Berita Liga Perdana Terkini dan Khabar angin Perpindahan

 

Liga Perdana musim 2024/25 mungkin telah bermula tetapi aktiviti perpindahan masih rancak. Berikut ialah perpindahan EPL dan laporan berita daripada akhbar hari ini.

Perpindahan EPL

Manchester City telah menandatangani semula bekas kapten mereka, İlkay Gündoğan setahun selepas dia pergi ke Barcelona. Pemain tengah Jerman itu, yang baru-baru ini meluangkan masa untuk karier bola sepak antarabangsanya berikutan kegagalan merangkul kejuaraan Eropah di tanah air memilih untuk meninggalkan Barcelona untuk membantu kelab itu menghadapi masalah kewangan mereka. Pengarah Bola Sepak City Txiki Begiristain berkata mengenai kedatangan kedua Gündoğan: “Ilkay adalah salah seorang profesional terbaik yang pernah saya bekerjasama. Untuk dapat membawanya kembali ke sini adalah berita hebat untuk semua orang. Dia akan membantu kami dalam objektif utama kami, iaitu memenangi trofi, tetapi dia juga akan menjadi inspirasi kepada ramai orang.” ( laman web rasmi Man City ),

Rodrygo Goes dari Real Madrid untuk mencuba dan meyakinkannya untuk menandatangani untuk juara Liga Perdana itu tetapi pemain Brazil itu mahu kekal di Santiago Bernabeu ( El Desmarque ). Rodrygo kini dilihat sebagai roda empat jauh dalam kuartet penyerang hebat Real Madrid yang termasuk Vinicius Jr, Jude Bellingham dan Kylian Mbappé. Ramai menjangkakan dia akan meninggalkan gergasi LaLiga itu tidak lama lagi dengan Liga Perdana menjadi destinasi yang digembar-gemburkan. Guardiola mesti mendekati pemain sayap itu dengan memikirkan perkara ini dan cuba mendahului kelab lain yang pastinya akan mengintai perpindahan untuk pemain sayap itu.

Chelsea secara rasmi telah menyingkirkan Romelu Lukaku, setelah mencapai perjanjian dengan Napoli untuk memindahkan pemain itu dengan bayaran tetap €30 juta serta tambahan sehingga €15 juta untuk pakej berpotensi €45 juta. Lukaku dilaporkan akan menandatangani kontrak tiga tahun di Stadio Diego Armando Maradona dan akan bersatu semula dengan Antonio Conte, jurulatih yang telah menunjukkan pemahaman yang baik tentang gaya permainannya dan telah menggunakan dia dengan sebaiknya dalam kariernya. Ini membebaskan ruang untuk perpindahan Victor Osimhen ke Chelsea, yang masih dibincangkan oleh kedua-dua kelab ( Fabrizio Romano ).

Brighton dan Hove Albion telah meminjamkan pemain pertahanan muda Valentín Barco kepada Sevilla untuk musim 224/25 dalam satu kejadian yang mengejutkan. The Seagulls menandatangani pemain berusia 20 tahun itu pada Januari 2024 dan dia dengan cepat menyesuaikan diri dalam pasukan sehingga pengurus baharu Fabian Hürzeler datang dengan idea uniknya. Hürzeler berkata, “Valentin membuat kemajuan yang baik bersama kami musim lalu dan ini adalah peluang yang baik untuk dia pergi dan mendapatkan pengalaman serta minit bersama salah satu kelab terbaik di Sepanyol dalam persekitaran yang sangat kompetitif. Kami mendoakan semoga dia sihat dan saya tidak sabar untuk melihat perkembangannya sepanjang musim ini.” ( Laman web rasmi Brighton ).

Seagulls juga akan memecahkan rekod perpindahan mereka untuk Matt O’Riley dari Glasgow Celtic dengan membayar £30 juta untuk pemain antarabangsa Denmark kelahiran London itu. Ini juga akan menjadi rekod jualan Celtic jika perjanjian itu berjaya, kerana ia dilaporkan berada di peringkat lanjutan dan dijangka siap dalam beberapa hari akan datang ( Fabrizio Romano ).

Juventus telah membuka rundingan dengan Manchester United mengenai Jadon Sancho. Lelaki Inggeris itu dan Erik ten Hag telah mengatasi masalah mereka dan sedang berusaha untuk bekerjasama untuk membantu Manchester United musim ini tetapi difahamkan pemilik minoriti baharu kelab itu, INEOS, bersedia mendengar tawaran untuk bekas pemain muda Manchester City itu. Juventus mahu menyingkirkan Federico Chiesa dan Sancho adalah pengganti sempurna mereka untuk pemain Itali itu. Juventus tidak mempunyai wang tunai untuk mendapatkan penandatanganan tetap Sancho sebelum jendela perpindahan ditutup pada hari Jumaat dan boleh mencadangkan pinjaman dengan kewajipan untuk membeli. Bagaimanapun, United mahukan perjanjian kekal atau sekurang-kurangnya pinjaman dengan kewajipan untuk membeli pada musim panas depan untuk mendapatkan nilai penuh untuk pemain sayap itu. Mereka juga mahu Juventus mengambil gajinya, yang dilaporkan hampir £300,000 seminggu ( Mirror ).

 

 

 

 

Share.
Leave A Reply