Dalam pusingan 16 terakhir di Liga Juara-Juara UEFA, Liverpool telah diundi untuk bertemu musuh ketat mereka, Real Madrid dalam suatu perlawanan yang hangat kerana ini merupakan pertemuan keempat dua pasukan ini di peringkat kalah mati dalam tempoh enam tahun.

Tiga pertemuan pertama merupakan pada perlawanan akhir di musim 2017/18, peringkat suku akhir dan perlawanan akhir pada musim 2021/22. Malangnya, Real Madrid muncul sebagai juara dalam kesemua pertemuan tersebut. Ini membuktikan kepada The Reds dan seluruh Eropah sebab utama Madrid merupakan pemegang kejuaraan tertinggi dalam kejohanan itu berbanding pasukan lain.

Liverpool adalah pasukan ketiga paling tersohor dalam kejohanan itu. Sebaliknya, perjalanan mereka dalam kejohanan ini amat hambar dan prestasi mereka di peringkat kumpulan mencerminkan kenyataan itu. Madrid sememangnya bukan lawan yang sesuai buat masa ini, tetapi ia memberi peluang kepada mereka untuk membalas dendam untuk dua kekalahan sebelum ini.

Analisis SWOT untuk Liverpool

Kekuatan

Liverpool akan berdepan Madrid dengan skuad yang lengkap di Anfield serta sokongan dari peminat tegar mereka pada 21 Februari 2023 dan akan berharap suasana itu dapat membantu mereka melakar suatu kemenangan yang bermakna sepertimana yang berlaku pada musim 2019/20 menentang Barcelona.

Antara semua penyokong bola sepak Inggeris, penyokong Liverpool terdiri daripada individu yang paling menarik. Mereka tidak penat bersorak dan stadium tidak pernah sunyi. Tenaga ini membantu mereka menewaskan Real Madrid 5 – 0 secara agregat pada musim 2008/09. Jürgen Klopp pastinya akan berharap dan meminta semua peminat setia kelab itu supaya tidak mengecewakan mereka terutamanya selepas kekalahan tipis di perlawanan akhir pada musim 2021/22.

Kelemahan

Liverpool jelas mempunyai kekurangan dari segi ‘squad depth’ dan ini merupakan kelemahan serta risiko besar untuk dibawa menjelang perlawanan dengan Real Madrid, terutama sekali apabila Madrid terkenal dengan gaya permainan yang agresif, di mana pemain mereka tidak kenal erti kata lelah dan akan beraksi pada tahap tinggi sehingga wisel penamat.

Secara umumnya, Real Madrid mempunyai keseimbangan yang menyeluruh dalam skuad mereka di semua posisi padang. Ini adalah aspek permainan di mana ‘squad depth’ amat penting bagi mengatasi kekuatan pihak lawan di semua posisi di atas padang.

Liverpool akan berusaha dengan baik dengan membuat pelaburan terhadap beberapa pemain baru semasa jendela perpindahan musim sejuk bagi meningkatkan peluang mereka untuk memenangi perlawanan seperti ini, yang pernah mereka lakukan lebih sedekad yang lalu.

Peluang

The Reds tidak mempunyai peluang yang banyak dalam pertemuan ini tetapi sesuatu yang boleh mereka manfaatkan ialah kelebihan di laman sendiri, ANFIELD.

Ia agak mustahil  melihat Jürgen Klopp mengabaikan falsafah ‘gegenpressing’, tetapi jika mereka dapat melalui cabaran ini dengan sokongan penyokong tegar di Anfield pada 21 Februari 2023, mereka mampu melakar suatu keputusan yang memberangsangkan. Mereka kemudian boleh tenangkan intensiti corak permainan mereka dan tumpukan strategi mereka pada aspek pertahanan sehingga kunjungan mereka ke Santiago Bernabeu pada perlawanan timbang balik yang akan berlangsung pada 15 Mac 2023.

Ancaman

Liverpool akan melalui banyak perlawanan pada musim ini, suatu keadaan biasa bagi sebahagian besar kelab-kelab elit di England.

Mereka menamatkan musim lalu dengan dan bermain bilangan perlawanan yang tertinggi bagi sebuah kelab yang terlibat dalam pertandingan di Eropah. Tambahan kepada kejohanan-kejohanan domestik lain di England sahaja.

Aspek keletihan tentunya merupakan sesuatu yang amat membimbangkan Liverpool kerana ia akan memberi kesan besar terhadap kecergasan skuad mereka dan boleh melemahkan sebuah skuad yang jelas kelihatan sudahpun tergugat akibat penglibatan dalam jumlah perlawanan yang amat tinggi.

Apa yang boleh dijangkakan dari Liverpool

Liverpool akan bertarung sehingga wisel penamat sebagai tanda hormat kepada semua yang terlibat. Perlawanan ini akan ditentukan oleh pasukan mampu berdaya saing di bahagian serangan dan berdisiplin di barisan pertahanan.

Namun itu, dunia bola sepak boleh menjangkakan pelbagai detik menarik daripada The Reds dalam perlawanan penuh dendam ini. Kehadiran penyerang baru seperti Darwin Nuñez, mampu mencipta sesuatu yang luar biasa apabila menentang Madrid.

Ramalan: Liverpool kalah dengan keputusan agregat 3-2 memihak Real Madrid

Share.
Leave A Reply