Kejohanan Piala Dunia 2022 kian hampir dan janji akan menawarkan perlawanan bola sepak antarabangsa yang menghairahkan selama sebulan.

Oleh itu, kejohanan pada musim sejuk ini akan menarik peminat untuk  menyertai permainan bola sepak fantasi yang masih menunggu di pinggiran untuk diumumkan.

Suatu permainan Fantasi Piala Dunia FIFA 2022 akan diumumkan tidak lama lagi berikutan daripada kejayaan permainan Fantasi Piala Dunia dan Kejohanan Eropah yang lepas, memandangkan permintaan dan perhatian yang diterima oleh permainan itu daripada ramai orang.

Melihat pada kejohanan antarabangsa sebelum ini, permainan fantasi Piala Dunia 2022 dijangka diumumkan antara satu hingga dua minggu sebelum bermulanya aksi di Qatar yang akan mula pada 20 November 2022.

“The McDonald’s FIFA World Cup Fantasy”  merupakan permainan rasmi pada Piala Dunia yang lalu dan ia harus dilancarkan semula sebelum perlawanan pertama kejohanan antara tuan rumah Qatar dan Ecuador di mana sepak mula adalah pada 16:00 GMT.

Dari segi corak permainan, ia agak serupa dengan Fantasi Liga Juara-Juara UEFA, dengan keupayaan untuk membuat substitution dan perubahan pada calon kapten di antara hari-hari perlawanan. Permainan ini adalah percuma dan terbuka untuk disertai serta menawarkan hadiah-hadiah yang sensasi bagi pemain yang terbaik.

Untuk bersaing dengan cara efisien dalam permainan Piala Dunia Fantasi, siapakah pemain yang terbaik untuk dibeli bagi pasukan anda? Ia bukan sahaja tentang memerolehi skuad yang terdiri daripada pemain-pemain bintang malah ia juga adalah penting membeli pemain daripada pasukan dengan harapan tinggi untuk memenangi kumpulan dan mara ke pusingan seterusnya.

Ringkasan kami adalah berdasarkan petua dan kebarangkalian untuk Piala Dunia 2022 di Qatar.

Penjaga Gol

Alisson

Pemain Liverpool itu dijangka menjadi “shot stopper” utama untuk Brazil walaupun menghadapi saingan sengit dengan Ederson dari Manchester City.

Pemain berusia 30 tahun itu adalah salah satu penjaga gol terbaik di dunia untuk kemahiran pengedaran bola dan keupayaannya dalam situasi satu lawan satu. Alisson dikatakan seorang penjaga gol zaman moden yang serba lengkap dan beliau pernah dianugerahkan sebagai penjaga gol terbaik ketika Brazil memenangi Copa America 2019.

Selain keupayaannya untuk memberi “assist”, tidak ada penjaga gol dalam lima liga Eropah mempunyai rekod penalti yang lebih cantik daripada Alisson daripada 15+ penalti yang dihadapi sejak musim 2017-18.

Yakin yang Alisson dapat mengumpul mata fantasi yang mencukupi dalam perlawanan kumpulan menentang Serbia, Switzerland dan Cameroon kerana Brazil merupakan antara pasukan pilihan untuk memenangi keseluruhan kejohanan itu.

Kasper Schmeichel

Penjaga gol yang berpengaruh besar bagi pasukan Denmark memberi tampilan yang menenangkan antara gawang mereka dan dilihat akan meneruskan kehebatannya yang membawa The Red dan Whites ke pusingan 16 di Rusia 2018 yang lalu.

Schmeichel meninggalkan Leicester City selepas 11 tahun untuk mencari cabaran baru, dan pengembaraannya ke Nice boleh membantu melakar inspirasi untuk satu lagi kejohanan antarabangsa yang tidak dapat dilupakan bagi “Danish Dynamite” itu.

Pemain berusia 35 tahun itu mengakui hanya bolos tiga kali dalam 10 perlawanan semasa pusingan kelayakan dan pengubah arus pada satu lagi kejohanan antarabangsa untuk The Danes yang kian bertambah baik.

Barisan Pertahanan

Theo Hernandez

Salah satu bek kiri terbaik di dunia semestinya satu pemain yang patut berada dalam pasukan Fantasi Piala Dunia 2022 anda, ini kerana kemahiran dan persembahannya yang hebat berlari di sekitar bahagian sayap.

Pemain berusia 25 tahun itu sesuai untuk skuad fantasi, beliau terlibat dalam penghasilan gol terbanyak berbanding mana-mana pemain pertahanan, ketika AC Milan memenangi Serie A musim lalu. Hernandez adalah mekanisma penghasilan gol untuk Perancis dan boleh membentuk pertalian unik dengan abangnya Lucas di bahagian “centre-back” kiri dan “wing-back” kiri semasa Piala Dunia.

Achraf Hakimi

Pemain berusia 23 tahun itu merupakan antara pemain terbaik dalam bola sepak dunia dan semestinya patut berada dalam pasukan fantasi Piala Dunia anda kerana memiliki pelbagai kualiti atas padang.

Hakimi merupakan satu “full-back” serangan yang pantas dan dinamik di mana permainannya sangat cemerlang dalam kedua-dua fasa permainan ini. Beliau juga mempunyai pengalaman dalam kejohanan antarabangsa selepas terlibat dalam skuad Maghribi untuk Piala Dunia 2018 serta Piala Negara-Negara Afrika pada 2019 dan 2021.

Pemain lincah PSG itu mempunyai 53 penampilan untuk pasukan Singa Atlas dan pastinya akan berusaha untuk membantu pasukannya yang beraksi bersama-sama pasukan Belgium, Kanada dan Croatia.

Denzel Dumfries

Dumfries adalah “wing-back” yang tipikal dengan corak permainan Belanda yang terkenal dengan kepantasan dan naluri menyerang di sebelah kanan.

Pemain berusia 26 tahun itu telah mengukuhkan posisisnya di barisan pertahanan kanan untuk pasukan kebangsaannya serta mahu memberikan perkhidmatan yang terbaik di Piala Dunia dan semestinya akan meningkatkan potensinya dalam permainan fantasi.

Dumfries menjaringkan gol pertama bagi pasukan Belanda pada EURO 2020 dan dia kini mempunyai lima gol untuk Oranje. Jumlah serangan yang konsisten itu besar membantu beliau dalam kumpulan yang mengandungi tuan rumah Piala Dunia – Qatar, Ecuador dan Senegal.

Joao Cancelo

Pemain Manchester City itu mungkin merupakan pemain pertahanan yang  amat lengkap dari segi corak permainannya ketika ini kerana dia memiliki campuran bakat dan fleksibiliti yang menarik perhatiannya sama ada di bahagian kiri atau kanan dengan kebolehan padu di bahagian pertahanan.

Cancelo adalah salah satu senjata berbahaya Portugal kerana kualiti menyerangnya membantu  menyerlahkan kekuatan dan bakat barisan serangan Portugal, menjadikannya pilihan fantasi impian untuk pemain di barisan pertahanan.

Pemain berusia 28 tahun itu dijangka beraksi dalam posisi “full-back” apabila Seleção menentang pasukan Uruguay, Ghana dan Korea Selatan dalam Kumpulan H.

Joakim Maehle

Satu lagi pemain dinamik dalam barisan pertahanan untuk pasukan fantasi anda ialah pemain sayap Denmark yang telah menjadi terkenal pada kejohanan EURO 2020  yang lepas di mana beliau menjaringkan dua gol dan memberi bantuan dalam enam perlawanan dalam perjalanan pasukannya ke separuh akhir.

Maehle menjaringkan lima gol semasa kelayakan Piala Dunia dan memiliki keupayaan serta kerangka taktikal untuk terus menyerang bagi menajamkan corak perlawanan buat Denmark.

Skuad kendalian Kasper Hjulmand itu akan menentang juara dunia, Perancis, Tunisia dan Australia dalam Kumpulan D dan prestasi semasa mereka mencadangkan bahawa mereka akan kekal selaku pasukan yang kuat di pentas dunia.

Pemain Barisan Tengah

Kevin De Bruyne

KDB tidak dinafikan adalah salah seorang pemain tengah terbaik di planet ini, KDB harus menjadi pemain tetap dalam skuad fantasi anda kerana dia adalah sumber inspirasi kepada Belgium untuk mencapai kegemilangan yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Kemahiran passing, visi, kreativiti dan kualiti teknikal De Bruyne adalah bertaraf dunia dan pengaruhnya besar ke atas corak gerakan serangan Red Devils. Justeru, pemain berusia 31 tahun itu perlu menjadi pemain utama dalam kempen itu bagi Belgium memperbaiki kedudukan tempat ketiga mereka pada Piala Dunia 2018.

Thomas Müller

“The Raumdeuter” kekal sebagai salah satu bakat terbaik bola sepak Jerman pada usia 33 tahun, Müller pemain yang telah meraih 32 trofi dalam kariernya.

Pemain “one man club” itu menyertai Piala Dunia 2022 sebagai salah seorang veteran selepas memenangi Pemain Muda Terbaik, Kasut Emas dan Bola Perak termasuk Piala Dunia itu sendiri pada kejohanan sebelum ini.

Kebijaksanaan posisinya, kegigihan bekerja berpasukan dan konsistensi dalam menjaringkan dan mencipta gol menjadikan beliau pemegang rekod paling banyak “assist” dalam sejarah Bundesliga. Pengaruhnya amat besar untuk dinobatkan sebagai pemain paling hebat di Qatar.

Neymar

Pemain tampan Brazil dijangka menjadi tayangan utama dan bersedia untuk serlahkan peluang yang baik dalam permainan fantasi.

Pada kali ini, Neymar akan beraksi di Piala Dunia terakhir dalam kariernya yang agak cemerlang dan ramai peminat berharap beliau akan membantu Seleção ke anugerah Piala Dunia keenam mereka.

Penyerang itu pastinya akan memecahkan rekod penjaring gol pasukan Brazil di Qatar kerana beliau hanya dua gol di belakang rekod Pele. Berkemungkinan besar Neymar dan Brazil akan maju jauh dalam kejohanan itu.

Sadio Mané

Anak jati Bambali itu tiba di Piala Dunia dengan harapan untuk menamatkan tahun yang luar biasa dengan kegemilangan di Qatar.

Mané membantu Senegal mencapai kegemilangan AFCON dan mengulangi prestasi mereka menentang Mesir dengan menewaskan mereka dalam perlawanan playoff Piala Dunia hanya sebulan kemudian. Penjaring paling tinggi negara itu menduduki tempat kedua dalam ranking Ballon d’Or selepas tahun kegemilangan dan saingan yang lain dalam Kumpulan A iaitu pasukan Belanda, Ecuador dan Qatar akan tentu berhati-hati menghadapi penyerang hebat Bayern Munich itu.

Bruno Fernandes

Jaringan dua gol dari Fernandes dapat menewaskan Macedonia Utara dalam perlawanan playoff terakhir Portugal dan akan  sasarkan untuk melakar namanya dalam sejarah Piala Dunia di Qatar.

Pemain utama Manchester United itu adalah juga salah seorang pemain penting bagi Portugal dan kreativitinya, kemahiran passing dan kualitinya di depan gawang adalah ciri-ciri utama yang membantu memberi pulangan yang baik dalam permainan fantasi.

Son Heung-Min

Salah seorang pemain bola sepak Asia terhebat sepanjang zaman, pemain Tottenham amat terkenal dengan kelajuannya, keupayaan untuk menghubungkan corak permainan dan kebolehannya menjaringkan gol menggunakkan kedua kaki kiri dan kanan.

Son merupakan pemain Asia pertama memenangi Kasut Emas Liga Premier Inggeris selepas berkongsi trofi itu bersama Mohamed Salah musim lalu. Penjaring terbanyak Korea Selatan di Piala Dunia dengan tiga gol sepatutnya memecahkan rekod pada kejohanan ketiganya, dan pengurus-pengurus fantasi harus memantay Son apabila beliau menentang Portugal, Uruguay dan Ghana.

Walau bagaimanapun, dia adalah satu-satunya pemain dalam senarai ini di mana namanya bertanda dengan “asterisk”. Son bakal menjalani pembedahan untuk memperbetulkan keretakan sekeliling mata kirinya – sekali gus meletakkan keraguan pada penyertaannya dalam  Piala Dunia kali ini.

Bahagian Serangan

Harry Kane

Kapten England itu merupakan penjaring gol terkenal dan kebanyakan pengurus di Liga Premier Fantasi tidak perlu diingat terhadap kualiti pemain ini.

Kane mengetuai Three Lions ke tempat keempat di Rusia 2018 suatu pencapaian terbaik dalam tempoh 28 tahun sambil memenangi anugerah Kasut Emas. Beliau juga menjadi kapten mereka ke perlawanan akhir pertama mereka sejak 1966 di Euro 2020 dan akan berusaha untuk memberi inspirasi kepada negaranya sampai garisan penamat pada bulan Disember nanti.

Pemain berusia 29 tahun itu terdesak untuk menjaringkan tiga lagi gol yang akan membawanya mengatasi rekod penjaring gol, Wayne Rooney di England. Memiliki beliau dalam pasukan fantasi peralawanan hari pertama harus menjadi keutamaan.

Karim Benzema

Tidak ramai yang akan tiba di Qatar dalam situasi yang lebih gagah daripada pemain Perancis pertama yang memenangi Ballon d’Or dalam tempoh 24 tahun.

Walaupun beliau adalah pemain bola sepak Perancis paling diraihkan dari segi pencapaian trofi dalam sejarah, tumpuan segera Benzema adalah untuk menambah satu lagi trofi antarabangsa di mana beliau terlepas pada tahun 2018, tidak syak lagi pemain berjersi nombor sembilan Les Blues akan menjadi tonggak utama dalam serangan mereka.

Penyerang itu meledak empat gol menuju ke pusingan 16 terakhir mereka di Euro 2020, dan dia juga ingin menebus kekalahan di Piala Dunia lepas. Semestinya dengan pemain 34 tahun ini, anda akan mendapat jaminan gol dan “assist”.

Lionel Messi

Pemenang Ballon d’Or tujuh kali itu tidak memerlukan sebarang pengenalan bagi sesiapa sahaja yang bermain di liga fantasi dengan sungguh.

Messi adalah antara pemain yang terhebat pernah bermain bola sepak dan persembahannya di Piala Dunia 2022 boleh mengatasi segala anugerah yang diperolehnya dalam kejohanan itu.

Kejohanan ini akan menjadi aksi terakhir bagi penjaring terbanyak Argentina dan berkemungkinan besar akan pulang ke Argentina dengan trofi Piala Dunia.

Ia mungkin memberangsangkan untuk mengeksploitasi nilanya untuk mata dalam liga fantasi.

Aleksandar Mitrovic

Jentera gol Serbia telah kian mengekalkan rekod jaringan gol yang prolofiuk di peringkat kelab dengan persembahan hebat untuk Eagles semasa pusingan kelayakan.

Penjaring gol terbanyak Serbia menjaringkan gol pada saat-saat akhir menentang Portugal untuk membantu negaranya ke Piala Dunia dan anda boleh menjangkakan lebih banyak aksi mujarab apabila pasukan yang lebih baik mendarat di Qatar.

Mitrović akan menjadi tumpuan mereka yang akan disokong oleh barisan serangan yang berkualiti yang berpotensi membuka ruangan dan peluang jaringan bagi beliau.

Richarlison

Penyerang Tottenham itu kini berada dalam prestasi hebat dari segi jaringan gol bagi pasukan Brazil kendalian Tite dan kepercayaan Tite seolah-olah memberi dividen untuknya.

Richarlison merekodkan tujuh gol dan dua “assist” dalam enam perlawanan terakhir mereka dan beliau dijangka mengetuai barisan serangan yang fleksibel. Ini menjadikan pemain berusia 25 tahun itu suatu prospek yang menarik dalam liga fantasi

Brazil adalah salah satu pasukan “favourite” untuk menambah lagi rekod gelaran Piala Dunia mereka, oleh itu Richarlison berkemungkinan akan beraksi  sepanjang kejohanan itu.

Share.
Leave A Reply