Memandangkan musim 21/22 semakin menghampiri kepada penamatnya, ia membuatkan semua peminat bola sepak sedang memikirkan apa yang perlu dilakukan dengan semua masa yang terluang.

Nah, satu perkara yang kita semua boleh menikmatinya ialah tinjauan musim. Dan apakah cara yang lebih baik untuk melakukannya selain daripada melihat kepada pemain terbaik pada musim ini yang berada di atas dalam persaingan.

Jadi mari kita lihat pilihan kami untuk 11 Pemain Terbaik Liga Perdana pada Musim 21/22. Kami telah memilih formasi 4-3-3 untuk pasukan ini yang sering digemari oleh juara Manchester City.

Ederson

Dalam sebuah pasukan yang telah menunjukkan sekali lagi betapa hebatnya mereka dalam serangan, Ederson terus menunjukkan mengapa dia menjadi penjaga pasukan Manchester City ini.

Penjaga gol Brazil itu telah memperolehi 20 keputusan tanpa dibolosi untuk musim ini, yang merupakan yang paling banyak dalam musim Liga Perdana ini bersama Alisson. Walaupun kedua-dua penjaga gol hanya melepaskan 26 gol untuk musim ini, penjaga gol Manchester Citylah yang mengekalkan City dalam permainan dengan penyelamatan yang diperlukan

Anda hanya perlu melihat kepada penyelamatan yang dilakukannya dalam perlawanan terakhir musim ketika menentang Villa. Jika dia tidak melakukan penyelamatan itu pada separuh masa kedua, berkemungkinan City akan tumbang dan terlepas kejuaraan.

 

Trent Alexander Arnold

Trent Alexander Arnold adalah seorang pemain yang telah dikritik dengan hebat pada musim lalu. Ramai pengkritik percaya bahawa walaupun Trent sangat berpengaruh dengan bola, kelemahan pertahanannya telah menyebabkan Liverpool dibolosi dengan banyak gol.

Walau bagaimanapun, musim ini dia telah membuktikan satu perkara dan sememangnya dia telah membuktikannya. Dia terus menunjukkan betapa cemerlangnya dia dengan bola kerana dia telah banyak terlibat dengan hantaran dan kreativiti dari bahagian sayap.

Tetapi dia juga telah menunjukkan kecekapan pertahanannya dengan membentuk empat bek yang teguh melindungi Allison.

 

Virgil Van Dijk

Ramai pakar bola sepak percaya bahawa kecederaan Virgil Van Dijk adalah punca utama kenapa Liverpool tidak mampu memburu kejuaraan pada musim lalu.

Melihat kepada persembahan pemain Belanda pada musim ini, anda tidak boleh berhujah dengan pendapat itu. Van Dijk menjadi tumpuan pasukan Liverpool yang telah memperolehi 20 keputusan tanpa dibolosi untuk Liga Perdana Inggeris pada musim ini.

Kita boleh katakan dengan selamat bahawa Van Dijk adalah pemain terbaik Jurgen Klopp yang pernah ditandatangani.

 

Antonio Rudiger

Melihat kepada persembahannya pada musim ini, Ia akan menjadi suatu yang menarik untuk melihat bagaimana Chelsea menggantikan Antonio Rudiger. Dalam satu musim yang mengecewakan untuk Chelsea, Rudiger adalah salah seorang daripada beberapa pemain yang telah menyerlah.

Daripada diketepikan oleh Frank Lampard, Antonio Rudiger telah melangkah jauh dalam menjadi salah satu tumpuan unit pertahanan Chelsea di bawah kendalian Thomas Tuchel.

Dan dengan prestasi yang mengagumkan itu telah memastikan bahawa Rudiger mendapat perpindahan yang sangat diidamkan ke Real Madrid pada musim panas ini.

 

Joao Cancelo

Joao Cancelo boleh dikatakan sebagai bek kiri kaki kanan terbaik yang pernah dimiliki dalam permainan ini dalam suatu masa yang lama.

Memandangkan Cesar Azpilicueta telah menduduki posisi ini buat sementara waktu, dia tidak pernah mempengaruhi posisi ini seperti yang telah dilakukan oleh Cancelo pada musim ini.

Memandangkan kecederaan yang telah dialami oleh Walker pada musim ini, Cancelo terpaksa beralih ke sebelah kanan pada masa-masa tertentu. Bagaimanapun, dia lebih diutamakan mendahului Zinchenko untuk bahagian pertahanan.

Untuk kerangka tingginya, dia adalah seorang pembawa bola yang luar biasa dan satu ancaman bagi sepakan jaringan jarak jauh. Ditambah lagi dengan kemahiran pertahanannya yang luar biasa, dan dia menjadi pakej lengkap sebagai bek penuh untuk City.

Cancelo akan menjadi salah satu pemain utama untuk Manchester City pada musim depan dan juga untuk Portugal dalam Piala Dunia.

 

Declan Rice

Declan Rice pastinya telah membuktikan dirinya sebagai salah seorang pemain tengah Inggeris yang terbaik dalam permainan pada hari ini.

Dengan persembahannya untuk West Ham pada musim ini, berkemungkinan besar dia akan bermain untuk England dalam Piala Dunia.

Kehadiran Rice di bahagian tengah telah memastikan West Ham menamatkan saingan di bahagian separuh teratas carta sekali lagi. Paling penting sekali, West Ham telah bermain di peringkat separuh akhir Liga Europa buat pertama kalinya dalam sejarah mereka.

Dengan menduduki tempat ketujuh dalam jadual Liga Perdana, mereka akan bermain di Liga Persidangan UEFA pada musim depan.

Jika West Ham mahu terus meningkat lagi, mereka perlu mengekalkan Declan Rice di kelab itu pada musim depan.

Bagi Rice, perpindahan ke Chelsea mungkin perlu dipertimbangkan.

 

Bernardo Silva

Selepas mengharungi satu musim lalu yang mengecewakan dan khabar angin bahawa dia mungkin akan meninggalkan kelab itu, Bernardo Silva kembali bangkit pada musim ini. Pemain Portugis yang berbakat ini menduduki bahagian tengah bersama Kevin De Bruyne untuk memastikan City terus mencipta peluang dan memasukkan bola ke dalam jaring.

Sejak menyertai kelab itu pada musim panas 2017, ini merupakan kejuaraan Liga keempat dalam lima musim untuk bekas pemain AS Monaco itu.

Sebarang khabar angin tentang perpindahannya dari Citizens kini adalah sekadar cerita pada yang masa lalu.

 

Kevin De Bruyne

Pemain Belgium yang berbakat ini sekali lagi telah menunjukkan bahawa dia adalah orang utama untuk pasukan biru Manchester. Bekas pemain Chelsea itu telah melakukan lapan bantuan jaringan dalam Liga Perdana pada musim ini.

Lebih-lebih lagi, Kevin De Bruyne telah menjaringkan 19 gol dalam semua pertandingan pada musim ini, yang merupakan catatan terbaiknya dalam musim domestik. 15 daripada gol itu telah datang dalam Liga Perdana.

Prestasinya dalam perlawanan akhir pada musim ini benar-benar sesuatu yang indah.

 

Mohamed Salah

Bagaimana jika kami memberitahu anda bahawa apabila Mohammad Salah menyertai Liverpool dari AS Roma, dia diramalkan akan menjadi salah satu kegagalan pada musim ini? Ya, kami tahu anda akan ketawa sama seperti kami.

Mohamed Salah bukan sahaja telah memadamkan semua keraguan, dia telah menjadi legenda Liga Perdana. Sejak Cristiano Ronaldo dalam tempoh pertamanya di Manchester United, Liga Perdana tidak pernah mempunyai pemain sayap yang telah menjaringkan gol dengan secara konsisten seperti Salah.

Dengan 23 gol, pemain Mesir itu merangkul kasut emas Liga Perdana sekali lagi pada musim ini.

 

Heung-Min Son

Mohammad Salah telah menjaringkan 23 gol untuk memenangi kasut emas Liga Perdana. Bagaimanapun, dia bukan satu-satunya yang telah mempunyai 23 gol untuk namanya pada musim Liga Perdana ini. Terdapat juga seorang warga Korea Selatan di London Utara yang sama pretasinya dengan Salah iaitu Heung Min Son.

Tottenham Hotspur sekali lagi telah layak ke Liga Juara-Juara pada musim depan dan mereka patut berterima kasih banyak-banyak kepada Son. Dengan Kane bergelut untuk berprestasi baik pada sepanjang musim, Son telah mengambil alih tanggungjawab menjaringkan gol dengan tekunnya.

 

Cristiano Ronaldo

Peminat Manchester United telah mempunyai satu musim untuk dilupakan. Walau bagaimanapun, jika ada satu perkara positif yang boleh mereka ambil dari musim yang mengerikan ini, ia adalah persembahan wira mereka yang baru kembali semula iaitu Cristiano Ronaldo.

Pada musim kemunculan semulanya di Old Trafford, legenda Portugal ini telah menjaringkan 24 gol dalam semua pertandingan pada musim ini. 18 daripada gol tersebut telah hadir dalam Liga Perdana. Dia juga telah menjaringkan gol kebanyakkannya ketika menentang 6 pasukan teratas pada musim ini.

 

Kesimpulannya

2021/22 telah merupakan satu musim Liga Perdana yang benar-benar mengagumkan yang menunjukkan kepada kita sebab mengapa kita suka menonton perlawanan yang indah ini.

Dan bagi senarai ini, kembali semula pada setahun kemudian untuk melihat pemain mana yang mengekalkan tempat mereka melalui konsistensi mereka dan pemain mana yang menjadi bintang yang baharu.

Share.
Leave A Reply