5 Kali Gelaran Dimenangi Terawal

Liga Perdana menyaksikan beberapa pasukan dominan merangkul kejuaraan sebelum musim ini berakhir. Kemenangan awal ini mencerminkan penguasaan dan konsistensi pasukan ini ke atas pesaing mereka.

Di bawah ialah lima kemenangan terawal Liga Perdana, yang dipesan mengikut jumlah perlawanan yang tinggal pada musim ini apabila kejuaraan itu diperolehi.

Untuk lebih banyak artikel tentang detik bersejarah Liga Perdana, statistik dan kejayaan anda boleh klik di sini .

5. Arsenal – Musim 2003/04 (The Invincibles)

– Gelaran Direbut: 25 April 2004

– Baki Permainan: 4

– Mata: 90

– Tempat Kedua: Chelsea (79 mata)

Musim 2003/04 Arsenal adalah legenda, dikenali sebagai musim “The Invincibles” kerana rekod tanpa kalah pasukan itu sepanjang kempen liga. Skuad Arsène Wenger memastikan kejuaraan Liga Perdana Inggeris dengan baki empat perlawanan lagi, menamatkan musim dengan 90 mata.

Thierry Henry mengetuai pasukan dengan 30 gol, manakala pertahanan hanya melepaskan 26 gol sepanjang musim. Pencapaian tanpa kalah sepanjang musim ini adalah pencapaian yang jarang berlaku dalam bola sepak, menjadikan gelaran ini sebagai salah satu yang paling terkenal dalam sejarah Liga Perdana.

4. Manchester United – Musim 2012/13

– Gelaran Direbut: 22 April 2013

– Baki Permainan: 4

– Mata: 89

– Tempat Kedua: Manchester City (78 mata)

Musim terakhir Sir Alex Ferguson sebagai pengurus Manchester United memuncak dengan pasukan itu memperoleh gelaran dengan empat perlawanan berbaki. The Red Devils menamatkan musim ini dengan 89 mata, 11 di depan pencabar Manchester City.

Menandatangani Robin van Persie dari Arsenal terbukti penting, apabila penyerang Belanda itu menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak liga dengan 26 gol, memainkan peranan penting dalam perarakan United ke kejuaraan liga ke-20 dan kemenangan ke-13 dan terakhir Ferguson dalam Liga Perdana Inggeris.

3. Manchester United – Musim 1999/2000

– Gelaran Direbut: 22 April 2000

– Baki Permainan: 4

– Mata: 91

– Tempat Kedua: Arsenal (73 mata)

Musim 1999/2000 adalah satu lagi persembahan dominan dari Manchester United. Mereka memastikan kejuaraan dengan baki empat perlawanan, menamatkan musim dengan 91 mata yang luar biasa, 18 mata di depan Arsenal di tangga kedua.

Pasukan itu dikuasakan oleh bahagian tengah yang mengagumkan dan kekuatan serangan yang mematikan, memastikan United tidak pernah dicabar secara serius untuk merebut kejuaraan. Musim ini mengukuhkan lagi penguasaan Sir Alex Ferguson dalam bola sepak Inggeris, apabila United memperoleh gelaran Liga Perdana kali ketiga berturut-turut.

2. Manchester United – Musim 2000/01

– Gelaran Direbut: 14 April 2001

– Baki Permainan: 5

– Mata: 80

– Tempat Kedua: Arsenal (70 mata)

Musim 2000/01 menyaksikan Manchester United mendominasi liga sekali lagi, kali ini memastikan kejuaraan dengan baki lima perlawanan. Pasukan itu menamatkan dengan 80 mata, 10 di hadapan Arsenal.

Liga Perdana Inggeris yang ketiga dan yang ketujuh berturut-turut di bawah kendalian Sir Alex Ferguson. Musim ini dicirikan oleh usaha pasukan yang seimbang, dengan United mempunyai kedua-dua serangan dan pertahanan terbaik dalam liga.

1. Liverpool – Musim 2019/20

– Gelaran Direbut: 25 Jun 2020

– Baki Permainan: 7

– Mata: 99

– Tempat Kedua: Manchester City (81 mata)

Kemenangan gelaran Liverpool 2019/20 adalah yang paling awal dalam sejarah Liga Perdana, merangkul kejuaraan dengan rekod berbaki tujuh perlawanan. Pasukan Jürgen Klopp mendominasi liga, menamatkan musim dengan 99 mata, 18 mata di depan Manchester City. Kempen Liverpool ditandai dengan konsistensi yang luar biasa, dengan hanya tiga kekalahan sepanjang musim.

Gelaran ini adalah gelaran pertama Liverpool dalam era Liga Perdana, menamatkan penantian 30 tahun untuk mahkota liga utama Inggeris.

Kesimpulan

Kemenangan gelaran awal oleh pasukan-pasukan ini mencerminkan tempoh penguasaan yang terukir dalam sejarah Liga Perdana. Daripada musim Arsenal tanpa kalah kepada kejayaan berulang Manchester United dan kejayaan memecahkan rekod Liverpool, kemenangan ini menunjukkan kualiti dan konsistensi luar biasa yang diperlukan untuk memastikan kejuaraan liga dengan baki perlawanan. Setiap musim ini bukan sekadar kisah kemenangan tetapi kisah kecemerlangan bola sepak.

Share.
Leave A Reply