Pemain EPL di Copa America 2024 – Hari 9

Hari perlawanan kedua kejohanan diakhiri dengan dua perlawanan dari kumpulan D: Colombia vs Costa Rica dan Paraguay vs Brazil. Sebagai sebahagian daripada laporan EPLNews Copa America kami, berikut ialah prestasi pemain Liga Perdana yang terlibat dalam kejohanan itu.

Colombia 3-0 Costa Rica

Selepas keputusan seri menentang Brazil dalam perlawanan pertama mereka, Costa Rica tumbang dengan kekalahan teruk dalam perlawanan menentang Colombia di Glendale. Keputusan itu menyebabkan Costa Rica mempunyai peluang yang sangat kecil untuk mara ke kalah mati.

Ia adalah permainan yang didominasi oleh Colombia, dengan bintang Liverpool Luis Diaz bersinar terutamanya apabila dia menjaringkan gol pertama dari sepakan penalti dan menjadi ancaman kepada pertahanan Costa Rica sepanjang 77 minit yang dia habiskan di atas padang.

Dua lagi gol Colombia dijaringkan oleh bekas pemain pertahanan Tottenham, Davinson Sanchez, yang juga terlepas tandukan gol terbuka daripada hantaran lintang Diaz, dan Jhon Cordoba.

Selain Diaz, pemain Liga Perdana lain yang ditampilkan dalam perlawanan untuk Colombia ini ialah gandingan Crystal Palace Daniel Munoz dan Jefferson Lerma, serta penyerang Villa Jhon Duran dari bangku simpanan. Costa Rica memanggil pemain tengah Forest Brandon Aguilera, yang mempunyai permainan yang buruk.

Penilaian

Colombia: Daniel Munoz (Istana Kristal) – 8; Jefferson Lerma (Istana Kristal) – 7; Luis Diaz (Liverpool) – 8.5; Jhon Duran (Aston Villa) – 5.5

Costa Rica: Brandon Aguilera (Nottingham Forest) – 5.5

Paraguay 1-4 Brazil

Perlawanan kedua hari ke-9 menyaksikan Brazil memastikan kejohanan mereka berjalan lancar dengan kemenangan pertama mereka, menewaskan Paraguay 4-1 di Las Vegas. Keputusan itu juga bermakna Paraguay terkeluar daripada Copa America.

Walaupun mempunyai tujuh pukulan ke gawang dan memastikan Alisson sibuk, Paraguay hanya boleh mencipta kebanyakan peluang berkualiti rendah, kerana xG mereka hanya berjumlah 0.76 daripada semua usaha ini. Sebaliknya, 4.25 xG Brazil datang daripada enam pukulan ke sasaran. Gol datang daripada Vinicius Junior (2), Savio dan pemain tengah West Ham, Lucas Paqueta untuk Brazil, manakala Paraguay menemui jaringan menerusi Omar Alderete pada awal separuh masa kedua.

Paqueta pastinya menjadi tumpuan sepanjang 79 minit di atas padang. Dia terlepas sepakan penalti, menjaringkan satu lagi gol, dan melakukan assist tumit belakang yang cemerlang untuk gol pembukaan Vinicius Junior.

Selain Paqueta, pemain EPL lain yang ditampilkan dalam permainan itu ialah Miguel Almiron dan Julio Enciso untuk Paraguay, manakala Brazil menurunkan penjaga gol Alisson, Bruno Guimaraes, Joao Gomes, Douglas Luiz, Gabriel Magalhaes dan Andreas Pereira, dengan tiga pemain terakhir di bangku simpanan. Penjaga Liverpool itu boleh dikatakan mempunyai permainan terbaik daripada semua pemain ini, dengan Paqueta di tempat kedua.

Penilaian

Paraguay: Miguel Almiron (Newcastle) – 6.5; Julio Enciso (Brighton) – 6.5

Brazil: Alisson (Liverpool) – 8; Bruno Guimaraes (Newcastle) – 6.5; Joao Gomes (Serigala) – 6.5; Lucas Paqueta (West Ham) – 8; Douglas Luiz (Aston Villa) – 6; Andreas Pereira (Fulham) – 5.5; Gabriel Magalhaes (Arsenal) – T/A

Share.
Leave A Reply