PENGENALAN:

Dengan setiap hari yang berlalu, wira-wira generasi kita sedang semakin menghampiri kepada penghujung kerjaya mereka. Ini adalah satu fakta yang malang bahawa setiap perkara yang hebat pada suatu hari nanti akan berakhir, sama ada anda suka ataupun tidak.

Pemain-pemain yang pernah memutarbalikkan dunia akan menggantungkan kasut bola mereka tidak lama lagi. Dalam artikel ini, kita akan melihat 10 pemain-pemain yang mungkin akan bersara selepas Piala Dunia pada tahun ini di Qatar.

 

SATU GENERASI EMAS YANG AKAN BERAKHIR:

Dalam dua dekad yang lalu, kita telah menyaksikan sekumpulan pemain bola sepak yang hebat, termasuk dua pemain terhebat yang pernah dilahirkan. Standard sukan ini telah meningkat secara mendadak sekali. Kini, kebanyakan pemain luar biasa ini sedang berada di waktu senja kerjaya mereka. Piala Dunia FIFA sedang menghampiri pada musim sejuk ini, yang mungkin merupakan yang terakhir untuk ramai pemain-pemain yang hebat. Berikut adalah pandangan yang lebih dekat pada nama-nama ini:

 

1. Lionel Messi – Argentina

Penyerang Argentina Lionel Messi sedang berusia 34 tahun. Dia akan bermain di Piala Dunia ke-5nya dan kemungkinan besar akan menjadi yang terakhir baginya. Pemain Paris itu baru-baru ini telah memenangi Copa Del Ray yang telah lama ditunggu-tunggu dan mempunyai statistik tahap MUSTAHIL. GOAT mempunyai 762 gol dalam hanya 969 perlawanan dan juga mempunyai 328 bantuan jaringan untuk namanya. Dia telah memenangi Ballon d’Or dengan rekod 7 kali, 3 kali pemain terbaik UEFA di Eropah, 22 kali penjaring terbanyak dan 10 kali pemain terbaik tahun ini. Dia mempunyai statistik dominan dalam setiap bidang Bola Sepak. Dia adalah. penjaring terbanyak ke-2 sepanjang masa dalam sejarah Bola Sepak. Piala Dunia pertamanya adalah pada 2006 apabila dia telah menjaringkan 1 gol dan 1 bantuan jaringan dalam 3 perlawanan. Pada tahun 2010, dia tidak menjaringkan gol dan satu bantuan jaringan dalam 5 perlawanan. Piala Dunia 2014 adalah kempen yang hebat untuk pemain Argentina itu, dia telah menjaringkan 4 gol dan mempunyai 1 bantuan jaringan dalam 7 perlawanan, dia juga mara ke final tetapi malangnya, mereka tewas 0-1 kepada Jerman. Dia telah memenangi bola Emas dalam kempen itu. Di Rusia 2018, dalam 4 penampilannya, dia telah mempunyai 2 bantuan jaringan dan 1 gol dan pasukannya dikalahkan Perancis dalam RO16 dengan tewas 4-3. Lionel Messi mempunyai 11 G/BJ dalam 19 perlawanan.

Statistik bercakap untuk Leo dan tiada siapa yang boleh meletakkan kerjaya ajaibnya dengan kata-kata. Piala Dunia tahun ini adalah satu-satunya trofi yang tiada daripada kabinet trofinya dan dia telah menetapkan tekad untuk memilikinya. Qatar menantikan Leo!

 

2. Cristiano Ronaldo – Portugis

Penyerang Portugal, Cristiano Ronaldo akan bermain di Piala Dunia terakhirnya pada tahun ini kerana dia sudah berusia 37 tahun. Kerjayanya tiada duanya dan masih mendominasi perjalanan bola sepak. Cristiano Ronaldo telah menjaringkan 813 gol dan mempunyai 231 bantuan jaringan. Dalam Piala Dunia, dia telah bermain 17 perlawanan dan telah menjaringkan 7 gol berserta dua bantuan jaringan. Beliau telah memenangi Ballon d’Or sebanyak 5 kali dan juga memenangi Piala Euro dan Liga Negara-Negara UEFA bersama Portugal. Kempen Piala Dunia Cristiano Ronaldo adalah tidak begitu mengagumkan sebagai sebuah pasukan kerana dia tidak pernah bermain di perlawanan akhir dan hanya pernah bermain di separuh akhir sekali. Pada tahun 2010 dan 2018, dia tidak pernah pergi lebih jauh daripada Peringkat Kumpulan dan pada tahun 2014, pasukannya telah tersingkir daripada RO16 tetapi Cristiano Ronaldo terkenal dengan mentaliti elitnya dan Piala Dunia pada tahun ini akan menjadi peluang yang sempurna untuknya membuat statistik piala dunia yang lebih baik. Perjalanan Cristiano adalah luar biasa dan penambahan trofi Piala Dunia yang berprestij akan menjadi penyeri dalam kejayaannya!

 

3. Luka Modric – Croatia

Pemain tengah Croatia, Luka Modric telah menjadi pemain yang luar biasa pada musim ini. Luka Modric sedang berusia 36 tahun dan akan menggantung kasut bolanya selepas PD Qatar. Luka Modric bersama Croatia mencapai perlawanan akhir di Piala Dunia Rusia 2018. Dia telah mempunyai kempen Piala Dunia yang menakjubkan pada tahun itu. Luka Modric adalah fenomenal, mereka telah menewaskan Argentina di peringkat kumpulan, pasukan tuan rumah Russia di suku akhir dan England di separuh akhir. Mereka berdepan Perancis, pasukan yang kuat di kejohanan itu dan walaupun kalah dalam perlawanan itu, Luka Modric dan anak buahnya telah memberikan satu persembahan yang mantap semasa menentang mereka. Perlawanan berakhir dengan kekalahan 4-2 untuk Croatia. Luka Modric memenangi Ballon d’Or pada tahun itu untuk persembahannya. Luka Modric telah memenangi setiap trofi utama dan sedang mengintai Piala Dunia Qatar. Adakah Luka dapat merebutnya dengan sentuhan ajaibnya?

 

4. Neymar – Brazil

Neymar telah menjadi salah seorang pemain gelecek yang paling mahir dan terbaik sejak kebelakangan ini. Dia sangat mahir dan bakatnya tiada duanya. Peminat memanggilnya pewaris Ronaldinho Gaucho. Neymar telah menjadi satu aset yang hebat kepada pasukan kebangsaan Brazil. Dia telah mempunyai 71 gol dalam 117 penampilan untuk Brazil – hanya 6 kurang daripada Pele, yang merupakan penjaring terbanyak dalam sejarah Brazil. Neymar telah memenangi Piala Konfederasi dan Pingat Emas Olimpik bersama Brazil. Dia sedang berusia 30 tahun tetapi menurut sumber, dia akan meninggalkan pasukan kebangsaan selepas Piala Dunia pada tahun ini. Neymar akan bersedia di Qatar dengan kekuatan penuh. Menarik untuk melihat apa yang akan Neymar tawarkan dalam Piala Dunia ini.

 

5. Pepe – Portugis

Pepe telah menjadi pemain pertahanan legenda untuk Portugal. Dia telah menjadi salah seorang pemain pertahanan yang paling kasar dan paling bermuslihat yang pernah wujud. Dia telah memenangi Piala Euro 2016 dan UEFA Nations League 2019 bersama Portugal. Dia sentiasa menjadi antara pemain pertama yang dipanggil untuk tugasan antarabangsa. Dia sedang berumur 39 tahun dan PD tahun ini adalah yang terakhir untuknya bersama Portugal. Dia mempunyai gandingan yang hebat dengan Ruben Dias tetapi disebabkan usianya dan kemunculan bakat yang baharu, mudah untuk mengatakan bahawa Pepe akan menggantungkan kasut bolanya selepas Qatar.

 

6. Olivier Giroud – Perancis

Penyerang Perancis yang berumur 34 tahun Olivier Giroud telah memenangi Piala Dunia bersama Perancis pada tahun 2018. Dia akan bermain Piala Dunia terakhirnya pada tahun ini, pertamanya adalah kerana usianya dan kedua kerana jurulatih Perancis Didier Deschamps lebih suka memilih Karim Benzema daripada dia. Olivier Giroud telah mempunyai 48 gol dalam 112 perlawanan untuk Perancis. Kempen terakhirnya di Piala Dunia juga tidak begitu hebat dan Benzema sedang mengharungi satu musim yang hebat sekarang dan memulakannya di sebalik Giroud adalah satu perkara yang tidak dinafikan untuk Deschamps.

Mari lihat apa yang Perancis boleh lakukan tentang Giroud di Qatar.

 

7. Thiago Silva – Brazil

Thiago Silva adalah antara pemain pertahanan yang terbaik yang pernah dilihat. Dia telah menjadi tulang belakang kepada Brazil dan telah mempertahankan baju ini dalam tiga Kempen Piala Dunia (2010, 2014, 2018). Thiago Silva juga telah memenangi Piala Konfederasi dan Copa America bersama Brazil. Pasukan kebangsaan Brazil sedang dipenuhi dengan pemain yang berbakat tetapi Thiago Silva masih boleh menjalankan tugas dalam Piala Dunia pada tahun ini. Dia sedang mengharungi musim yang hebat tetapi kecederaan ringan menjadi masalah buat pemain pertahanan Chelsea ini. Dia sedang berumur 37 tahun dan Piala Dunia ini akan menjadi kali terakhir kita akan melihatnya dalam pasukan kebangsaan Brazil. Jika dia kekal cergas dan kecederaan tidak mengganggu persiapannya dan kemudian dia boleh menjadi satu aset yang hebat untuk Brazil. Qatar sedang bersiap sedia!

 

8. Sergio Ramos – Sepanyol

Sergio Ramos telah dengan mudahnya menjadi pemain pertahanan terhebat dalam dekad ini. Dia telah melindungi kehormatan lencana Sepanyol dengan sepenuh tenaga dan semangatnya. Dia sedang berusia 35 tahun dan telah memenangi hampir segala-galanya bersama Sepanyol. Dia telah memenangi 1 Piala Dunia dan 2 Piala Euro bersama Sepanyol. Statistiknya sedang berada pada tahap legenda tetapi dia sedang mengalami musim yang agak pelik. Dia sedang menghadapi sejumlah besar kecederaan pada musim ini, dia juga telah diketepikan untuk Euro 2020 oleh Luis Enrique. Jika Luis Enrique mengharapkannya dan Sergio Ramos dipanggil, maka PD 2022 akan menjadi Piala Dunia terakhir untuk pemain Sepanyol ini.

 

9. Karim Benzema – Perancis

Karim Benzema telah menjadi kuasa yang mematikan sepenuhnya pada musim ini. dia telah lama diketepikan daripada pasukan Perancis tetapi disebabkan prestasinya yang baru-baru ini, dia telah  dipanggil semula. Karim Benzema sedang berada dalam bentuk kehidupannya yang terbaik dan sangat mematikan apabila berada di depan gawang. Dia juga merupakan pencabar utama untuk Ballon d’Or pada tahun ini. Baru-baru ini di UCL, dia telah mengubahkan dirinya menjadi pemusnah yang berbeza. Perancis pasti memahukan khidmatnya di Qatar. Dia sedang berusia 34 tahun dan berkemungkinan besar tidak akan hadir untuk Piala Dunia yang akan datang. Piala Dunia pada kali ini adalah peluang terbaik untuknya menggilap kerjaya antarabangsanya yang agak sunyi kerana sebelum ini tiada siapa yang inginkannya. Dia telah mempunyai 36 gol dalam 94 perlawanan untuk Perancis. Dia juga telah memenangi pemain terbaik Perancis sebanyak 3 kali dan baru-baru ini memenangi Liga Negara-Negara UEFA. Karim Benzema adalah ancaman kepada semua orang pada tahun ini, bolehkah dia menjadi pembawa maut untuk Perancis di Piala Dunia? Persembahan akan bermula tidak lama lagi.

 

10. Luis Suarez – Uruguay

Luis Suarez akan bermain di Piala Dunia keempat dan terakhirnya pada tahun ini. Dia telah menjadi seorang pemusnah untuk pasukan kebangsaan Uruguay dan mereka akan mengharapkannya. Dia telah mempunyai kerjaya yang hebat bersama Uruguay. Luisito telah mempunyai 68 gol dalam 132 perlawanan. Dia juga pernah memenangi Copa America 2010/11. Dalam pencapaiannya, dia juga pernah diberikan anugerah pemain terbaik Uruguay. Luis Suarez bersama Edinson Cavani telah menjadi gandingan maut sejak Piala Dunia 2010. El Pistolero sedang berusia 35 tahun dan ini akan menjadi kempen Piala Dunia terakhirnya sebelum akhirnya dia akan menggantungkan kasut bolanya. Kerjaya antarabangsanya adalah agak bagus dan penambahan trofi Piala Dunia pastinya hebat. Mari kita lihat apa yang dia akan tawarkan di Qatar.

 

Penamat:

Ini adalah beberapa pemain yang berada di penghujung kerjaya mereka. Sebahagian daripada mereka telah mempunyai kerjaya antarabangsa yang hebat dan ada yang akan berusaha untuk menjadikannya lebih berjaya. Piala Dunia pada tahun ini akan memaksa ramai legenda hebat untuk menggantungkan kasut bola mereka dan berkata “Sayonara” kepada peminat. Mari kita lihat, apa yang Qatar akan tawarkan untuk peminat dan pemain.

Share.
Leave A Reply