2023-24 Hari Perlawanan 38: Apa yang Dijangkakan

Ia hampir tiba. Ahad ini, kesemua 10 perlawanan hari perlawanan akhir musim Liga Perdana akan dimainkan pada jam 4 petang, waktu UK. Seperti biasa, EPLNews akan menyediakan liputan penuh, dengan pratonton dan laporan untuk semua perlawanan.

Berikut adalah doket penuh:

Jadi apa yang boleh kita jangkakan untuk melihat dalam 90 minit terakhir aksi Liga Perdana musim ini? Siapa yang masih boleh mencapai matlamat mereka, siapa yang perlu mengaku gagal? Dan apakah maksud semua ini untuk musim depan?

Baca terus untuk mengetahui.

Perlumbaan Tajuk

Dari segi gelaran, Arsenal dan Manchester City hampir boleh menjangkau dan menyentuhnya. Walaupun City sudah tentu lebih hampir dengan trofi ikonik itu, kerana mereka mempunyai kelebihan 2 mata ke atas Gunners.

Walau bagaimanapun, ia tidak semuanya selesai dan dibersihkan. Sementara anak buah Mikel Arteta menentang Everton di tempat sendiri, mereka bersedia untuk menerkam mana-mana tergelincir yang mungkin dialami City menentang West Ham di Etihad.

Kedua-dua The Toffees dan the Hammers mempunyai sedikit lagi kebanggaan untuk bermain, kerana mereka berdua tanpa kebimbangan, tetapi juga tanpa harapan untuk memperbaiki kedudukan masing-masing. Satu-satunya permutasi yang mungkin menyaksikan Everton jatuh dari tempat ke-15 ke tempat ke-16, tetapi itu tidak bermakna dalam skema besar perkara.

Adakah kita menjangkakan West Ham akan membuat keputusan mengejut dan memberikan gelaran kepada saingan London mereka? Sukar untuk melihatnya berlaku, kerana City berada dalam prestasi mereka (biasa) tanpa henti, tidak tewas dalam liga sejak awal Disember. Mereka juga telah memenangi 8 perlawanan terakhir berturut-turut dalam EPL.

Perlawanan terakhir untuk membawa anak buah Guardiola kurang daripada 3 mata Liga Perdana adalah pada awal Mac, seri 0-0 menentang Arsenal. Kita boleh bayangkan betapa Arteta kini berharap pasukannya memenangi perlawanan itu.

Pertempuran Penyingkiran

Berbanding dengan perlumbaan gelaran, yang ini cukup banyak dilakukan.

Pada penghujung musim perjuangan, kesemua 3 pasukan yang mencapai kenaikan pangkat pada musim panas lalu (kemungkinan besar) akan terus turun ke Kejohanan. Ini hanya berlaku 1 kali sebelum ini dalam sejarah EPL, apabila Barnsley, Bolton dan Crystal Palace dihantar mengemas pada akhir musim 1997-98.

Anda boleh mendapatkan statistik menarik lagi tentang pasukan yang baru dinaikkan pangkat di sini .

Musim ini, Sheffield United (telah dibolosi gol terbanyak dalam sejarah Liga Perdana – 101) akan menamatkan saingan di tangga tercorot. Mereka bangkit dengan menamatkan musim Kejohanan 2022-23 di tempat ke-2.

 

Burnley, selepas memenangi kejuaraan liga kedua musim lalu, turun juga, sama ada dari kedudukan ke-18 atau ke-19. Bukan persembahan yang baik daripada anak buah Vincent Kompany dalam EPL.

Yang membawa kita ke Bandar Luton. Selepas memenangi kenaikan pangkat hasil kejayaan mereka dalam play-off penggal lalu, mereka mengharungi musim Jekyll-and-Hyde dalam Liga Perdana, dengan beberapa prestasi tertinggi, tetapi lebih rendah lagi. Secara matematik, mereka masih mempunyai peluang untuk kekal, tetapi mereka memerlukan keajaiban yang sewajarnya, kerana terdapat 3 mata di antara mereka dan Forest (ke-17), serta perbezaan gol 12 untuk ditebus.

Kita tidak boleh melihat ini berlaku.

Tempat Eropah

Perkara menjadi menarik semula.

Tempat Liga Juara-Juara ditentukan: Arsenal dan Manchester City akan menduduki tempat ke-1 dan ke-2 dalam beberapa urutan, manakala Liverpool dan Aston Villa masing-masing akan menduduki tempat ke-3 dan ke-4.

Walau bagaimanapun, tempat Liga Europa UEFA (UEL) dan UEFA Europa Conference League (UECL) pasti akan memberikan beberapa drama pada hari terakhir dan seterusnya.

Seperti biasa, tempat ke-5 menjadi milik UEL, bersama-sama dengan pemenang Piala FA, manakala tempat ke-6 membawa bola sepak UECL musim depan.

Perlawanan akhir Piala FA akan berlangsung pada 25 Mei 2024, antara Manchester City dan Manchester United. Jika United memenangi trofi, mereka akan masuk ke UEL, tanpa mengira kedudukan liga mereka. Walau bagaimanapun, jika City mengangkatnya, maka pasukan di tempat ke-6 dalam jadual EPL layak ke Liga Europa, dan UECL menerima penghuni tempat ke-7.

Dari segi mata sekarang, ia tidak mungkin lebih ketat dalam pertempuran ini. Tottenham di tempat ke-5 dengan 63 mata, Chelsea di tempat ke-6 dengan 60, manakala Newcastle dan Manchester United menyamai mata (57), dengan Magpies mempunyai perbezaan gol yang jauh lebih baik.

Pada hari perlawanan terakhir, Spurs akan menentang Sheffield United di tempat lawan, Chelsea menentang Bournemouth di Stamford Bridge, Newcastle bertandang ke Brentford dan Manchester United ke pantai selatan untuk menentang Brighton.

Bahagian jadual ini pastinya perlu diperhatikan semasa perlawanan Ahad.

Perpisahan Klopp

Perlawanan di Anfield antara Liverpool dan Wolverhampton Wanderers adalah satu daripada hanya 2 perlawanan 38 perlawanan tanpa perlumbaan kejuaraan, kelayakan Eropah atau penyingkiran (satu lagi ialah Crystal Palace vs Aston Villa).

Tetapi majlis itu pastinya akan menjadi istimewa di Merseyside, kerana The Reds mengucapkan selamat tinggal kepada jurulatih terbaik mereka sejak zaman kegemilangan Kenny Dalglish: Jürgen Norbert Klopp.

Setelah tiba sebagai ‘orang biasa’ pada Oktober 2015, dia menepati janjinya untuk mengubah ‘orang yang ragu-ragu menjadi percaya’ dan memenangi Liga Perdana, Liga Juara-Juara, Piala FA dan Piala Liga, antara trofi lain.

Walaupun perbincangan mengenai empat kali ganda walaupun pada awal Mac, musim ini hanya membawa Piala Liga. Walau bagaimanapun, legasi Klopp akan bertahan dalam ujian masa di kalangan penyokong Liverpool dan pastinya akan membuat petang yang penuh emosi di Anfield, kerana Kop akan menyanyikan lagu wira mereka yang akan pergi.

Liga Perdana pasti akan merindui kehadirannya selepas Ahad.

Share.
Leave A Reply