Laporan Hutan Brighton lwn Nottingham

 

Penjaring : Hinshelwood 42′, Welbeck 45′; Kayu 13 (P)’, Sosa 70′

 

Brighton & Hove Albion dan Nottingham Forest bermain seri 2-2 yang menarik di Stadium Amex, melanjutkan permulaan tanpa kalah kedua-dua pasukan ke musim Liga Perdana (PL).

Drama Awal sebagai Hutan Memimpin

Walaupun rekod pertahanan Brighton yang kukuh, hanya melepaskan dua gol dalam empat perlawanan PL pertama mereka, ia adalah satu kejutan untuk melihat Nottingham Forest menembusi begitu awal.

 

Hanya pada minit ke-13, cabaran kekok Carlos Baleba menjatuhkan Callum Hudson-Odoi di dalam kotak, membolehkan Chris Wood menyempurnakan sepakan penalti dan memberi Forest pendahuluan.

 

 

Wood berpeluang menggandakan jumlahnya tidak lama kemudian, tetapi percubaan jarak dekatnya tersasar daripada sasaran. Bagaimanapun, bendera ofsaid itu tidak memalukan lagi.

Brighton Membalas dengan Dua Gol Quickfire Sebelum separuh masa

Brighton bergelut untuk memaksakan diri pada separuh masa pertama, kerana Nottingham Forest kelihatan lebih baik. Bagaimanapun, sejurus sebelum rehat, dua detik kualiti mengalihkan momentum memihak kepada pasukan tuan rumah.

 

Jack Hinshelwood, bermain di bahagian tengah dan bukannya sebagai pemain pertahanan biasa, menandukkan tandukan peluru melepasi Mats Sels daripada hantaran lintang Jan Paul van Hecke pada minit ke-42.

 

Forest hampir tidak mempunyai masa untuk berkumpul semula sebelum Danny Welbeck melangkah dan melakukan sepakan percuma melepasi Sels yang tidak dapat dilihat, memberikan Brighton mendahului 2-1 pada separuh masa pertama.

Separuh Masa Kedua: Hutan Menyamakan Larian Permainan

Mencari jalan kembali ke dalam permainan, pengurus Forest Nuno Espírito Santo membuat tiga pertukaran pada permulaan separuh masa kedua.

 

Walaupun begitu, Brighton hampir melebarkan kelebihan apabila Welbeck, disokong oleh gol awalnya, menjalin pertahanan Forest, memaksa Sels melakukan penyelamatan penting dari jarak dekat.

 

Sama seperti Brighton kelihatan mengawal, Forest menyamakan kedudukan menentang larian permainan 20 minit sebelum tamat.

 

Dua pemain gantian digabungkan untuk menjaringkan gol, dengan Jota Silva berlumba masuk ke gawang sebelum menyatukan bola kepada Ramón Sosa untuk satu pukulan mudah, menandakan gol pertama Sosa untuk Nottingham Forest.

Drama Lewat dan Penamat Tegang

Ketika perlawanan memasuki peringkat akhir, Forest mendapati diri mereka turun kepada 10 orang selepas Morgan Gibbs-White menerima kad kuning kedua.

 

Lebih memburukkan keadaan, pengurus Nuno Espírito Santo turut dilayangkan kad merah kerana reaksinya terhadap keputusan itu.

 

Walaupun tidak beraksi, Forest berjaya melancarkan serangan balas lewat, manakala Brighton mempunyai peluang yang cerah menerusi tandukan bergelung daripada Lewis Dunk.

 

Akhirnya, kedua-dua pihak tidak dapat mencari gol kemenangan, dengan perlawanan berakhir 2-2. Keputusan itu menyaksikan Brighton melanjutkan permulaan tanpa kalah mereka pada musim ini, menandakan kali pertama mereka mengharungi lima perlawanan tanpa kalah di liga teratas.

 

Bagi Nottingham Forest, satu mata di tempat sendiri mengukuhkan permulaan kuat mereka untuk kempen, berikutan kemenangan mengejut ke atas Liverpool hujung minggu lalu.

Kesimpulan

Keputusan seri 2-2 yang menghiburkan ini menyebabkan Brighton & Hove Albion dan Nottingham Forest memperoleh sembilan mata daripada lima perlawanan, mengekalkan Brighton di tempat ketujuh dan Nottingham Forest semakin jauh daripada kebimbangan penyingkiran musim lalu.

 

Dengan kedua-dua pihak menunjukkan daya tahan dan niat menyerang, perlawanan ini menawarkan banyak keterujaan dan tipu daya taktikal untuk peminat dan neutral.

 

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawati:
Brighton v Nottm Forest, 2024/25 | Liga Perdana 

 

 

Share.
Leave A Reply