Selepas terlepas peluang yang tipis di dalam Liga Juara-Juara, Arsenal akan berusaha untuk memperkukuh skuad mereka sekali lagi dengan beberapa penambahan dalam jendela perpindahan.

Pierre-Emerick Aubameyang berlepas ke Barcelona pada bulan Januari manakala Alexandre Lacazette menamatkan zamannya di Arsenal pada minggu lalu, meninggalkan keperluan yang jelas untuk mendapatkan bantuan yang mendesak dalam bahagian serangan.

Arsenal dijangkakan akan menandatangani sekurang-kurangnya dua orang penyerang pada musim panas ini tetapi kelab itu telah memilih untuk memperbaharui kepercayaan mereka dengan pemain muda Eddie Nketiah dan satu perjanjian jangka masa panjang yang lebih baik dijangkakan akan diumumkan tidak lama lagi.

Walau apa pun, Gunners tetap akan bertindak untuk sekurang-kurangnya satu nama penyerang dan seorang pemain Brazil telah dikenal pasti sebagai pemain yang sesuai. Gabriel Jesus dari Manchester City adalah pemain yang dimaksudkan dan beberapa sumber yang boleh dipercayai telah melaporkan minat yang tulen dari kem Arsenal.

Source: Twitter

Bercakap sejurus sebelum kempen Liga Perdana 2021/22 berakhir, Gabriel Jesus telah mendedahkan bahawa dia sudah tahu apa yang dia mahukan dan telah bercakap tentang hasratnya kepada lembaga pengarah Manchester City.

Satu laporan terbaru melalui Football Insider kini telah mendakwa bahawa Jesus kini telah bersetuju dengan syarat peribadi dengan Arsenal. Memperolehi gaji mingguan semasa sebanyak £110,000, laporan itu mendakwa Gunners sedang menawarkan peningkatan ketara yang kini akan menyaksikan pemain Brazil itu sebaliknya memperolehi £190,000.

Apapun, perjanjian itu masih jauh dari sempurna kerana Arsenal dan Manchester City masih belum mencapai kata sepakat mengenai satu bayaran perpindahan. Juara Liga Perdana itu sedang menawarkan sekurang-kurangnya £55 juta manakala Arsenal tidak bersedia untuk membayar melebihi daripada £40 juta.

Jesus masih mempunyai satu tahun lagi dalam kontrak semasanya dan ia menyebabkan City sedang berada dalam keadaan yang sukar, bermakna mereka mesti mencari jalan untuk menjualnya atau berisiko kehilangannya secara percuma pada musim panas akan datang.

 

Gabriel Jesus akan sesuai di Arsenal

Walaupun keperluan kewangan dari Manchester City masih dipersoalkan, tidak ada persoalan tentang bagaimana Jesus akan sesuai di Arsenal dari sudut taktikal.

Pertama, Arsenal akan mendapat seorang pemain dengan rekod jaringan yang baik. Sejak menyertai City dari Palmeiras pada tahun 2017, Jesus telah menjaringkan 95 gol yang disegani sambil mencatatkan 37 bantuan jaringan daripada 210 penampilan di semua pertandingan. Ia lebih mengagumkan, memandangkan dia kebanyakannya bermain sebagai seorang pemain di bawah pemerhatian kepada Sergio Aguero.

Walau bagaimanapun, dalam kempen yang baru sahaja berakhir, City telah tidak mempunyai seorang penyerang semula jadi selepas kehilangan pemain Tottenham, Harry Kane pada musim panas yang lalu.

Walau apa pun, Gabriel Jesus bukanlah pemain permulaan yang ditetapkan kerana Pep Guardiola telah mempercayai pemain seperti Phil Foden, Raheem Sterling dan juga Kevin de Bruyne untuk tampil sebagai false 9 pada beberapa kali.

Menjelang penghujung musim, Guardiola mula menurunkan Jesus secara kerap apabila mengetahui laporan mengenai minat Arsenal terhadap pemain itu telah tersebar menjelang musim panas. Malah, pemain Brazil itu telah menunjukkan kepada pengurusnya apa yang dia telah kehilangan daripadanya.

Jesus telah mempamerkan aksi lima bintang ketika menentang Watford, di mana dia telah menjaringkan empat gol dan mencipta satu lagi jaringan. Dia telah dipilih untuk mengetuai barisan sekali lagi ketika menentang Real Madrid dalam Liga Juara-Juara dan juga telah mencatatkan dirinya dalam senarai penjaring. Membina prestasinya yang mengagumkan, dia telah tersenarai dalam kesebelasan utama ketika menentang Leeds dan telah menjaringkan gol sekali lagi.

Pemain Brazil ini sedang mencari masa permainan yang tetap dan dia pasti akan mendapatkannya di Arsenal.

 

Bagaimana Mikel Arteta boleh menempatkan Jesus di dalam barisan Arsenal

Dari sudut taktikal, Gabriel Jesus akan memberikan kelonggaran kepada jurulatih Arsenal, Mikel Arteta untuk mengubah suai banyak formasi, terutamanya dalam serangan. Pemain Brazil ini boleh bermain sebagai penyerang tengah, bermakna dia boleh ditempatkan bersama Eddie Nketiah. Dia juga boleh bermain di kedua-dua belah sayap seperti yang dia telah lakukan dengan City dan pasukan kebangsaan Brazil, bermakna dia boleh berkembang dalam beberapa percaturan. Kepantasan dan kebolehannya menggelecek juga akan sesuai dengan gaya permainan Arteta.

Jika dia ditempatkan di hadapan, dia akan cemerlang dengan orang-orang seperti Martin Odegaard, Emile Smith Rowe dan Bukayo Saka dengan bantuan di belakangnya.

Jesus juga akan dapat menyesuaikan diri dengan cepat di Arsenal, memandangkan Gunners telah mempunyai satu kontinjen Brazil mereka sendiri dalam Gabriel Magalhaes dan Gabriel Martinelli. Ironinya, itu akan menjadikannya ‘Gabriel’ ketiga di Arsenal. Selain itu, penyerang ini telah mempunyai hubungan yang baik dengan Mikel Arteta, setelah bekerja dengan warga Sepanyol itu semasa beliau menjadi pembantu Pep Guardiola di Manchester City.

Source: Twitter

Satu perkara yang pasti dan ia adalah hakikat bahawa Gabriel Jesus sentiasa menyerlah apabila dia diturunkan. Malah, Gabriel Jesus telah menjaringkan gol atau membantu jaringan dalam 58% daripada permulaannya dalam Liga Perdana. Hanya tiga pemain lain iaitu Sergio Aguero, Mohamed Salah dan Thierry Henry telah berjaya mendapat lebih banyak daripada peratusan ini. Ia tidak menjadi lebih baik daripada itu, bercakap tentang pasukan yang dihormati untuk seorang penyerang.

Pada usia 25 tahun, Arsenal akan mendapat seorang pemain yang mencapai kemuncaknya dan dengan beberapa tahun lagi di peringkat teratas di hadapannya.

 

Arsenal perlu menempis minat daripada beberapa pihak

Arsenal adalah pilihan pembuat taruhan untuk mendapatkan Gabriel Jesus tetapi jika laporan terkini adalah benar, Gunners mesti bertindak dengan pantas atau berisiko kehilangan pemain Brazil ini.

Source: Twitter

Cadena Ser dari Sepanyol kini mendakwa City telah menawarkan Jesus kepada Real Madrid dan Atletico Madrid. Bagaimanapun, pihak kedua dilaporkan telah menolak tawaran tersebut, memetik bahawa pakej kontrak pemain (£4.3m selepas cukai) bukanlah sesuatu yang mereka mampu.

Sebaliknya, Real Madrid mempunyai satu bajet perpindahan sebanyak £350m yang telah dilaporkan selepas memenangi Liga Juara-Juara dan mereka juga sedang mencari seorang penyerang selepas secara terkenalnya telah kehilangan Kylian Mbappe.

Manchester City secara jelasnya akan menjual kepada pembida tertinggi dan jika juara La Liga itu benar-benar berminat, Arsenal tidak akan dapat menandingi mereka dari segi kewangan. Walau bagaimanapun, ini juga boleh menjadi sandiwara daripada City untuk memaksa Gunners bertindak dengan pantas dan mungkin memenuhi tuntutan mereka.

Arsenal kekal sebagai pilihan untuk mendapatkan tandatangannya tetapi ia masih harus dilihat jika Gunners akan melihat perjanjian itu selesai. Sejak menyertai City dari Palmeiras pada tahun 2017, Gabriel Jesus telah memenangi 11 trofi secara keseluruhannya ketika bersama Citizens, termasuk empat kejuaraan Liga Perdana. Dalam kempen yang baru berakhir, dia telah menjaringkan 13 gol sambil mencatat 12 bantuan jaringan daripada 41 penampilan di semua pertandingan.

Share.
Leave A Reply