Pernah pada satu ketika dahulu setiap pasukan teratas di Eropah pernah bermain dua penyerang di hadapan.

Tetapi pada tahun 2010-an, trend ini telah ketinggalan zaman apabila pasukan-pasukan telah mula memenuhi bahagian tengah mereka dan mengorbankan seorang penyerang.

Anda jarang melihat bahagian atas meletakkan dua pemain di hadapan. Tetapi setakat ini, perkongsian menyerang telah kembali dalam permainan.

Ia menawarkan kepada pasukan dengan jaringan yang tetap dan menjadikan kerja pemain yang kreatif menjadi lebih mudah.

Akibatnya, banyak pasangan penyerang telah muncul dan patut diraikan.

Jadi mari kita lihat Gandingan Penyerang Terbaik dalam Dunia Bola Sepak dan perkara apa yang menjadikan mereka begitu istimewa.

 

Robert Lewandowski dan Thomas Muller

Adakah terdapat pasangan penyerang lain dengan jumlah gol yang luar biasa? Kami amat meraguinya.

Angka-angka yang telah dihasilkan oleh Muller dan Lewandowski menunjukkan bahawa peminat Bayern Munich telah menikmati tempoh yang sangat memberangsangkan di hadapan.

Tiada lagi perkataan untuk menggambarkan kelayakan Robert Lewandowski. Dalam dua musim terakhir, dia telah menjaringkan 93 gol dalam 77 penampilan. Pada musim sebelum itu, dia menjaringkan 55 gol dan membawa pasukannya ke “sextuple” bersejarah.

Sebaliknya, Thomas Muller telah terbukti sebagai salah seorang pemain yang paling serba boleh dalam sejarah bola sepak.

Satu-satunya Raumdeuter masih menjadi salah seorang daripada beberapa pemain yang masih tinggal dalam pertandingan Eropah yang pernah memenangi Piala Dunia 2014. Dengan angka yang dia hasilkan, dia kelihatan semakin baik dengan usia.

Muller adalah salah seorang daripada beberapa pemain yang pernah memenangi dua Treble dalam kariernya. Paling pentingnya, dia adalah mustahak untuk kedua-dua pasukan ini pada 2012/13 dan 2019/20.

Kebolehannya bermain sebagai penyerang bayangan atau kadangkala penyerang kedua akan sentiasa diingati oleh peminat Jerman dan khususnya, Bayern Munich.

Gandingan beliau bersama Lewandowski dan baru-baru ini dengan Leroy Sane bermakna Bayern terus kekal sebagai pasukan penyerang di pentas Eropah.

Lautaro Martinez dan Edin Dzeko

Selepas Romelu Lukaku meninggalkan Inter Milan dengan bayaran rekod dunia, ramai peminat Itali menyangka juara Serie A itu akan menyaksikan kemerosotan dalam prestasi mereka.

Terutamanya dengan Antonio Conte juga meninggalkan kelab, semua orang berpendapat bahawa terdapat terlalu banyak perubahan dalam kelab untuk memikirkan tentang gelaran, dan tahun peralihan dijangkakan berlaku.

Walau bagaimanapun, tahap itu telah dikekalkan di dalam liga selepas dua pemergian penting ini.

Walaupun Inter tewas kepada Liverpool dalam peringkat kalah mati Liga Juara-Juara, Inter telah mengekalkan konsistensi mereka dalam liga domestik.

Sebab utama di sebalik konsistensi itu ialah pasangan Edin Dzeko dan Lautaro Martinez. Menurut CEO Inter, tahap persembahan adalah sama dengan Dzeko dan Lukaku. Ia hanya menunjukkan keuntungan yang telah mereka lakukan dalam perjanjian perpindahan Lukaku.

Sejak berpindah ke juara Serie A itu, Dzeko telah menjaringkan 16 gol dalam 39 penampilannya setakat musim ini.

Sebaliknya, Lautaro Martinez mempunyai statistik yang sama dengan bekas pemain Manchester City itu kerana dia juga telah menjaringkan gol sebanyak 16 kali pada musim ini.

Ini menunjukkan bahawa kedua-dua pemain berkongsi beban untuk mendapatkan gol untuk Inter dan bukannya hanya seorang pemain yang mendapat semua tanggungjawab untuk menjaringkan gol.

 

Riyad Mahrez dan Raheem Sterling

Manchester City mungkin tidak mempunyai penyerang yang diiktiraf pada masa sekarang selepas pemergian legenda kelab Sergio Aguero, pemain sayap dan pemain tengah menyerang mereka melakukan segala yang mereka mampu untuk mengisi kekosongan itu.

Dua daripada nama yang paling terkenal dalam hal ini ialah Riyad Mahrez dan Raheem Sterling. Sterling meneruskan prestasi sensasinya di bawah kendalian Pep Guardiola. Selepas Ferran Torres meninggalkan kelab, masa permainannya hanya bertambah baik.

Setakat musim ini, bekas pemain sayap Liverpool itu telah menjaringkan 14 gol, sudah menyamai jumlah golnya pada musim sebelumnya.

Sebaliknya, Riyad Mahrez kelihatan seperti pemain yang sama yang mempamerkan persembahan yang menarik untuk Foxes.

Selepas menjadi sebahagian daripada pasukan yang telah memenangi dua Liga dan mara ke final Liga Juara-Juara, pemain Afrika itu kelihatan bersedia untuk menjadi pemain utama di kelab itu.

Pada musim ini, Mahrez telah menjaringkan 22 gol, yang sudah lebih daripada semua musim sebelumnya dalam pasukan City.

Memandangkan City tidak mempunyai penyerang yang diiktiraf, Guardiola cuba mempamerkan Mahrez atau Sterling untuk bermain sebagai pemain bernombor 9 yang dibayangi.

Walau bagaimanapun, permainan kedua-duanya adalah dengan lebih kerap suka memotong bahagian dalam dari bahagian sayap daripada berada di ruang tengah yang dikawal ketat.

 

Sadio Mane dan Mohamed Salah

Pada masa ini, kami kehilangan kata-kata mengenai Mohamed Salah dan Sadio Mane. Dengan persembahan mereka di Anfield, kedua-duanya telah menjadi dua penyerang Liga Perdana yang paling dahsyat sepanjang zaman.

Pada musim pertamanya di Liverpool, Mohamed Salah menjadi pemain sayap pertama sejak Cristiano Ronaldo yang menjaringkan 40 atau lebih gol dalam satu musim.

Sebaliknya, Sadio Mane juga menikmati banyak musim di Liverpool dengan 20 atau lebih sumbangan setiap musim.

Persembahan mereka tidak lama kemudian telah mendapat ganjaran apabila Liverpool memenangi kejuaraan Liga Juara-Juara ke-6 pada 2019 dan diikuti dengan gelaran Liga ke-19 mereka pada musim berikutnya.

Walaupun mereka tidak mengulangi kejayaan ini pada 20/21, mereka akan kembali lagi pada musim ini.

Jika anda telah melihat apa yang mereka telah lakukan terhadap Manchester United di Old Trafford, ia hanyalah salah satu insiden yang membuktikan sifat pemusnah pasangan ini.

Tambahan pada campuran prestasi Diogo Jota dan Liverpool kekal dalam pertarungan untuk memenangi kedua-dua Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.

 

Heung Min Son dan Harry Kane

Anda tidak akan menemui pasangan yang lebih baik daripada Harry Kane dan Son Heung Min yang masih belum memenangi sebarang gelaran utama.

Walaupun tidak memenangi apa-apa dengan Tottenham, kedua-duanya telah menikmati banyak musim yang hebat di London Utara. Harry Kane telah memenangi tiga pasang kasut emas Liga Perdana, salah satunya baru datang pada musim lepas.

Son Heung Min adalah salah satu sebab terbesar Tottenham mara ke beberapa perlawanan akhir dalam piala domestik, dan terutamanya final Liga Juara-Juara buat pertama kalinya pada 2019.

Kane kini berada dalam 10 penjaring terbanyak dalam sejarah Liga Perdana.

Dan Son telah menjaringkan lebih daripada 100 gol untuk Tottenham. Akibatnya, dia boleh dikatakan sebagai pemain Korea Selatan terbaik untuk menjulang Liga Perdana.

Walaupun spekulasi berterusan mengenai masa depan kedua-dua pemain ini, mereka terus bersinar di saat-saat genting untuk Spurs.

 

Karim Benzema dan Vinicius Jr.

Ia menjadi perbualan hangat tentang kemahiran Benzema yang dia membentuk perkongsian yang luar biasa dengan sesiapa sahaja yang dia bermain.

Hanya beberapa tahun yang lalu apabila penyerang Perancis itu menjadi sebahagian daripada trio terbaik dunia iaitu Ronaldo, Bale, dan dirinya sendiri.

Kini, Benzema melihat dirinya di samping seorang pemain muda Brazil yang berbakat iaitu Vinicius Jr. Walaupun pemain sayap itu menghadapi masalah pada fasa awal kariernya, dia telah meningkat dengan banyaknya di bawah kendalian Carlo Ancelotti.

Dalam tiga musim pertamanya, Vinicius Jr. hanya mampu menjaringkan 15 gol dalam 118 penampilan.

Bagaimanapun, dia kini menikmati kempen domestik terbaiknya dengan 17 gol setakat ini dalam 39 penampilan. Selain daripada gol, dia juga telah meningkatkan kreativitinya.

Sebaliknya, ramai yang menganggap Benzema sebagai calon Ballon d’Or dengan cara permainannya ketika ini.

Sejak pemergian Cristiano Ronaldo, Benzema telah mengekalkan corak serangan Real Madrid.

Pada musim semasa, dia telah menjaringkan 32 gol dalam 34 perlawanan.

Jika anda telah melihat hattricknya ketika menentang PSG baru-baru ini, anda pasti akan mengetahui jenis prestasi bekas penyerang Lyon itu sekarang.

 

Sebutan Yang Dihormati

Pasangan Aubameyang dan Dembele telah bersatu semula di Barca selepas menghabiskan masa yang luar biasa di Dortmund.

Auba mempunyai 8 gol dalam 11 penampilan setakat ini manakala Dembele juga telah memberikan 9 bantuan jaringan terbaik peribadi pada musim ini.

Walaupun hanya dua daripada mereka datang untuk Aubameyang, perkongsian ini pastinya akan memenangi perlawanan untuk Barca dan membantu satu sama lain untuk melakukan yang lebih baik.

Walaupun mereka mungkin telah tersingkir dari Liga Juara-Juara dan salah seorang daripada mereka mungkin dalam perjalanan keluar, perkongsian Mbappe dan Messi sepatutnya menyeronokkan sehingga ia berakhir.

Kedua-dua pemain telah memuji antara satu sama lain dengan Mbappe menyifatkan ia adalah mudah untuk bermain dengan legenda Argentina itu manakala Messi juga berkata bahawa dia tidak sabar untuk terus bekerjasama dengan Mbappe dan mengenalinya dengan lebih dekat.

 

Kata Akhir

Salah satu sebab utama mengapa dua penyerang di hadapan perlahan-lahan kembali ke arus perdana ialah pembentukan tiga pemain di belakang yang semakin popular.

Mempunyai dua penyerang dan bukannya penyerang tunggal di hadapan memberikan pasukan lebih kemampuan apabila berhadapan dengan tiga pemain di belakang.

Selain itu, kebanyakan pemain moden adalah atlet hebat yang tidak mengabaikan tugas pertahanan mereka untuk pasukan.

Jadi mempunyai dua penyerang di hadapan tidak bermakna kestabilan pertahanan menurun sebaliknya memastikan pertahanan anda bermula dari benteng dua orang iaitu pasukan penyerang anda.


Share.
Leave A Reply