Bukan mudah untuk menjadi seorang bintang Liga Perdana. Tekanan jangkaan boleh menghancurkan bakat terbaik sekalipun.

Tetapi sesetengah pemain mempunyai musim yang benar-benar sederhana di mana mereka kelihatan seperti bayangan diri mereka yang menakjubkan.

Ini mungkin disebabkan oleh sebuah pasukan yang gagal sama sekali, atau pemain yang belum stabil tetapi apa pun alasannya, ia adalah satu pemandangan yang agak mengecewakan untuk dilihat.

Jadi mari kita lihat pilihan kami untuk Barisan Pemain Liga Perdana Yang Paling Mengecewakan Pada Musim Ini dan kenapa kami memilih pemain-pemain ini.

Kasper Schmeichel

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa Kasper Schmeichel telah mempunyai salah satu musim yang perlu dilupakan pada musim ini. Ini bukanlah penjaga gol yang sama yang sangat penting untuk Leicester memenangi Piala FA pada musim lalu.

Leicester dibolosi 59 gol untuk musim ini, yang merupakan gol terbanyak oleh mana-mana pasukan Liga Perdana yang menduduki di tempat separuh teratas liga.

Brendan Rodgers amat kecewa dengan kekurangan rekod bersih pasukannya, yang menjejaskan prestasi mereka di semua pertandingan.

 

Diogo Dalot

Dengan Aaron Wan Bisakka tidak digemari oleh Ralph Ragnick, Diogo Dalot telah diberikan peluang untuk mengukuhkan kedudukannya di dalam pasukan.

Bagaimanapun, pemain muda Portugis itu tidak pernah kelihatan seperti pemain yang sedang membina momentum semasa berada di Itali.

Walaupun keseluruhan pertahanan Manchester United adalah satu bencana, Dalot tidak menolong melakukan sesuatu kepadanya, terutamanya di bahagian pertahanan.

Ada kalanya, kekuatannya iaitu hantaran silang telah mengecewakan pasukannya.

 

Harry Maguire

Adakah Harry Maguire secara nilainya adalah penandatanganan terburuk Manchester United yang pernah dibuat?

Baiklah, juri tidak bersetuju dengannya kerana Red Devils telah membuat beberapa pembelian yang teruk sejak Sir Alex Ferguson bersara.

Bagaimanapun, Maguire adalah pemain pertahanan termahal di dunia dan persembahannya tidak membantu untuk membuktikan penentangnya telah tersalah.

Masalah terbesar yang dihadapi Manchester United pada musim ini ialah mereka tidak dapat mempertahankan daripada hantaran silang. Di bahagian separuh teratas jadual, tiada pasukan yang telah dibolosi dengan lebih banyak gol daripada hantaran lintang selain daripada Manchester United.

Jika anda melihat kepada ketinggian Maguire, ia menjadikan statistik itu lebih memalukan. Terdapat sebab kenapa Manchester United telah menamatkan musim ini dengan perbezaan gol sifar.

 

Junior Firpo

Junior Firpo adalah sebahagian daripada pasukan Leeds yang telah dibolosi dengan 79 gol, yang merupakan yang kedua tertinggi untuk musim ini di belakang Norwich City yang telah tersingkir daripada liga.

Ini bukanlah jenis pemain muda yang datang ke Liga Perdana dengan begitu banyak gembar-gembur daripada FC Barcelona.

Nasib baik untuk Leeds, mereka hampir tidak berjaya melepaskan diri daripada penyingkiran. Walau bagaimanapun, mereka mungkin perlu melihat kepada pengukuhan pertahanan, dan itu mungkin melibatkan meletakkan masa depan Junior Firpo dalam keraguan.

Demi kebaikannya, semoga prestasi dia bertambah baik dalam pramusim dan kita lihat bakat muda yang Leeds fikir mereka telah dapatkan daripada Barca.

 

Luke Shaw

Pada penghujung musim 2020/21, terdapat perbahasan mengenai Luke Shaw yang menggantikan Ben Chilwell dalam Euro. Nah, bukan sahaja Shaw telah menjadi pemain permulaan, tetapi dia juga telah menjaringkan satu gol pada perlawanan akhir Euro ketika menentang Itali.

Percepatkan masa selama 12 bulan, bekas pemain Southampton itu hampir tidak dapat bermain untuk Red Devils. Sejak berpindah ke kelab itu pada tahun 2014, Shaw telah mengalami pasang surutnya.

Walau bagaimanapun, dengan lapan tahun perkhidmatannya untuk kelab itu, nampaknya masa sudah semakin suntuk untuk pemain pertahanan Inggeris ini, terutamanya memandangkan seorang pengurus baharu sedang menunggunya.

 

Paul Pogba

Musim 2021/22 Paul Pogba telah bermula seperti sebuah roket mutlak. Empat bantuan jaringan pada hari pembukaan dalam musim ini terasa seperti lelaki Perancis itu akhirnya mungkin menikmati kehidupan selesa di Old Trafford.

Dalam empat perlawanan pertama Liga Perdana, Pogba telah menghasilkan enam bantuan jaringan. Walau bagaimanapun, dalam baki kempen, dia hanya boleh menambah satu lagi bantuan jaringan pada koleksinya.

Dan itulah kisah kerjaya Pogba di Old Trafford. Dia tidak pernah menunjukkan konsistensi yang dia telah ada sama ada semasa dia bersama Perancis atau pada tahun-tahun terakhirnya di Juventus.

Dengan kontraknya tamat pada musim panas ini, Manchester United akan melepaskannya secara percuma buat kali kedua dalam kerjayanya.

 

Jorginho

Nampaknya nyata bahawa Jorginho telah menamatkan saingan di kedudukan 3 teratas dalam Ballon d’Or hanya pada setengah tahun yang lalu dan telah menamatkan musim ini dengan bergelut untuk masa permainan.

Walaupun anda boleh berhujah bahawa Chelsea mempunyai ramai pemain tengah yang bagus, memandangkan kepada cara Jorginho yang telah bermain untuk Itali dan Chelsea pada musim yang lalu, anda pasti menjangkakan yang dia akan diturunkan pada setiap perlawanan.

Walau bagaimanapun, Jorginho bukan sahaja telah bergelut untuk masa permainan, dia juga telah bergelut untuk mengambil peluang bila mana  peluang itu telah diberikan kepadanya.

 

Dengan khabar angin yang mencadangkan perpindahan ke Roma atau Juve nampaknya berkemungkinan, Jorginho mungkin boleh melakukannya dengan kempen yang lebih baik untuk meningkatkan nilai pasarannya.

 

Bruno Fernandes

Bruno Fernandes adalah antara kekecewaan terbesar pada musim ini, terutamanya melihat kepada jumlah pemain yang telah dibeli United pada musim panas.

Dengan Sancho dan terutamanya Cristiano Ronaldo menyertai kelab ini, ramai yang merasakan bahawa pemain Portugis itu akan mengekalkan prestasinya yang telah menyaksikannya menjadi salah seorang yang digemari oleh ramai peminat di Old Trafford.

Walau bagaimanapun, Fernandes bukan sahaja menjadi tidak konsisten, terdapat beberapa aspek di mana United telah beraksi dengan lebih baik tanpa dia. Dia hanya telah menjaringkan 10 gol pada musim ini berbanding 28 gol pada tahun sebelumnya.

Ianya akan menjadi kali pertama yang United tidak akan ke Liga Juara-Juara sejak bekas pemain Sporting Lisbon itu menyertai kelab ini pada Januari 2020.

 

Hakim Ziyech

Ramai orang telah merasakan bahawa Ziyech pada musim keduanya akan meniru prestasi yang telah menjadikannya sebagai satu azimat untuk Ajax pada masa yang lalu.

Walau bagaimanapun, sama seperti Jorginho, Ziyech juga telah bergelut dengan masa permainan. Memandangkan kepada kekurangan gol yang yang telah dijaringkan Chelsea, ia juga ada kaitannya dengan kekurangan kreativiti yang dimiliki Chelsea dari bahagian sayap.

Di sinilah pengaruh Ziyech telah tidak dapat dilihat oleh penyokong Chelsea.

 

Alexandre Lacazette

Ketidakupayaan Arsenal untuk menempatkan diri ke saingan Liga Juara-Juara pada musim ini adalah disebabkan kekurangan jaringan gol. Walaupun pertahanan mereka telah bertambah baik daripada musim yang lalu, jaringan gol mereka telah berkurangan.

Dengan Aubameyang ditukarkan dengan Arteta dan berpindah ke Barcelona pada bulan Januari, Lacazette telah mempunyai tanggungjawab bagi memenangi perlawanan untuk pasukan London Utara itu.

Walau bagaimanapun, pemain Perancis ini hanya boleh menjaringkan enam gol, yang merupakan yang terburuk dalam mana-mana musim yang dia telah bermain untuk Arsenal sebelum ini. Ini adalah musim terburuk Lacazette sejak 2012/13 apabila dia hanya telah menjaringkan empat gol.

Tidak hairanlah yang dia akan dilepaskan pada musim ini oleh Gunners.

 

Romelu Lukaku

Romelu Lukaku benar-benar telah mengecewakan pada musim ini. Kembali ke England selepas memenangi Serie A bersama Inter, ramai yang telah merasakan bahawa dia telah meletakkan zamannya semasa bersama Manchester United di belakangnya.

Walau bagaimanapun, tabiat lamanya telah mula muncul sekali lagi. Sentuhan pertamanya yang lemah dan kekurangan mobiliti telah menghalang banyak serangan Chelsea pada musim ini.

Dan sebaik sahaja dia telah mula melemparkan kata-kata ke arah Thomas Tuchel dan pengurusan Chelsea pada pertengahan musim, perkara ini telah menjadi jelas bahawa tiada lagi harapan antara peminat Chelsea dan pemain Belgium ini.

Bekas pemain Everton itu hanya telah menjaringkan lapan gol Liga Perdana dalam satu kempen yang mengecewakan, dan 15 gol dalam semua pertandingan.

 

Kata-Kata Akhir

Ianya telah merupakan tahun yang tidak menyenangkan bagi sesetengah pemain ini. Tetapi kebanyakan daripada mereka akan mendapat peluang kedua, walaupun di kelab yang baru.

Di sini berharap mereka dapat meningkatkan prestasi mereka dan merealisasikan potensi sebenar mereka pada musim yang akan datang.

Share.
Leave A Reply