimaraes dari Olympique Lyonnais untuk £33 juta (dengan bayaran tambahan yang telah menjadikan jumlah keseluruhan kepada £40 juta), Matt Target dipinjamkan dari Aston Villa dan Dan Burn dari Brighton dan Hove Albion untuk £ 13 juta semuanya telah mengikuti.

Source: Twitter

Satu pelaburan sebanyak £91 juta sudahpun menjadi satu kenyataan kepada seluruh warga Liga Perdana pada masa itu tetapi pemain yang telah dibawa masuk ini tidaklah begitu membangkitkan harapan kepada peminat kelab ini atau menimbulkan ketakutan di hati penyokong lawan.

Walau bagaimanapun, mereka telah ternyata cemerlang untuk kelab ini dan untuk pengurusnya iaitu Howe, yang telah menggunakan mereka untuk mengubahkan keadaan di kelab ini.

Pada permulaan jendela perpindahan pemain pada bulan Januari, Newcastle hanya telah memenangi satu perlawanan daripada 11 perlawanan terakhir mereka dan telah berada di tempat ke-19 dalam carta liga. Selepas kemasukkan lima pemain baharu itu, Magpies telah terus memenangi kebanyakan daripada perlawanan mereka dan hanya dua kelab teratas iaitu Manchester City dan Liverpool yang telah berjaya mengumpulkan lebih banyak mata berbanding mereka dalam tahun 2022.

Mereka akhirnya telah menamatkan saingan di tempat ke-11 dengan permainan bola sepak yang baik dalam keadaan yang biasa, inginkan mereka supaya dapat mencabar untuk empat tempat teratas. Prestasi anak-anak buah Howe telah membuatkan semua orang bercakap dan adalah dijangkakan yang mereka akan mengukuhkan pencapaian ini pada musim yang akan datang, bermula daripada jendela perpindahan pemain.

 

Satu gaya yang berani

Jamal Lascelles telah bercakap kepada media sejurus sebelum akhir musim yang lalu tentang bagaimana “semuanya telah berubah” di Newcastle terima kasih kepada pelantikan Howe sebagai pengurusnya.

Bekas pengurus AFC Bournemouth itu hampir ditolak penjawatannya kerana beberapa penasihat kelab ini telah melabelkannya sebagai seorang pengurus yang hanya bertarung dengan penyingkiran. Pemilik baru telah bertegas dan tetap membawanya masuk, dan dia telah mengubah budaya di kelab ini, yang telah diterjemahkan kepada perubahan dalam gaya mereka.

Dia telah memperkenalkan hari bekerja selama 12 jam dengan sesi latihan yang padat, dan telah menghabiskan lebih banyak masa berbincang dan memperhalusi taktik dengan pemain dan kakitangannya pada sesi ini. Dia juga telah memberikan perhatian yang khusus kepada beberapa pemain tertentu seperti Joelinton yang telah berubah daripada seorang penyerang yang tidak berdaya kepada seorang penyerang yang serba boleh dalam masa enam bulan sahaja.

Source: Twitter

Dia juga telah menambahkan sentuhan peribadi kepada pasukan ini, membuatkan mereka mengambil bahagian dalam sesi pengukuhan ikatan sepasukan dan berkongsi butiran daripada kehidupan peribadi mereka untuk memberikan satu gambaran yang jelas tentang apa yang dapat mendorong mereka. Dia juga telah meminta ahli pasukan ini untuk mengambil gambar berpasukan bersama dengan pasangan, anak-anak dan kawan rapat mereka untuk menyampaikan mesej perpaduan yang kukuh.

Tetapi yang lebih penting, pasukan ini kini sedang mendapat bimbingan yang betul dan bukan hanya membincangkan tentang taktik yang diajarkan kepada mereka.

“Ia adalah sepenuhnya bergantung kepada pengurus,” kata Lascelles. “Latihan yang dia lakukan dalam latihan, semuanya adalah kompetitif tentang kemenangan. Tiada apa-apa tentang berada di belakang dan bersikap negatif. Ianya adalah mengenai menyerang, berada di rentak hadapan. Apabila anda melakukan itu pada setiap hari, berulang-ulang, dan pelan permainannya adalah untuk mengalahkan pasukan-pasukan ini, ia akan menjadi DNA anda.

“Anda boleh melihatnya ketika menentang Arsenal, kami telah berada di hadapan mereka, mereka telah melakukan kesilapan. Empat orang pemain belakang kami sedang berada di garisan tengah, kami telah berada di separuh padang dalam kawasan mereka manakala sebelum empat orang pemain belakang berada di kotak 18 ela dan kami semuanya sedang berada berdekatan. Untuk pergi dari sana ke sana adalah bergantung kepada pengurus dan kakitangan.

“Saya sangat teruja dengan apa yang kelab ini boleh capai.”

 

Newcastle yang lebih yakin

Kelab ini kini sedang dipenuhi dengan keyakinan berikutan prestasi yang mengagumkan pada musim yang baru berakhir. Ini, ditambah lagi dengan suntikan aliran tunai yang besar daripada pemilik baharu mereka, pastinya akan melihat mereka membuat langkah berani untuk menandatangani pemain yang boleh membawa mereka ke empat tempat teratas Liga Perdana.

Mereka telah pun dikaitkan dengan hampir setiap pemain di planet ini untuk menunjukkan cita-cita besar mereka untuk musim yang akan datang. Nama-nama seperti Ousmane Dembele, Jesse Lingard, Victor Osimhen dan sebagainya telah disebutkan bersama-sama dengan mereka di sumber berita perpindahan pemain.

Kelab ini masih belum dilaporkan telah hampir kepada menyelesaikan sebarang perjanjian tetapi sifat berani mereka memasuki pasaran terima kasih kepada peningkatan keyakinan yang telah diberikan oleh persembahan mereka, pastinya dapat membantu mereka untuk mendapatkan seorang pemain dengan profil yang lebih tinggi daripada Trippier dalam jendela perpindahan pemain pada musim panas yang akan datang.

Source: Twitter

Howe sudahpun mengenal pasti bahagian utama yang perlu dia perbaiki/kuatkan dalam pasukan ini dan kami bersetuju. Magpies adalah seorang penjaga gol yang mantap, bek tengah, bek kiri dan seorang penyerang daripada pasukan penamat empat teratas itu.

Beberapa nama telah pun disebutkan sampai ke kesan ini dimana, selepas prestasi kelab ini, akan lebih terbuka untuk berpindah ke St James’ Park.

 

Kesimpulan

Newcastle United telah mendapatkan semula mentaliti pasukan besar yang telah hilang di kelab ini di bawah tempoh Mike Ashley. Mereka juga mempunyai wang untuk bersaing – mereka secara rasminya adalah kelab terkaya di dunia.

Tetapi dengan semua ini, ia masih lagi menjadi suatu perjalanan yang jauh untuk kembali ke puncak bola sepak Inggeris. Walau bagaimanapun, jika mereka dapat meneruskan laluan ini pada musim depan dan untuk masa yang terdekat, penamat empat tempat teratas tidak akan jauh daripada mereka lagi.

Share.
Leave A Reply