Akhir Copa America Bersejarah: Pertarungan Argentina lwn Colombia

Buat pertama kali dalam sejarah Copa America, Argentina dan Colombia akan bertembung di final. Sebagai juara bertahan, Argentina bersedia untuk penampilan ke-30 rekod mereka di pameran pertandingan itu, manakala Colombia membuat penampilan ketiga mereka. Stadium Hard Rock Miami akan menganjurkan acara bersejarah ini .

Terutama, jika perlu, masa tambahan akan digunakan selepas perlawanan pusingan kalah mati yang lebih awal yang menamatkan tahap terus ke penalti.

Penguasaan Argentina di Amerika

Hubungan cinta La Albiceleste dengan Amerika berterusan. Berikutan kemenangan 2-0 separuh akhir mereka ke atas Kanada, Argentina tidak pernah kalah dalam perlawanan kalah mati kejohanan besar dalam masa peraturan di Amerika sejak Romania menewaskan mereka pada tahun 1994. Dalam bentuk yang tidak menyenangkan, rekod juara Copa America 15 kali itu telah memenangi mereka. sepuluh perlawanan antarabangsa terakhir sejak Uruguay menewaskan mereka 2-0 pada bulan November.

Selepas mencapai final besar ketiga dalam banyak percubaan, pasukan Lionel Scaloni membida untuk mencipta hatrik yang luar biasa selepas memenangi Copa America 2021 dan Piala Dunia 2022. Mencapai kejayaan itu pastinya merupakan perpisahan yang sesuai sekiranya pemain seperti Angel di Maria dan Lionel Messi memutuskan untuk bersara daripada bola sepak antarabangsa selepas kejohanan itu.

Rentak tanpa kalah Colombia

Colombia, sebaliknya, akan mempunyai banyak perkara untuk diperkatakan kerana mereka kini tidak tewas dalam 28 perlawanan (W22, D6). Ini menyerlahkan prestasi terbaik mereka ketika mereka memulakan perlawanan akhir Copa America yang pertama sejak memenangi kejohanan di tanah air pada tahun 2001. Selepas menundukkan Panama 5-0 pada suku akhir mereka, mereka bertarung menewaskan Uruguay 1-0 pada separuh akhir, mengekalkan rekod bersih ketiga mereka dalam kejohanan itu.

Walaupun bentuk pertahanan mereka memberi petanda baik, pertahanan Colombia mungkin perlu meningkatkan permainan mereka semula kerana mereka tidak menutup Argentina dalam mana-mana tiga perlawanan terakhir (D1, L2). Namun, Los Cafeteros berharap bahawa penutupan terakhir mereka menentang Argentina pada Copa America 2019 (W 2-0) adalah petanda yang baik.

Itu kekal sebagai satu-satunya kemenangan head-to-head mereka sejak November 2007 (D4, L7), jadi mereka pasti akan memulakan pertarungan terakhir ini sebagai orang luar.

Pemain Utama untuk Tonton

Lautaro Martinez

Penyerang Argentina itu berada pada kedudukan yang baik untuk menamatkan kejohanan sebagai penjaring terbanyak, setelah menjaringkan empat gol dengan tiga daripadanya jaringan tiba selepas minit ke-85.

Jhon Cordoba

Salah satu daripada empat pemain Colombia yang menjaringkan dua gol semasa pertandingan itu, Cordoba kini telah menjaringkan tiga gol antarabangsa terakhirnya semasa kemenangan berbilang gol ‘hingga tiada’.

Statistik Panas

Dalam setiap tujuh perlawanan akhir Copa America yang terakhir sejak Colombia menang pada 2001, keputusan separuh masa dipadankan dengan keputusan 90 minit. Trend yang menarik ini boleh menjadi faktor penting dalam meramalkan keputusan akhir.

Kesimpulan

Ketika Argentina dan Colombia bersedia untuk menulis lembaran baharu dalam sejarah Copa America, peminat bola sepak di seluruh dunia menanti-nantikan perlawanan akhir yang mendebarkan. Adakah Argentina akan memperoleh kejuaraan utama ketiga berturut-turut, atau adakah Colombia akan menamatkan penantian lama mereka untuk kegemilangan Copa America? Hanya masa yang akan menentukan dalam apa yang menjanjikan pertarungan bersejarah.

Share.
Leave A Reply