Manchester City akan berusaha untuk kembali ke arah kemenangan pada petang Sabtu, apabila mereka bertandang ke Merseyside untuk menghadapi pasukan Everton yang diancam penyingkiran – kini diuruskan oleh Frank Lampard – di Goodison Park.

Rentetan tanpa kalah City yang luar biasa dalam Liga Perdana berakhir di Stadium Etihad hujung minggu lalu, apabila Harry Kane menjaringkan dua gol untuk menyebabkan kekalahan dramatik 3-2 ke atas pendahulu Liga Perdana itu. Kekalahan itu, yang menyingkirkan kedudukan The Blues di tangga teratas, adalah kekalahan pertama Manchester City dalam liga sejak Oktober, dan hanya kekalahan kedua mereka dalam semua pertandingan sejak Disember.

Pasukan Pep Guardiola akan berusaha untuk bangkit pada hari Sabtu, ketika mereka mencari kemenangan kesepuluh berturut-turut ke atas Everton, dengan The Toffees hanya memenangi satu daripada lima perlawanan terakhir mereka dan hanya empat mata di atas zon penyingkiran.

Selepas memastikan kemenangan selesa 3-0 di tempat sendiri menentang Leeds United, mencatat 10 sepakan tepat ke sasaran, Everton mengalami kekalahan yang mengecewakan 2-0 di Southampton pada hujung minggu lalu, dalam perlawanan yang mereka gagal mencatatkan satupun sepakan tepat ke sasaran.

Jaringan separuh masa kedua daripada Stuart Armstrong dan Shane Long telah memalukan Toffees kepada kekalahan liga ke-13 mereka pada musim ini; 12 daripadanya telah datang dalam 16 perlawanan terakhir mereka di dalam liga.

Frank Lampard – yang membuat 38 penampilan untuk Man City antara 2014 dan 2015 – mempunyai permulaan yang bercampur-baur sebagai pengurus Everton, memenangi kedua-dua perlawanan di Goodison Park tetapi tewas dalam kedua-dua perlawanan di tempat lawan, dan berikutan kemenangan mengejut Burnley menentang Tottenham Hotspur pada pertengahan minggu, dia kini menyaksikan pasukannya hanya duduk dua mata di atas zon penyingkiran.

Everton berdepan tugas berat pada hari Sabtu menentang pasukan Man City yang mana mereka hanya tewaskan sekali dalam 17 pertemuan terakhir Liga Perdana mereka, termasuk kekalahan dalam setiap lapan perlawanan terakhir secara berturut-turut; hanya berbanding Portsmouth (13) antara 1948 dan 1956 dan Manchester United (sembilan) antara 1999 dan 2004 telah Toffees tewas lebih banyak perlawanan liga berturut-turut dalam sejarah mereka.

 

Share.
Leave A Reply