Terdapat sebab mengapa Liga Perdana dianggap sebagai liga terbaik di seluruh dunia. Ini adalah kerana tekanan yang menggerunkan dan tahap daya saing sangat sengit pada permainan di sana. Setiap permainan adalah sengit dengan banyak sisi yang berkualiti.

Tidak semua pemain boleh berjaya dalam Liga Perdana, terdapat pengecualian di sana. Selama bertahun-tahun, kita telah melihat ramai pemain yang merupakan bintang dalam liga-liga yang lain dan menyertai EPL untuk mencapai tahap yang lebih tinggi dalam permainan yang indah ini, tetapi prestasi mereka hanya merosot dan mereka menjadi bayangan diri mereka yang lama selepas beralih ke bola sepak Inggeris.

Dalam artikel hari ini, mari kita lihat 10 pemain pertahanan mahal yang tidak berjaya dalam Liga Perdana. Tetapi pertama sekali, adalah penting untuk memahami mengapa pemain pertahanan sangat menderita di England? Mari kita teruskan:

 

KENAPA PEMAIN PERTAHANAN GAGAL DI LIGA PERDANA?

Liga Perdana mempunyai reputasi membelanjakan wang yang besar untuk prospek bola sepak, sama ada pemain muda atau yang berpengalaman. Pemain bola sepak yang datang dari liga-liga yang lain di seluruh dunia ke England perlu mengamalkan gaya dan cara permainan tertentu yang menyukarkan mereka untuk menyesuaikan diri dengan Liga Perdana. Ia adalah benar untuk pemain pertahanan juga.

Barisan pertahanan terakhir adalah amat penting terutamanya dalam persekitaran yang kompetitif, permainannya pantas dan tiada yang pasti dalam EPL, dan itulah keindahannya. Pemain pertahanan tidak mampu kehilangan fokus kerana permainan akan diambilalih dalam beberapa minit.

Aspek-aspek Liga Perdana Inggeris ini menyukarkan walaupun kepada pemain berbakat dan berpengalaman untuk berjaya dalam Liga Perdana. Berikut ialah contoh 6 pemain pertahanan sedemikian, yang dianggap hebat dan mempunyai tanda harga yang tinggi.

Jadi, siapakah pemain pertahanan yang paling mahal dalam sejarah Liga Perdana? Mari kita teruskan:

 

HARRY MAGUIRE- MANCHESTER UNITED:

Ia adalah satu nama di mulut semua orang pada hari ini. Dalam kempen Liga Perdana 2021/22, Manchester United telah jatuh dan mencecah titik terendah. Selepas 2 musim purata dengan Manchester United sebagai kapten, kisah Harry Maguire telah melalui perjalanan yang jauh.

 

BAGAIMANA IA TERJADI:

Manchester United membawa Harry ke pasukan impian dengan membayar Leicester City sebanyak 80 Juta Pound! Anda membaca dengan betul, jumlah yang tidak masuk akal ini telah menjadikannya pemain pertahanan yang paling mahal dalam sejarah pertandingan ini.

Memandangkan kepada tanda harganya yang sangat tinggi, dia terpaksa memenuhi timbunan besar jangkaan daripada sebuah kelab yang telah menderita sejak sekian lama dan pernah mempunyai masa lalu yang gemilang.

Harry Maguire telah memulakan kerjayanya di Manchester United dengan cara yang menakjubkan, malah beliau telah dinamakan sebagai kapten kelab oleh Ole Gunnar, pengurus pasukan pada ketika itu.

 

BAGAIMANA PERJALANANNYA:

Sejurus selepas permulaan musim 2020/21, segala-galanya merosot untuk kapten Manchester United itu. Kesilapannya meningkat di atas padang dan keberkesanannya berkurangan dengan sangat jauh. Dia menjadi bayangan diri lamanya. Menuju musim 2021/22, sebuah mimpi ngeri bermula untuk Harry Maguire. Persembahan terburuknya telah menjadikannya salah seorang yang paling tidak diingini di Old Trafford. Itu bukan lelaki yang Manchester United inginkan apabila mereka membayar 80 Juta Pound untuknya.

Walaupun kita masih teragak-agak untuk melabelnya sebagai seorang yang gagal, tetapi adakah dia lebih baik daripada itu? Manchester United telah dibolosi lebih daripada 56 gol pada musim semasa, dan memandangkan prestasi yang buruk pada penghujung kempen, Harry malah menerima ugutan Bom daripada penyokong yang marah.

Bolehkah dia memperbaiki keadaan?

 

WINSTON BOGARDE- CHELSEA

Berikut adalah satu kisah pelik tentang seorang pemain pertahanan yang dibawa masuk secara percuma tetapi masih menjadi salah satu kegagalan termahal dalam sejarah Liga Perdana dan Chelsea. Winston Bogarde ialah orang yang kita bincangkan, mari kita lihat dengan lebih dekat!

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Kembali pada tahun 2000, pada permulaan abad ini, Winston Bogarde telah ditukarkan kepada Chelsea dari FC Barcelona dengan secara percuma. Inilah bahagian yang menarik, dia telah menandatangani satu perjanjian 4 tahun dengan Blues dan kontraknya termasuk gaji yang besar dan lumayan. Dia akan memperoleh sehingga 40,000 paun pada setiap minggu, yang merupakan satu jumlah yang besar 22 tahun lalu, walaupun untuk industri sukan!

Chelsea menawarkan gaji yang tidak munasabah, kerana mereka telah mempunyai jangkaan daripada pemain pertahanan ini untuk membimbing mereka dari bahagian belakang pada abad baru. Tetapi semuanya berjalan sebaliknya:

 

DI MANA IA MENURUN?

Gianluca Vialli; pengurus Chelsea pada masa perpindahan Bogarde, adalah peminat persembahan pemain pertahanan ini tetapi tidak lama kemudian, dia telah diberhentikan daripada tugasnya sebagai bos Blues dan Claudio Ranieri telah mengambil alih daripadanya.

Pengurus baharu ini tidak menganggap Winston sebagai sebahagian daripada skuad yang berdaya maju dan hampir enggan menampilkannya dalam rancangan permainannya. Kelab ini mahu menjualnya, tetapi melihatkan kepada pendapatannya yang menakjubkan, Winston enggan pergi dan berkeras untuk melengkapkan kontraknya selama 4 tahun sehingga hari terakhir, dan begitulah keadaannya!

Sepanjang 4 tahun yang mendatang, Bogarde hanya ditampilkan sebanyak 12 kali untuk Chelsea dan telah memperolehi hampir 10 Juta pound dalam gajinya! Agak mahal, bukan?

 

RAPHAEL VARANE- MANCHESTER UNITED:

Nah, inilah nama yang agak mengejutkan, Raphael Varane! Seorang pemain yang namanya dikaitkan dengan kejayaan dalam dekad yang lalu ketika dia menghabiskan masa impiannya bersama Real Madrid. Kenyataan awal ini selalunya tidak tepat, tetapi memandangkan reputasi yang sukar dalam Liga Perdana, kita sebenarnya mungkin betul, Inilah apa yang berlaku:

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Varane menghabiskan 10 tahun sebagai seorang pemain Real Madrid dan naik ke status legenda memandangkan penampilannya yang sangat kompetitif dan konsisten di Santiago Bernabeu. Dia adalah di antara pemain dalam pasukan bintang yang memenangi 3 gelaran Liga Juara-Juara berturut-turut, dan satu lagi UCL pada tahun 2014. Setelah menjadi prospek muda, Varane pastinya berkembang pesat di Royal White of Spanish Capital. Sehingga dia memutuskan untuk menyahut ‘cabaran baharu’ bersama Manchester United pada 2021!

 

DI MANA IA MENURUN?

Nasib sukar Manchester United pada tahun kebelakangan ini nampaknya membelenggu pemain hebat, dan itulah yang berlaku dengan Raphael. Dia telah mempunyai permulaan musim yang perlahan, ketika bergelut di atas padang dalam persekitaran yang kelihatan baru, masalah kecederaan mula menimpa pemain Perancis ini. Dia telah mengalami kecederaan pada rehat antarabangsa pada Oktober 2021. Sejak itu, dia tidak lain melainkan konsisten apabila lebih banyak kecederaan menimpanya.

Manchester United telah membayar hampir kepada 41 Juta Pound untuk Juara Dunia ini, satu tanda harga yang menuntut banyak daripadanya daripada apa yang dia sedang tawarkan sekarang.

 

JACK RODWELL- SUNDERLAND

Jack Rodwell ialah pemain dinamik pertahanan seterusnya dalam senarai kegagalan. Pernah dianggap sebagai budak ajaib muda dalam taraf remaja Everton pada tahun 2007 yang lalu, dia kemudiannya menjadi pemain yang paling tidak diingini dalam pasukan Sunderland.

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Jack Rodwell telah memulakan kerjayanya untuk Everton pada tahun 2007 pada usia 16 tahun sahaja, sudah menjadi satu prospek yang besar untuk masa depan, dia terus mengukuhkan kedudukannya dalam pasukan utama Everton dalam tempoh 4 tahun yang mendatang dan telah menjadi pemain permulaan tetap. Tidak lama kemudian dia mula menarik minat daripada gergasi Liga Perdana apabila Manchester City menandatanganinya pada 2012. Sejak itu, ia telah menjadi kemerosotan untuk Jack.

 

DI MANA IA MENURUN?

Jack telah menelan belanja kepada Manchester City ebanyak 15 Juta Pound dan dia tidak melakukan apa-apa selain menderita selama 2 tahun yang mendatang datang di Manchester. Dia hanya mengumpulkan sebanyak 25 penampilan untuk kelab itu kerana dia telah dihantar ke Sunderland. Kesengsaraan bermula di sini daripada dia.

Dari 2014 hingga 2018, ia adalah persembahan terburuk untuk Rodwell. Pada 2017, Sunderland telah disingkirkan daripada Liga Perdana dan sudah lama Jack tidak disenangi di kelab itu. Selepas banyak kontroversi, pada 2018, kontrak lumayan beliau telah ditamatkan dengan persetujuan bersama. Sehingga kini, dia telah dianggap sebagai pemain yang paling teruk yang pernah ditandatangani dalam keseluruhan sejarah kelab Sunderland.

 

ELIAQUIM MANGALA- MANCHESTER CITY:

Kelab Manchester mempunyai sejarah membelanjakan wang tunai yang banyak ke atas pemain pertahanan, itulah yang berlaku kepada Manchester City apabila mereka menandatangani Eliaquim Mangala daripada Porto pada tahun 2014.

Peristiwa selepas pembentangan Mangala di kelab itu tidak begitu menggembirakan. untuk kedua-dua pihak.

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Mangala bermain di Porto kerana dia adalah sebahagian daripada pertahanan Porto pada awal 2010-an. Penampilannya selama 2 tahun yang mendatang telah menjadikannya seorang yang dikehendaki oleh banyak kelab. Memandangkan aliran tunai Manchester City yang banyak, City memenangi persaingan untuk Eliaquim dengan membayar sejumlah besar 42 Juta pound, satu bayaran yang agak sukar untuk dipercayai.

 

DI MANA IA MENURUN?

Untuk dua tahun yang mendatang, Mangala tidak memenuhi jangkaan kerana dia adalah pemain pertahanan termahal dalam Sejarah Bola Sepak Inggeris pada ketika itu. Prestasinya yang tidak konsisten dan kemelut di padang telah menyaksikan kepercayaan kelab terhadapnya semakin berkurangan dengan cepat sekali. Tidak lama kemudian pada 2016, dia telah dipinjamkan ke Valencia, yang diikuti oleh satu lagi tempoh pinjaman di Everton. Dalam kata-kata yang lebih mudah, dia tidak pernah digunakan sepenuhnya di Manchester dan jumlah yang dibayar oleh Citizens untuknya tidak pernah membawa kembali sebarang keputusan yang membuahkan hasil yang menjadikannya salah satu kegagalan termahal dalam sejarah PL.

 

PENUTUP:

Itulah kisahnya! Sekarang anda tahu 5 kegagalan pertahanan yang paling mahal dalam Liga Perdana sepanjang masa. Adakah anda bersetuju dengan semua nama yang telah dibincangkan pada hari ini? Adakah kita merindui sesiapa? Beritahu kepada kami! Kerana kami suka berkomunikasi dengan anda semua. Teruskan bersama kami untuk kisah yang selanjutnya!

 

Share.
Leave A Reply